Sound

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Sound

Bericht door Erik » do 30 nov, 2006 15:04

Ik heb in mijn 9-3 de audio set al wat geupgrade.

Signat ROM 4 versterker.
Voor speakers combo set Boston RC-61
Achter 6x9 Boston NX97
De versterker wordt aangestuurd vanaf een standaard headunit met RCA stekker (voor en achter).
Ten behoeve van de stroomvoorziening het ik een zo dik mogelijke stroomkabel getrokken. De massa zit achter op een punt van de carosserie.

Op zich klinkt het al best heel mooi. Ik mis alleen regelmatig nog wat diepte in het geluid. Wat nu te doen. Ik kan nog wel wat afstellen aan de diverse filters die de versterker heeft.
Ik zit te denken om er een subwoofer bij te plaatsen die verwijderd kan worden als er veel bagage mee moet.

De opties:
Ik koop een kast geintergreerde versterker zoals deze pioneer.
Ik koop een extra losse versterker met een losse grotere subwoofer in een losse behuizing.
Ik koop een andere versterker die 5 kanaals is, zodat hier een sub op kan.

Het signaal van de headunit....kan ik daar een RCA splitter opzetten, of geeft dit verstoring?

Is het handig om er een condensator tussen te zetten, of heeft dit geen enkel nut. (ik heb een 62Ah accu)

Kortom doe eens wat suggesties.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 30 nov, 2006 15:22

Ik zal vanavond eens wat artikel nummers van Conrad opschrijven.

Die hebben een subwoofer in de juiste maat voor montage in de deuren (dus 16.8cm) die i.c.m. een subwoofer scheidingsfilter en een setje goede JBL speakers op het dashboard moeten i.c.m. jou versterker een knap diepe bas kunnen gooien.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 30 nov, 2006 15:29

Nee, da's niet helemaal de bedoeling. De bostonset die blijft in ieder geval. De vol- en helderheid van het geheel wil ik behouden. Het gaat mij echter om een toevoeging van diepte.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 30 nov, 2006 15:59

Heb ooit eens een actief filter gekocht waardoor ik mijn 2 x 500 watt rms versterker kon opsplitsen in 2xfront, 2x rear, 1xcenter en 1xsub. Is niet meer dan een klein 4-kant doosje, met wat aansluitingen erop.
Werkt erg goed met mijn boston luidsprekers.
Zorg wel dat het filter het aantal watt's vd versterker aan kan!

daan

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 03 dec, 2006 12:58

erik schreef:Nee, da's niet helemaal de bedoeling. De bostonset die blijft in ieder geval. De vol- en helderheid van het geheel wil ik behouden. Het gaat mij echter om een toevoeging van diepte.
Je bent dus tevreden over de klank van de units, maar het laag komt er niet goed uit. Gezien je beschrijving ga ik ervan uit dat je de luidsprekers gewoon op de standaard plekken en in de hoedenplank hebt geschroefd.

In het algemeen is het aan te raden om de portieren te voorzien van zelfklevende bitumenplaat. Dat is met een mes op maat te snijden.
Dit zorgt ervoor dat midden en lage frequenties, die door middel van resonantie van het staal x-graden uit fase staan en met het oorspronkelijke geluid dat de units zelf produceren, worden gedempt. Dit verbetert de waargave aanzienlijk. ( zie inderdaad Conrad)

Voor wat betreft het laag dat door speaker uit de hoedenplank moet komen:

Deze speakers MOETEN om enigzins naar behoren te kunnen kunctioneren beschikken over een eigen behuizing. Zonder dat, varieeert niet alleen de klank met de vulling van die ruimte, maar de klankkast is veel en veel te groot.

Kijk eens op www.soundthatmovesyou.com :wink: Je kunt daar constructieplannen voor een stijve en toch lichtgewicht kast bestellen, die je onder je hoedenplank kan monteren. Tegen meerprijs kan het ook voor je worden gebouwd.

Meerdere SAAB-rijders zijn je reeds voorgegaan en staan versteld van het geluid in hun auto.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 04 dec, 2006 0:25

En waar plak ik die bitumenplaat op. Op het metaal of binnen in de deurbekleding.

Heb je voorbeelden van die DIY kasten tbv de speakers. Wordt uit die site niet veel wijzer.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 04 dec, 2006 1:31

erik schreef:En waar plak ik die bitumenplaat op. Op het metaal of binnen in de deurbekleding.

Heb je voorbeelden van die DIY kasten tbv de speakers. Wordt uit die site niet veel wijzer.

