Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
Je ziet de laatste maanden een sterk teruglopende verkoop van elektrische auto's en bestelwagens.
Het kabinet gaf eerder aan te verwachten dat in 2025 en 2026 sprake zou zijn van een dalende verkoop, maar die daling zien we nu al.
De aangekondigde hogere motorrijtuigenbelasting en de steeds hogere bijtelling zorgen voor een terughoudend aankoopbeleid
bij consumenten en bedrijven.
De Bovag wees er eerder al op dat het kabinet er met haar nieuwe klimaatplannen voor zorgt dat nieuwe elektrische auto’s duurder worden
in plaats van goedkoper. Ook dat leidt tot een lagere EV-verkoop.
Voorts wijzen stroomleveranciers steeds vaker op de beperkingen van het huidige elektriciteitsnetwerk.
Als je alle ontwikkelingen op een rij zet dan rijst bij mij de vraag: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
Het kabinet gaf eerder aan te verwachten dat in 2025 en 2026 sprake zou zijn van een dalende verkoop, maar die daling zien we nu al.
De aangekondigde hogere motorrijtuigenbelasting en de steeds hogere bijtelling zorgen voor een terughoudend aankoopbeleid
bij consumenten en bedrijven.
De Bovag wees er eerder al op dat het kabinet er met haar nieuwe klimaatplannen voor zorgt dat nieuwe elektrische auto’s duurder worden
in plaats van goedkoper. Ook dat leidt tot een lagere EV-verkoop.
Voorts wijzen stroomleveranciers steeds vaker op de beperkingen van het huidige elektriciteitsnetwerk.
Als je alle ontwikkelingen op een rij zet dan rijst bij mij de vraag: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?
ik was in Parijs dit weekend. Wat me opviel: het grote aantal elektrische auto's en hybrides. Hoofdzakelijk Toyota's. Ook het aantal elektrische fietsen. Da's simpelweg gigantisch. Diesels zijn er alleen nog voor de ondernemers die producten leveren aan winkels. E.e.a. zal ook wel te maken hebben met de Olympische Spelen in 2024. Maar ook... aan de lage energieprijzen die de Fransen kennen...
Een Kwh kost in Frankrijk ongeveer 25 eurocent. Bij ons is dat zo'n 38 cent en voor de laatste winter zelfs bijna 90 cent... Tja, kerncentrales: 70% va van hun elektriciteit komt die centrales. Omdat ze alles op elektra zetten, is hun net ook goed op orde. En sinds enige tijd wordt er ook reclame gemaakt voor zonnepanelen (die je -begrijpelijk- niet veel ziet in Frankrijk).
Anders gezegd: onze infra en 'bron' van elektriciteit is misschien toch niet zo geschikt voor elektrische auto's.
Een Kwh kost in Frankrijk ongeveer 25 eurocent. Bij ons is dat zo'n 38 cent en voor de laatste winter zelfs bijna 90 cent... Tja, kerncentrales: 70% va van hun elektriciteit komt die centrales. Omdat ze alles op elektra zetten, is hun net ook goed op orde. En sinds enige tijd wordt er ook reclame gemaakt voor zonnepanelen (die je -begrijpelijk- niet veel ziet in Frankrijk).
Anders gezegd: onze infra en 'bron' van elektriciteit is misschien toch niet zo geschikt voor elektrische auto's.
-
jelger
- Geregistreerd lid
"Is er nog wel toekomst voor elektrische auto's ?"
"De" toekomst van de EV hangt niet af van de Nederlandse markt. De problemen met de infra zijn vooral van tijdelijke aard, en het vergroten van de capaciteit gaat velen niet snel genoeg. Een varia aan factoren liggen ten grondslag waarom het zo traag gaat zoals het gaat, en te laat ook. Van gebrek aan tijdig anticiperen (van ook netbeheerders) tot besluitvorming tot gebrek aan arbeidskrachten. Die we straks ook nauwelijks mogen importeren. Het probleem met de capaciteit is een blokkade voor veel dossiers en zal hoe kwaadmakend tergend langzaam misschien ook, gewoon opgelost worden.
Wat de financiële kant van het verhaal betreft: autos worden al decennia duurder. Natuurlijk kan dat niet eindeloos gesubsidieerd worden . Ook hier zal een dip in de verkoop tijdelijk zijn. De omslag is al ingezet.
Hierboven wordt Parijs aangehaald. Ook in "ontwikkelingsland" Georgië is het wagenpark in de hoofdstad (waar eenderde van de bevolking woont) voor een heel groot deel hybride. Ik kan er geen cijfer op plakken, maar ik durf wel te stellen dat het de Prius hoofdstad van groot-Europa is. En ook hier rijden EV's rond. Er is geen weg meer terug, dalende verkoop in Nederland of niet.
Het einde van Tesla is al tig keer hier voorspeld. Zo zal ook de vraag "einde van de EV?" weinig profetisch blijken.
"De" toekomst van de EV hangt niet af van de Nederlandse markt. De problemen met de infra zijn vooral van tijdelijke aard, en het vergroten van de capaciteit gaat velen niet snel genoeg. Een varia aan factoren liggen ten grondslag waarom het zo traag gaat zoals het gaat, en te laat ook. Van gebrek aan tijdig anticiperen (van ook netbeheerders) tot besluitvorming tot gebrek aan arbeidskrachten. Die we straks ook nauwelijks mogen importeren. Het probleem met de capaciteit is een blokkade voor veel dossiers en zal hoe kwaadmakend tergend langzaam misschien ook, gewoon opgelost worden.
Wat de financiële kant van het verhaal betreft: autos worden al decennia duurder. Natuurlijk kan dat niet eindeloos gesubsidieerd worden . Ook hier zal een dip in de verkoop tijdelijk zijn. De omslag is al ingezet.
Hierboven wordt Parijs aangehaald. Ook in "ontwikkelingsland" Georgië is het wagenpark in de hoofdstad (waar eenderde van de bevolking woont) voor een heel groot deel hybride. Ik kan er geen cijfer op plakken, maar ik durf wel te stellen dat het de Prius hoofdstad van groot-Europa is. En ook hier rijden EV's rond. Er is geen weg meer terug, dalende verkoop in Nederland of niet.
Het einde van Tesla is al tig keer hier voorspeld. Zo zal ook de vraag "einde van de EV?" weinig profetisch blijken.
-
verde900
- Donateur

