Zonnebloemolie als brandstof voor diesels

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Zonnebloemolie als brandstof voor diesels

Bericht door bas.kuijpers » wo 20 jul, 2005 9:46

Vandaag in de Telegraaf:

'Het kost geen drol, jongen' 'Ik noem m'n wagentje de mobiele friteuse'

TANKEN BIJ DE LIDL
door Erik Morsink
AMSTERDAM - Nu de brandstofprijzen voor heel veel Nederlanders tot een onacceptabel hoog niveau zijn gestegen, zijn veel landgenoten massaal op zoek naar alternatieven. Ook dieselrijders voelen hun portemonnee bij elke tankbeurt slinken, nu een litertje aan de pomp zo'n 1,05 euro kost. " Maar ík lach iedereen uit", stelt dieselrijder Gérard Buhr (57) uit Bussum. "0,59 euro per liter. Wat ik in mijn tank gooi? Heel gewoon, zonnebloemolie." En met Buhr zijn er inmiddels veel meer Nederlanders die deze goedkope plantaardige brandstof in de tank van hun auto mikken.

"De huidige benzine- en dieselprijs? Het is een schande van het allerhoogste niveau, pure diefstal en bedrog van de overheid. Zo'n tachtig procent van de literprijs verdwijnt linea recta in de schatkist. Ongehoord! Maar ik kan je zeggen dat ik een heel stuk goedkoper rondrijd", briest Gérard. Buhr heeft supermarkt Lidl 'ontdekt' als brandstofleverancier voor zijn Ford Fiesta 1.8 diesel Courier. "Nadat ik me op internet heel goed had ingelezen. Ik koop zonnebloemolie per doos. Mijn tank van veertig liter vul ik voor dertig liter met olie, de rest met diesel. Daarmee start de motor wat beter, en bovendien wordt plantaardige olie harder bij lagere temperaturen. Sojaolie werkt ook hartstikke goed trouwens. Je moet alleen uitkijken met olijfolie, omdat dat gaat polymeriseren en dan krijg je dus plastic in je tank. Maar ja, je bent natuurlijk sowieso al hartstikke gek als je olijfolie in je tank gooit, want dat is niet te betalen."

Kokosolie

De zonnebloemolie doet zijn werk prima in het tweedehands autootje van Buhr. "Ik ben echt bewust op zoek gegaan naar de goedkoopste olie die er maar was. En toen kwam ik bij Lidl uit. Bovendien heeft die zonnebloemolie het hoogste aantal joules, energiegehalte. Niet dat je daar wat van merkt, maar het is meetbaar. Mijn wagen rijdt net zo zuinig, 1 op 17/18, als wanneer ik 'm voltank met diesel. Zeker de wat oudere dieselmotortjes zijn onverwoestbaar. Bovendien, u denkt toch niet dat meneer Diesel die 'm ooit uitvond toentertijd de beschikking had over diesel? Bestond helemaal niet! Dat ding liep gewoon op olie. Uitlaatgassen? Nul komma nul. Ja, een klein beetje CO2, maar verder compleet zwavelvrij. Wist u", ratelt Gérard maar door, "dat de Brusselse stadsbussen gewoon op frituurolie rijden? En men in verre landen de boel aan de praat krijgt met kokosolie?"

Zou dit ook werken in een Saab diesel?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 20 jul, 2005 9:54

De Ford diesel waarop het wel gaat is een 60pk 1.9 van een jaar of 10 oud, een moderne diesel met (veel) vermogen vraagt om additieven om het allemaal in goede banen te leiden.
Jouw SAAB gaat daarvan op termijn (op zeker) over zijn nek.
Milieuvriendelijkere (en dure) biodiesel schijnt ook geen alternatief te zijn, de pakkingen en rubbertjes van een commonrail diesel schijnen gewoon op te lossen, ik twijfel mede daardoor aan de levensduur van een dieselmotor als er uitsluitend op zonnebloemolie wordt gereden, maar.... goedkoop is het wel voor zolang het duurt.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 20 jul, 2005 13:02

Waarschijnlijk bespoedigen de hoge brandstofprijzen projecten als deze:
Nu de kosten van brandstoffen en het milieu opnieuw regelmatig de voorpagina’s van de kranten halen, zijn wij bij Saab vast van plan om een vooraanstaande rol te blijven spelen in de zoektocht naar nieuwe en meer efficiënte technologieën. Onze nieuwste ontwikkeling op dit vlak, de “Biopower” 2.0 liter turbomotor, zal volgende zomer op de markt worden gebracht. Deze uitvoering zal eerst in de Zweedse showrooms worden binnen gerold.

