Duitse racebaan en indianenverhalen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
®oughne©k
Geregistreerd lid

Duitse racebaan en indianenverhalen

Bericht door ®oughne©k » di 18 aug, 2009 8:13

De duitse snelwegen word, ook door ónze leden, veelvuldig gebruikt om de bolide eens heftig aan de tand te voelen, qua vermogen en snelheid. Niet op elke duitse snelweg geldt echter een onbeperkte maximum snelheid, dus het blijft opletten op wat voor soort weg je nu eigenlijk rijdt.

Onlangs hoorde ik van een buurman, ík was dronken, misschien híj ook wel, dat wanneer een beperkte maximum snelheid heerst, geloof ik 130 km/u, de bestuurder van een auto niet verzekerd is, wanneer hij een ongeval veroorzaakt met een hogere snelheid. Iedereen denkt ook dat ie kan rijden, maar een ongeval zit in een klein hoekje.

Ik was gisteren bij Tom Coronel op de zaak, Heb ik hem niet gezien, om naar zíjn invalshoek op deze kwestie te vragen. Zo jammer, hè?

Ik besef dit deze vraag nogal wat lollige reacties op kan leveren, maar ik hoop dat er tóch nog iets serieus tussen zit, gezien de expertise de we hier met deze club in huis hebben. We kunnen op dit forum lezen dat leden beroepen uitoefenen van piloot tot postkamermedewerker, van beroepsmilitair tot bouwkundig ingenieur, daar zal toch wel iemand uit bv Apeldoorn tussen zitten, die verstand heeft van verzekeren?

edwardk
Geregistreerd lid

Re: Duitse racebaan en indianenverhalen

Bericht door edwardk » di 18 aug, 2009 8:32

®oughne©k schreef:
Onlangs hoorde ik van een buurman, ík was dronken, misschien híj ook wel, dat wanneer een beperkte maximum snelheid heerst, geloof ik 130 km/u, de bestuurder van een auto niet verzekerd is, wanneer hij een ongeval veroorzaakt met een hogere snelheid.
Denk dat je alleen dan verzekerd bent wanneer aannemelijk te maken is of aantoonbaar is dat men zich aan alle daar op dat moment geldende regels heeft gehouden.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 18 aug, 2009 10:17

Bij geen snelheidsbeperking ben jij automatisch schuldig aan een ongeval indien je harder dan 130 km/u hebt gereden.

Met andere woorden: jij zou je onschuld moeten kunnen bewijzen, en in de praktijk zal dat niet erg gemakkelijk zijn.

Dus, gewoon koppie erbij houden :)

jermar
Geregistreerd lid

Bericht door jermar » di 18 aug, 2009 10:41

even nuance, niet altijd schuldig en ook niet altijd aansprakelijk, alleen als er WEL een maximum is ingesteld

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 18 aug, 2009 10:53

als je harder dan 130kmh rijdt heb een een zogenaamde mede-schuld (Teilschuld in het duits, gedefinieerd onder "die Unabwendbarkeit des Unfalls i.S.v. § 7 Abs.2 StVG") waardoor er als iemand anders een fout maakt wat lijdt tot een ongeval de schuld ten dele bij jou neergelegt wordt. De exacte verdeling van de schuld (wat eigenlijk niets meer is dan een verzekeringstechnische zaak) zal naar aanleiding van het protokol van de Polizei bepaald worden.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 18 aug, 2009 11:42

Idd is nogal gecompliceerd in Duitsland, dat komt mede omdat vrijwel iedere Duitser een rechtsbijstandverzekering heeft en Duitse verzekeraars het daar toepasselijk recht natuurlijk op hun dumpje kennen. Buitenlanders zonder rechtsbijstandverzekering en geen slimme all-riks verzekeraar kunnen het dus schudden.
Dat geldt overigens ook bij "Autobahnstrekken" die van die borden hebben dat je bij regen b.v. maar 100 km mag rijden.
Dan ontstaat tevens een discussie of het wegdek weer voldoende was opgedroogd. Dus je rijgedrag ook altijd aan de fusieke omstandigheden aanpassen is de gouden regel.
Duitser zijn gewend om voor iedere scheet hun rechtbijstandverzekering in te schakelen, dus maak de borst maar nat als je daar bij een aanrijding betrokken raakt.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 18 aug, 2009 11:45

