elektriciëns in de zaal?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
baszwolle
Geregistreerd lid

elektriciëns in de zaal?

Bericht door baszwolle » vr 06 mar, 2009 20:16

ben bezig met aansluiten van krachtstoom in mn "schuurtje".

kan het zo?

Afbeelding

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 06 mar, 2009 20:23

Waarom zou dit niet gaan Bas,
zie zo snel geen probleem.

Je selectiviteit is ook Okee :bluethumb:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 06 mar, 2009 20:28

[]ja geen idee, zat wat met die hoofdschakelaar en aardlek, deze zijn max 40A en het kan zijn dat ik meer trek in het ongunstigste geval, zal wel nooit gebeuren.

mooi zo, ben er niet zo in thuis maar met wat zoekwerk kwam ik op deze gemaakte schakeling.

Je selectiviteit is ook Okee , u bedoeld?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 06 mar, 2009 20:49

Ik zou de bekabeling naar je aardlek toe wel 4mm2 nemen.

@ Bas, je 20A zekering na de Hoofdschakelaar (HS) beperkt de stroomafname iig tot max 20A

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 06 mar, 2009 20:53

ja zwaardere kabel, dat gaat haast niet lukken. er is een externe meterkast, tussen deze kast en mijn unit is het ongeveer 6 meter en daar kan ik niet bij.

er ligt nu een kabel van 2.5mm2, 5 aarderig. die mag ik meen ik belasten tot 20A per fase, toch?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 06 mar, 2009 21:03

Geen probleem dat kan tot 25A, ik denk al weer teveel aan evt uitbreiding :oops: ,
mijn werk he met de klant mee denken :wink:

In een gek geval wanneer de belasting te hoog blijkt te zijn zul je de Hoofdzekering en de 20A voor de aardlek een stap moeten/kunnen verhogen en dan is 2.5mm2 ook nog okee

Je hebt ook niet alles tegelijk aan dus je gelijktijdigheidsfactor is geen 100%.

Selectief beveiligen

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 06 mar, 2009 21:35

mooi zo, dank u.

ga ik het installeren

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 06 mar, 2009 21:47

@ Bas, veel succes dan.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » za 07 mar, 2009 21:09

ik zou de aardleiding ook doortrekken naar je 220v groepen, en daar wandcontactdozen met randaarde gebruiken.

die 380v/3kW motoren trekken nominaal zo'n 5 Ampere per stuk, dus dat zal wel gaan, de aanloopstroom tijdens het opstarten kan wel flink hoger zijn, maar met 16A piept ie er niet uit.

(waarschijnlijk ben je al klaar?)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » za 07 mar, 2009 21:12

[]nee ga het van de week doen maar zoek nog een aardlekschakelaar 4 polig. idd, ben de randaarde vergeten te tekenen maar die komen er idd ook bij, dank.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 08 mar, 2009 7:11

Het is voor mij ook al weer tig jaar geleden maar ik heb m'n VMTS/VEV papieren nog :wink: .

Let er wel op dat je aanloopstroom 6 x I nominaal kan zijn.
Heb je nog een speciale inschakelvoorziening als een ster/driehoekschakeling?
Zeker als de motoren tegelijk moeten draaien (1 in bedrijf en de ander inschakelen) of je lasgroep je fase al belast dat je problemen kan krijgen met je 20 A afzekering.

De selectiviteit wil zeggen dat alle materiaal na de zekering geschikt minimaal geschikt zijn voor een hogere stroom en in de juiste volgorde afschakelen ipv bijv overbelasting in rook opgaan.

2,5 mm kwadraat houdt niet over, zeker als je nog eens uit zou willen breiden maar het volstaat. Houdt wel rekening met de correctiefactoren waarbij de lengte ivm spanningsverlies een issue kan zijn.

Niet om het een of ander Bas maarruh ivm verzekering in geval van calamiteit: ik proef dat je zelf het nodige van de materie afweet maar waarschijnlijk geen erkend installateur bent, laat je de installatie na het installeren nog nakeuren door een wel erkend bedrijf om evt problemen in de toekomst uit te sluiten?

Suc6,
Cornell

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » zo 08 mar, 2009 9:39

de 380v groep is voor een hefbrug dus lassen en de auto omhoog en omlaag zal nooit gebeuren, hoogstens staat het lasapp aan maar dan trek je niet zoveel amperage weet ik.

thuis, als de stop eruit knalt is het altijd als ik dat ding max heb staan en aan het lassen ben, stationair zeg maar verbruikt de lasser niet zoveel.

als ik de lengtes moet gokken.
vanaf de hoofd-meterkast naar de unit-meterkast is 6 meter: 5 aarderig 2.5mm2 (nieuwe kabel)(alles is nieuw trouwens)
vanaf de unit-meterkast naar de hefbrug zal, incl bekabeling aan de brug, 10 meter zijn.

ik heb alleen mn NEN3140 papieren ooit gehaald maar zoals de meesten weten kan elke schoffelaar dat.

of het ster/driehoek is weet ik niet, de brug moet nog komen. zal eens zoeken naar specs voor de hefbrug

edit: niet veel nieuws.
Drehstrommotore 2x 3kW, 400V, Energiecenter 2x 230V Steckdose
2 x 3 kW / 400 V AC / 20 A gl / 50 Hz

volgens mijn gegevens mag een 2.5mm2 kabel 30 tot 32 A trekken max.
weet zo niet wat het wordt als met kabellengtes.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » di 10 mar, 2009 21:30

zoiets dus:

Afbeelding

dan starten de twee motoren tegelijk, denk dat die 16A naar de brug wel een beetje krap wordt. Ster-driehoek is dacht ik pas vanaf 5,5kW.
Ik vraag het morgen wel even na.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » di 10 mar, 2009 21:36

Bas, ik zou er nog een 3de groep 220 bijmaken, dan ben je in ieder geval als je een 220V brug treft voorbereid en anders heb je de extra wcd's voor op je brug voorzien. Zo zijn dan de fasen ook mooi verdeeld.
Na de meter ben je zelf verantwoordelijk voor de installatie. Natuurlijk kan het geen kwaad een electricien er naar te laten kijken.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 10 mar, 2009 21:38

Cornelius schreef:zoiets dus:

Afbeelding

dan starten de twee motoren tegelijk, denk dat die 16A naar de brug wel een beetje krap wordt. Ster-driehoek is dacht ik pas vanaf 5,5kW.
Ik vraag het morgen wel even na.

dat is hem idd.

6000W is 16A, dat wordt toch verdeelt over 3 fases of is het 16A per fase?
per fase is het dan ongeveer 6A en op piek/starten heb ik dan wat ruimte of ben ik gek?

Plaats reactie