Laatste diesel voor Volvo
-
Chlorix
- Donateur

Laatste diesel voor Volvo
Ik las op NU.nl dat Volvo zijn laatste diesel gefabriceerd heeft:
https://www.nu.nl/economie/6306794/mijl ... -band.html
Ik heb altijd het gevoel gehad dat diesels de laatste jaren een beetje gedemoniseerd werden.
https://www.nu.nl/economie/6306794/mijl ... -band.html
Ik heb altijd het gevoel gehad dat diesels de laatste jaren een beetje gedemoniseerd werden.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: Laatste diesel voor Volvo
Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier op het forum over diesels versus EV’s , misschien moeten we er een topic over maken !

-
jansen
- Donateur (7x)

Inderdaad is alweer ruim 12 geleden, waar blijft de tijd, dat Saab de laatste Diesel maakte.
-
gj900
- Donateur (9x)

Klopt, zijn 12 jaar eerder dan Volvo failliet gegaanbusy schreef: ↑wo 27 mar, 2024 16:17SAAB was Volvo ver voor.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Hier nog een 2.0 5 cilinder diesel in de XC70 van 2014 met 145.000km. Is net ingereden.
Die blijft hier mooi nog even. Straks is de stroom op en kan ik nog fijn (en super schoon) doorrijden met de Volvo.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Tja… de D5 is denk ik toch wel een van de beste diesels ooit gemaakt… Dus erg jammer dat Volvo stopt met diesels (voor wat betreft personenauto’s).
Ik durf ook te stellen dat de dieselmotor superieur is aan de benzinemotor. Qua betrouwbaarheid, rendement en duurzaamheid. Ook kunnen ze qua powerband heel goed meekomen met benzinemotoren.
Vooral een grotere (diesel)motor met relatief weinig vermogen icm een gewone automaat (dus met koppelomvormer) is vaak een recept voor een lange levensduur.
Ik heb dan ook erg blij met onze D5204T7 i.c.m. een Aisin geartronic uit 2014. “Slechts” 136pk en 350Nm, maar doet met gemak 1100km op een volle tank.
Ik durf ook te stellen dat de dieselmotor superieur is aan de benzinemotor. Qua betrouwbaarheid, rendement en duurzaamheid. Ook kunnen ze qua powerband heel goed meekomen met benzinemotoren.
Vooral een grotere (diesel)motor met relatief weinig vermogen icm een gewone automaat (dus met koppelomvormer) is vaak een recept voor een lange levensduur.
Ik heb dan ook erg blij met onze D5204T7 i.c.m. een Aisin geartronic uit 2014. “Slechts” 136pk en 350Nm, maar doet met gemak 1100km op een volle tank.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
je mag het durven maar dat maakt het nog niet waarLuthart schreef: ↑wo 27 mar, 2024 20:39Ik durf ook te stellen dat de dieselmotor superieur is aan de benzinemotor. Qua betrouwbaarheid, rendement en duurzaamheid.
In theorie is een diesel inderdaad betrouwbaarder en duurzamer. Maar dat was tot de eeuwwisseling, toen het nog om om de stokoude indirect ingespoten diesels ging. Die bleven maar lopen. Maar wat dacht je van die rondrijdende milieudelicten van de VAG groep (de tdi's met continue walm erachter), de 2.2, 2.7 en 3.0 dieselmotoren gebruikt door PSA, Ford en jaguar, de grotere V8 en V10 dieselmotoren van VAG, de 550 diesel van BMW, de 320 en 400 cdi's van Mercedes, en zo kan ik nog wel even doorgaan: stuk voor stuk probleemmotoren waar je als eigenaar compleet op leeg kunt lopen.
De betrouwbare diesel die moeiteloos 500.000 wegtikt zonder dure reparaties bestaat al 15 tot 20 jaar niet meer.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Een hoop wijsheden, weinig onderbouwing.
-
verde900
- Donateur

Een recente 5 cilinder diesel (2016) van volvo was er als euro 6, uitstekende machine..
-
Henk-Jan
- Donateur

