Bron: https://www.nu.nl/economie/6299246/auto ... rkoop.htmlDe elektrische autofabrikant Polestar neemt afscheid van 15 procent van zijn personeel. Dat betekent dat 450 werknemers moeten vertrekken. Het Zweedse bedrijf, dat onderdeel is van Volvo, legt de schuld bij uitdagende marktomstandigheden na tegenvallende verkopen vorig jaar.
De gehele markt voor elektrische auto's kampt met een afgenomen vraag. Dat komt door de hoge inflatie en lagere subsidies.
Polestar schrapt 15% van de banen wegens matige verkoop
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Polestar schrapt 15% van de banen wegens matige verkoop
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Polestar schrapt 15% van de banen wegens matige verkoop
Die staatseconomie van China kan wel wat.
Misschien kunnen meer fabrikanten zich richten op goedkopere ev s
zonder + 500 pk/nm en van 0 tot 100 in 3 sec.... .
Misschien kunnen meer fabrikanten zich richten op goedkopere ev s
zonder + 500 pk/nm en van 0 tot 100 in 3 sec.... .
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Net als bij Tesla heeft de hardnekkige keuze om alleen maar dure EV's te maken gevolgen voor de verkoop.
Veel consumenten willen wel elektrisch rijden, maar dan wel met een betaalbare EV.
Veel consumenten willen wel elektrisch rijden, maar dan wel met een betaalbare EV.
-
gudmundje
- Donateur

Slaagt nergens op om Polestar met Tesla te vergelijken. Polestar is een marginaal Chinees merk dat vorig jaar bij jullie 1940 auto's aan de man wist te brengen.RoelandV schreef: ↑vr 26 jan, 2024 23:51Net als bij Tesla heeft de hardnekkige keuze om alleen maar dure EV's te maken gevolgen voor de verkoop.
Tesla verkocht er 19.428
En nog straffer, Tesla heeft, als je verkopen voor 1983 niet meerekent, in jullie land al 15.000 auto's meer verkocht dan Saab ooit deed. 87.000 vs 72.500
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Vergelijken op basis van prijssegment lijktt me op zich wel kloppen. Polestar kwam jaaaren later op de markt en kun je als groeimerk in hetzelfde segment zien toch? Misschien had polestar beter gescoord met een echte stationwagen. Het artikel wijst op finsnciëele oorzaken, maar er zijn legio mensen die het vervuilende aspecten van EV's en transitie ook zien en er gewoonweg niet voor gaan. Actueel is nu in de winter, dat windmolens die niet in gebruik zijn warm moeten worden gehouden, voor hee geval dat ze nodig zijn. Dat gaat electrisch of met een diesel-aggregaat.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Je leest totaal niet wat ik schrijf. De aantallen doen in dit geval helemaal niet terzake.gudmundje schreef: ↑za 27 jan, 2024 13:43Slaagt nergens op om Polestar met Tesla te vergelijken.
Het gaat om het feit dat zowel Tesla als Polestar zich uitsluitend gericht hebben
op het hogere segment. De vraag naar eenvoudige betaalbare EV's heeft men volkomen genegeerd.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Dit maar weer eens naar boven schoppen...
We zijn nu anderhalf jaar verder en het fenomeen EV dient zich hier in huis ook aan. Van werkgevers-wege moet het een EV worden. Aangezien ik rentenier, moge duidelijk zijn dat de auto via de werkgever van mijn vrouw bij ons op de oprit komt. En het leasebudget is wel ruim, moet ik zeggen. Mijn vrouw heeft helemaal niets met auto's. Het boeit haar absoluut niet. Ze zou zo met een Dacia thuiskomen ("Die garage is lekker dichtbij"). Niks tegen Dacia, maar met een ruim leasebudget is er wel meer mogelijk. Ze heeft op mijn verzoek foto's gemaakt van auto's die bij de bedrijfslaadpalen staan. Het rijtje op de foto komt overeen met de lijst hieronder.
Ik heb de zware taak op me genomen om wat dealers te bezoeken. Sommige dingen veranderen nooit, sommige zijn compleet nieuw voor me.