Precies, het ligt dus wat genuanceerder dan eerder werd gesteld.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 18 aug, 2009 12:14

ik ben niet zo van de nuance :)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 18 aug, 2009 18:19

In België is het ook niet zo gemakkelijk en logisch. Daar worden ook weer andere regels toegepast. Dus in België kun je ook vrij snel bij een pro-rata schuldverdeling betrokken raken.
Om oeverloze discussies te voorkomen m.b.t. een schadeverdeling zijn er rekenmodelen waarbij sommige schadegevallen een standaard verdeling krijgen ongeacht de werkelijk toedracht. Scheelt een hoop werk, maar kan soms nadelig uitpakken.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » di 18 aug, 2009 19:28

In Duitsland is de snelheid op de Autobahn onbeperkt, tenzij door borden een maximumsnelheid wordt aangegeven.

Ik ken snelheidsbeperkende borden van 130, 120 en 100 km/u. In bijzondere situaties, zoals slecht wegdek of bij wegwerkzaamheden, is de maximumsnelheid meestal 80 of 60 km/u.

Soms geldt een maximumsnelheid die alleen geldt bij regen (gedefinieerd als: water op de rijbaan). Dus bijvoorbeeld normaliter onbeperkt, en bij regen 100 km/u. Of normaliter 120 km/u en bij regen 80 km/u.

Je ziet de Duitsers bij snelheidsbeperkingen vaak net geen 20 km/u te snel rijden. Dat komt doordat snelheidsovertredingen tot 20 km/u een verkeersovertreding zijn. Die worden afgedaan met een boete. Snelheidsovertredingen van meer dan 20 km/u zijn een misdrijf. Dat komt altijd voor de rechter, en je krijgt er strafpunten voor in Flensburg (de Duitsers hebben een puntenrijbewijs).

Daar waar de snelheid onbeperkt is, geldt nog altijd de algemene regel dat je je snelheid aan moet passen aan de verkeerssituatie en aan de situatie van de weg. Verder geldt op zulke stukken Autobahn een adviessnelheid van 130 km/u.

Wat veel Nederlanders niet weten, is dat je *altijd* voor minstens 50% aansprakelijk bent wanneer je betrokken bent bij een ongeval, en je sneller hebt gereden dan 130 km/u. Dit geldt dus ook voor die delen van de Autobahn waar geen snelheidsbeperking geldt!

Voorbeeld: jij rijdt 150 km/u en je haalt iemand in. Die ander wil ook naar links, en doet dat iets te vroeg - net voordat jij voorbij bent. Fouter kan die ander niet zijn, zou je denken. Maar omdat jij 150 km/u reed, ben je toch voor 50% aansprakelijk. Zou hetzelfde zijn gebeurd terwijl jij 130 km/u had gereden, dan zou die ander 100% aansprakelijk zijn geweest.

Wat ook niemand lijkt te beseffen, is dat het zinloos is zo snel te rijden. Vroeger deed ik dat ook wel: 170 km/u rijden op plekken waar dat mocht, kon en verantwoord was. Tot ik eens het hele stuk 130 km/u reed (behalve als het niet sneller kon of mocht, natuurlijk).

Resultaat: bestemming bereikt in 2 uur en 35 minuten, in plaats van de 2 uur en 30 minuten die ik er met 170 km/u voor nodig had. Belangrijker: veel veiliger, veel ontspannener, en je komt 150 km verder op een tank.

In plaats van behoorlijk moe aan te komen, kwam ik nu ontspannen aan. Die vijf minuten tijd"verlies" maak je meer dan goed doordat je minder vaak hoeft te tanken.

Sindsdien rijd ik op de cruise control ergens tussen de 120 en 135 km/u, afhankelijk van mijn stemming.