Het leggen van adekwate transportleidingen van noord Nederland naar de randstad kost vele miljarden, vraagt zomaar meer dan 10 jaar en wordt nu al jaren gefrustreerd door en regelgeving en bezwaarschriften..
In Amsterdam loopt men al aan tegen een gebrek aan capaciteit, nw bedrijven in oa westpoort hebben dieselagregaten staan om te kunnen functioneren alvorens ze aangesloten kunnen worden op het electriciteitsnet, juist Amsterdam wil in 2025 alles behalve personenauto's verplicht electrisch zien..
Zie oa het artikel in autoweek :
Amsterdam wil al over twee jaar in een groot deel van de stad dat het gros van de nieuwe voertuigen er uitstootvrij zijn. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -te-weren/
En:
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... nvenanten/
(Aan luchtvaart en scheepvaart doet men niets)
Willen en kunnen zijn daar heel verschillende zaken.
In Amsterdam loopt men al aan tegen een gebrek aan capaciteit, nw bedrijven in oa westpoort hebben dieselagregaten staan om te kunnen functioneren alvorens ze aangesloten kunnen worden op het electriciteitsnet, juist Amsterdam wil in 2025 alles behalve personenauto's verplicht electrisch zien..
Zie oa het artikel in autoweek :
Amsterdam wil al over twee jaar in een groot deel van de stad dat het gros van de nieuwe voertuigen er uitstootvrij zijn. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -te-weren/
En:
https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoe ... nvenanten/
(Aan luchtvaart en scheepvaart doet men niets)
Willen en kunnen zijn daar heel verschillende zaken.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Ik ben geen expert maar wel zeer geinteresseerd in het fenomeen elektrische autos. Ik ben anno nu nog niet zo pro EV en dat komt eigenlijk door de accu's... het is waanzinnig knap waar sommige merken al gekomen zijn qua techniek maar ze zijn duur, zwaar, oplaadtijd is vaak nog lang en de manier waarop ze gemaakt worden staat me ook niet aan. Maar die bezwaren verdwijnen grotendeels wanneer de volgende generatie accu's gemeengoed wordt (solid state).
Los van dat denk ik dat de elektrische auto in de toekomst niet meer weg te denken is, welk marktaandeel ze ook gaan krijgen. Er zitten ook veel voordelen aan tenslotte... zeker voor urbane mobiliteit (met een kleine straal daar omheen)
Los van dat denk ik dat de elektrische auto in de toekomst niet meer weg te denken is, welk marktaandeel ze ook gaan krijgen. Er zitten ook veel voordelen aan tenslotte... zeker voor urbane mobiliteit (met een kleine straal daar omheen)
-
gj900
- Donateur (9x)

