Plaats buitentemperatuurmeter
-
AbelJanR
- Donateur

Plaats buitentemperatuurmeter
Mijn moeder heeft een maandje geleden een nieuwe auto gekregen, alleen hierin zit geen buitentemperatuurmeter. Nu heb ik een mooi klein metertje gevonden, die ik in het dashboard wil inbouwen.
Nu is mijn vraag alleen wat de beste plek is voor de sensor. Ik dacht zelf onder aan de binnenkant van de bumper. Maar nu lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.. De een zegt dat hij in de rijwind moet hangen, en de ander zegt dat hij juist niet in de rijwind moet hangen, maar op een luchtvacuüm plek.
Deze plaatsen had ik op internet gevonden: Voorbumper, wielkast, A-stijl of in de Spiegel.
Heeft één van jullie ervaring met het plaatsen van een buitentemperatuur sensor?
Nu is mijn vraag alleen wat de beste plek is voor de sensor. Ik dacht zelf onder aan de binnenkant van de bumper. Maar nu lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.. De een zegt dat hij in de rijwind moet hangen, en de ander zegt dat hij juist niet in de rijwind moet hangen, maar op een luchtvacuüm plek.
Deze plaatsen had ik op internet gevonden: Voorbumper, wielkast, A-stijl of in de Spiegel.
Heeft één van jullie ervaring met het plaatsen van een buitentemperatuur sensor?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Plaats buitentemperatuurmeter
'Af fabriek' kloppen alle opties diejij noemt en de plek is afhankelijk van onder andere het merk en het type auto en als voorbeelden noem ik als voorbeelden de huidige Renault trafic, in de spiegel en bij het oude type Mercedes-Benz Vito, indien een temperatuurmeter aanwezig is, is die gemonteerd in de voorbumper. 
-
AbelJanR
- Donateur

Dank voor je reactie.. Het maakt mij niet heel veel uit waar ik hem plaats (Zolang hij maar niet in het zicht zit). Mijn vraag is eigenlijk of hij wel of niet in de rijwind geplaatst moet worden..
Lijkt mij dat hij in de rijwind kouder uitslaat, en misschien onder de bumper warmer dan het daadwerkelijk is... Maar dit weet ik dus niet zeker..
Lijkt mij dat hij in de rijwind kouder uitslaat, en misschien onder de bumper warmer dan het daadwerkelijk is... Maar dit weet ik dus niet zeker..
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Elke plek heeft zo zijn voor- en nadelen, maar meestal zit de sensor in de rijwind, een nadeel wanneer die gemonteerd is in de voorbumper: Je staat stil, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht en je ziet, doordat de radiateur die daar in de buurt zit, meer warmte wil afvoeren, gemonteerd in de spiegel heeft als nadeel dat wanneer een auto lange(re) tijd in de zon geparkeerd staat een (veel) hogere temperatuur zal weergeven, terwijl een auto met de sensor in de voorbumper op dat moment een exactere weergave zal hebben en je ziet direct wat ik bedoel met: 'Elke plek heeft zo zijn voor- en nadelen. 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Liefst ergens onder de auto, niet op een deel dat makkelijk warm wordt door de zon, zoals een kunststof bumper of een spiegelbehuizing.
Bij een Saab zou je een van de sluitplaten aan de onderzijde van de auto kunnen gebruiken, vooral voor de voorwielen, bv van de ruimte waar normalter de lucht wordt aangezogen. Die wordt niet opgewarmd door de zon of motor en zit vrij dicht bij het wegdek. Aan de bestuurderszijde kan ook, dan kun je iets gemakkelijker een korter kabeltje leggen naar een doorvoer in de zware afscheiding tussen de motorruimte en de passagiersruimte.
Bij een Saab zou je een van de sluitplaten aan de onderzijde van de auto kunnen gebruiken, vooral voor de voorwielen, bv van de ruimte waar normalter de lucht wordt aangezogen. Die wordt niet opgewarmd door de zon of motor en zit vrij dicht bij het wegdek. Aan de bestuurderszijde kan ook, dan kun je iets gemakkelijker een korter kabeltje leggen naar een doorvoer in de zware afscheiding tussen de motorruimte en de passagiersruimte.
-
AbelJanR
- Donateur

