"Tweel" ....Uitvinding van Michelin

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Marknett
Lid van verdienste

"Tweel" ....Uitvinding van Michelin

Bericht door Marknett » vr 04 jan, 2008 16:34

Benieuwd of dit het gaat worden voor de toekomst ...
(Mooi is anders, maar mocht er een deep-dish-aero-oude-steek variant komen ben ik eventueel wel geinteresseerd .. 8) )

ad.nl
Uitvinding van Michelin

Met de revolutionaire Tweel werd volgens Michelin twee jaar geleden het wiel opnieuw uitgevonden. Bandenspanningcontrole, lekke banden en groot gevaar op hoge snelheid door klapbanden behoren hierdoor over tien jaar definitief tot het verleden, aldus de Franse bandenbouwer.

De Tweel bestaat uit een speciaal lichtmetalen wiel, waar een speciale rubberen ‘band’ omheen is gemonteerd. Die bestaat uit een loopvlak en een rubberen velgbed. Deze zijn met elkaar verbonden door een groot aantal flexibele spaken. Bij het nemen van obstakels vervormen de ‘spaken’ van de band. De spaken zijn stevig en toch flexibel, zodat de ‘band zonder lucht’ een goed compromis vormt tussen comfort en een goede wegligging.
Afbeelding

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » vr 04 jan, 2008 16:55

Nee dank je :lol:

Doe mij maar Inca's, een kruissleutel, een minikrik en een thuiskomertje 8)

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » za 05 jan, 2008 19:23

Oud nieuws... Werd jaren geleden al getoond.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 05 jan, 2008 20:43

Testa-Rossa schreef:Nee dank je :lol:

En goede kriksteunen.

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » za 05 jan, 2008 21:00

Bij een noodwissel niet nodig alleen maar extra gewicht :twisted: nee geintje je hebt gelijk, een goed assteuntje hoort er ook bij :wink:

Vraag me trouwens wel af wat er gebeurt als je dit systeem op een 300pk+ achterwieldrijver zet? Ik denk dat de band zichzelf opwikkeld en dat de achterkant spontaan verlaagt is :lol:

Ben ook zeer benieuwd wat dit doet met de rechtuit stabiliteit van een motorfiets

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » vr 15 feb, 2008 18:49

Testa-Rossa schreef:Nee dank je :lol:

Ik heb trouwens ervaren dat je aan een thuiskomer zonder lucht ook niks hebt :oops:

Om de een of andere reden zit er bij Saab ook een ander ventiel op waardoor hij bij slechts enkele tankstations is bij te vullen

noknokius
Geregistreerd lid

Bericht door noknokius » za 16 feb, 2008 9:45

Testa-Rossa schreef:Om de een of andere reden zit er bij Saab ook een ander ventiel op waardoor hij bij slechts enkele tankstations is bij te vullen
Oh, nooit iets van gemerkt. Ik kan overal lucht bijtanken.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 16 feb, 2008 10:43

noknokius schreef:
Testa-Rossa schreef:Om de een of andere reden zit er bij Saab ook een ander ventiel op waardoor hij bij slechts enkele tankstations is bij te vullen
Oh, nooit iets van gemerkt. Ik kan overal lucht bijtanken.
Geldt ook voor mij. Is wellicht de nippel op jouw reserveband niet meer helemaal goed?

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » za 16 feb, 2008 21:26

Ik weet het niet, het lijkt een ander ventiel te zijn. Bij de meeste station heb je zon pin met 2 uiteinden die je op het ventiel drukt, en daar kon ik niks mee. Alleen degenen die je op je ventiel klemt deed het.. maar toen was het al te laat :roll:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 16 feb, 2008 21:33

Testa-Rossa schreef:Ik weet het niet, het lijkt een ander ventiel te zijn. Bij de meeste station heb je zon pin met 2 uiteinden die je op het ventiel drukt, en daar kon ik niks mee. Alleen degenen die je op je ventiel klemt deed het.. maar toen was het al te laat :roll:
Zou wellicht het ventiel ooit vervangen zijn?

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » zo 17 feb, 2008 2:30

Thuiskomer leek ondanks de leeftijd van de auto (23 jaar) nog gloednieuw incl. SAAB-SCANIA sticker enz., dat het ventiel vervangen is lijkt me dan ook onwaarschijnlijk.

Plaats reactie