Saab was z'n tijd weer eens vooruit

-
Guido900T
- Donateur (3x)

de groei gaat er mogelijk wel redelijk snel uit. Het zal steeds moeilijker worden om de benodigde grondstoffen te winnen voor accu's en verdere elektrificering, waardoor de prijzen flink zullen stijgen. Aan de andere kant wordt er over olie ook al 50 jaar peak-oil geroepen maar die voorraden willen ook maar niet afnemen 
-
MvR
- Geregistreerd lid
Topreactie! Mijn complimenten.
-
jansen
- Donateur (7x)

Dat geldt inderdaad alleen maar voor de meeste grote hoofd steden, maar kom je buiten die grote steden , dan rijdt de rest van de wereld gewoon rustig met z,n dieseltje of antieke Lada,s gewoon nog rond. De rest van de wereld heeft daarvoor niet de financiële middelen en zijn alleen bezig met overleven.Ook in "ontwikkelingsland" Georgië is het wagenpark in de hoofdstad (waar eenderde van de bevolking woont) voor een heel groot deel hybride. Ik kan er geen cijfer op plakken, maar ik durf wel te stellen dat het de Prius hoofdstad van groot-Europa is.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bron: https://www.nu.nl/303749/video/is-spits ... html#nujijHet Nederlandse stroomnet is overvol. Zo vol dat er enorme wachtlijsten voor aansluiting op het netwerk zijn.
Kan ‘spitsmijden’ ruimte maken op het stroomnet?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Toyota blijft bij ICE-motoren, maar zoekt naar een milieuvriendelijjk brandstof. Er wordt o.a. ingezet op een motor die op ammoniak loopt. Dat is goed nieuws. Hun Slogan: "Ammonia Engines are the end of EV."
-
DonEV
- Geregistreerd lid
zal wellicht aan mij liggen maar ik zie die toekomst zonnig in.
Hedentendage met de EV
- Bij het opladen hanteren we doorgaans de 20 - 80 regel [wanneer er rond de 20% lading in de hoofdaccu zit laden we op naar 80%]
- laden doen we @Home, doorgaans vanaf het moment dat de zon het hoogst staat
Vroeger met plofmotor
- Bij het tanken deden we dit doorgaans wanneer het reserve streepje bereikt was en dan helemaal aftanken
- Tanken deden we wanneer het rustig was aan de pomp [het dichtsbijzijnde tankstation in la Belgique ligt op pakweg 4 km afstand]
Het rij comfort is, in vergelijking met onze voorgaande vierwielers, in onze EV zoveel hoger [daar kan overigens het klimmen der jaren ook zo een rol spelen]
Maar goed wij wonen dan ook 'op het platteland' en niet in een verstedelijkt gebied als de Randstad of het Eindhovense.
Hedentendage met de EV
- Bij het opladen hanteren we doorgaans de 20 - 80 regel [wanneer er rond de 20% lading in de hoofdaccu zit laden we op naar 80%]
- laden doen we @Home, doorgaans vanaf het moment dat de zon het hoogst staat
Vroeger met plofmotor
- Bij het tanken deden we dit doorgaans wanneer het reserve streepje bereikt was en dan helemaal aftanken
- Tanken deden we wanneer het rustig was aan de pomp [het dichtsbijzijnde tankstation in la Belgique ligt op pakweg 4 km afstand]
Het rij comfort is, in vergelijking met onze voorgaande vierwielers, in onze EV zoveel hoger [daar kan overigens het klimmen der jaren ook zo een rol spelen]
Maar goed wij wonen dan ook 'op het platteland' en niet in een verstedelijkt gebied als de Randstad of het Eindhovense.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Veel zakelijke EV-rijders zullen volgend jaar - en vooral in 2025 - merken dat hun bijtelling fors verhoogd wordt.
En voor de werkgever geldt dat de MRB flink omhoog gaat. Ben erg benieuwd of de EV-rijders dan nog steeds zo enthousiast reageren.
En voor de werkgever geldt dat de MRB flink omhoog gaat. Ben erg benieuwd of de EV-rijders dan nog steeds zo enthousiast reageren.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Porsche is daar ook mee bezig, maar zolang er niets verandert aan de regelgeving zal dat zinloze moeite zijn helaas, en zullen de meeste fabrikanten (afgeschrikt door het aanstaande verbod op verbrandingsmotoren) er niet meer in investeren.Steve-O schreef: ↑zo 29 okt, 2023 10:50Toyota blijft bij ICE-motoren, maar zoekt naar een milieuvriendelijjk brandstof.