Elektrisch rijden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
gudmundje
Donateur
Donateur

Elektrisch rijden

Bericht door gudmundje » zo 26 mar, 2023 15:59

Lijkt meer en meer op een klucht. 18 uur rijden voor 1200km en nog moeten overnachten :-) Ik heb dat ooit in 7 uur gedaan met een 900i op lpg :-)

https://www.hln.be/video/productie/gera ... ijk-312572

Bron Hln.be

Als elektrisch rijden een nachtmer­rie wordt: “Met mijn Tesla rijden kost geld, maar niet rijden ook”

Alsmaar meer mensen kiezen voor een elektrische auto, en toch willen sommigen er nu al van af. De groene droom die ze voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. “Ik had zoveel stress dat de dokter me een medicijn moest voorschrijven”, getuigen ze bij ons. Ook Jurgen (47) uit Sint-Martens-Latem wil nu al van zijn Tesla af en legt uit waar het voor hem foutloopt.
Fien Tondeleir 25-03-23, 09:00 Laatste update: 25-03-23, 16:14

108 reacties

Voor- en tegenstanders van de elektrische wagen buitelen over elkaar in onze mailbox. Terwijl de één zijn bolide “ongelooflijk betrouwbaar” noemt, is hij voor de ander “ongelooflijk gebruiksonvriendelijk”. De één vindt hem “een plezier”, de ander “een bron van stress”. Zet ze bij elkaar in een vergaderzaal en je bent er uren zoet mee.

Er valt dan ook veel te zeggen over de elektrische auto. Dat Belgische en Europese overheden hem lichtjes opdringen, bijvoorbeeld, en met fiscale voordelen zwaaien om hem aan te kopen. En dat veel Belgen eigenlijk niet houden van die opdringerigheid.

In 2035 is het nochtans over en uit voor de verbrandingsmotor. In de praktijk wil dat zeggen dat we tegen dan allemaal batterij-elektrisch moeten rijden. Maar voorlopig ontbreekt de animo. Mobia, de organisatie boven mobiliteitsfederaties Febiac, Traxio en Renta, deed vorige zomer onderzoek naar de bereidheid van de consument om een elektrische wagen aan te kopen. Die lag met amper 40 procent lager dan een jaar eerder. Een recente enquête van reisorganisatie Europe Assistance haalt eenzelfde cijfer aan: slechts vier op de tien Belgen zeggen dat hun volgende auto een elektrische zal zijn. Hoe meer de wagen gepromoot wordt, hoe weigerachtiger de consument, zo lijkt het wel.

Wat vandaag wordt aangepre­zen door de overheid, zou straks weleens een slechte beslissing kunnen blijken wanneer de regeltjes weer worden aangepast. Dat gebeurde ook bij dieselauto’s
Filip Rylant (Traxio)

“De politiek heeft de mensen al een paar keer bij hun pietje gehad”, zegt Filip Rylant van Traxio daarover. “In het verleden werd de aankoop van voornamelijk diesels een tijdlang beloond met een ‘ecopremie’ omdat ze weinig CO2 uitstootten. Nadien werden diezelfde mensen zwaarder belast, en mochten ze met hun diesel sneller dan anderen niet meer binnen in een lage-emissiezone. Dat schept verwarring, want wat nu wordt aangeprezen door de overheid, zou straks weleens een slechte beslissing kunnen blijken wanneer de regeltjes weer worden aangepast. ‘Wie garandeert mij dat ik niet te veel geld uitgeef én niet gesjareld ben?’, is de vraag die consumenten bezighoudt.”

Er rijden vandaag 5,9 miljoen personenwagens in ons land. Volgens automobielfederatie Febiac zijn 89.398 ervan BEV’s (Battery Electric Vehicle of 100 procent elektrische voertuigen) en 177.950 PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicle of hybride wagens, auto’s die zowel op brandstof als op elektriciteit rijden). Vorig jaar werden 366.303 personenauto’s ingeschreven. Twee derde daarvan zijn bedrijfs- en salariswagens. 14 procent, of welgeteld 32.727 van die nieuw ingeschreven auto’s, is elektrisch. Bij particuliere verkoop liggen de cijfers beduidend lager: daar zijn amper 4.903 van de nieuw ingeschreven auto’s elektrisch. De hoge kostprijs, angst om met de auto zonder stroom te vallen - experts noemen dat range anxiety -, mogelijke vervuiling, een andere geluidsbeleving en de beperkte laadinfrastructuur doen veel consumenten twijfelen en zelfs terugkeren naar een fossiele brandstof.

