Teslas en extreme kou...

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
MvR
Geregistreerd lid

Teslas en extreme kou...

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 8:47

Eerder deze week hoorde ik geruchten dat Teslas het niet doen in de kou van Chicago. Maandag:
There were reports (anecdotal — on the GJ forum — about lots of dead Teslas in the Chicago area when temperatures the other day were below -20C. Apparently when a Tesla is really dead it can’t be put into tow mode and has to be dragged.

With all the EVs in Norway, did you hear about any problems there?

('GJ' is Garage Journal Forum)

Gisteren:
My friends in Chicago absolutely confirm the dead-Tesla (and some hybrids) report. Lots of cars are abandoned near charging stations.

En vandaag in US media:

https://fortune.com/2024/01/17/chicago- ... elon-musk/

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Teslas en extreme kou...

Bericht door Style&Co » do 18 jan, 2024 9:21

wel gek dat dit niet in eerdere winters is voorgekomen. Het is nu koud in sommige delen vd wereld maar dat is het de afgelopen 10 jaar ook al wel geweest

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 18 jan, 2024 9:29

Naar wat ik begrijp zijn de temperaturen daar (Iowa, Calgary: >min 40) toch wel erg laag dit jaar dus ben eigenlijk
benieuwd naar de echte cijfers ipv anecdotische verklaring. En idd Noorwegen met al
zijn ev s: hebbeb ze die in het noorden ook allemaal bij min 43?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 9:54

Dat laatste was ook waar mijn USA contacten en ik het over hadden!

Deze bereisde (jaja) Amerikaan kent Scandinavië goed en vroeg zich precies hetzelfde af. Een korte blik op Windfinder leert dat het opzichzelf niet zo heel koud is in Chicago (-10C), maar dat daarbij de wind vanuit het NW komt, over de Meren met windkracht 5, 6. Dus 'het koelt wel af' om het zo maar te zeggen.

En 'anekdotisch'... Tja, die omschrijving; daar ga ik wel in mee als het om FOX-gerelateerde nieuwsmedia gaat. Maar als zelfs CBS het al noemt...

https://www.cbsnews.com/chicago/news/de ... ep-freeze/

De temperaturen zijn er heel laag. Mijn vrouw is Canadese (Ontario) en familie en vrienden in Canada hebben dit nog nooit meegemaakt. Inderdaad, richting Calgary enz is het -50 geweest. Een vriendin van mijn vrouw bracht haar jongste naar school met -31C op het dashboard. En vanwege de kou beginnen de scholen een uurtje later.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 18 jan, 2024 12:04

ReinO schreef:
do 18 jan, 2024 9:29
Naar wat ik begrijp zijn de temperaturen daar (Iowa, Calgary: >min 40) toch wel erg laag dit jaar dus ben eigenlijk
benieuwd naar de echte cijfers ipv anecdotische verklaring. En idd Noorwegen met al
zijn ev s: hebbeb ze die in het noorden ook allemaal bij min 43?
In Oslo zijn bij reguliere wintertemperaturen (-10 tot -20 graden Celsius) de electrisch stadsbussen uitgevallen. In Zweden berichtten ook diverse steden met hetzelfde probleem te kampen. https://nyheter24.se/motor/1221143-elbu ... nledningen

En in Nederland is het hetzelfde laken een pak en we hebben hier niet eens min 10! Het is is gewoon geen goed idee. Ze hadden voor hybride- gas- of dieselbussen moeten kiezen.
Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » do 18 jan, 2024 14:32

Vreemd, ik zat de winter van '21-'22 in Zwitserland, erg koud, een week lang niet aan de lader, geen probleem, mijn Tesla stond wel in een (niet verwarmde) parkeergarage..

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 18 jan, 2024 18:56

A propos bussen, waarom die onbetrouwbare en dure BEV-dingen en geen good-old trolleybussen inzetten? Ja, je moet er de bovenleidingen voor installeren, maar Arnhem is een mooi voorbeeld dat het nog steeds kan.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 18 jan, 2024 19:18

Omdat je dan voor "eeuwig" aan die route vast zit of met kosten van ombouw zit bij routewijzigingen vanwege aanbod, tijdelijke omleidingen lastiger zijn. Kosten die beter anders besteed zijn, in een tijd dat het rijk meer taken naar gemeenten afschuift zonder ze daar de volledige kostendekking voor te geven. Er is een reden geweest dat we en veel landen er vanaf gestapt zijn. En die reden is doorgaans niet slecht geweest.