Citaat.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 18 aug, 2009 19:58

Dat is wat overdreven, ik heb voor mijn werk al heel wat jaren in Duitsland rond gereden en wegens de vrij grote afstanden scheelt het wel als je wat sneller door kunt rijden als het kan.
Bij veel stukken die minder geschikt zijn om hard te rijden staan vaak als borden met beperkingen.
Het is gewoon een kwestie van je goed aanpassen aan de omstandigheden en een gepaste afstand houden anders wordt dat hard rijden idd ook snel erg vermoeiend en verspil je veel brandstof.
Wat dat betreft vind ik dat s'nacht de Duitse autobahnen erg slecht verlicht zijn vergeleken met b.v. België. Daarnaast hebben Duitse autobahnen verraderlijke af- en opritten met zeer scherpen bochten.
De meeste ongelukken gebeuren m.i. rond die op- en afritten en op stukken met langgerechte onoverzichtelijk bochten.
Daar moet je dus extra op je hoede zijn.
Is er veel verkeersaanbod dan is idd de richtsnelheid een goed uitgangspunt. Go with the flow schiet meestal het beste op, gewoon op enige afstand achter zo'n dikke BMW of MB gaan rijden, dan veegt die wel de weg voor je schoon :lol:
Trouwens in Duitsland rijden ook vaker politiemannen in snelle burgerauto's rond om asociale rijders van de weg te plukken, vooral op bekende stukken waar vaker ongevallen gebeuren.

mad_melle
Geregistreerd lid

Bericht door mad_melle » wo 19 aug, 2009 10:16

Ik heb familie in Tsjechië en rij dus met enige regelmaat door Duitsland heen. Als je zulke lange stukken rijdt, maakt het snel rijden of niet heel wat uit.
Tot de grens met Tsjechië bijna anderhalf uur verschil gereden toen ik met mijn vader (die in zijn eigen auto niet harder dan 140 heeft gereden) een keer gelijktijdig naar Tsjechië ben gereden en bij de Nederland - Duitsland grens reden we nog samen.
Die rijstijl kost je inderdaad 150km of misschien nog wel meer per tank.
Persoonlijk blijf ik fitter en alerter als ik snel rij. Die lange stukken autobahn zijn met 130km/h zoooo saai en slaapverwekkend.

Volgens mij ben je in Duitsland bij een overschrijding van de 130km/h advies snelheid niet automatisch voor minimaal 50% aansprakelijk. Er wordt namelijk gekeken naar in hoeverre jouw extra snelheid heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeluk. In het voorbeeld dat een auto te vroeg naar links komt, doet de snelheid er niet toe. Indien je snelheid wel een factor was bij een ongeluk, dan moet bepaald worden welk deel van de schuld jouw kant op komt ondanks dat de ander onder "normale" omstandigheden 100% schuld had gekregen. Dit soort discussies komen echter in de praktijk vaak neer op 50/50. Maar dus niet standaar en vanzelfsprekend 50% schuld.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 19 aug, 2009 10:33

Hmmmm... Ik heb 14 jaar in Duitsland gewoond en gewerkt, en in die tijd minstens een half miljoen (meestal heel snelle) kilometers weggedraaid.
Aangezien dit meer dan 15 jaar geleden is onthoud ik mij van commentaar op het al dan niet kloppen van de aansprakelijkheidstelling; destijds was je echter inderdaad ALTIJD mede aansprakelijk bij hogere snelheden tenzij aantoonbaar kon worden gemaakt dat er opzet in het spel was.
Maar het is altijd een kwestie van common sense geweest daar, en het maakte heel veel uit of je een Duitse verzekering en/of rijbewijs hebt of niet.
Ik ga nu nog steeds regelmatig even de grens over om lekker te knallen, maar altijd met 360 graden overzicht en minimaal 2 kilometer vrij zicht.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 19 aug, 2009 11:46

willeme 1 schreef:vraag me af wat er gebeurt als je 80 op de autobaan rijd en dan een ongeluk veroorzaakt tijdens het inhalen van nog een langzamere auto
als je geluk hebt kun je je dat nog afvragen met een beetje pech schrapen ze je van de "omgeving" af, 80 is op een autobahn niet echt een geeigende snelheid

Flagg
Geregistreerd lid

Bericht door Flagg » wo 19 aug, 2009 17:07

Wat ik altijd begrepen heb is dat wanneer je in Duitsland op een gedeelte rijdt waar geen "beperking" is en je rijdt boven de 130 en een ongeluk krijgt dat je dan in beginsel sowieso voor 50% aansprakelijk bent. Tenzij er duidelijk aangetoond kan worden dat de snelheid geen duidelijke aanleiding is geweest voor het ongeluk.

Zeg maar een soort van omgekeerde bewijslast. je bent voor de helft aansprakelijk tenzij jij kan aantonen dat die snelheid geen factor was.

En das moeilijk denk ik.

Je bent overigens wel gewoon verzekerd volgens mij, maar als je niet allrisk bent verzekerd krijg je sowieso maar de helft uitgekeerd.

Plaats reactie