Helaas heb ik afgelopen week een ongeluk gehad waarbij ik met letsel in het ziekenhuis terecht ben gekomen. Het was niet met de Saab maar met de motor.
Ik had een aanrijding met wild en daar ben ik voor verzekerd. Echter ik lig nog in het ziekenhuis en kom voorlopig ook nog niet thuis, het "gedoe" met de verzekering moet dus vanaf mijn bed.
In het verleden is ooit een keer een auto van mij gestolen, die werd uitgebrand terug gevonden zonder braaksporen. Daardoor werd het traject wat ik met de verzekeraar moest doorlopen aanzienlijk verlengd, in tussentijd was het wrak door de verzekeraar al wel verkocht aan een opkoper. Dat vond ik vreemd want de verzekeraar wist op dat moment nog helemaal niet of er werd uitgekeerd, maar ondertussen werd wel mijn auto verkocht.
Zou de verzekeraar dit nu ook kunnen doen met mijn motor? Ik ga er enigszins vanuit dat de motor, total loss is, maar ik kan dat alleen inschatten van een paar persfoto's. Hoe gaat het verder als je het niet eens bent met de vervangingswaarde?
Verzekeringsvraag
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Verzekeringsvraag
Allereerst van harte beterschap. Ik hoop dat je letsel volledig te herstellen is.
Het verhaal van de verkoop van de gestolen auto, bevreemd mij. Lijk talsof er juridisch incorrect gehandeld is. De auto stond op jouw naam en blijft dat, ook als die gestolen is. Volgens mij is het zo dat het eigendom van de auto pas na een overeenkomst tot uitkering van schade tussen verzekering en verzekeringnemer naar de verzekering wordt overgedragen, waarna de verzekeraar kan besluiten tot verkoop van het wrak door deze aan een schadehandelaar te verkopen en het eigendom wederom wordt overgedragen. Kortom, alsof iemand met een RDW-vergunning zonder navraag bij partijen heeft gehandeld in de online-software die de RDW ter beschikking stelt.
Om herhaling te voorkomen kun je de verzekeraar een brief sturen waarin je schrijft dat je hoe-dan-ook betrokken wilt worden bij het besluit van wat er met het wrak van de motor gebeurt. Vraag daarbij om het juridische proces van de afhandeling in detail voor jou te beschrijven, zodat jij weet waar je in het proces zit en wie er wanneer welke beslissingen mag nemen. Het kan immers zijn dat mijn beschrijving van het proces niet 100% accuraat is.
Sterkte en succes.
Het verhaal van de verkoop van de gestolen auto, bevreemd mij. Lijk talsof er juridisch incorrect gehandeld is. De auto stond op jouw naam en blijft dat, ook als die gestolen is. Volgens mij is het zo dat het eigendom van de auto pas na een overeenkomst tot uitkering van schade tussen verzekering en verzekeringnemer naar de verzekering wordt overgedragen, waarna de verzekeraar kan besluiten tot verkoop van het wrak door deze aan een schadehandelaar te verkopen en het eigendom wederom wordt overgedragen. Kortom, alsof iemand met een RDW-vergunning zonder navraag bij partijen heeft gehandeld in de online-software die de RDW ter beschikking stelt.
Om herhaling te voorkomen kun je de verzekeraar een brief sturen waarin je schrijft dat je hoe-dan-ook betrokken wilt worden bij het besluit van wat er met het wrak van de motor gebeurt. Vraag daarbij om het juridische proces van de afhandeling in detail voor jou te beschrijven, zodat jij weet waar je in het proces zit en wie er wanneer welke beslissingen mag nemen. Het kan immers zijn dat mijn beschrijving van het proces niet 100% accuraat is.
Sterkte en succes.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Met familie iets soortgelijks meegemaakt: afsleepdienst bracht het voertuig zonder overleg naar een bedrijf wat het wrak meteen als eigendom claimde terwijl alle eigendomsbewijzen nog in bezit van mijn familie waren en er nog niets over een betaling gezegd was en was ook al bezig met een opkoper.
Laat het voertuig altijd naar je eigen dealer of oprit afslepen!
Ik weet niet waar je motor nu is maar probeer een familielid of vriend er naar te laten kijken en foto's te laten maken zodat je zelf een vorm van bewijs hebt.
Als je het niet eens bent met de voorgestelde vergoeding, zoek dan internetadvertenties van hetzelfde model in vergelijkbare staat (van voor het ongeluk) als de jouwe en gebruik de prijzen daarvan als referentie. (bewaar de bewuste advertenties!)
Ik heb dit voor mijn familie gedaan en dat heeft tot een behoorlijk hogere vergoeding geleid.
Sterkte met je herstel en de afhandeling.
Laat het voertuig altijd naar je eigen dealer of oprit afslepen!
Ik weet niet waar je motor nu is maar probeer een familielid of vriend er naar te laten kijken en foto's te laten maken zodat je zelf een vorm van bewijs hebt.
Als je het niet eens bent met de voorgestelde vergoeding, zoek dan internetadvertenties van hetzelfde model in vergelijkbare staat (van voor het ongeluk) als de jouwe en gebruik de prijzen daarvan als referentie. (bewaar de bewuste advertenties!)
Ik heb dit voor mijn familie gedaan en dat heeft tot een behoorlijk hogere vergoeding geleid.
Sterkte met je herstel en de afhandeling.
-
DonEV
- Geregistreerd lid
@Gårdarket
Holy shit,
allereerst natuurlijk beterschap en een spoedig herstel toegewenst.
Zit min of meer in een zelfde soort schuit. Alleen thuis en niet in het ziekenhuis.
26 April ongeluk met onze vierwieler.
Dag er na overleg gehad met m’n garagist.
Naar hun inzicht wordt het na het oordeel van de schade expert een kwestie van loven en bieden over de
a) vervangingswaarde.
Schade expert komt met een waarde over de brug en wij komen met een beargumenteerd hoger bedrag (recente taxatie waarde van een taxateur cq staat van onderhoud & wat je zelf al aangeeft.
Uiteindelijk is dan de verwachting dat je er ergens in het midden uitkomt met die schade expert.
b) het schade bedrag (wat valt daar wel onder en wat niet)
In ons geval wil de schade expert met ons een aantal opties doorspreken vooraleer er al of niet het label Total Loss aan onze schade gehangen wordt.
Sterkte met de afhandeling en laat je niet in de luren leggen.
Holy shit,
allereerst natuurlijk beterschap en een spoedig herstel toegewenst.
Zit min of meer in een zelfde soort schuit. Alleen thuis en niet in het ziekenhuis.
26 April ongeluk met onze vierwieler.
Dag er na overleg gehad met m’n garagist.
Naar hun inzicht wordt het na het oordeel van de schade expert een kwestie van loven en bieden over de
a) vervangingswaarde.
Schade expert komt met een waarde over de brug en wij komen met een beargumenteerd hoger bedrag (recente taxatie waarde van een taxateur cq staat van onderhoud & wat je zelf al aangeeft.
Uiteindelijk is dan de verwachting dat je er ergens in het midden uitkomt met die schade expert.
b) het schade bedrag (wat valt daar wel onder en wat niet)
In ons geval wil de schade expert met ons een aantal opties doorspreken vooraleer er al of niet het label Total Loss aan onze schade gehangen wordt.
Sterkte met de afhandeling en laat je niet in de luren leggen.