De bitumenplaat plak je op het metaal. De deurbekleding met bitumen beplakken heeft weinig nut. Wel kan de deurbekleding van de 99 en de 90 worden verbeterd door deze stijver te maken. Dit kan met behulp van het uitsmeren van enigzins met water verdunde houtlijm. Montage van het paneel moet niet langer dan 20 minuten daarna gebeuren omdat deze anders niet in passende vorm uithard. Rond de openingen waar de luidsprekers in worden gemonteerd kan het paneel extra worden verstevigd door het met onverdunde houtlijm aanbrengen van houten strips van ongeveer tweemaal de dikte van een verfroerstokje.

Hoe stijver het paneel, hoe minder de flexibiliteit van het vlakke panneel in dit type SAAB. (ik heb het dan uiteraard over het boardmateriaal, en niet de spuitgegoten schuimpanelen van de nieuwere modellen)
Door het vermnderen van de flexibiliteit verbetert het fasegedrag van de unit en daarmee de precisie van de weergave. Met name in het midden, mid-laag en laag.

Foto's van voorbeeld kastconstructies moeten nog voor de site geprepareerd. Ik hoop hier komende week tijd voor te hebben. Maar je kritiek is terecht.

Oproep aan alle forummers:
Kunnen jullie mij foto's van de bevestiging van de hoedenplank in nieuwere SAABs bezorgen? Dan kan ik de optimale constructie hiervoor gaan bepalen.
In de 900 classics waar ik tot nu toe kasten voor heb ontworpen, zit al een houten hoedenplank die deel van de constructie uitmaakt. Hoe zit dit bij de 900NG, de 9-3 en de 9-5? Wat is het materiaal van de hoedenplank en hoe is deze bevestigd?

Alvast bedankt voor jullie input.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 04 dec, 2006 13:09

Het is jouw bedrijf?

Bij de ng900 en 9-3, is de hoedenplank een losse geperste plaat die met. De speakers zitten in een metalen behuizing met daaromheen weer een hoop harde gevormde stof.

Heb je geen foto's die je hier kan plaatsen.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 04 dec, 2006 21:40

Voor een strakke sound achterin, een dikke mdf-houten hoedenplank,heb ze al eens gemaakt voor mijn toenmalige 900 3 deurs, een golf en een houten plaat achterin een mercedes (sedan, in plaats van de originele geperste plaat op de hoedenplank)Alleen niet voor in mijn 9000 ivm de tweedeligheid van de hoedenplank door de 'schanier' er in. ( heb dit anders opgelost door onder de speakers links en rechts van de hoedenplank mdf-houten bakken te monteren die als klankkast fungeren.Bij een grote plank die nogal eens verwijderd dient te worden is de maat met het daarbij behorende gewicht dan een nadeel,maar ieder voordeel heeft een nadeel :wink: .

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 04 dec, 2006 22:11

Hoeveel liter inhoud moet zo'n bak dan zijn, uitgaande van grote ovale driewegspeakers.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 04 dec, 2006 22:36

De benodigde inhoud van een kast voor een bepaald type speaker moet aan de hand van parameters van die specifieke speaker worden berekend.
Omdat veel fabrikanten van autoluidsprekers verzuimen om dergelijke parameters te publiceren, zullen de parameters zelf ook vaak gecalculeerd dienen te worden.

Bijvoorbeeld:

- mechanische weerstand
- electrische weerstand
- nominaal vermogen van de speaker (het vermogen dat de unit continue kan verdragen zonder dat de spoel oververhit raakt of het geluid vervormd; het geen meestal iets anders is dan de extravagante cijfers uit het reclame foldertje)
- Vas
- resonantiefrequentie
- ...

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 04 dec, 2006 22:38

Daar zal ik eens mee aan de slag gaan, heb ook wat extra geluid in mijn auto.
Overigens gaan over de 3-weg speakers achter alleen hoge tonen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 04 dec, 2006 22:39

erik schreef:Het is jouw bedrijf?

Bij de ng900 en 9-3, is de hoedenplank een losse geperste plaat die met. De speakers zitten in een metalen behuizing met daaromheen weer een hoop harde gevormde stof.

Heb je geen foto's die je hier kan plaatsen.
Ja, in oprichting. Zoals gezegd: foto's volgen.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 05 dec, 2006 2:25

Houdt ons op de hoogte zou ik zeggen.
Het klinkt goed in ieder geval.

Plaats reactie