Zweden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Greg
Geregistreerd lid

Zweden

Bericht door Greg » di 18 dec, 2007 23:27

De eerste week van januari zijn David Joost en ik (evt Sjoerd) van plan om naar Zweden te gaan, maar aangezien dit de eerste keer is dat een van ons daar naar toe gaat kunnen we wel wat tips gebruiken.

We zijn onder andere op zoek naar tips mbt:

- Een goede, en niet al te dure slaapplaats
- Een gunstige ligging t.o van het Saabmuseum
- Overtocht van Denemarken naar Zweden
- Of het Saabmuseum in die periode open is
- De doorgaande wegen met een normale auto begaanbaar zijn
- Verder nog andere handige tips en suggesties

Alvast bedankt!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Zweden

Bericht door Robbert » di 18 dec, 2007 23:43

Greg schreef:De eerste week van januari zijn David Joost en ik (evt Sjoerd) van plan om naar Zweden te gaan, maar aangezien dit de eerste keer is dat een van ons daar naar toe gaat kunnen we wel wat tips gebruiken.

Alvast bedankt!
Overtocht van Denemarken naar Zweden. Volgens mij zijn er twee mogelijkhden.

De brug van Kopenhagen naar Malmo en het veer Helsingor naar Helsingborg.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 18 dec, 2007 23:51

RobbertS schreef:Overtocht van Denemarken naar Zweden. Volgens mij zijn er twee mogelijkhden.

.......en de rest

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 18 dec, 2007 23:55

marq101 schreef:
RobbertS schreef:Overtocht van Denemarken naar Zweden. Volgens mij zijn er twee mogelijkhden.

.......en de rest
OK de rest van de overtochten heb ik zelf nog niet gemaakt.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 19 dec, 2007 0:34

voor de eurojagers is de route Puttgarden - Rodby Havn, en Helsingor - Helsingborg het meest economische (er is ook een combinatie retour te koop als het goed is) , en biedt 2x een lekkere benenstrek en koffiepauze. beide veerdiensten gaan zo vaak, dat het aanrijden/oprijden/varen/afrijden is.

de brug naar Malmo is uiteindelijk enkele tientallen kilometers omrijden, voor de prijzen tol versus veerdienst hoef je het niet te doen, vooral niet als je het met een 5 dagen retour afkan. de veerdienst is maar heel kort, en dus bespaar je echt geen tijd naar mijn idee door de brug te nemen.

maar goed, ieder zijn ding. :wink:

de gehele weg van Malmo naar Gotenburg is 4 baans autosnelweg, en ook naar Trollhattan is het doorgaans goed rijden over 2/4 baans autoweg. Het weer kan natuurlijk rare dingen doen, maar je zit hier in een redelijk gematigd gebied, dicht bij zee.

Trollhattan heeft vast wel een jeugdherbeg (wat bedaagde term voor de jongelui misschien... maar goed, (youth)hostel werkt ook wel).

tip van de dag: neem een zaklamp mee. Het licht gaat er net wat eerder uit en later aan dan hier.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 19 dec, 2007 1:31

Greg schreef:
lekker knus met z'n allen in de saab
DE parkeerplaats er tegenover
goedkoopst is zwemmen, anders opblaasbootje mee
ik zou in jullie geval voor de zekerheid vooraf een mailtje sturen
wat versta je onder een normale auto?
a) denk niet al bij de eerste de beste leuke zweedse schone die je tegen komt dat je met haar gaat trouwen of laat het in ieder geval niet direct merken
b)ga er niet van uit dat iedere zweed die van rechts komt op een voor hem niet voorrangsweg jou ook voorrang zal geven

succes mannen! :wink:

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » wo 19 dec, 2007 1:36

Greg schreef:De eerste week van januari zijn David Joost en ik (evt Sjoerd) van plan om naar Zweden te gaan, maar aangezien dit de eerste keer is dat een van ons daar naar toe gaat kunnen we wel wat tips gebruiken.

