Democrats Set to Offer Loans for Carmakers

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
De900C-GAS
Geregistreerd lid

Democrats Set to Offer Loans for Carmakers

Bericht door De900C-GAS » za 06 dec, 2008 11:09

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

democrats

Bericht door Den Silver Kulen » za 06 dec, 2008 17:43

17 miljard of zoiets met de voorwaarde om geld te steken in de ontwikkeling van meer energiezuinige auto's. T geld komt van de minister van energie. K denk niet dat GM nu haast maakt om van het merk af te komen wat veel ervaring op dit gebied heeft.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 06 dec, 2008 18:41

Aan de andere kant ze hebben geld nodig. Het zou mij niets verbazen als ze toch merken gaan verkopen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 06 dec, 2008 20:49

Robbert schreef:Aan de andere kant ze hebben geld nodig. Het zou mij niets verbazen als ze toch merken gaan verkopen.
dan moet je wel een koper vinden... ik zou niet weten wie nu waar ook ter wereld een automerk wil overkopen... ook in India en China is de crisis toegeslagen

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 06 dec, 2008 21:52

Klopt. Dat zal lastig worden. Of de prijs moet uiterst laag zijn natuurlijk.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

democrats

Bericht door Den Silver Kulen » za 06 dec, 2008 21:56

aantal verkochte saabs in de gehele vs afgelopen jaar was 825, das dan weer niet veel en maakt je positie er niet sterker op. Opportunistisch als ik soms ben lijkt het me wel goed als Saab minder hecht kan worden aan GM, vooral op design gebied, want dan kan de verkoop mogelijk wel weer een stimulans krijgen. Maar ja, ik weet ook wel dat dit een erg kort door de bocht redenering is als je kijkt wat Saab nog zelf over heeft om auto's te bouwen...

jelger
Geregistreerd lid

Re: democrats

Bericht door jelger » za 06 dec, 2008 22:16

Thierry schreef:aantal verkochte saabs in de gehele vs afgelopen jaar was 825,
ik weet niet waar jij dat cijfer vandaan tovert, maar dit is echt onwaarschijnlijk laag.

GM rapporteert in ieder geval zelf dit totaal t/m Oktober 2008 (nov. nog niet bekend) 19.337 suks
waaronder :
9-2X: 3
9-3 : 13.877
9-5 : 2.307
9-7X : 3.150

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

jelger

Bericht door Den Silver Kulen » za 06 dec, 2008 23:59

Yep Jelger, you're right, ik heb verkeerd geciteerd. 825 is het aantal 9-5's wat is verkocht in de VS januari tot november 2008 (Saab US Sales Data, te vinden o.m. op de automotive site http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... 19989/1078 en Forbes http://www.forbes.com/afxnewslimited/fe ... 40503.html ). Het totale aantal Saabs in 2008 verkocht in de VS is iets meer dan 19.000 tot november 2008. Daling t.o.v. vorig jaar ruim 30%. Veruit de meeste daarvan zijn 9-3 maar nog steeds blijft mijn punt overeind (ondanks mijn behoorlijke misser door alleen de 9-5's te melden, waarvoor excuus) dat in de hele VS dit aantal peanuts is. In Zweden overigens, traditioneel een goed verkoopland, is het aantal verkochte Saabs 9-5 ook behoorlijk gekelderd (ook met 30% met ruim 6300 stuks). De 9-3 is ongeveer gelijk gebleven qua verkoop (11000 tot november 2008). Saab staat daar qua verkoop nog wel steeds op de 6e plaats.
Je kunt mogelijk (zeker weten doe ik dat niet) een zekere correctiefactor inschatten, het totale aantal verkochte auto's in Nederland was ook rond 15% of zoiets gedaald over diezelfde periode.