KIJK. Onze journalist doet de test: van Antwerpen naar Nice met een kleine elektrische stadswagen
00:00
00:37 / 03:12
Prachtige Tesla

“Elektrisch rijden is niet meer plezant”, verwoordt Jurgen Hindryckx (47) uit Sint-Martens-Latem het. Hij is de enige die ons openlijk wil vertellen waarom hij genoeg heeft van een auto met batterij en stekker. Wie op onze oproep op HLN.be reageerde, heeft meestal geen zin in controverse. “Want de meesten die elektrisch rijden - kaderleden en hoge ambtenaren -, hebben een voorbeeldfunctie en mogen de publieke opinie niet te veel verstoren”, haalt iemand aan. Een ander wil niet getuigen omdat zijn wagen 96.000 euro kostte en “het heel verwaand overkomt dat ik hem al na tien maanden verkoop”. Nog iemand anders spreekt over “schaamte”.

In 2019 betaalde Jurgen 60.000 euro voor zijn Tesla Model 3. Gekocht op naam van de zaak. Hij had niet meteen een droom om elektrisch te rijden, want de man houdt vooral van grote, ronkende Amerikaanse auto’s en motors. “Maar de auto was 100 procent fiscaal aftrekbaar. Dat heeft me overtuigd.” Jurgen had zich op voorhand ingelezen en is alle elektrische wagens gaan testen. “De BMW i8 en i3, de Porsche Taycan, de Audi e-tron, Tesla", somt hij op. “Die laatste stond boven aan het lijstje. En zelfs vandaag durf ik te zeggen dat het het beste merk is op de markt. De nummer 1. Wie eenmaal met een Tesla heeft gereden, moet dat kunnen toegeven. Zijn luxe is onnavolgbaar, ik vind hem nog altijd prachtig.”

Reed ik van Gent naar de Côte d’Azur, dan kostte één rit me vroeger 54 à 58 euro. Voor dezelfde afstand betaalde ik vorig jaar een tijdlang 130 euro. Dat is een enorm prijsver­schil.
Tesla-rijder Jurgen Hindryck

Genekt door koude

Je kan iets mooi vinden, maar daarom niet per se goed. De liefde voor elektrisch ging jaar na jaar liggen. “Eerst en vooral vanwege de prijs”, vertelt Jurgen. “Het is een tijdlang dubbel zo duur geweest om te laden. In 2019 betaalde ik een halve euro per kilowatt uur. Reed ik van Gent naar de Côte d’Azur, dan kostte één rit me 54 à 58 euro. Toen kon je nog zuinig rijden. Voor dezelfde afstand betaalde ik vorig jaar een tijdlang 130 euro. Dat is een enorm prijsverschil. Opladen kostte toen 1,1 euro per kilowattuur. Vandaag is het weer minder duur geworden, maar toch heb ik me een Mini'tje op benzine aangeschaft om naar het zuiden te rijden. De Tesla gebruik ik enkel nog om in de regio rond te rijden en niet veel verder.”

“Het kost geld om te rijden, maar het kost ook geld om niet te rijden”, zegt Jurgen, die ook teleurgesteld is in het rijbereik van zijn wagen. Dat is meteen de tweede reden om de Tesla in de etalage te plaatsen. Jurgen diende zelfs een klacht in bij de fabrikant. “Ik weet dat de batterij van een elektrische auto slijt naarmate hij veroudert, en ik kan daar tot op zekere hoogte mee leven, maar ik wist niet dat ook koude zoveel invloed heeft. In december en januari stond mijn Tesla soms twee à drie dagen stil. Volgeladen en goed om 440 kilometer te rijden. Maar toen ik hem startte, viel ik net niet van mijn stoel: het rijbereik was geslonken tot 250 kilometer. Alsof je de tank van een benzineauto opendraait en de brandstof verdampt. Ik voelde me belogen.”

Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgere­den? Geen sprake van. Het kost gemiddeld 18 uur om mijn Tesla thuis via het stopcon­tact op te laden
Tesla-rijder Jurgen Hindryck

En dan komt de stress. “De laadtijd doet me dood vandaag”, zegt Jurgen nog. “Wil ik ’s avonds nog naar Brussel nadat ik die dag al heb rondgereden? Geen sprake van. Thuis via het stopcontact opladen kost me 18 uur laadtijd en ik heb geen wallbox of oplader aan de muur. Dan duurt het laden ‘maar’ vijf à zes uur, maar je kan en mag dat ding niet overal hangen. Er zijn ook Tesla Superchargers die je auto in slechts 15 minuten opladen. Er is er altijd één binnen een straal van 20 kilometer, maar toch moet je ook die tijd altijd incalculeren. Een laadsessie aan een andere elektrische laadpaal, een Allego, bijvoorbeeld, duurt twee à drie uur. Ik heb lang geprobeerd in het elektrische verhaal mee te gaan, maar helaas zijn ze me kwijt. In september koop ik een nieuwe auto en die zal niet elektrisch zijn.”

Jammer voor Jurgen zal hij zijn ‘oude' auto allicht moeilijk kwijtraken. Want ook tweedehands is een elektrische auto nog altijd niet goedkoop. “Ofwel zie je dure Tesla’s op verkoopsites, ofwel is het een Renault Zoë of Nissan Leaf die indertijd ook al maar een klein rijbereik had", zegt Filip Rylant. “Er worden nog altijd maar heel weinig full electrics tweedehands verkocht.” Vorig jaar waren er dat volgens Traxio 9.312, een jaar eerder 5.648. “Er is een evolutie merkbaar, en dat aantal zal nog stijgen wanneer meer elektrische auto’s einde leasing zijn, maar dan nog blijft de restwaarde van de auto hoog. De hamvraag wordt dus wie de komende jaren een tweedehands elektrische auto zal kopen.”
Ook zij willen NOOIT MEER elektrisch rijden

Er kwamen heel wat reacties binnen op onze online oproep. Hieronder vindt u een bloemlezing. Naam en contactgegevens zijn bekend bij de redactie.

• “Opgeladen in de zomer kan ik 370 kilometer rijden, in de winter daalt dat naar 270 kilometer. Er is zelfs een verschil in rijbereik als ik rijd of mijn echtgenote.”

• “Ik was er volledig klaar voor toen ik eind 2021 een Audi e-tron kocht. Rijbereik: 420 kilometer. In werkelijkheid kwam ik niet verder dan 280 kilometer. Na amper één jaar verkoop ik mijn auto. Hij heeft nog geen 8.000 kilometer gedaan.”

• “Ik was vorige maand op weekend in Han-Sur-Lesse. Ik kwam er aan met lege batterij, maar ben ook vertrokken met lege batterij. Zelfs in Durbuy zijn er nauwelijks laadpalen.”

• “Mijn vrouw vindt onze BMW i3 te technisch. We hebben weer een gewone benzineauto gekocht.”

• “De auto gaf me zoveel stress dat de dokter me een medicijn heeft moeten voorschrijven.”

• “Alles is stukgegaan aan mijn Tesla, behalve de motor. Ik moest de afgelopen vijf jaar 39 keer naar de garage.”

(lees verder onder de foto)
Steven Richardson
© Steven Richardson

• “Ik rijd voor het werk vaak in Duitsland en kan niet eens 150 op de autostrade, ook al heeft mijn auto evenveel pk als een Lamborghini. 25 seconden nadat ik optrek, krijg ik al een melding: ‘Ga terug naar het hotel om op te laden’.”

• “Als het waait en het is kouder dan 5 graden kan ik plots 100 kilometer minder rijden.”

• “Toen ik met mijn Polestar 2 van Parijs kwam, heb ik me achter een vrachtwagen moeten hangen om de tocht in één keer te kunnen doen. Dan betaal je 55.000 euro om aan 90 per uur huiswaarts te rijden. Ik werd zelfs voorbijgestoken door een roestige Corsa.”

• “Mijn auto is amper tien maanden oud, en ik vind hem prachtig, maar ik ruil hem volgende maand voor een benzine of diesel. Ik rij liever met een fiscaal afgestrafte wagen die ik wel vertrouw dan met een duur model dat me alleen maar stress bezorgt.”

• “Een wagen is voor mij een gebruiksvoorwerp zoals een vulpen. Zolang hij me zonder problemen van A naar B brengt, blijf ik ermee rijden. Maar zodra ik op de autostrade kom, smelt de actieradius als sneeuw voor de zon. Een elektrische wagen die 650 kilometer rijdt? Boerenbedrog!”

