Auto uitvoeren na verkoop

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
K Plop
Geregistreerd lid

Auto uitvoeren na verkoop

Bericht door K Plop » di 28 sep, 2010 13:43

Ik heb mijn Triumph TR 4 (1962) verkocht aan iemand uit Belgie. Nu vraag ik me af wat ik precies moet aanleveren om voor hem inschrijving zo eenvoudig mogelijk te maken.
Zo wordt er bv gevraagd naar een gelijkvormigheidsattest maar dat is dus niet beschikbaar voor een dergelijke oude auto, het enige wat ik kan krijgen is een uitvoerbewijs en een certificaat met daarin de gegeven van de auto (RDW uittreksel).

Zijn er ervaringsdeskundigen op dit forum die iets dergelijks met een auto hebben gedaan, bij voorkeur een klassieker omdat ik de indruk krijg dat die een andere status hebben in Belgie.

Al vast bedankt.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Auto uitvoeren na verkoop

Bericht door jwaterink » vr 08 okt, 2010 23:07

Probleem voor de belgen,

Jij gaat naar Rdw, geeft aan export.

Je krijgt vrijwaring plus een brief. Die brief is voor de nieuwe eigenaar. De auto heeft een EU kenteken gehad en dient dat in Belgie weer te krijgen. Mocht hij nu buiten de EU komen wordt het inderdaad wat lastiger qua keuringen, maar een EU auto moet zonder problemen van land naar land.

Zo worden ook bepaalde USA SUV's op kenteken geknald RDW wil zie nie ivm uitstoot. Duitsland wel, met de foute rode sticker erop. Dan zit er een EU kenteken op en moeten ze hem in NL accepteren.

Garrett
Lid van verdienste

Re: Auto uitvoeren na verkoop

Bericht door Garrett » za 09 okt, 2010 14:55

Een gelijkvormigheidsattest is pas sinds midden jaren '90 verplicht. Dit simpelweg omdat het daarvoor niet eens bestond. Hij moet natuurlijk wel iets van boorddocumenten laten zien dus het makkelijkste is als hij dat met dat RDW-certificaat doet. Een gelijkvormigheidsattest is immers niet te verkrijgen en de auto heeft in de EU al op kenteken gestaan.

Maar goed, jij hoeft niets te doen. Hij moet de actie ondernemen. Hij gaat met beide kentekenplaten (van de auto afschroeven) en het complete kentekenbewijs naar het GWK. Hij moet niet vergeten zijn paspoort mee te nemen.
Daar nemen ze jouw kentekens in, en krijgt hij witte kentekens met stickertjes en een 14 dagen verzekering mee. Kost +/- € 150,- totaal inclusief verzekering.

Daar krijgt hij een vrijwaringsbewijs die -natuurlijk- voor jou is.

Vervolgens is het zijn pakkie-an. Maar dit is de procedure:
Hij moet naar het lokale douanekantoor in België gaan waar hij een roze formulier verzoek tot inschrijving afhaalt. Met dat roze formulier en alle boorddocumenten meldt hij zich bij de keuring "Verkoop tweedehands" (niet de keuring invoer, veel mensen maken die fout) en daar wordt de auto als oldtimer of als 'volwaardige' auto gekeurd.

Plaats reactie