- Een goede, en niet al te dure slaapplaats - zoals Jelger al opmerkt: een youth hostel in Trollhättan of Vänersborg zien te vinden (gewoon even googelen). Je kunt ook een "hut/huisje" op een camping huren. In zowel Trollhättan als Vänersborg zijn campings, check wel even of ze ook 's winters open zijn.
- Een gunstige ligging t.o van het Saabmuseum - Trollhättan/Vänersborg
- Overtocht van Denemarken naar Zweden - Met een combi-ticket Puttgarden-Rødby en Helsingør-Helsingborg ben je idd het goedkoopst uit. Qua tijd zul je via de brug bij Malmö iets sneller zijn (half uurtje of zo), maar het is minder relaxed.
- Of het Saabmuseum in die periode open is - zie: http://www.saab.nl/main/NL/nl/museum.shtml
- De doorgaande wegen met een normale auto begaanbaar zijn - Zweden is een geciviliseerd land, de doorgaande wegen zijn minstens zo goed als in Nederland :wink:
- Verder nog andere handige tips en suggesties - ga ook naar het sluizencomplex in het Göta kanaal. Het is vlakbij het museum en de moeite waard.
Alvast bedankt!
Als je van sterke drank houdt (whisky e.d.), neem dit dan mee uit Nederland. Zweeds bier is niet het lekkerste ter wereld :wink:. Deens is vééééél beter (Odense of Faxe).

Veel plezier.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 19 dec, 2007 2:56

Leuk idee!

Vanuit het luxe perspectief gezien (:oops:): je kunt ook vanuit Kiel (Duitsland) de overtocht maken naar Zweden. Een aanrader is Stena Line. Als je geen maaltijden meebetaalt (die zijn 'vrij' duur) dan valt het qua prijs nog mee. Kan je lekker op de boot tukken terwijl je auto veilig mee aan boord gaat 8)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 19 dec, 2007 9:57

Nog een tip, indien je met de 99 gaat, oppassen voor Mazda's van rechts :oops:

Veel plezier!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 19 dec, 2007 10:06

de prijs is met 4 man in 1 auto en 1 cabine sowieso wel OK.
zou toch wel op zijn minst 1 buffet meepakken, het eet zo karig, 2 maaltijden op van huis meegebrachte boterhammetjes.. en je eindigt dus toch bij het buffet, alleen betaal je op de boot zelf net wat meer dan bij vooraf boeken....

overtocht is ca 14 uur naar Gothenburg, is inderdaad efficient. je reist terwijl je slaapt, of aan de bar zit. :wink:

AlvarJens
Geregistreerd lid

Bericht door AlvarJens » wo 19 dec, 2007 14:39

Ik heb het dit jaar nog met de zomervakantie gedaan, en ik kan wel zeggen dat de brug ok is, rijdt lekker door, maar je rijdt er 150km voor om en hij is qua prijs vergelijkbaar met pontje Helsingör - Helsingborg. Bovendien vaart die echt heel vaak en kun je dan nog even je benen strekken.

Puttgarten - RØdbyhavn is heel makkelijk aan te rijden en ligt best lekker op de route. Met een auto zonder aanhanger (mèt was ik €72 kwijt voor een enkeltje !!! - overigens in eind juli dus = hoogseizoen denk ik) is het best betaalbaar.

Ik wou dat ik er wéér tijd cq. geld voor had man, wat een toffe reis is het altijd weer, naar Zweden. Onderweg door Deutschland nog effkes BRULLEN MET DIE SPULLEN :twisted: (daar waar het mag dan... :cry: ) Alleen de terugweg is altijd weer jammer...

SimonA50

Bericht door SimonA50 » wo 19 dec, 2007 17:14

taaffert schreef:Nog een tip, indien je met de 99 gaat, oppassen voor Mazda's van rechts :oops:

Veel plezier!
Verkeer van rechts heeft voorrang, toch?

tuftuf
Geregistreerd lid

Bericht door tuftuf » wo 19 dec, 2007 18:28

jelger schreef:overtocht is ca 14 uur naar Gothenburg, is inderdaad efficient. je reist terwijl je slaapt, of aan de bar zit. :wink:
Wel oppassen hiermee want er staat heel vaak alcoholcontrole wanneer je van de boot afkomt in Zweden 8)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 19 dec, 2007 19:19

winterbanden verplicht meen ik

tuftuf
Geregistreerd lid

Bericht door tuftuf » wo 19 dec, 2007 19:21

baszwolle schreef:winterbanden verplicht meen ik
Nee niet voor niet in Zweden geregistreerde auto's

Plaats reactie