Dit is een origineel persbericht. Las dit net op een ander forum.
-------------------------------------------------------------------------------------
Persbericht van het ’Team Blik op de Weg’
Doorwerth, 29 januari 2004
Onafhankelijkheid televisieprogramma’s bedreigd
Naast ’Blik op de Weg(r)’ zijn er door de jaren heen telkens weer programmamakers geweest die ’Blik op de Weg(r)’ hebben geprobeerd te kopiëren. Het valt al op dat de kopieën steeds brutaler worden. Dapper geworden door het feit dat copycats door de programmamakers van ’Blik op de Weg(r)’ nauwelijks aangepakt werden stortte men zich op het originele idee.
De EO lijkt het afgelopen seizoen dankbaar gebruik gemaakt te hebben van de antipathie die het Korps Landelijke Politiediensten uit Driebergen heeft tegen de in ’Blik op de Weg(r)’ optredende politiecollega’s uit de regio. In ’Rij ik zo?’ van de EO had het KLPD een platform om haar zienswijze uitgebreid uit te dragen, door middel van het leveren van kritiek op alles dat géén KLPD is.
Zorgelijk is de rol die de overheid is gaan spelen. Met name het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, het BVOM van Mr. Spee uit Soesterberg.
Vorig seizoen kwam ook SBS-6 met een eigen ’Blik op de Weg(r) - kopie. Achter de schermen (en ook regelmatig ervóór trouwens) speelt het BVOM in toenemende mate een rol bij de productie van het programma ’Wegmisbruikers’. Uiteindelijk is die rol nu uitgegroeid tot het feitelijke eindredacteurschap van de heer Spee persoonlijk. Hij bepaalt hoe het programma er uiteindelijk ’uit gaat’, hij bepaalt de vragen die de presentator hem moet stellen, hij stuurt televisieploegen de regio in en draagt politiemensen simpelweg op om de tv-ploeg aan boord te nemen. Als er niet voldoende beeldmateriaal is om de laatste 10 minuten van een uitzending te vullen wordt er nog even snel een politieauto met bemanning geregeld, waarbij politiemensen wordt gevraagd het gesprek tijdens een staandehouding te rekken, om die laatste 10 minuten bij elkaar te draaien. Overtreders die niet op de televisie willen worden desondanks gewoon herkenbaar in beeld gezet.
Tegen deze werkwijze zijn veel bezwaren. Natuurlijk is het zo dat mensen die staande zijn gehouden en geen toestemming geven voor uitzending onherkenbaar gemaakt moeten worden of gewoon niet in de uitzending moeten komen.
Verder heeft ’Blik op de Weg(r)’ altijd met de politie samengewerkt op basis van vrijwilligheid en welwillendheid.
Voorts vinden we dat de kijker, de burger, er recht op heeft om te weten hoe programma’s tot stand komen en welke invloeden er bepalend zijn voor de inhoud van een programma. Wij vinden dat de overheid dienaangaande, net als wij, open kaart moet spelen.
Tot het verspreiden van dit persbericht is besloten toen ons bleek dat het BVOM de naam van ’Blik op de Weg(r)’ gebruikt in haar externe mededelingen, zonder ons daarin te kennen dus ook zonder onze toestemming.
Het blijkt dat het BVOM bezig is met het vormen van een soort poule van politiemensen en -materieel die tot doel heeft verplicht mee te werken aan alle verkeersprogramma’s. Het BVOM maakt er ook geen geheim van dat zij zo veel mogelijk invloed wil hebben op de inhoud van verkeersprogramma’s. Wij legden de hand op een interne mailwisseling tussen twee hogergeplaatste politiemensen.
Wij citeren:
t.k.n. bijgaande mail van Koos Spee
We komen in een situatie, dat het BVOM grip gaat krijgen op de kwaliteit van verkeersprogramma’s op tv. Een wens van ons gaat in vervulling.
Einde citaat.
’Blik op de Weg(r)’ is een onafhankelijk televisieprogramma en wil dat ook per sé blijven. Wij willen zuivere, waarheidsgetrouwe journalistiek bedrijven en niet eenzijdig aangestuurd worden door de overheid, teneinde het door die overheid gewenste beeld op de televisie te krijgen. Daarom maken wij onder andere ook gebruik van onze eigen voertuigen en videoapparatuur en niet van apparatuur en voertuigen die door de belastingbetaler betaald zijn.