Verder is dit een typisch punt waar je door ervaring en gebruik tegenaan loopt, waar vast wel weer een oplossing voor wordt gevonden. Zoals met alles. Maar voor sommige mensen is een kapot telefoonscherm zelfs reden om maar helemaal geen mobiele telefoon te willen en terug te verlangen naar de bakelieten beesten die je naar een telefoniste verbindt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 18 jan, 2024 19:25

gj900 schreef:
do 18 jan, 2024 18:56
... good-old trolleybussen ... Arnhem is een mooi voorbeeld dat het nog steeds kan.
Wij waren vorige maand in Praag, daar wordt ook een nieuw trolleybusnet aangelegd.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » do 18 jan, 2024 20:31

Vandaag heb ik het openbaar vervoer genomen naar mijn werk. Rond Schiphol is het slecht gesteld wegens langdurige werkzaamheden, dus er zitten ook busreizen bij, waarbij ik steeds hoop om in een lekker warme dieselbus te mogen zitten i.p.v. in een ijskoude batterijbus (en dan is het in NL bovendien nooit echt koud).
Een voertuig verwarmen d.m.v. batterijen is het meest on-efficiente en domme idee geweest van afgelopen 20 jaar.
Trolleybussen en trams hebben dat probleem met verwarmen niet.
indien ik verplicht zou worden om electrisch te rijden, dan is een diesel standkachel in het electrisch voertuig monteren het eerste wat ik doe.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 21:15

72sonett3 schreef:
do 18 jan, 2024 19:25
Wij waren vorige maand in Praag, daar wordt ook een nieuw trolleybusnet aangelegd.
Vanuit historisch perspectief misschien wel interessant. We kennen Tatra als fabrikant van vrachtauto's en ook van iconische achterwiel-aangedreven auto's*). Het toenmalige Tsjechoslowakije was voor WOII een centrum voor ontwerp, innovatie en industrie. Daar werden mooie dingen bedacht en gemaakt!

Het verhaal gaat dat ene A. Hitler ten tijde van zijn opkomst in Duitsland rond werd gereden in een Tatra - en daarbij onder de indruk raakte van de luchtgekoelde motoren die het altijd deden in het koude Midden-Europa. Het verhaal gaat dat Hans Ledwinka (Tatra) en Ferdinand Porsche goede vrienden waren. Dat verklaart een hoop. De rest is geschiedenis, zeg maar.

De kou in dat deel van Europa zorgde voor keuzes die ergens anders niet gemaakt werden. Grote kans dat Praag nu opnieuw tegen de gangbare tendens ingaat met trolleybussen ipv elektrische bussen. Overigens is Tatra ook producent van trams en... trolleybussen.

*): De geallieerden benoemden de Tatra 87 en 88 tot 'geheim wapen'. Er verongelukten meer Duitse officieren in Tatra's dan op het slagveld...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 18 jan, 2024 21:36

Er waren al een paar trolleybuslijnen, maar sinds 2022 wordt het net uitgebreid.

Er rijden idd ook nu nog door Porsche ontworpen Tatra trams in Praag.
(En het openbaar vervoer is gratis voor 65+ !)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 18 jan, 2024 22:54

Slaat nergens op - zeker niet in dit draadje, maar ik vind trolleybussen nostalgisch-chique. Zelfs met Jelgers terecht benoemde details mbt de nadelen van de trolleybussen.

Van Wiki, een leuke pagina: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... busnetwerk Er bestaat nog geen Wiki-pagina met 'Steden met elektrische bussen'.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 19 jan, 2024 9:48

Je kan vast ook een BEV/trolleybus ontwerpen die buiten het stadscentrum op de accu nog genoeg bereik heeft (maar ruim minder dan de puur batterij aangedreven bussen) en binnen een ring rond de stad (waar lijnen samen komen) oplaadt via het net.

Hier in Zwitserland zijn er nog legio trolleybus lijnen, met name in de grotere steden, die ten opzichte van Nederland nog relatief weinig inwoners hebben. Nu moet wel gezegd worden dat ik in St. Gallen hen gezien dat sommige lijnen bij hevige sneeuwval tóch door dieselbussen werden gereden, dus 100% betrouwbaar is niets.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 20 jan, 2024 11:55

MvR schreef:
do 18 jan, 2024 22:54
...Zelfs met Jelgers terecht benoemde details mbt de nadelen van de trolleybussen. ...
Ik vond dat eigenlijk helemaal niet terecht genoemde nadelen van de trolleybussen. Er zijn tolleybussen die met de "voelsprieten" omlaag gewoon verder over de weg kunnen op reguliere brandstof.

@phanot: Helemaal eens. Zolang niet alle aspecten van het rijden in diverse weersomstandigheden zijn getoetst en problemen opgelost, praten we over een product dat in de kinderschoenen staat en dus niet geschikt voor OV. Eerst je huiswerk goed doen en dan pas weloverwogen investeren, in plaats van met de hype van de dag meegaan.

Plaats reactie