Kilometer Beprijzen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
ralph12
Geregistreerd lid

Kilometer Beprijzen

Bericht door ralph12 » di 30 aug, 2005 23:08

Volgens NRC van afgelopen vrijdag gaat het km beprijzen van de Commissie Nouwen 4 miljard euro kosten. D.w.z. zoveel gaat het kosten om alle auto's met kastjes uit te rusten plus alle registratie apparatuur.

Da's een 4 met 9 nullen erachter. Da's evenveel als 2 miljoen Nederlanders een 2dehands Saab van 2 mille kado geven. Om jullie een indruk te geven van de kosten.

Wat vinden jullie ervan?

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 30 aug, 2005 23:40

Het absurditeits argument om de status quo te behouden. Waar moet dat geld vandaan komen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 30 aug, 2005 23:47

Leonardo da Vinci schreef:Het absurditeits argument om de status quo te behouden. Waar moet dat geld vandaan komen?
Daar zal je inmiddels toch zelf wel op gekomen zijn, dunkt me. :idea:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 31 aug, 2005 1:01

Uit de hoge hoed? :?

Ik vind het een totaal debiel idee. Ben het eens met de gedachte dat degenen die het meeste gebruik maken van het wegennet, ook het meeste wegenbelasting moeten betalen. De manier waarop is echter absurd.

Zul je na 5 jaar zien dat het toch niet werkt en de boel weer wordt teruggeschroefd :roll:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » wo 31 aug, 2005 7:57

Oosthoek schreef:Uit de hoge hoed? :?

Ik vind het een totaal debiel idee. Ben het eens met de gedachte dat degenen die het meeste gebruik maken van het wegennet, ook het meeste wegenbelasting moeten betalen. De manier waarop is echter absurd.

Zul je na 5 jaar zien dat het toch niet werkt en de boel weer wordt teruggeschroefd :roll:
De gebruiker betaald zit al verwerkt in onze hoge belastingen en accijnsen op benzine. De meer je rijdt, de meer er terug vloeit naar de staatskas. Daarnaast is het zo dat mensen die meer rijden over het algemeen regelmatig nieuwe auto's kopen/krijgen/leasen en op deze manier ook weer veel belastingen (btw en bpm) richting staatskas brengen.

Hoe ver wil je gaan met de gebruiker betaald.

Mijn optie zou zijn om die 4.000.000.000 richting openbaarvervoer te storten, zorg ervoor dat het openbaarvervoers systeen in het land waterdicht zit en geef subsidies, korting of wat dan ook op OV jaarkaarten. Als het OV een goede en goedkope kwalitatief hoogwaardige vervanging is voor de auto zullen er veel meer mensen gebruik van maken.

Dit is beter dan een dure oplossing die er uiteindelijk niet voor zorgt dat er minder mensen in de auto stappen, maar alleen maar voor zorgt dat er meer geld de staatskas binnenkomt. Laat de mensen maar kiezen tussen een hoogwaardig openbaarvervoer voor weinig geld of het comfort van je eigen auto voor meer geld. Nu is de keuze tussen matig openbaarvervoer voor veel geld en je eigen auto voor net iets meer geld maar vaak wel in veel minder tijd.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 31 aug, 2005 9:44

MXL schreef:De gebruiker betaald zit al verwerkt in onze hoge belastingen en accijnsen op benzine.

Zorg ervoor dat het openbaarvervoers systeen in het land waterdicht zit en geef subsidies, korting of wat dan ook op OV jaarkaarten.

Laat de mensen maar kiezen tussen een hoogwaardig openbaarvervoer voor weinig geld of het comfort van je eigen auto voor meer geld. Nu is de keuze tussen matig openbaarvervoer voor veel geld en je eigen auto voor net iets meer geld maar vaak wel in veel minder tijd.
Helemaal mee eens MXL, alleen zou geen 4 miljard voor nodig zijn. In de meeste "armere" landen is het openbaar vervoer veel beter geregeld dan hier. En ook wij hebben in het verleden (zo'n 20 of 25 jaar geleden) nog een vrij goed OVV-netwerk gehad. Maar ja, Den Haag heeft alles "verkocht" aan de commercie. Een stap terug zou weleens een stap vooruit kunnen zijn.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 31 aug, 2005 15:38

Euhh ja, met mijn vraag "wat vinden jullie ervan?" refereerde ik niet aan mijn voorstel om 2 miljoen rijders een Saab van 2 mille kado te doen....

Nee, ik bedoel te vragen: wat vinden jullie van het Plan Nouwen en de 4 miljard die het gaat kosten??... Schatting nu wel te verstaan.... In de loop van 11 jaar is de Betuwelijn van een krappe 1 miljard naar nu ruim 5 miljard kosten aanleg gestegen....

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 01 sep, 2005 11:23

Ik denk dat de heer Nouwen al lang vergeten is in welke functie ie lang heeft gewerkt (oud premier Kok met z'n FNV verleden was daar ook zo'n sprekend voorbeeld van)
Nouwen werd vanuit zijn functie bij de ANWB jarenlang geacht de belangen van de automobilist te behartigen. Nu is de ANWB tegenwoordig ook niet meer wat het geweest is: Pas dacht heb ik dat weer even gedacht ivm het verzoek aan de regering de benzine-accijnsen te verlagen. Gingen ze een paar dagen later akkoord met het nietszeggende "gebaar" van bevriezen van de accijns, een sigaar uit eigen doos.. Van de week bleek nog maar eens dat de ANWB uit zelfbescherming belangrijke informatie mbt dubbelverzekering voor hun doelgroep verborgen hield... :shock:
Je voorbeeld met die getalletjes is sprekend Ralph! Met het gemiddelde wat ik door de jaren heen aan autoaanschaf besteed heb, kunnen nog veel meer mensen in NL voor dat bedrag van een Saab genieten, zelfs meer dan er ooit gemaakt zijn... :wink:
De burger betaalt nog steeds te makkelijk wat hun voorgeschoteld wordt maar ik geloof langzaamaan dat die rek er wel uit is. Misschien komen ze daar in Den Haag ook nog eens achter...(the hard way)
Ondertussen probeer ik me er maar zo weinig mogelijk aan te ergeren want dat lost toch niets op!
Cornell :O:

Plaats reactie