Deze motor draait op een mengsel van ethanol – een milieuvriendelijke hernieuwbare energiebron – en gewone benzine. Dit mengsel levert lagere emissies van koolstofdioxide (CO2) op, wat niet alleen voor het milieu, maar in sommige landen ook voor automobilisten die graag wat minder belastingen betalen, hoopgevend nieuws is. Bovendien springt deze motor zuiniger om met de brandstof wanneer hij zwaar wordt belast. Tests toonden aan dat het brandstofverbruik tijdens het rijden met hoge snelheden met 15% kan worden verlaagd.

In servicestations wordt meestal E85 aangeboden, een type ethanol met een hoog octaangetal (104 RON), dat uitstekend geschikt is voor de turbomotoren van Saab. Met deze brandstof kan het topvermogen van de motor aanzienlijk worden opgevoerd (van 150 tot 180 pk in het geval van de turbomotoren van Saab). Het is ook een erg flexibele technologie, verklaart Kjell Bergström, Voorzitter en CEO van Saab Automobile Powertrain AB:

“Het motormanagement past zich automatisch aan het brandstoftype aan, waardoor de klant gewoon benzine kan tanken wanneer er geen ethanolpomp is. Bovendien blijken motoren met turbocompressoren bijzonder geschikt voor het optimaal benutten van de voordelen van ethanol. Onze tests hebben ook uitgewezen dat deze brandstof nog heel wat potentieel biedt.”
Afbeelding

Meer motorvermogen en minder brandstofkosten, dat zijn argumenten die autorijders kunnen overhalen om milieuvriendelijker automobielen aan te schaffen. 8) 8)

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » wo 20 jul, 2005 17:22

een neef van me doet dit ook al ruime tijd.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 20 jul, 2005 17:56

Superidee van SAAB die ethanol motoren maar waar tank je in Nederland?
Volvo heeft nu alleen nog CNG Bi-fuels (dat is aardgas) je kunt dat uitsluitend tanken in Haarlem, op Schiphol en in Hengelo, je actieradius met volle tank is iets van 250km, dat is het dus ook niet helemaal.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Zonnebloemolie als brandstof voor diesels

Bericht door RoccoH » wo 20 jul, 2005 19:01

bas.kuijpers schreef:...

Zou dit ook werken in een Saab diesel?
Nee. Hedendaagse diesels hebben allemaal computergeregelde hogedrukinspuiting die afgestemd is op diesel. Wanneer daar een andere brandstof bijkomt (bv benzine bij een zg "wintermengsel" of na verkeerd tanken) dan kan dit ernstige motorschade veroorzaken.

Een oude dieselmotor (je weet wel, van die trage slakken bij het stoplicht ;)) heeft over het algemeen veel minder problemen mee met het slikken van brandstoffen anders dan diesel.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 21 jul, 2005 13:53

ik vermoed dat Gérard Buhr (:cry:) uit Bussum de douane al aan de deur gehad heeft,
wat hij verdient heeft tot op heden is hij in ieder geval weer kwijt, zie ook:
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=36914

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 21 jul, 2005 15:06

Volgens mij word het dan niet helemaal begrepen of ik ben gek.
Maar het wordt bio brandstof genoemt, het geeft dus minder gevraalijke uitstoot, wat dus goed is voor het milieu waar we het de laatste tijd constand over hebben met de G8 enzo, en nu word je afgestraft als je dat tankt, net zoiets dat shell pura of hoe het ook mag heten, wat een milieu vriendelijk product is, duurder is dan de gewone benzine.
Veel praatjes dus over milieu, maar als de opbrengst minder word dan maar niet.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 21 jul, 2005 15:50

Oostland schreef:Volgens mij word het dan niet helemaal begrepen of ik ben gek.
Maar het wordt bio brandstof genoemt, het geeft dus minder gevraalijke uitstoot, wat dus goed is voor het milieu waar we het de laatste tijd constand over hebben met de G8 enzo, en nu word je afgestraft als je dat tankt, net zoiets dat shell pura of hoe het ook mag heten, wat een milieu vriendelijk product is, duurder is dan de gewone benzine.
Veel praatjes dus over milieu, maar als de opbrengst minder word dan maar niet.
Over ELKE brandstof wil onze overheid haar accijnsdeel hebben, dus ook over sla en zonnebloemolie juist als je het verstookt in je auto, milieu is een ding accijns een heel ander.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 21 jul, 2005 16:29

verde900 schreef:CNG Bi-fuels (dat is aardgas) je kunt dat uitsluitend tanken in Haarlem, op Schiphol en in Hengelo, je actieradius met volle tank is iets van 250km, dat is het dus ook niet helemaal.
Hier in Almelo kun je het ook tanken. :)

Als ik me niet vergis was dat zelfs de eerste -openbare- in NL!

Wordt overigens bijna alleen maar gebruikt door het energiebedrijf Cogas.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 21 jul, 2005 16:31

En is dat dan veel goedkoper als gewone diesel?
Of is de accijns dan veel hoger

mkranendijk
Geregistreerd lid

Bericht door mkranendijk » do 21 jul, 2005 16:53

Ik reageer even op Oostland om een nuance aan te brengen waarom bio-diesel zo hot is.