Het oude:
We zijn nu anderhalf jaar verder en het fenomeen EV dient zich hier in huis ook aan. Van werkgevers-wege moet het een EV worden. Aangezien ik rentenier, moge duidelijk zijn dat de auto via de werkgever van mijn vrouw bij ons op de oprit komt. En het leasebudget is wel ruim, moet ik zeggen. Mijn vrouw heeft helemaal niets met auto's. Het boeit haar absoluut niet. Ze zou zo met een Dacia thuiskomen ("Die garage is lekker dichtbij"). Niks tegen Dacia, maar met een ruim leasebudget is er wel meer mogelijk. Ze heeft op mijn verzoek foto's gemaakt van auto's die bij de bedrijfslaadpalen staan. Het rijtje op de foto komt overeen met de lijst hieronder.
Ik heb de zware taak op me genomen om wat dealers te bezoeken. Sommige dingen veranderen nooit, sommige zijn compleet nieuw voor me.
Het oude:
- De lokale Volvodealer (EV90 en info over de nieuw-uit te komen 90) is nog steeds niet geïnteresseerd in het verkopen van een auto. Dat was 10 jaar geleden al zo (lease V70) en is nog steeds niet anders. Zelfs op maandagmiddag, geen andere klanten, komt er niemand uit zijn kantoortje. Jammer maar helaas.
Honda heeft net als Toyota maar een heel beperkt EV assortiment. Lexus heeft er ook maar eentje. En die is behoorlijk gedateerd.
- Tesla is een verhaal apart. Daar reed ik al in voordat Musk zich ging roeren. En toen wist ik al dat een Tesla me niet kan bekoren. Laten we maar stellen dat het aan mij ligt: ik loop te ver achter bij de technologie van Tesla.
Ook nieuw: de jonge verkopers/-sters bij Tesla die echt alles en alles weten over de auto. Dat heeft Tesla met trainingen goed voor elkaar!
Polestar heeft ook zulke kanjers in het verkoopteam. Maar ik kan wel een rijtje nadelen van de auto opnoemen. Voorop: de auto moet geserviced worden bij die lamlendige Volvo-dealer... Dan lees ik mn op Britse sites dat de zg 'OTA' updates (Over The Air) niet altijd goed werken... Polestar adviseert rijders in dat geval - en dit is geen grap - "...anderhalf uur weg te gaan bij de auto, met alle sleutels, cards en apps." Werkelijk?
Porsche: wel een aparte belevenis om daar serieus naar een Macan te gaan kijken. En ja valt binnen het budget. Nog meer 'rode loper welkom dan bij Lexus. Staat hoog op de lijst. Maar vooral thuis wordt dat praten als Brugman. Porsche gaat vér voor een proefrit: "We kunnen mevrouw ook 's middags bij haar werk ophalen zodat ze naar huis kan rijden als proefrit." Die had ik nog niet eerder meegemaakt.
En dan BMW. Da's een bezoek voor morgen of woensdag. Ben benieuwd. i4 of iX.
Ook nog op de lijst (maar ik heb irreele bezwaren: Nio, BYD en Zeekr)
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ik heb proefgereden in een polestar. Erg fijne auto, maar we hebben uiteindelijk toch een volvo gekocht. Denk dat daar deels het probleem ligt; polestar concurreert met eigen zustermerk
-
Super72
- Geregistreerd lid
Het merendeel van de door jou genoemde opties heb ik voor mijn werk getest. Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn praktijkervaringen: klik op de link in mijn handtekening. Beetje scrollen en je komt ze tegen. De in mijn artikelen genoemde prijzen zullen veelal achterhaald zijn, maar voor een eerste indruk is het misschien handig.MvR schreef: ↑ma 17 mar, 2025 17:46Dit maar weer eens naar boven schoppen...
-
MvR
- Geregistreerd lid
[]
Geweldig! Dank. Ga ik vandaag zeker lezen.
Geweldig! Dank. Ga ik vandaag zeker lezen.
Reden: Mercyvant
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Polestar had er goed aan gedaan om geld te steken in een stationwagenversie, in plaats van alleen maar een sedan promoten met een fraaie tv-reclame. Ik schat dat Volvo-rijders daar ook zo naar kijken en dus bij hun merk blijven.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik denk dat Geely Polestar 'er bij kreeg'. Naast Volvo, Polestar en hun eigen merk Geely zijn hun andere merken (uit Autovisie van 2023):
Geometry,
Lynk & Co,
Livan,
Proton,
Zeekr,
LEVC,
Radar
Farizon
En tegenwoordig hoort Lotus er ook bij.