Als het helpt om de discussie niet te laten ontsporen...Sa93Ve schreef: ↑do 28 mar, 2024 9:25Een hoop wijsheden, weinig onderbouwing.
Toen ik als student nog bij een Jaguar garage werkte, was al duidelijk aan het worden dat de 3.0 diesel lang niet zo betrouwbaar was als de 2.7, die door de drie liter vervangen is. Omwille van emissie- én consumenten eisen werden de motoren steeds geavanceerder en de marges steeds kleiner. Uiteindelijk zagen we dat in hoeveel klachten, o.a. desastreuze, voorkwamen en hoe vroeg (relatief) t.o.v. verwachte levensduur van de auto. Tel daarbij op dat ik eens het ontwikkelingshoofd van een grote OEM voor rubber onderdelen bevraagd heb hoe "de geplande levensduur" van een auto gedefinieerd is en daarop "ongeveer 10-12 jaar" kreeg te horen en je kan je voorstellen hoe duur een stuk complexe, geavanceerde techniek van 10-15 jaar oud in onderhoud kan worden. Zéker wanneer de technische marges klein zijn, er weinig betrouwbare leveranciers zijn voor bepaalde onderdelen, er veel uren geschreven zullen worden, etc. etc.
Praktisch voorbeeld waar ik eens bij heb staan kijken: een ongeveer 5 jaar oude 3.0 diesel uit een XF waar de injector in één cilinder open is blijven staan (met 2100 bar) en tijdens het arbeidsproces een gat in de cilinderwand geslagen is. Dan mag er een nieuw blok in, omdat één injector een vreemde storing had.
(Neem dan elektrische auto's met hun weinige onderdelen, waarvan nog minder draaiend.
...
Overigens was de 2.7 diesel al heel erg fijn en voldoende snel, maar "men" / de markt verlangt altijd meer en de concurrentie stond ook niet stil. Zo'n high performance diesel zou ik echter persoonlijk niet aandurven, nog los van het feit dat ik te weinig rijd en benzinemotoren prefereer.
-
Chlorix
- Donateur