[]
Oke, alleen die plaatsen die jij bedoeld, zitten die wel of niet in de rijwind?
Oke, alleen die plaatsen die jij bedoeld, zitten die wel of niet in de rijwind?
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dan zit hij wel iets in de rijwind, maar niet frontaal, desnoods doe je er een kleine beschutting/verhoging omheen, een dopje van kleine spuitbus of zoiets, om hem iets uit de windstroming te houden. Het gaat erom om globaal de temperatuur van het wegdek vast te stellen, tot circa 5 graden celsius kan kritisch zijn. Dat komt omdat het dan op een wegdek in de schaduw of op een viaduct/brug mogelijk nog wat kouder kan zijn. Tijdens het rijden is zo'n buitentemperatuurmeter toch te langzaam om je echt te waarschuwen voor ijzelplekken 
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
carlsson, ik schrijf dit niet vaak op het forum en dat doe ik echt niet vaak en ik wil dat eigenlijk ook niet doen zo open op het forum, maar ik maak nu echt een uitzondering: Zou je a.u.b. nu eens niet zo eigenwijs willen zijn en eerst eens bij heel erg veel auto's gaan kijken waar zij een temperatuurmeter monteren!!
En dan nog een voorbeeld: Weet jij waar bij een vliegtuig een dergelijke buitentemperatuursensor gemonteerd wordt??
En dan nog een voorbeeld: Weet jij waar bij een vliegtuig een dergelijke buitentemperatuursensor gemonteerd wordt??
-
AbelJanR
- Donateur

[]
Ik snap deze reactie niet helemaal.. Maar in ieder geval beide bedankt voor jullie reacties
Ik denk dat ik hem aan de onderkant van de voorbumper ga plaatsen.. Maar ben er nog niet helemaal uit of hij wel of niet in de rijwind moet hangen. Denk dat ik hem zo monteer dat de wind er onderdoor blaast. Een compromis zal ik maar zeggen
Ik snap deze reactie niet helemaal.. Maar in ieder geval beide bedankt voor jullie reacties
Ik denk dat ik hem aan de onderkant van de voorbumper ga plaatsen.. Maar ben er nog niet helemaal uit of hij wel of niet in de rijwind moet hangen. Denk dat ik hem zo monteer dat de wind er onderdoor blaast. Een compromis zal ik maar zeggen
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@De 900C-gas, een auto is geen vliegtuig, en de temperatuur van het wegdek speelt geen rol, tenzij je wilt gaan landen. Bij een vliegtuig is het belangrijker dat b.v. de ailerons niet bevriezen.
Ik ben idd soms eigenwijs, net als de gemiddelde Saabrijder en de Saabingenieurs, anders hadden we b.v. die turbo ook niet of pas veel later gekregen
Ik ben idd soms eigenwijs, net als de gemiddelde Saabrijder en de Saabingenieurs, anders hadden we b.v. die turbo ook niet of pas veel later gekregen
-
AbelJanR
- Donateur

Oja, het gaat trouwens helaas niet over een Saab maar een Nuova Panda 
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Maakt niets wat dit betreft niets uit, is in iedergeval een stuk zuiniger 
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
AbelJanR, ja sorry van het 'vervuilen' van je topic en het was dan ook eventjes in de richting van het forumlid carlsson bedoeld, maar ik heb in de jaren dat ik automonteur als vak heb en dat is inmiddels sinds de zomer van 1985 al heel erg veel auto's gezien, aangeraakt, gerepareerd, onderhouden en bijvoorbeeld ook bereden en geloof mij nou maar, bij elke auto auto die ik tot nu toe heb meegemaakt, voor wat betreft het vervangen van een dergelijke sensor en al die keren dat ik dat heb mogen doen bij diverse automerken en dan ook nog eens van vele typen auto's, dan ben ik die altijd tegengekomen op 2 plekken, of in de voorbumper, meestal in de omgeving van de kentekenplaat of in een van de buitenspiegels en ze zijn altijd gemonteerd in een gebied waar de rijwind direct langsstroomt. 
-
AbelJanR
- Donateur

..En net als de 96 ook belastingvrij
(Maar doe mij toch maar liever een Saab, haha!)
(Maar doe mij toch maar liever een Saab, haha!)
-
AbelJanR
- Donateur

Oke, thanks.. Je hebt me overgehaald hem onder de bumper in de rijwind te plaatsen!
Volgens mij zit het verschil van de plaats van de sensor ook in de daadwerkelijke temperatuur of de gevoelstemperatuur..
Volgens mij zit het verschil van de plaats van de sensor ook in de daadwerkelijke temperatuur of de gevoelstemperatuur..