’Blik op de Weg(r)’ was en is een programma over verkeersveiligheid en heeft zich nooit laten leiden door (overigens uitstekende) kijkcijfers. Dat zal in de toekomst ook absoluut zo blijven. Ondanks de wijze waarop het BVOM op dit moment gebruik maakt van haar macht en middelen binnen de Verkeershandhavingsteams van de Regiopolitie en het KLPD. Zodanig dat gesproken zou kunnen worden van het plegen van oneerlijke concurrentie ten opzichte van ’Blik op de Weg(r)’.
Wij als bedenkers en makers van ’Blik op de Weg(r)’ willen niet ingelijfd worden bij het BVOM. Wij blijven kiezen voor onafhankelijke, evenwichtige en integere berichtgeving over verkeer en verkeersgedrag.
Team ’Blik op de Weg’
-----------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Leo de Haas TV Produkties: 026 -33 33 556 of redactie@blikopdeweg.nl
ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud
van bovenstaand bericht.
29 jan 04 11:16
-----------------------------------------------------------------------
Nou heb ik sowiezo een scheithekel aan die krullebol en die andere duitse officier, met dat typische sbs6 programmaniveau, maar dit slaat echt alles.
Onafhankelijkheid televisieprogramma’s bedreigd.....
-
easy
- Geregistreerd lid
Re: Onafhankelijkheid televisieprogramma’s bedreigd.....
Ook ik heb een ongelofelijke hekel aan die krullende kabouter. Zoals hij altijd om de benen van Herr ubersturmbanfuhrer Spee zijn benen aan het kronkelen is HELEMAAL nu ik weet dat het koosje is die de eigenlijk de vragen stelt. Wat een mensenkennis bezit ik toch nu maar weer eens blijkt dat die opruiende trol met zijn omhooggestoken duimpje zijn journalistieke roeping aan het bevredigen is waar zijn integriteit ver in zijn achterste geduwd zit. Vaak vraag ik mij af bij dit soort politiek/sociaal correcte mensen hoe zij zich gedragen op bijv. een verjaardag van enige lid van de schoonfamilie. Hoe je daar te verweren??. Zeg, wat doe jij eigenlijk voor de kost? Bah, nooit heb ik die agenten begrepen waarom zij burgers moeten behandelen als een stelletje puberale debielen wanneer zij iemand aanspreken op hun rijgedrag. Het zijn die zelfde agenten die op hoge snelheid naar de pizzeria schuren voor de pizza`s op de meldkamer.
Nu snap ik echter waarom....................propaganda!
zo , en nu wellicht ruimte voor enige nuance
Nu snap ik echter waarom....................propaganda!
zo , en nu wellicht ruimte voor enige nuance
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Waarom? Ik vind het wel zo duidelijk en kan me er prima in vindeneasy schreef: zo , en nu wellicht ruimte voor enige nuance
-
jelger
- Geregistreerd lid
en ik vraag me af hoe mensen in de bouwwereld op verjaardagen uitleggen hoe correct het is dat het teveel besteedde belastinggeld van onze overheid heel erg terecht ten goede komt aan het 3e prive huisje aan de costa
wat dat aangaat is vrijwel niemand in NL meer gevrijwaard van enig asociaal, hypocriet, of fout 'correct' gedrag...
en ja.. Leo.. ik zal het doorgeven wat jullie ervan vinden
wat dat aangaat is vrijwel niemand in NL meer gevrijwaard van enig asociaal, hypocriet, of fout 'correct' gedrag...
en ja.. Leo.. ik zal het doorgeven wat jullie ervan vinden
-
lars
- Donateur (2x)

Niet geheel mijn stijl maar here goes...
Hoe je het ook bekijkt dit soort programma's bieden altijd een eenzijdige blik op de weg (no pun intended). Na een half uur verkeers aso's kijken lijkt de nederlandse weggebruiker tot niets anders in staat, terwijl ik op mijn ritten van en naar A'doorn nog altijd zie dat dit zich tot een enkeling beperkt .
Het "ik zal het jullie wel even uitleggen" gedrag van mijnheer Leo is wat mij betreft ook zuiver gestuurd door het braafste jongetje van de klas willen zijn. Het braafst jongetje wordt je door de regeltjes van de KLPD tot op de letter te volgen of door te slijmen met de juf.
