Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Bericht
door plafundum » di 21 apr, 2009 21:58
Uit een ander topic:
posting.php?mode=quote&p=648249
Wouter schreef:DDJ, doe jezelf en je auto een plezier om 10.000 km aan te houden voor je oliewissels. Zaken als turbo, ketting, kop, lagers, etc. hebben daar op de lange termijn echt baat bij. Ik heb al een hoop ellende gezien bij relatief lage kilometerstanden (200-300 dkm): ratelende kettingen en zelfs black sludge, bij een 900 classic. Vermoedelijke oorzaak: geen / te weinig oliewissels.
Ik hoorde van mijn oude vertrouwde SAAB dealer (en dat was echt een goede!) dat met de tegenwoordige olie niet zozeer de KM's maar de leeftijd van de olie het criterium is. Olie moet je na een jaar verversen. Als je veel rijdt wordt de olie goed warm en verbrandt er ook weer een hoop vuil. Je kan dan prima 15000 - 20.000 km met dezelfde olie rijden.
Ik ben vrij zuinog op mijn auto, maar rij momenteel zoveel dat ik ook wel eens 15.000 km met dezelfde olie doe. Deze dealer waarover ik sprak heeft meer dan 40 jaar Saab ervaring, dus zal het wel weten.
-
Oscar900T
- Geregistreerd lid
Bericht
door Oscar900T » di 21 apr, 2009 23:58
15000 moet m.i. echt makkelijk kunnen ... het is dat ik zuinig ben op mijn Saab maar als ik geen turbo zou hebben en bijv. eentje op LPG dan moet het ook makkelijk 30.000 kunnen. Maar daar heeft ieder z'n eigen mening over
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 22 apr, 2009 0:01
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » wo 22 apr, 2009 0:37
@marq101,
Saab gebruik inderdaad basisgegeven uit de ECU, geavanceerdere systemen zoals van Bosch, Hella etc. die zelfs de viscositeit kunnen vaststellen is idd de toekomst. Die olieboeren gebruiken zo'n 300 wondermiddelen om de motorolie te optimaliseren en de werking in de meest uiteenlopende situaties te secureren. Die wondermiddelen verliezen hun effect na verloop van tijd en afhankelijk van wat die olie allemaal te verwerken krijgt. Een eenvoudige truc om te zien of je teveel brandstof of andere rotzooi in je olie hebt is de peilstok eruit trekken en er een aansteker aan houden ziee je dan wat opvallends aan de verbranding is de olie teveel vervuild. Je kunt er ook gewoon aan ruiken want onder de vuldop zit een afdichtingsviltje als je dat vaker doet krijg je daar wat meer ervaring mee.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » wo 22 apr, 2009 2:41
Vreemde redenering "dus hij zal het wel weten".
Laat ik het anders stellen dan Wouter: waarom denk je dat het ene blok fluitend (de turbo he

) de 4 ton haalt met originele distributie en koppakking en het andere bij 2 ton al aan de beurt is daarvoor... Echt niet omdat het dan altijd een blok van de maandagmorgen is. Een goed onderhouden blok slijt minder hard. Uiteraard doet de rijstijl ook wel wat, maar alles valt en staat met goed onderhoud.
Maar Elferink zien ze vast graag dat mensen stelselmatig om de 30.000 hun olie wisselen

-
paulzee
- Geregistreerd lid
Bericht
door paulzee » wo 22 apr, 2009 7:47
Mijn dealer houdt ook 20.000km aan, ik rij 30-40.000 per jaar.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Bericht
door JanWessel » wo 22 apr, 2009 9:10
Saab gebruikte voor de Classic 900T destijds de interval van 10.000 km, omdat de olie van die tijd in de motoren van die tijd gegarandeerd over de gehele lengte van die service-interval zijn werkzaamheid zou hebben.
Ik denk dat er geen man overboord is als je met 15.000 gaat verwisselen, vooropgesteld dat je niet vaak korte ritjes maakt of flink plankt. Dan krijgt de olie namelijk veel meer te verduren, vervuilt ze sneller en zal de werkzaamheid van de dopes veel sneller voorbij zijn.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Bericht
door S@@bman » wo 22 apr, 2009 9:31
Ik moet zo vaak olie bij kappen door lekkages, dat mijn blok niet mag klagen over oude olie