• “Als ik de airco of chauffage aanzet, zie ik mijn rijbereik zo wegvliegen.”

• “Ik kwam op de E313 in een monsterfile terecht. Vroeger had ik meteen de eerste afrit genomen om via binnenwegen verder te rijden, maar vandaag durf ik dat niet meer: ik heb niet het rijbereik om de file te verlaten.”

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Elektrisch rijden

Bericht door phanot » zo 26 mar, 2023 17:14

Duitsland heeft nu een compromis bereikt met de EU. Na 2035 zijn nieuwe auto's op zgn e-fuels ook toegelaten.
Momenteel is de productie van e-fuels nog veel te duur, maar deze technologie staat gelukkig ook niet stil. Duitsland heeft al in oktober een mega contract met Canada en Spanje afgesloten voor de levering van vloeibare waterstof.
Vloeibare waterstof kan, mits aanpassingen ook in verbrandingsmotoren gebruikt worden (naast de waterstofauto's met fuel=cel)
Duitsland is ook voorbereidingen met Oekraine aan het treffen voor levering van e-fuels.
Waar dat NL zich in een tunnelvisie blindstaart op batterijen (zelfs voor de binnenschippers en vliegtuigen), hebben ze in Duitsland al lang het besef dat electriciteit niet de oplossing is voor (vracht)vervoer.
Daarnaast kan er, naast olie, ook witte vloeibare waterstof geboord worden, dit geeft oneindig veel mogelijkheden omdat de aarde dit continu zelf aanmaakt:
De witte waterstof uit de aarde is mogelijk zelfs oneindig beschikbaar, omdat de reactie tussen ijzer en water continu is en er dus permanent waterstof in grote hoeveelheden wordt bijgemaakt door de aarde.
Blindstaren op 1 technologie is nooit slim geweest, maar om in de politiek te gaan hoef je ook niet slim te zijn of kennis van zaken te hebben, blijkt steeds opnieuw.
Nog niet zo heel lang geleden werd de dieselauto aangeprezen door dezelfde overheid die nu eletro-auto's aanprijst, net zoals diezelfde overheid nu beweert dat de Nederlandse banken immuum zijn voor een mogelijk aankomende bankencrisis. Mijn vertrouwen in de overheid is er gewoon niet en zal er ook nooit komen met dit soort politici.
Daarnaast is het vervangen van 2 miljard auto's op deze wereld ook niet goed voor het milieu, aanpassen naar nieuwe brandstoffen lijkt mij een beter idee.
Leef je leven i.p.v. je te laten leven door groeperingen

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 26 mar, 2023 17:43

Interessante reacties on het artikel. Wetende dat het altijd de extremen zijn die een reactie 'veroorzaken' (velen rijden probleemloos en zullen niet de moeite nemen om te reageren - net als hier open het forum) is de teneur toch wel tekenend.

Hier in huis is de vraag elektrisch-benzine-hybride ook al opgelaaid. De BV zal dit jaar wel een andere auto bestellen. Maar wat het wordt: zeker geen elektrische, zeker niet nadat een goede vriendin van mijn vrouw haar elektrische Jaguar voor de zoveelste keer naar de garage had gebracht. Allemaal elektrische storingen. Benzine dan maar? Misschien wel; of een zelfladende hybride zoals we nu hebben.

Ik denk dat het weer het laatste wordt: een nieuwe Honda CR-V hybrid, net als nu. Met 10 jaar / 300.000 km garantie. (Honda NL zoekt duidelijk de marketing-confrontatie met Lexus; ook in service). Onze huidige hybrid haalt 1:17 in de winter, 1:18 in de zomer; meestal overdag over de snelweg. Enig nadeel: je mag er geen 1500 kg mee trekken zoals onze vorige Honda wel kon/mocht.

Menno ...die stiekem ook folders van de HiLux in huis haalt om een goede aanhanger-trekker te hebben.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 26 mar, 2023 20:17

Zoals er niet één eenduidige vervoers problematiek is, is er voor millieuvriendelijker vervoer ook niet één enkele oplossing.

