De grote gas/diesel/uitstoot/milieu discussie
-
B235R
- Lid van verdienste
Re: Vraagprijs 900 ?
veel mensen en garages zijn nog steeds vies van lpg
-
MISTY
- Geregistreerd lid
leuke discussie maar uhhh,waar kan ik betrouwbare info vinden over
het rendement,verbruik,prestaties,prijs/km verhouding,en een vergelijkend onderzoek mbt milieu?
Ik ga me steeds meer storen aan de zogenaamd schone(re) diesels.
Wand;wanneer moderne diesels accelereren zie ik een oude stoomloc
voor mij, gehuld in een zwarte wolk van ROETdelen.
Is dit 2004 ? denk ik dan.

het rendement,verbruik,prestaties,prijs/km verhouding,en een vergelijkend onderzoek mbt milieu?
Ik ga me steeds meer storen aan de zogenaamd schone(re) diesels.
Wand;wanneer moderne diesels accelereren zie ik een oude stoomloc
voor mij, gehuld in een zwarte wolk van ROETdelen.
Is dit 2004 ? denk ik dan.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Even de roetdelen daargelaten,is de uitstoot van schadelijke stoffen stukken minder dan van jouw 900 cabrio!!
En de "nieuwe"sportdiesel van Sa(lf)ab heeft standaart een roetfilter dus dat gaat ook niet meer op.
En de "nieuwe"sportdiesel van Sa(lf)ab heeft standaart een roetfilter dus dat gaat ook niet meer op.
-
Hannes
- Forum Admin
Blijft toch staan dat LPG de schoonste brandstof is. Of niet?
Hannes
Hannes
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Helaas met het nieuwe roetfilter gaat dat niet meer op,ik denk zelfs dat de uitstoot gelijk is met dit verschil dat de diesel zuiniger is.
Doordat ook de brandstof(diesel) zwavelarm of zelfs zwavelvrij is tegenwoordig.
Doordat ook de brandstof(diesel) zwavelarm of zelfs zwavelvrij is tegenwoordig.
-
bennie
- Geregistreerd lid
LPG is wel degelijk de schoonste brandstof die er is omdat er geen zwavel in zit.Hannes schreef:Blijft toch staan dat LPG de schoonste brandstof is. Of niet?
Hannes
Gas stoot alleen stikstof uit en dit is naar mijn mening niet schadelijk voor het milieu.
Terwijl diesel roet, zwafel, koolmonoxide, kooldioxide uitstoot, en bevat een toevoeging tegen het vlokken van de diesel als het erg vriest.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Een punt dat in de discussie lpg/diesel zelden wordt meegenomen is het verschil in verbruik. Wat meet je? De uitstoot per verstookte liter brandstof? Dat is een theoretisch getal. We rijden namelijk kilometers. De 2.2tid rijdt 1:15, de lpt met lpg zal niet snel gunstiger uitkomen dan 1:9. De uitstoot per afgelegde afstand zou wel eens andere waarden kunnen opleveren...
Een lastig punt, voor de particulier, vind ik de inschatting van onderhoud en afschrijving. Een diesel houdt z'n waarde beter vast dan een auto met lpg. Dat is niet zonder logica, want een dieselmotor is in principe duurzamer. De 2.2tid moet inderdaad officieel om de 15dkm. naar de stal. Dat is een beroerd cijfer, Opel en Saab jagen je erg op kosten, de VAG diesels hoeven maar om de 30dkm. naar de stal. Ik neem aan dat de sportdiesel ook een fraaier cijfer voor onderhoud gaat neerzetten. Op den duur vraagt je lpg installatie ook onderhoud. Mijn ervaring is dat de dieselmotoren op de lange duur minder onderhoud vergen.
Tsja, verder blijft het ook persoonlijk. Overigens, Bennie: een motor op lpg stoot ook CO en CO2 uit. En aan LPG worden ook smeermiddelen etc. toegevoegd - je rijdt niet op aardgas.
Moppersmurf
Een lastig punt, voor de particulier, vind ik de inschatting van onderhoud en afschrijving. Een diesel houdt z'n waarde beter vast dan een auto met lpg. Dat is niet zonder logica, want een dieselmotor is in principe duurzamer. De 2.2tid moet inderdaad officieel om de 15dkm. naar de stal. Dat is een beroerd cijfer, Opel en Saab jagen je erg op kosten, de VAG diesels hoeven maar om de 30dkm. naar de stal. Ik neem aan dat de sportdiesel ook een fraaier cijfer voor onderhoud gaat neerzetten. Op den duur vraagt je lpg installatie ook onderhoud. Mijn ervaring is dat de dieselmotoren op de lange duur minder onderhoud vergen.
Tsja, verder blijft het ook persoonlijk. Overigens, Bennie: een motor op lpg stoot ook CO en CO2 uit. En aan LPG worden ook smeermiddelen etc. toegevoegd - je rijdt niet op aardgas.
Moppersmurf
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: De grote gas/diesel/uitstoot/milieu discussie
Een punt wat velen volgens mij vergeten mbt LPG is dat (zoals ik het begrijp) waar een LPG auto op rijdt een restproduct is van olierafinage, en wat normaalgesproken afgefakkeld wordt (je kent ze wel, die fakkels op industriele schoorstenen in Pernis en soortgelijke gebieden)
Dus als het toch verbrandt wordt en de rest-gassen uiteindelijk hoe dan ook in de lucht komen, waarom dan niet beweging er mee creeren?
Volgens mij is dat 1 van de grootste win-win punten van LPG.
Dus als het toch verbrandt wordt en de rest-gassen uiteindelijk hoe dan ook in de lucht komen, waarom dan niet beweging er mee creeren?
Volgens mij is dat 1 van de grootste win-win punten van LPG.
-
MISTY
- Geregistreerd lid
feit is dat;lpg rijdt stiller,schoner,veiliger dan een benz/diesel tank.
Het omslagpunt ligt vaak al op 15000km.
Niet slecht voor een afvalproduct!!!
-
MISTY
- Geregistreerd lid
oh ja,je tankt minimaal 100 oct met lpg!!!
dus geen vpower meer nodig
dus geen vpower meer nodig
-
Marc
- Lid van verdienste
Ander feit is ook dat je motor dikwijls niet mooi loopt, stilvalt en stottert met lpg. En als het even tegenzit heb je ook nog een cilinderkoprevisie aan je broek. Wat mij betreft is lpg verleden tijd, zeker op recente motoren.MISTY schreef:feit is dat;lpg rijdt stiller,schoner,veiliger dan een benz/diesel tank.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Ik sluit mij aan bij Mopper en Marky.
Daarbij ook nog eens meegenomen dat ik in mijn kofferbak nog plek heb voor 1 pak koffie en een kilo suiker omdat er ook nog ergens een gastank ingebouwd moet worden,wat overigens ook een behoorlijke investering is,ga ik nog liever dieselen.
Daarbij ook nog eens meegenomen dat ik in mijn kofferbak nog plek heb voor 1 pak koffie en een kilo suiker omdat er ook nog ergens een gastank ingebouwd moet worden,wat overigens ook een behoorlijke investering is,ga ik nog liever dieselen.