spijkertje in band> proppen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
ervani
Geregistreerd lid

spijkertje in band> proppen?

Bericht door ervani » wo 01 apr, 2009 23:13

Even een vraag mbt de veiligheid, stel er zit een kleine spijker in een band. Is het veilig om deze te laten proppen?

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » wo 01 apr, 2009 23:16

Bij een Volvo wel :lol:

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » wo 01 apr, 2009 23:19

"Proppen" doen ze niet meer tegenwoordig. ALs het goed is plakken ze de band door er van binnenuit een plakker/prop in te schieten. Hij moet er dan wel even af en dus balanceren en zo

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 01 apr, 2009 23:26

als ze je in duitsland zien met een worstje in de band dan ben je de sigaar. die worstjes, die je van buitenaf erin drukt kun je nog gewoon krijgen en ik zie er geen gevaar in.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 02 apr, 2009 0:15

Lijkt me op een 850-T5 gezien de potentiële mogelijkheden niet echtt verstandig. Als je steeds in Nederland rijdt en je redelijk aan de maximale snelheden houdt is het wat anders.
Als het een tubeless band betreft moet je wel de bandenspanning beter in de gaten houden, vooral bij een wat langere reis of met zware belading.
Kan vaak minder kwaad dan beschadigingen van de wang van de band, zoals bij het regelmatig tegen stoepranden rijden.
Je moet ook even kijken naar de DOT van de band dat zijn vier cijfers bij 2705, dan is de band van de 27e week van het jaar 2005. Banden verouderen los van het gebruik ook door weersinvloeden, dus na ruim vier jaar is het de vraag of t.z.t. nieuwe banden niet beter zijn.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 02 apr, 2009 0:40

Er zijn bandenboeren die het pluggen van een tubeless band weigeren. Er is ook nog de ouderwetse oplossing: doe er een binnenband in. Niet zo elegant misschien maar imho behoorlijk afdoende.

Ivo

Oscar900T
Geregistreerd lid

Bericht door Oscar900T » do 02 apr, 2009 1:25

ik zou ook gewoon proppen. Werkt prima hoor. Maar goed weet idd niet hoe hard je wilt gaan rijden?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 02 apr, 2009 9:41

ivo 71 schreef:Er zijn bandenboeren die het pluggen van een tubeless band weigeren. Er is ook nog de ouderwetse oplossing: doe er een binnenband in. Niet zo elegant misschien maar imho behoorlijk afdoende.

Ivo
Er zijn nog meer bandenboeren die juist nooit een binnenband zouden monteren in een tubeless type band, omdat die band niet is ontworpen voor een binnenband en dat dus problemen zou geven. Zelf zie ik daar overigens geen bezwaar in. Heb het ook wel eens gedaan.
Ook een prop is geen ramp, mits het karkas van de band geen te grote schade heeft opgelopen (de band mag absoluut geen vervorming vertonen na de reparatie). Ik zou beide overigens niet toepassen op een auto waarmee wel eens harder dan zeg 150 km/u wordt gereden.

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » do 02 apr, 2009 9:50

Niet harder rijden dan 150? tis geen 2CV :-)

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 02 apr, 2009 10:56

ik moet bekennen dat ik er eerst 200 had staan...

Maar bij 150 kan een klapband al best een vervelende situatie opleveren...

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 02 apr, 2009 11:05

De meningen zijn heel erg verdeeld, ook in de autobranche, ik zou voor een band van mijn auto niet zo snel voor een
'propkoordje' kiezen, maar je hebt, in een bedrijf met meerdere factoren te maken, zoals de beschikbare tijd, maar ook
hoe groot is het te repareren lek en de allerbelangrijkste factor: Wat wil de klant er aan uitgeven om een lekke band
te repareren en dan wordt vaak voor de goedkoopste en leifst snelste oplossing gekozen en doe je dat als bedrijf niet,
de kans is groot dat de klant zijn/haar band elders laat repareren en misschien ook wel voortaan ook de banden laat
vervangen op een ander adres waar men de reparatie wel wil uitvoeren. :idea:
En als autobedrijf is het wel slim om ook andere reparatiemogelijkheden voor banden te hebben, want als een klant het
systeem met een 'propkoordje' niet vertrouwt of wanneer het lek daarvoor te groot is en de band verder nog goed is,
ook wat het karkas betreft, ken je dat andere alternatief aanbieden. :wink:

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » do 02 apr, 2009 17:56

En het gaatje moet zoizo in het loopvlak zitten en niet in de wang, van binnenuit proppen met zo'n parapluutje is prima toch?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 02 apr, 2009 21:26

De meest zekere oplossing bij reparatie is een "parapluutje"Het ding heeft hier ook de vorm van en wordt voorzien van lijm vanaf de binnenzijde in en over het gat getrokken. Deze reparatie kent net als een plakker een groot draagvlak en vanwege de verbinding door de bandlagen kan ie nergens heen, de middelpunt vliedende kracht helpt daarbij.
Ik heb overigens in de kofferbak vanwege m'n gasinstallatie geen reservewiel maar wel een spuitbus reparatiemiddel en een "proppen"reparatieset omdat die itt de parapluutjes gewoon vanaf de buitenzijde kunnen worden bevestigd.
Cornell

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 02 apr, 2009 21:43

Dat "parapluutje" wordt ook gewoon nog vaak prop genoemd.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 02 apr, 2009 22:16

Een prop is een rubber koord, een parapluutje wordt vanwege z'n verwerkingsmethode en model geen prop genoemd.
Cornell

Plaats reactie