eindelijk , bio-power in opmars

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
edwardk
Geregistreerd lid

eindelijk , bio-power in opmars

Bericht door edwardk » wo 11 jul, 2007 22:21

http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... tikel=5001

Na Ford en Saab komen er meer fabrikanten met E-85 dus zal het ook hier in de toekomst makkelijker E-85 tanken zijn wanneer het aanbod E-85 auto's op de markt groter wordt.Goede zet van Saab die E-85 motoren, de rest volgt, GM ook al bezig voor Opel.

behalve uit financieel opzicht (in ned) heeft E-85 alleen maar voordelen

Afbeelding

Afbeelding

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: bio-power in opmars

Bericht door De900C-GAS » wo 11 jul, 2007 22:23

edwardkommeren schreef:Goede zet van Saab die E-85 motoren, de rest volgt, GM ook al bezig voor Opel.
En wie is tegenwoordig DE EIGENAAR van SAAB?? :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 11 jul, 2007 22:25

De900C-GAS schreef:
edwardkommeren schreef:Goede zet van Saab die E-85 motoren, de rest volgt, GM ook al bezig voor Opel.
En wie is tegenwoordig DE EIGENAAR van SAAB?? :roll:
:shock: Heb jij het gekocht tijdens mijn vakantie?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 11 jul, 2007 22:27

verde900 schreef: Heb jij het gekocht tijdens mijn vakantie?
Ik zou wel willen, maar heb het geld op lange na niet!! :lol:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 11 jul, 2007 22:28

De900C-GAS schreef:
verde900 schreef: Heb jij het gekocht tijdens mijn vakantie?
Ik zou wel willen, maar heb het geld op lange na niet!! :lol:
Oow, heb je je vakantiegeld nog niet ontvangen dan? :D

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 11 jul, 2007 22:30

taaffert schreef:Oow, heb je je vakantiegeld nog niet ontvangen dan?
Misschien genoeg voor 1 aandeel (als die al zouden bestaan), heel erg misschien wel 2 en dan houdt het toch echt op!! :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 11 jul, 2007 22:30

Wanneer ik weer ga dan gaat er in zweden een halve tank E-85 in de 9-5

Immers het is te doen met een max van ca 50% in een benzine auto en straks gaat de mijne er aan geloven met een halve tank om onder de 50% E-85 te blijven.

Kijken wat-ie er mee doet, octaan-getal is een stuk hoger dus..... , wie het weet mag het zeggen ik ga het alvast ff proberen.

@De900C-GAS, en je bent niet eens naar het festival geweest, dus je vacantie moet nog beginnen dit jaar, toch :lol:

ik heb nog over, daarom ga ik begin sept weer :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 13 jul, 2007 22:38

Afbeelding

zie ook het stuk over biopower klaar maken van een bestaande benzine Saab, vrij eenvoudig dus.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 13 jul, 2007 23:28

De BioPower / E85 opmars moet in Nederland anders nog beginnen. Kijk even naar de tabel in de volgende link en zie hoe belabberd Nederland er voor staat in termen van tankstations en vooral de absurd hoge prijs.

http://www.senternovem.nl/energietransi ... xifuel.asp

Het heeft er alle schijn van dat de petroleum lobby in Brussel / Den Haag elke vorm Europese afstemming en promotie van deze brandstof weet tegen te houden. En dat in deze tijd van een bijna hysterische "rage" over klimaatverandering. En met een milieuminister die als een papegaai Al Gore napraat..

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » vr 13 jul, 2007 23:48

In het nieuwste krantje van de ANWB stond er ook al een stuk over.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 13 jul, 2007 23:59

edwardkommeren schreef:Wanneer ik weer ga dan gaat er in zweden een halve tank E-85 in de 9-5

Immers het is te doen met een max van ca 50% in een benzine auto en straks gaat de mijne er aan geloven met een halve tank om onder de 50% E-85 te blijven.

Kijken wat-ie er mee doet, octaan-getal is een stuk hoger dus..... , wie het weet mag het zeggen ik ga het alvast ff proberen.

Weet je dit zeker, het zou jammer zijn als je straks jouw blok uit elkaar kan halen om alle keringen en seals te vervangen.

@De900C-GAS, en je bent niet eens naar het festival geweest, dus je vacantie moet nog beginnen dit jaar, toch :lol:

ik heb nog over, daarom ga ik begin sept weer :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 14 jul, 2007 8:53

Volgens Maptune zijn er weinig aanpassingen nodig om een benzine auto E-85 klaar te maken,
grotere injectoren en andere software en toch regelmatig eens benzine tanken,
dus een keer E-85 erin zal niet direct de boel verzieken want er wordt niet gesproken over dat seals en keringen vervangen dienen te worden,

en weet je wel hoe agressief benzine is, d.i.m. seals en keringproblemen.

Binnenkort alvast de auto biopower ready maken wanneer de kosten te overzien zijn.

Geert
Geregistreerd lid

Re: eindelijk , bio-power in opmars

Bericht door Geert » do 19 jul, 2007 12:37

[quote="edwardkommeren"]

behalve uit financieel opzicht (in ned) heeft E-85 alleen maar voordelen

[quote]

Wacht maar tot je er dagelijks mee moet rijden. Er zijn best wel andere nadelen.

1) Halve serviceinterval. Geweldig, en als je enkel op benzine rijdt eist Saab toch ook die extra bezoekjes. Onserieus geen fall-back te hebben, vooral als je je servicekapaciteit er niet op aanpast. X-tra kosten en ongemak niet vergeten.

2) Om de haverklap tanken. Dat gaat echt snel op de zenuwen werken.

3) De motor loopt niet echt rond. Het blijft een benzinemotor in de grondkonstruktie.

4) Milieu en etiek: Weet hier iemand hoe een rietkapper in Brasil moet leven? Onverantwoord om dat verder te promoten. Fair-trade etanol is nog niet in zicht (in toerijkend volume). Ik rijd nu op benzine.

Aan edwardkommeren: Je benzinepomp is er niet op gemaakt. Saab heeft bij mij en vele andere BP ook een inroepactie gedaan omdat de standaard verbindingen zich oplosten. Dus een duidelijke don't do it yourself. Seal gaan stuk, wat ze ook mogen beweren.

Dus mijn volgende wagen wordt zeer waarschijnlijk geen Biopower. Enkel als ik die tusseninterval kan 'wegverhandelen' bij benzinegebruik zie ik het als interessant. Dan kan de belastingsreduktie in S alsnog een argument voor een BP zijn.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 19 jul, 2007 13:14

Om de haverklap tanken. Dat gaat echt snel op de zenuwen werken.
dat is betrekkelijk, en relatief aan hoeveel je per rit rijdt.
je staat in ouderwetse gevallen ook elke dag te afwassen - dunkt me :lol:
ik zou er geen bezwaar tegen hebben om net zo vaak te moeten tanken als op mijn verleden tijd 50 liter gastank.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 19 jul, 2007 19:02

Buiten de argumenten van Geert, schijnt de hele biobrandstof hype niet zo goed voor het milieu te zijn als gedacht. Ja, er is sprake van een CO2-cyclus en daarom zou het per definitie 'goed' zijn voor het milieu, maar heb pas nog gelezen dat onderzoek heeft uitgewezen dat er veel meer giftige stoffen vrijkomen dan bij verbranding met benzine. Wat nou milieuwinst...

Plaats reactie