Milieu

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Milieu

Bericht door Guido900T » vr 17 jun, 2005 15:11

Door de strenge europese milieuregelgeving kan een aantal verkeersknooppunten niet worden aangepakt en kan er straks bijna nergens meer gebouwd worden;

Mijn oplossing: alle vrachtauto's verplicht op LPG laten rijden.. waarschijnlijk niet erg popupulair in Den Haag vanwege de lagere belastingafdrachten maar wel goed voor het milieu.

Wat vinden jullie daarvan? weet iemand of je een vrachtwagen op LPG kunt laten rijden? :?:

mkranendijk
Geregistreerd lid

Re: Milieu

Bericht door mkranendijk » vr 17 jun, 2005 15:31

Jouw stelling lijkt me een beetje kort door de bocht. Diesel levert nog altijd de grootste trekkracht laag in de toeren en dat is juist wat een vrachtwagen nodig heeft om weg te kunnen komen en al helemaal om een berg op te komen (max. snelheid volledig beladen is soms niet meer dan 40-50 km/uur schat ik in...).

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 17 jun, 2005 16:37

In o.a. Stockholm rijden bussen op aardgas, ook een alternatief
Of alcohol, dat ruikt lekker als je er achter rijdt :wink:

93AeroCabriolet
Geregistreerd lid

Bericht door 93AeroCabriolet » vr 17 jun, 2005 16:43

Alle vrachtauto's op LPG?
Lijkt mij geen realistisch plan, daarnaast niet alleen vrachtwagens veroorzaken een belasting van het milieu.
Liever open achter een brullende 50-tonner, in plaats van achter een LPG-er.

vrgr

Louis

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » vr 17 jun, 2005 16:47

in Haarlem rijden bijna alle vuilnisauto's en gemeente voertuigen op aardgas, rij er zelf ook wel eens in je merkt geen verschil, en het is supergoedkoop..

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 17 jun, 2005 19:43

Je wilt een hele vrachtwagenindustrie op de kop zetten. Daarbij komt ook nog eens het probleem dat de actieradius met LPG zeer klein is. Voor stadstrucks die kleine stukken rijden misschien wel wat, maar niet voor jongens die internationaal rijden.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 17 jun, 2005 20:26

ander radicaal idee dan: Vrachtwagens mogen op diesel blijven rijden, maar met roetfilter. Daarbij schaffen we de houderschapsbelasting voor het rijden op LPG af..

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 17 jun, 2005 20:57

Sikbock schreef:ander radicaal idee dan: Vrachtwagens mogen op diesel blijven rijden, maar met roetfilter. Daarbij schaffen we de houderschapsbelasting voor het rijden op LPG af..
Fijnstof veroorzaakt door dieselmotoren is (slechts) 9% van de totale fijnstof verontreiniging.
35% wordt veroorzaakt door bandenslijtage en de daarvan opwaaiende roetdeeltjes, daar zijn op zeker ook veel veelrijdende lpg auto's bij geweest.
Een roetfilter zou op je banden waarschijnlijk betere diensten bewijzen als op je uitlaat.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 18 jun, 2005 3:45

@ Verde: waar komt die andere 56% dan vandaan?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 18 jun, 2005 8:12

Sikbock schreef:@ Verde: waar komt die andere 56% dan vandaan?
Natuurlijke oorzaken, waaronder aan de kust zout en zand dat zich als fijnstof in de lucht beweegt.
Overigens zal ik op het moment dat deze beschikbaar komt een roetfilter op mn diesel gaan zetten, alle kleine beetjes helpen.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » za 18 jun, 2005 9:55

verde900 schreef:Fijnstof veroorzaakt door dieselmotoren is (slechts) 9% van de totale fijnstof verontreiniging.
Het probleem van deze 9% is dat het in zeer grote hoeveelheden in en om de grote steden aanwezig is. Natuurlijk zal over het hele land gemiddeld de uitstoot wel meevallen, maar als je boven een ringweg o.i.d. gaat meten kom je denk ik wel op andere waarden uit...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 18 jun, 2005 10:28

Jelmer schreef:
verde900 schreef:Fijnstof veroorzaakt door dieselmotoren is (slechts) 9% van de totale fijnstof verontreiniging.
Het probleem van deze 9% is dat het in zeer grote hoeveelheden in en om de grote steden aanwezig is. Natuurlijk zal over het hele land gemiddeld de uitstoot wel meevallen, maar als je boven een ringweg o.i.d. gaat meten kom je denk ik wel op andere waarden uit...
"Pak toch de bus" is dus ook geen oplossing, die dingen lijken wel kilo's in 1 keer uit te braken, maar dit probleem is toch inherent aan grotere concentraties mensen?
Stilstaand verkeer vervuilt door onvolldige verbranding ook enorm, en dat is op ringwegen vaak aan de orde, het niet aanleggen van extra rijbanen of het niet oplossen van verstoppingen zal (volgens mij) dan ook een tegenovergesteld effect hebben.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 21 jun, 2005 0:15

Leuk dat jullie je zo in mijn baan verdiepen ;)

Zou wel veel helpen hoor roetfilters, zeker bij veel stilstaand en optrekkend (vracht) verkeer. Voor in drukke wegen (hoge intensiteiten) in de steden is roet een groot gedeelte van het fijn stof. Maar zelfs daar hebben oorzaken op grotere afstand nog een groot aandeel. Naast het Ruhr gebied enz ook bijvoorbeeld zeezout enz.
Maar daar wordt in het nieuwe lucht besluit wel aangewerkt.

Meer auto's op LPG is natuurlijk altijd een leuk idee. Want het is nu eenmaal echt schoner. En ik rij er zelf toevallig op. 8)

groeten
Hannes

mkranendijk
Geregistreerd lid

Bericht door mkranendijk » di 21 jun, 2005 8:54

Ik wil dat fijn stof wel even in perspectief plaatsen t.o.v. ca. 70 jaar terug. Toen stookten de huishoudens voornamelijk de woningen warm met allesbrandertjes, openhaard, kachels etc. met kolen, turf en hout. Toenertijd was er enorm veel meer fijn stof aanwezig dan nu, dus eigenlijk is het al enorm verbeterd....

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 21 jun, 2005 9:15

:roll:

dus hoeven we ons niet/minder in te spannen om het nog beter te maken?
we zouden juist met onze huidige technische kennis grote stappen vooruit kunnen maken.

Plaats reactie