Dat zijn 12 merken. Ik vermoed dat ze geen Polestar 2,5 station hebben willen maken omdat het hun eigen SUV's of wat daar op lijkt (zoals Zeekr heeft) ze in de weg zou zitten. En daarbij vermoed ik dat de 'actualiteit' (bij gebrek aan een beter woord) heel snel afneemt. Door voortschrijvende technologische ontwikkelingen en het hap-snap beleid van de overheid omtrent EVs en hybrids.
Neem Lynk en Co. Een dik jaar terug zag je ze overal. Nu zie je in de verkoopstatistieken dat ook dit merk een knauw gekregen heeft. Maar goed, dat is voor ons niet van toepassing: ik meldde al dat het om een lease-auto gaat die 60 maanden of 150.000 km mee moet gaan. Historisch gezien doen we met eigen auto's altijd langer dan 5 jaar. Dus dit is voor ons kort.
Tja, en dan is er BYD. Sinds kort zit er een enorm grote dealer in Apeldoorn. Maar in hetzelfde Apeldoorn e.o. heeft BYD een heel beroerde reputatie. Hun bussen rijden in de regio al een tijdje rond. Als ze rijden... De storingsgevoeligheid van deze bussen is zonder overdrijven gigantisch te noemen en de problemen duren al jaren. Er is zelfs een Chinees team op Nederlandse bodem om de BYD-bus-problemen op te lossen. De vervoersmaatschappy rijdt tegenwoordig noodgedwongen met... dieselbussen.
Geometry,
Lynk & Co,
Livan,
Proton,
Zeekr,
LEVC,
Radar
Farizon
En tegenwoordig hoort Lotus er ook bij.
Dat zijn 12 merken. Ik vermoed dat ze geen Polestar 2,5 station hebben willen maken omdat het hun eigen SUV's of wat daar op lijkt (zoals Zeekr heeft) ze in de weg zou zitten. En daarbij vermoed ik dat de 'actualiteit' (bij gebrek aan een beter woord) heel snel afneemt. Door voortschrijvende technologische ontwikkelingen en het hap-snap beleid van de overheid omtrent EVs en hybrids.
Neem Lynk en Co. Een dik jaar terug zag je ze overal. Nu zie je in de verkoopstatistieken dat ook dit merk een knauw gekregen heeft. Maar goed, dat is voor ons niet van toepassing: ik meldde al dat het om een lease-auto gaat die 60 maanden of 150.000 km mee moet gaan. Historisch gezien doen we met eigen auto's altijd langer dan 5 jaar. Dus dit is voor ons kort.
Tja, en dan is er BYD. Sinds kort zit er een enorm grote dealer in Apeldoorn. Maar in hetzelfde Apeldoorn e.o. heeft BYD een heel beroerde reputatie. Hun bussen rijden in de regio al een tijdje rond. Als ze rijden... De storingsgevoeligheid van deze bussen is zonder overdrijven gigantisch te noemen en de problemen duren al jaren. Er is zelfs een Chinees team op Nederlandse bodem om de BYD-bus-problemen op te lossen. De vervoersmaatschappy rijdt tegenwoordig noodgedwongen met... dieselbussen.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Het leasebudget móet toch niet op? Goedkopere leaseauto betekent ook minder bijtelling en wanneer jouw vrouw helemaal tevreden is met een Dacia, dan is dat toch een mooie combinatie?MvR schreef: ↑ma 17 mar, 2025 17:46Het boeit haar absoluut niet. Ze zou zo met een Dacia thuiskomen ("Die garage is lekker dichtbij"). Niks tegen Dacia, maar met een ruim leasebudget is er wel meer mogelijk.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Gevolgen van een zwabberend overheidsbeleid.
-
Oosthoek
- Donateur

Nou als mijn vrouw een Dacia zou willen leasen maar ik weet dat een Porsche ook tot de mogelijkheden behoort, dan zou ik ook ff gaan proberen die latente behoefte aan te borenvanderzanden schreef: ↑di 18 mar, 2025 10:16Het leasebudget móet toch niet op?