jelger
Geregistreerd lid

Re: jelger

Bericht door jelger » zo 07 dec, 2008 0:31

Dank voor de verheldering. Niet om teveel te gaan zitten op de komma's en punten etc, maar ik heb toch echt van GM media site de bovengenoemde cijfers gehaald, waarin blijkt dat t/m oktober er ruim 2300 9-5's verkocht zijn, dus waar die 825 dan vandaan komt? ;-)

http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=50002

de 9-5 is al een paar jaar per jaar aan het dalen in verkoop in orde groottes van 30%.
Thierry schreef:Yep Jelger, you're right, ik heb verkeerd geciteerd. 825 is het aantal 9-5's wat is verkocht in de VS januari tot november 2008 .
Of het peanuts aantallen zijn in een grote markt is op zich niet heel relevant, wel dat de VS de 2e afzet markt is voor Saab.

De kanttekening dient wel gemaakt te worden dat 2006 en 2007 1 van de beste jaren voor Saab ooit waren. Komt erg dicht bij 1 van de topjaren midden jaren 80.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 12 dec, 2008 0:20

NRC bericht vanavond het volgende:

http://www.nrc.nl/economie/article20901 ... dustrie_VS
'Geen steun voor auto-industrie VS'

Rotterdam, 11 dec. Het plan om een fonds van 14 miljard dollar in te stellen om de Amerikaanse auto-industrie te helpen lijkt steeds kanslozer, nu de Republikeinen het voorstel waarschijnlijk niet zullen steunen.

Republikeins leider in de Senaat Mitch McConnell heeft zich tegen het plan uitgesproken. McConnell vindt dit voorstel van heel andere orde dan de 700 miljard die Bush in oktober uittrok om de economie er weer bovenop te helpen.

Volgens de Republikein is het onduidelijk welke industrieën of particulieren er dan nog meer hulp verdienen. ,,Veel Amerikanen vragen zich af wanneer de dag komt dat hun hachje gered wordt", zei McConnell tegen de New York Times.

Het Witte Huis heeft de Republikeinse partij aangespoord om toch het plan te steunen - de invloed van scheidend president Bush is echter steeds kleiner aan het worden en maakt nauwelijks indruk meer.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft gisteren ingestemd met een reddingsplan voor de drie grote Amerikaanse autofabrikanten.

Daarmee moet het omvallen van twee van ’s werelds grootste autofabrikanten voorkomen worden, evenals het faillissement van duizenden aanverwante bedrijven en ontslagrondes die volgens de autosector zelf een op de tien Amerikanen met een baan zou treffen en een catastrofaal effect op de Amerikaanse economie zou hebben.

Ook op Wall Street viel onzekerheid over het plan te merken. Beleggers vrezen dat een bankroet in de autosector een schokgolf zal veroorzaken door de gehele economie. In afwachting van de uitkomst in de Senaat stond General Motors op de beurs 10,6 procent lager en verloor Ford 8,6 procent.

mad_melle
Geregistreerd lid

Bericht door mad_melle » vr 12 dec, 2008 8:28

Vanochtend op de radio: De Republikeinen hebben gister tegen gestemd. :cry:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 12 dec, 2008 9:59

Klopt, dus 2,6 miljard van Zweden. Nix van de VS.
Veel geld krijgen ze van zo'n relatief klein landje!

Maar goed hopelijk helpt het alsnog iets, maar ik ben bang voor de toekomst van GM, Chrysler en in mindere mate Ford.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 12 dec, 2008 14:59

Ik denk dat GM voor Kerst in chapter 11 gaat. Ze hebben voor het einde van het jaar 4 miljard nodig en dat geld is er dus niet.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 12 dec, 2008 17:11

Nu net op RTL-Z: Het gerucht gaat, vanuit het 'Witte huis' dat G.W. Bush van de $700.000.000.000, eigenlijk
voor de banken bestemd, $14.000.000.000 gaat vrijmaken voor 'de grote 3'. :idea:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » vr 12 dec, 2008 17:15

Tsja, so much for 'democracy' :roll:

Plaats reactie