.
Even serieus: ik ververs ook sowieso om de 15.000 km en vervang dan gelijk de oliefilter.
Ik doe hoofdzakelijk lange ritten en rijd meestal rustig.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » wo 22 apr, 2009 10:37
Bij een nieuwe auto zijn die langere intervallen meestal geen bezwaar, zeker als je veel autobaan kilometers maakt. Het zijn vooral de particulieren en de hobbyrijders die ver onder de 20-30.000 km per jaar blijven.
Volsynthetische motorolietypen zoals Saab Longlife hebben een breed bereik, 0W30-40 of 5W40, hoe breder, hoe groter de kans dat vooral de bescherming bij hogere temperaturen in het gedrang komt bij veroudering en vermenging met o.a. benzine of diesel.
Oudere motoren en nog niet ingereden motoren zullen ook iets meer de olie vervuilen, daarnaast moet de carterventilatie optimaal functioneren en er niet teveel olie in het carter zitten.
-
screwdriver
- Donateur (2x)

Bericht
door screwdriver » wo 22 apr, 2009 13:16
Ik heb ooit eens een presentaite van BP nederland voor de regionale BP-tankstation medewerkers bij gewoond. (ik was de geluidstechnicus)
Daar stond een van de topmensen van BP smeermiddelen te verkondigen dat oliewissels eigenlijk grote onzin zijn tegenwoordig, aangezien de syntetische olie van tegenwoordig eigenlijk wel 100.000km of meer meekon, alleen dat het voor iedereen een enorme bron van inkomsten is die weg zou vallen, mocht de consument maar eens in de 100.000km zijn olie gaan verversen.
Zelf laat ik toch liever elke jaar m'n olie verversen (komt uit op rond de 12.000km).
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Bericht
door taaffert » wo 22 apr, 2009 13:21
Mijn turbo krijgt elke 10.000km maximaal zijn oliewissel, zo ergens tussen de 7,5k en 10k.
Als ik dan de olie er weer uithaal is ie eigenlijk nog prima helder, dat houd ik graag zo. Dit jaar zal ik echter niet eens de 7500km gaan halen, dus dan is het een jaartje na de vorige verversing.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » wo 22 apr, 2009 13:34
screwdriver schreef:... oliewissels eigenlijk grote onzin ... alleen dat het voor iedereen een enorme bron van inkomsten is die weg zou vallen...
Precies. Dat is het grootste nut van iedere 10000 km olie vervangen...

-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 22 apr, 2009 13:44
Ach, het is net zoiets als vrouwen die maar middeltjes blijven smeren. Helpt niks maar voelt gewoon lekker. Het is gewoon vertroetelen in combinatie met 'better safe then sorry'
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 22 apr, 2009 14:01
Gewoon olie met 30% meer dopes??? Het is dat ik met dit topic een enorm deja vu gevoel heb anders hadden we daar wel een aardige discussie over kunnen opzetten
-
marq101
- Geregistreerd lid
Bericht
door marq101 » wo 22 apr, 2009 14:26
Echte synthetische (basis) olie bestaat bijvoorbeeld uit polyalfaolefinen (uiteindelijk kom je uit bij koolwaterstof) of Esters (alcohol en een zuur)
Je hebt ze ook gemixt met gewone minerale olie (max 30% synthetisch)
Als je alles ontleed kom je altijd weer uit bij een stof die uit de natuur komt. Maar je zegt ook niet dat je auto uit ijzererts bestaat