Eindelijk: kilometerteller terugdraaien wordt strafbaar

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
JanWessel
Geregistreerd lid

Eindelijk: kilometerteller terugdraaien wordt strafbaar

Bericht door JanWessel » za 11 apr, 2009 10:37

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 11 apr, 2009 11:54

Hoop dat dit aanmerken als Economisch Delict oplevert, waarbij een gevangenisstraf van 6 maximaal opgelegd kan worden :twisted:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 11 apr, 2009 13:49

De echte boeven zul je er misschien niet mee tegenhouden, maar de huiskamerterugdraaiers zullen nu wel twee keer nadenken ;)

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » za 11 apr, 2009 14:08

je zou eigenlijk op de RDW site bij opvraag van een kenteken bij de historie ook de kilometerstanden van de afgelopen jaren moet zien......

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 11 apr, 2009 16:44

willeme 1 schreef:zouden ze kunnen koppelen aan de apk keuring
Als ze dan gelijk de absolute uitstoot van een auto gelijk meenemen, heb je een veel betere basis voor een slurp/CO2-tax.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » za 11 apr, 2009 16:49

willeme 1 schreef:das geen gek idee

zouden ze kunnen koppelen aan de apk keuring
sterker nog, de km stand wordt bij de APK al genoteerd, weet niet of het ook aan de RDW wordt doorgegeven. Maar als het goed is heeft de RDW die gegevens al.....of kunnen ze er vrij makkelijk aan komen. Paar servers opzetten voor de website en klaar (maar zo simpel zal het wel niet kunnen)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 11 apr, 2009 16:52

Woops

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 11 apr, 2009 16:53

Over leien dakjes gaat het bij dat soort grote organisaties nooit ;)

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » zo 12 apr, 2009 17:06

Je kunt alles wel gaan verbieden, maar het zou handiger zijn als er gewoon een kilometertellerchipje wordt ontwikkeld waarvan de stand alleen uit te lezen is, maar waarbij geen andere waarde ingevoerd kan worden.

Gewoon zorgen dat het geheugen niet direct van buitenaf te bereiken is voor schrijfacties. Ben je over een paar jaar van het probleem af.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 12 apr, 2009 17:11

ik heb allang met mijn 99CC geleerd dat een echte lage kilometerstand die klopt (+historie) geen garantie is voor het uitblijven van motorische pech.

Ik heb diverse Saabs van boven de 2 ton km gehad (eigenlijk alleen maar tot deze CC), en geen van allen heb ik last gehad van de motorische pech die ik tot nu toe met de 90.000km auto heb gehad.

Het heilige geloof van mensen in het belang van klilometerstanden levert alleen maar zinloze wetgeving op. Weer meer bureaucratie en administratie. Willen we eigenlijk wel dat het ambtenareapparaat krimpt, of is dat alleen maar een loze kreet van velen?

Ik doel verder natuurlijk niet op het goedpraten van bewust terugdraaien om het bedrog, maar het monteren van een andere kilometer teller in je oude klassieker omdat de vorige er mee gekapt is, of omdat je eentje in betere staat hebt. Dat is nu formeel net zo strafbaar als je het niet meldt. Dit heet wat mij betreft wettelijk uithollen van de lol van een hobby.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 12 apr, 2009 21:17

[]Dat is nu net het verschil dat straks volgens mij bij wet niet gemaakt gaat worden. Dat is ook precies weer de moeilijkheid, want waar leg je de grens?

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » zo 12 apr, 2009 23:07

Wijze woorden van Jelger volgens mij.
Hoe storend een tellerterugdraaier ook is, is het expliciet verbieden er van wat mij betreft een brug te ver.
Vergeet ook niet dat oplichting al langer verboden is, en dat is precies wat iemand doet die met kwade zin een teller terug draait.
Op deze manier zorg je er alleen maar voor dat behalve de echte probleem gevallen ook de mensen die geen kwaad in de zin hebben gepakt kunnen worden.
Wat mij betreft een mooi stukje overbemoedering.

Plaats reactie