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de diesels in de 9-3NG, 9-5OG en 9-5NG? Die zie ik hierboven niet genoemd worden.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Als Tjerry het volgende zegt:
Mercedes en Renault hebben auto's op de markt waarbij de dieseluitstoot te verwaarlozen is aldus onderzoek van de ANWB en Consumentenbond. Daar kan je dus prima op inzetten als tegenhanger van benzine, zelfs een EV. Hoelang die motoren meegaan weet ik niet, daar zijn ze te nieuw voor het is wel beproefde techniek.
Nu ook de subsidies eraf dreigen te gaan voor de EV's zijn autofabrikanten ook terughoudend om vol over te gaan op EV's. Volvo heeft een hele andere afzetmarkt als bijvoorbeeld de Duitsers. Duitsland heeft al geen subsidie meer op de EV door een enorm begrotingsgat van 30 miljard vanwege subsidies ( link: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -subsidie/ ). Daarbij, waarom zou de overheid een luxe artikel deels vergoeden? Dat is toch krankzinnig.
Dan ben ik het daar niet mee eens. Levensduur wordt mede bepaald ook door onderhoud en rijstijl. De 9-3 TiD bijvoorbeeld is een Fiat motor, een heuse Italiaan, welke in een scheepslading andere automerken zit en uiterst betrouwbaar is. En nog steeds in productie. Met normaal onderhoud kan de JTD motor erg lang mee. Dat is wijd en zijd bekent. Ik tik binnenkort de 4 ton aan met originele motor en bak. Dat is N=1 maar toch.De betrouwbare diesel die moeiteloos 500.000 wegtikt zonder dure reparaties bestaat al 15 tot 20 jaar niet meer.
Mercedes en Renault hebben auto's op de markt waarbij de dieseluitstoot te verwaarlozen is aldus onderzoek van de ANWB en Consumentenbond. Daar kan je dus prima op inzetten als tegenhanger van benzine, zelfs een EV. Hoelang die motoren meegaan weet ik niet, daar zijn ze te nieuw voor het is wel beproefde techniek.
Nu ook de subsidies eraf dreigen te gaan voor de EV's zijn autofabrikanten ook terughoudend om vol over te gaan op EV's. Volvo heeft een hele andere afzetmarkt als bijvoorbeeld de Duitsers. Duitsland heeft al geen subsidie meer op de EV door een enorm begrotingsgat van 30 miljard vanwege subsidies ( link: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -subsidie/ ). Daarbij, waarom zou de overheid een luxe artikel deels vergoeden? Dat is toch krankzinnig.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik zal ook even een opsomming maken…NeufegliseThierry schreef: ↑do 28 mar, 2024 6:25je mag het durven maar dat maakt het nog niet waarLaat ik voorop stellen: ik ben een fervent dieselrijder. Mooie en dikke diesels gereden van o.a. Citroën en BMW.
In theorie is een diesel inderdaad betrouwbaarder en duurzamer. Maar dat was tot de eeuwwisseling, toen het nog om om de stokoude indirect ingespoten diesels ging. Die bleven maar lopen. Maar wat dacht je van die rondrijdende milieudelicten van de VAG groep (de tdi's met continue walm erachter), de 2.2, 2.7 en 3.0 dieselmotoren gebruikt door PSA, Ford en jaguar, de grotere V8 en V10 dieselmotoren van VAG, de 550 diesel van BMW, de 320 en 400 cdi's van Mercedes, en zo kan ik nog wel even doorgaan: stuk voor stuk probleemmotoren waar je als eigenaar compleet op leeg kunt lopen.
De betrouwbare diesel die moeiteloos 500.000 wegtikt zonder dure reparaties bestaat al 15 tot 20 jaar niet meer.
De 1.9 diesels van VW en Audi zijn bijna onverwoestbaar en een paar kwaaltjes na. En zijn TDI’s hoor, dus niks indirects aan. Indirecte diesels zonder turbo’s zijn al heel oud hoor…
Ik heb in mijn Golf IV een 1.9 TDI pd (pumpe-dusse) gehad. Het klonk wat rauw maar lopen als de brandweer. En bergen koppel. Meer dan een commonrail. Daarna kwam de eerste 2.0 tdi (oa. In de Golf V en Touran). Waar in het begin vaak leaserijders wat mee hadden... Deze had toen standaard 140pk! Dus daar werd niet echt spaarzaam mee gereden… maar het is zeker wel een degelijk blok. Ook nog met pd techniek ipv commonrail. Mijn Golf had over de 200pk en was toch nog zeer betrouwbaar. Ik ken mensen die met 280pk reden met een 1.9 wat gewoon heel bleef. Met de 2.0 ging het nog gekker. Tot 600Nm haha… maar dan alleen wel met een Tiguan bak. Eerlijk, je zit dan wel op de limiet.
Een andere TDI was de 2.5 5 cilinder. Deze lag vaak in de VW Transsporter en in bijvoorbeeld de Volvo S70. Zn auto met deze motor durf ik blind te kopen. Ookal heeft het 3ton gedraaid. Onverwoestbaar.
Dan had je nog de 3.0 TDI. Ook een erg goed blok. De 2.7 is hetzelfde met een andere krukas.
Qua milieu delict valt het erg mee hoor. Het is de media die er dan weer bovenop duikt… veel te kort door de bocht. Ze hebben destijds gesjoemeld. Dat klopt maar het is vooral politiek imo.
Dan hebben we de 1.9 en de 2,3 Multijets van Fiat/Alfa. Ook probleemloos. Zijn zelfs de eerste commonrail diesels. Ook niks indirects aan… wij hebben de 2.3 in de camper liggen. Probleemloos. De 2.8 multijet is ook zn degelijke. Ook een 5 cilinder dacht ik.
Dan heb de je BMW M47 en de M57 dieselmotoren. De beste series die BMW heeft gemaakt. Ik had een m47 in mijn 320d van 2006. Dat was een euro 3. Ook niks indirects aan. Blok na ruim 3 ton open gemaakt omdat een gloeiboegie was afgebroken… ketting en overige nog zo goed als nieuw. Alleen nieuwe pakking ertussen en gaan. De auto is ingeruild met bijna 4 ton.
Nu onze volvo 5 cilinder diesel uit 2014 met 220K km. Geen centje pijn. Olieverbruik met 0W30 is nihil. Ook hiervan is bekend dat de 5 cilinders het heel lang vol houden. Volvo liep voorop met deze motor!
Ik kan nog wel even doorgaan… nee sorry ik ben het niet met je eens.
Trouwens de 2.0 HDI van oa. de 307 en de C5 zijn ook motoren zonder issues… of de Renault 1.5 tdci in de Megane. En dan heb je ook nog de diesels van Opel die oa. in de 9-3OG lag. Ook een zeer betrouwbaar blok.
Diesels waar de laatste jaren wat mee aan de hand was zijn o.a. de 1.2tdi 3cil. spaardiesel in die bluemotion uitvoeringen. Maar daarvan is het vooral de EGR klep…. De 1.2 tdi van de Lupo 3L is wel weer een goede. Probleem hiermee was vooral de robotbak. De actuator van het schakelen ging heel vaak stuk. Werd vaak omgebouwd naar handbak. Zn ding rijdt met 2 vingers in de neus 1:25!
Een motor waar echt wat mee aan de hand was/is, is de 1.6HDI van PSA. (D2 in de V40). Dat waren geen goede blokken.
De V6 2.5 tdi was ook niet heel betrouwbaar. Dit kwam vooral door de slechte nokkenassen.
Voor wat betreft de benzinemotoren…. Tegenwoordig veel kommer en kwel… Ecopower, Puretech, TSI, THP, Twinair…
Vooral de interne vervuiling van de direct ingespoten motoren is een probleem. Onderhoud luistert erg nauw en de onderhoudsintervallen zijn veel te lang…
De Volvo benzinemotoren zijn goed. Zowel oud als nieuw. De Ford 1.6 is goed. De 2.0TFSI van de GTI en Cupra ook. De 1.8TFSI weer wat minder ivm olieverbruik. De Saab B2x4 zijn ook goed!
Er zullen er nog wel meer in dit rijtje thuis horen maar daar heb ik geen ervaring mee.