De uitstoot van verbrandingsgassen van bio-diesel is naar mijn inschatting niet schoner of minder schoon dan gewone diesel (misschien minder zwavel). Het gaat er om dat bio-diesel CO2 neutraal is en herwinbaar. Dat wil zeggen: de zonnebloem neemt CO2 op uit de lucht om dat vervolgens om te zetten in olie. Bij verbanding in de auto komt de CO2 weer vrij en is er dus netto geen CO2 in het milieu vrij gekomen.

Bij gewone diesel wordt de olie gewonnen uit de aardbodem (is dus eindig) en komt er bij verbranding ook CO2 vrij, maar daar is netto wel meer in de lucht gekomen omdat er niet eerst CO2 uit de lucht is weggenomen (natuurlijk wel duizenden jaren terug, maar dat is niet op onze mensenlijke tijdschaal van toepassing). OP den duur als de olie op is (20-30 jaar) is ergeen diesel en benzine meer en zullen we het met bio-diesel, waterstof gewonnen met behulp van kernenergie moeten doen, of een stel trappers in je Saab schroeven.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » do 21 jul, 2005 20:23

"OP den duur als de olie op is (20-30 jaar) is ergeen diesel en benzine meer en zullen we het met bio-diesel, waterstof gewonnen met behulp van kernenergie moeten doen, of een stel trappers in je Saab schroeven."

20-30 jaar klinkt wel heel pessimistisch... Of is dit propaganda om de schik van dure accijns te rechtvaardigen? Maar mischien klopt het wel, en rechtvaardigt het de Arabieren democratishe waarde op te leggen?

(Als het over 25 jaar toch voorbij is, waarom maken we ons dan uberhaupt zorgen over het gat in de hemel? Of moeten we niet nu al in magnetische wegen investeren?)
-En betekent dit dat de autos van nu nooit wegenbelastingvrij worden?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 21 jul, 2005 20:30

michiel schreef:
verde900 schreef:CNG Bi-fuels (dat is aardgas) je kunt dat uitsluitend tanken in Haarlem, op Schiphol en in Hengelo, je actieradius met volle tank is iets van 250km, dat is het dus ook niet helemaal.
Hier in Almelo kun je het ook tanken. :)

Als ik me niet vergis was dat zelfs de eerste -openbare- in NL!

Wordt overigens bijna alleen maar gebruikt door het energiebedrijf Cogas.
:oops: Ik bedoelde Almelo, sorry.
In Hengelo kon je benzine en lpg tanken :wink:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 21 jul, 2005 21:56

Het bericht in de telegraaf heeft inmiddels een reactie. Die klinkt logisch:

Douane jaagt op zonnebloemolie
Meer blije rijders met biodiesel

door onze redactie

AMSTERDAM - De Nederlandse douane aast op dieselrijders die hun brandstoftank met biobrandstof, zoals zonnebloemolie, vullen. Dat meldt woordvoerster Renee Westdorp.

"Het is illegaal. Wie gepakt wordt, betaalt een boete van €4,53 per liter. Dus een dieseltank van 50 liter kost je €226,50." Boven op dat bedrag volgt nog een accijnsnaheffing. Deze bedraagt maar liefst €374,91 per 1000 liter diesel. De douane peilt nu al vaak de brandstoftanks van vrachtwagens.

Lees ook: tanken bij de Lidl

Reactie:

Gaag wil ik reageren op de uitspraken van Renee Westdorp namens de Nederlandse douane. Ze heeft inderdaad gelijk dat er accijns moet worden betaald over brandstoffen als LPG, diesel en benzine. Echter, zoals de douane zelf al aangeeft op haar website , betreffen het hier louter minerale brandstoffen. Zonnebloemolie is een plantaardige brandstof, waardoor het niet als minerale brandstof valt te classificeren. Dus hoeft hier geen accijns over te worden betaald. Het is bij de Nederlandse wet helemaal niet verboden om alternatieve brandstoffen te gebruiken (sterker, binnen de EU zijn er regels waarin Nederland verplicht is te zorgen dat minimaal 5% van het totale wagenpark op alternatieve bandstoffen rijdt) dus is het verre van ilegaal. Irritant voor de staat dat de staatskas er niet op vooruit gaat, dat is wat anders. Ze mogen overigens ook geen accijns gaan heffen op de zonnebloemolie, maar da's weer een ander verhaal.

Jochem, Breda

do 21 jul 2005, 11:15
Je kan dus zonder gevaar voor narigheid "bij de Lidl tanken".... Voor een beetje meer pit een scheut aceton erbij en het feest is compleet :wink:

Plaats reactie