Hallo,
Ik was even wat aan het rondneuzen en kwam weer het 'bekende' filmpje tegen van de Renault tegen de Volvo, hierbij viel me wat nieuws op.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
In het begin hadden ze het over je dierbaarste in een ongeluk met 40 MPH, maar vervolgens geeft hij aan dat de klap tussen de auto's 80 MPH (2 auto's met ieder een snelheid van 40 MPH) dus 128 KMH !!
Maar de NCAP doet volgens mij zijn testen met 64 KMH = 40MPH. Bij 5th gear verdubbelen ze even de klap.
Kijk vervolgens naar de crashtest met de SMART:
http://www.youtube.com/watch?v=ju6t-yyoU8s
Dan zie je dat daar de crash met 70 MPH gedaan wordt, echter zijn de G-krachten zo hoog, dat je dat niet overleefd.
In de bovenstaande crash had je het dus ook hoogstwaarschijlijk niet in de Renault overleefd!!!!
Al helemaal niet als de 'tegenstander' ook een Renault was geweest.
Duidelijk is dat nieuwe auto's veiliger zijn, zo extreem als 5th gear het met de Renault en de Volvo laat zien is behoorlijk uit zijn verband gerukt.
Zowel de Renault als de SMART stelen ook nog eens als het ware de kreukelzones van de tegen partij.
Een Renault chauffeur heeft dan dus een hogere overlevingskans als hij tegen een Volvo rijdt dan tegen eenzelfde Renault, geldt dus ook voor de SMART.
Mocht iemand nog wat leuke sites weten betreffende bovenstaande, hoor ik dat graag.
Gr.
Veiligheidsverschil Renault Volvo Smart
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Ik zie nu ook dat er een fout in staat:
De kracht kan niet zo maar verdubbeld worden, ze komen wel met 80MPH op elkaar af, de klap zal echter voor de ene auto iets meer zijn dan 40MPH voor de ander wat minder.
Bij een muur is de tegenkracht =0 (indien ie helemaal stil blijft staan).
Bij een klap met de auto, zal het + of - worden, immers een van de twee auto's zal de 'sterkere/snellere' zijn. (dit als zou de betonnen muur een tegenkracht geven).
De ene auto komt er dan slechter van af als bij een betonnen muur, de andere wat beter.
Door de slechte kreukelzone van de Renault kan er mindere afstand af geleggd worden, ergo er kan daar dus minder energie afgebouwd worden. Grotendeels zal die hardere klap op gevangen kunnen worden door de airbags.
@ Oosthoek
Dat vind ik van jouw antwoord, maar heb je ook een echte mening ...
De kracht kan niet zo maar verdubbeld worden, ze komen wel met 80MPH op elkaar af, de klap zal echter voor de ene auto iets meer zijn dan 40MPH voor de ander wat minder.
Bij een muur is de tegenkracht =0 (indien ie helemaal stil blijft staan).
Bij een klap met de auto, zal het + of - worden, immers een van de twee auto's zal de 'sterkere/snellere' zijn. (dit als zou de betonnen muur een tegenkracht geven).
De ene auto komt er dan slechter van af als bij een betonnen muur, de andere wat beter.
Door de slechte kreukelzone van de Renault kan er mindere afstand af geleggd worden, ergo er kan daar dus minder energie afgebouwd worden. Grotendeels zal die hardere klap op gevangen kunnen worden door de airbags.
@ Oosthoek
Dat vind ik van jouw antwoord, maar heb je ook een echte mening ...
-
Erik
- Lid van verdienste
Maar je zal oosthoek wel gelijk moeten geven.
Je hebt het over een renault en een volvo, alsof ze allemaal hetzelfde zijn (Oude renault 4 tegen een nieuwe V70 eens proberen?).
De huidige generatie volvo is geheel anders dan die van 25 jaar terug. Het is maar een omstandigheid waarmee dit is getest, dus te weinig om een definitieve conclusie aan te verbinden.
Folksam (zweedse verzekerings maatschappij) heeft een overzicht van de (relatieve) veiligheid van de auto's. Dit geeft meer een idee wat je gemiddeld voor een kans hebt met een bepaald type auto.
Je hebt het over een renault en een volvo, alsof ze allemaal hetzelfde zijn (Oude renault 4 tegen een nieuwe V70 eens proberen?).
De huidige generatie volvo is geheel anders dan die van 25 jaar terug. Het is maar een omstandigheid waarmee dit is getest, dus te weinig om een definitieve conclusie aan te verbinden.
Folksam (zweedse verzekerings maatschappij) heeft een overzicht van de (relatieve) veiligheid van de auto's. Dit geeft meer een idee wat je gemiddeld voor een kans hebt met een bepaald type auto.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Waarin dan, hij zegt niets ...
Natuurlijk komt een 'hardere' auto optisch beter uit een crashtest, hij ziet er sterker uit.
Structureel is de Renault beter, maar 5th Gear heeft het niet over de G-krachten die ontstaan.
Zie ook het filmpje met de Smart.
De Smart ziet er naar de crash nog redelijk goed uit, er is zelfs nog genoeg ruimte.
De persoon in de Smart had het echter nooit overleefd.
In de Crash met de Volvo en de Renault is duidelijk dat de persoon in de Volvo het niet overleefd had, er is ook bijna geen ruimte meer over.
Echter wil dit niet zeggen dat, in de 'weelderige' ruimte van de Renault je het wel had overleeft.
5th Gear praat hier over een enorm verschil en dat betwijfel ik.
(Natuurlijk is de Renault veiliger, die jongens zitten ook niet stil, maar je kunt een auto niet 'harder' blijven maken)
Eén ding is zeker met een crash Renault tegen Renault waren de G-krachten een stuk hoger geweest.
Folksam kun je niet gebruiken, omdat de leeftijden teveel uit elkaar liggen en er twee methoden van vermelden zijn (kleur bolletje of aantal sterren).
Misschien zijn er over dit topic wat meer sites dan Crashtest en Folksam.
Natuurlijk komt een 'hardere' auto optisch beter uit een crashtest, hij ziet er sterker uit.
Structureel is de Renault beter, maar 5th Gear heeft het niet over de G-krachten die ontstaan.
Zie ook het filmpje met de Smart.
De Smart ziet er naar de crash nog redelijk goed uit, er is zelfs nog genoeg ruimte.
De persoon in de Smart had het echter nooit overleefd.
In de Crash met de Volvo en de Renault is duidelijk dat de persoon in de Volvo het niet overleefd had, er is ook bijna geen ruimte meer over.
Echter wil dit niet zeggen dat, in de 'weelderige' ruimte van de Renault je het wel had overleeft.
5th Gear praat hier over een enorm verschil en dat betwijfel ik.
(Natuurlijk is de Renault veiliger, die jongens zitten ook niet stil, maar je kunt een auto niet 'harder' blijven maken)
Eén ding is zeker met een crash Renault tegen Renault waren de G-krachten een stuk hoger geweest.
Folksam kun je niet gebruiken, omdat de leeftijden teveel uit elkaar liggen en er twee methoden van vermelden zijn (kleur bolletje of aantal sterren).
Misschien zijn er over dit topic wat meer sites dan Crashtest en Folksam.
-
ivanzon
- Geregistreerd lid