Gas in oldtimer = niet oldtimer?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Menno
Geregistreerd lid

Gas in oldtimer = niet oldtimer?

Bericht door Menno » do 06 aug, 2009 20:26

Misschien allang bekend of slechts een broodje aap, maar ik hoorde gisteren uit een waarschijnlijk goed ingelichte bron (restaurateur pre-1960 wagens, drie Armstrong Siddeleys en een Pennock in bezit :shock: ) dat er een wetswijziging komt waardoor gas inzetten in een oldtimer de auto direct tot niet-oldtimer bestempelt. Iemand iets van gehoord?

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » do 06 aug, 2009 21:00

Waarin old-timer gedefinieerd wordt als:
>15
>20
>25 jaar oud?
Glijdende schaal of absoluut per ingangsdatum wetswijziging?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 06 aug, 2009 21:01

Zal 25 zijn, de grens vanaf waar je nu belastingvrij en dus 'officieel' oldtimer bent. En dan straks, op het moment dat de kilometerheffing wordt ingevoerd die datum -25jaar. Heb er niks over gehoord, maar lijkt me onaangenaam nieuws als het waar is!

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » do 06 aug, 2009 21:11

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het inleggen van LPG een reden zou kunnen zijn om niet meer als oldtimer gekenmerkt te worden. Is het niet zo dat vrijstelling geschiedt op basis van datum eerste toelating waarbij het om het even is welke brandstof wordt gebruikt?

Daarnaast, vanuit een milieu oogpunt lijkt me LPG op een bpaald moment (als ik alle milieu "deskundologen" mag begrijpen) minder vervuilend zou zijn dan benzine?

Zo interessant zijn om de beweegredenen achter deze beleidswijziging eens tegen het licht te houden aangezien mij persoonlijk de logica volslagen zoek is.....

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » do 06 aug, 2009 21:12

Zoals ik het hoorde zou het idd gelden voor wagentjes die belastingvrij zijn (>25 dus).

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » do 06 aug, 2009 21:12

Bedoeling: meer dagelijks gebruikte oudjes ruimen

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 06 aug, 2009 21:16

Gewoon een truc om weer een flink bedrag aan wegenbelasting binnen te slepen. Want er rijden heel wat "klassiekers" op gas omdat het toch niets extra kost. Vooral van die Amerikanen in allerlei varianten, want die zuipen als een tirrelier, op gas kost dat dan slechts 1/3.
Zal de waarde van sommige "klassiekers" aardig doen dalen.
Een klassieker is dan een auto waarvoor een wegenbelasting vrijstelling geldt, per 2011 komt daar bouwjaar 1986 nog bij een dan wordt de deur gesloten.
Echte klassiekers van verzamelaars rjden uiteraard niet op gas, want die komen toch bijna niet op de weg.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 aug, 2009 21:20

:idea: ik ken iemand met een big healey op gas :)
Pff cheap-ass

Maarre... De enkele roffelende Amerikaan op gas vind ik gaaf. Dagelijks rijdbaar gemaakte Mercedessen en Range Rovers idem dito. Dat kan ik wel waarderen.
In één klap wordt een hele stoet letterlijk waardeloos.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 06 aug, 2009 21:27

nics schreef:Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het inleggen van LPG een reden zou kunnen zijn om niet meer als oldtimer gekenmerkt te worden. Is het niet zo dat vrijstelling geschiedt op basis van datum eerste toelating waarbij het om het even is welke brandstof wordt gebruikt?
Met onze overheid weet je het maar nooit. Ze hebben al vaker laten zien hoe goed ze zijn in dit soort "voordeeltjes" ondervangen met bemoeizuchtige/naaierige regeltjes. Ze hebben het daar zelfs zo druk mee dat ze aan regeren niet meer toekomen....

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » do 06 aug, 2009 21:38

aardig, Sapphire, maar men kan niet met terugwerkende kracht zoiets uitvreten lijkt me. Op dit moment mag LPG inbouw, zou dan alleen voor nieuwe installaties kunnen gelden.

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » do 06 aug, 2009 21:49

Niet met terugwerkende kracht natuurlijk, dat kan niet, maar idd voor nieuwe installaties in oude wagentjes.

Nog niemand die het kan bevestigen of ontkrachten?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 06 aug, 2009 21:59

Dat zou wel een discriminatie zijn, wat klassiek diesel rijden is ook al razend populair. Er zijn zelfs enkele leuke "klassieke" turbo diesels van net rond 1986 zoals de BMW 524d, Citroën CX TD, Lancia Thema TD DS, MB 300 TDT met 143 pk, Voor de vroege SUV liefhebber de MB / Steyr Puch Geländewagen, Peugeot 505 en 604 GTD, de stijlvolle Volvo 780 TD uit Italië etc. etc.
Ik heb de autokatalogus van 1986 maar bewaard, daar gaan we noch eens wat leuks uitzoeken.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 06 aug, 2009 23:33

Je zou toch bijna denken dat ze geen grotere problemen hebben om zich druk over te maken.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 07 aug, 2009 0:06

Die hebben ze ook, wat al dat sinterklaas spelen met die zogenaamde milieuvriendelijke auto's heeft een aardig gat geslagen in het budget, en die provincies willen ook lekker blijven beuren met de provinciale opcenten. Dus slaan ze twee vliegen in een klap.
Van vrij plotselinge wijzigingen/aanpassingen op het gebied van fiscale wetswijziging zijn wel meer schokkende voorbeelden, waarbij mensen toch aardig benadeeld werden, dat is in Nederland niets bijzonders.
In principe is elk fiscaal voordeel een potentieel slachtoffer van een reparatiemaatregel als er nieuwe geldbronnen moeten worden gevonden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 07 aug, 2009 0:24

nics schreef:aardig, Sapphire, maar men kan niet met terugwerkende kracht zoiets uitvreten lijkt me. Op dit moment mag LPG inbouw, zou dan alleen voor nieuwe installaties kunnen gelden.
het grijs kenteken werd toch ook per direct afgeschaft, zonder overgangsregeling en ook voor 'bestaande' wagens.

Plaats reactie