Conclusie is volgens mij dat zowel "BODW" als "wegmisbruikers" in beide gevallen KLPD propaganda zijn en derhalve geen van beiden objectief.
Maar ja een half uur kijken naar mensen die wel weten hoe moet is natuurlijk geen entertainment, en wederom aanleiding voor subjectiviteit of, zoals eerder gesteld, op zijn minst eenzijdige berichtgeving.
Zo, klaar weer
.
Groeten,
René L.
Hoe je het ook bekijkt dit soort programma's bieden altijd een eenzijdige blik op de weg (no pun intended). Na een half uur verkeers aso's kijken lijkt de nederlandse weggebruiker tot niets anders in staat, terwijl ik op mijn ritten van en naar A'doorn nog altijd zie dat dit zich tot een enkeling beperkt .
Het "ik zal het jullie wel even uitleggen" gedrag van mijnheer Leo is wat mij betreft ook zuiver gestuurd door het braafste jongetje van de klas willen zijn. Het braafst jongetje wordt je door de regeltjes van de KLPD tot op de letter te volgen of door te slijmen met de juf.
Conclusie is volgens mij dat zowel "BODW" als "wegmisbruikers" in beide gevallen KLPD propaganda zijn en derhalve geen van beiden objectief.
Maar ja een half uur kijken naar mensen die wel weten hoe moet is natuurlijk geen entertainment, en wederom aanleiding voor subjectiviteit of, zoals eerder gesteld, op zijn minst eenzijdige berichtgeving.
Zo, klaar weer
Groeten,
René L.
-
jelger
- Geregistreerd lid
ik wil niet meteen gebombardeerd worden tot de sukkel van de klas maar ik vind het verkeer (in dan met name het westen van het land) best agressief en asociaal in toenemende mate.... er zijn een toenemende hoeveelheid mensen (de trend op zich is dus "zorgwekkend" zonder daarbij een politiek correcte boodschap mee te willen geven) die elkaar de ruimte niet gunnen noch enige vorm van beleefdheid kunnen opbrengen... ja daar zeg je wat.. beleefdheid.. dat is voor geitewollesokken - de echte man/vrouw doet daar niet aan mee..Na een half uur verkeers aso's kijken lijkt de nederlandse weggebruiker tot niets anders in staat, terwijl ik op mijn ritten van en naar A'doorn nog altijd zie dat dit zich tot een enkeling beperkt .
zeker na een klein jaartje VS in een metropool gebied te hebben gebivakkeerd is het verschil dramatisch pijnlijk. Ik zeg daarmee niet dat alles perfect is in de VS - want men is daar op andere manieren in het verkeer "lousy". Dat neemt niet weg dat men in de VS bepaalde beleefdheids normen heeft, en daar zeer gedisciplineerd mee omgaat.. en niet alleen vanwege de politie... ook als er mijlen ver geen politie in de buurt is past men de 'courtesy' regeltjes netjes toe.
helaas.. in NL wordt je daarmee bijkans als sukkel afgeschilderd, en nee... dat kan vooral niet... dus moeten we vooral alles uit de kast halen om maar niet die sukkel te zijn.
ps.. jammer is ook dat je met dit soort discussies ook in overdaad disclaimers toe moet voegen omdat je anders meteen een of ander label aan je broek hebt hangen... ook dat tekent de weinig inhoudelijke manier van omgaan met elkaar.
verders.. ik kijk al jaren niet meer naar BODW want de nieuwigheid is er wel af... kortom.. er is zat andere propaganda om naar te kijken..
-
dpw_vd_wijk
- Geregistreerd lid
Misschien toch nog een klein linkje maken met Saab. Blik op de Weg is volgens mij destijds begonnen in Saab 9000-modellen.
Helemaal zeker weet ik die niet maar ik weet zeker dat ze Saab 9000's hebben gehad.
Blik op de weg heeft mijn steun altijd als kijker gehad. Slechte klonen zoals Wegmisbruikers kijk ik niet meer naar. Eén en al PR van die Spee. En dat is voor mij volksvijand nummer 1.
Helemaal zeker weet ik die niet maar ik weet zeker dat ze Saab 9000's hebben gehad.
Blik op de weg heeft mijn steun altijd als kijker gehad. Slechte klonen zoals Wegmisbruikers kijk ik niet meer naar. Eén en al PR van die Spee. En dat is voor mij volksvijand nummer 1.