Maar ja, nuance past niet goed in one-liners.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 26 mar, 2023 21:41

ik hoor dezelfde verhalen over warmtepompen. 30.000 euro tov 3500 euro gasketel en de mensen zitten in de kou of moeten de pellet kachel de hele winter doen branden of nog erger met de airco verwarmen... Energiekeuringen zijn een klucht, woningen met label A die in praktijk energie verslindend zijn en keurders die er met hun klak naar smijten.
Kan toch niet de bedoeling zijn ? Ze hebben hier in België de diesels door onze strot geduwd om ze nadien af te straffen. Mij hebben ze alvast niet meer beet deze keer :D
Net zoals ze begin jaren 90 premies gaven als je je woning elektrisch verwarmde. Nu zware boete.
En de politiek denkt hier net zoals bij jullie dat iedereen al die investeringen überhaupt kan betalen. Ze gaan hier verschieten volgend jaar met de verkiezingen. Belgen zijn over het algemeen rustige burgers maar ook hier beginnen ze het beu te worden.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 26 mar, 2023 21:46

In 2035 is het nochtans over en uit voor de verbrandingsmotor. In de praktijk wil dat zeggen dat we tegen dan allemaal batterij-elektrisch moeten rijden.
Deze misvatting kan ik langzaam niet meer lezen. Vanaf 2035 is enkel de registratie van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor niet meer toegestaan, het dan bestaande wagenpark blijft natuurlijk gewoon op de weg. Niemand wordt gedwongen elektrisch te gaan rijden!

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 26 mar, 2023 21:57

gj900 schreef:
zo 26 mar, 2023 21:46
Deze misvatting kan ik langzaam niet meer lezen. Vanaf 2035 is enkel de registratie van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor niet meer toegestaan, het dan bestaande wagenpark blijft natuurlijk gewoon op de weg. Niemand wordt gedwongen elektrisch te gaan rijden!
ik heb dat niet geschreven eh, dat is die journalist ;-)

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 26 mar, 2023 22:06

Sorry, klopt, heb het enkel uit jouw post "gequote" :oops: Zal het even veranderen.

phunkinit2
Geregistreerd lid

Bericht door phunkinit2 » ma 27 mar, 2023 8:56

De geciteerde krant is nogal vrij bekend om hun artikels die voortvloeien uit lobbywerk en vrije inkleuring. Deze worden sinds enige tijd ook niet meer aangeduid als gesponsord artikel.
Dik korreltje zout over heel die krant.
Bron : google het even

De man uit Sint-Denijs-westrem heeft 100k over voor een Tesla maar verteld er niet bij dat hij geen laadpaal wou plaatsen omdat dit zijn huis zou ontsieren.
Niet zeiken over traag opladen als je via een 16A automaat uit het stopcontact je auto wil opladen. Een zwaardere elektrische aansluiting vragen of een zwaardere automaat plaatsen in België is ook niet echt een probleem. bijkomende kostte een Kwh in 2019 zeker géén € 0,50. Hooguit 0,35 taks incl. en zeker niet met een paar zonepaneeltjes.Gewoon iemand die altijd wat the zeiken heeft. Met zijn budget koop ik me 1 elektrische een diesel en een benzine hybride.

Range anxiety; Bullshit, de gemiddelde Belg rijdt 30km per dag, als je er 250 per dag rijd koop je een plugin hybride.
Artikel is gewoon een handgreep uit elektrische rijders die voorlopig nog niet in het profiel van 100% batterij passen.
Zelfde als een 65pk Skoda Yeti kopen (niks tegen Skoda) en dan lopen zeiken, "o waat is ie traag, mijn porsche was veel sneller"

Ik heb 2 auto's, die zijn beide 7500 euro waard. Beter wordt het voorlopig niet. (tenzij ik ze voltank) maar met budget, vingerknip en elec V40 voor de deur.
Kabel voor de laadpaal zit al klaar hopend op betere tijden.
Kort: Pas je niet in het profiel, koop dan geen 100% elec. auto. Plugin Hybride brengt je elke dag 50km ver, voor verder tank m vol.
En nee, waterstof is (nog) geen groene oplossing (tenzij voor verbrandingsmotoren) want voor elke Kwh die je verbruikt op de weg moet 2,5 Kwh opgewekt worden.

Van "witte"waterstof had ik wel nog nooit gehoord, maar mijn skeptische zelve denkt vooral dat de olie industrie hier achter zit, kunnen ze lekker blijven boren met dezelfde installaties. Ze zijn nog nooit hoge waterstofconcentratiest tegengekomen na 50 jaar boren, maar nu zou er genoeg zijn voor 50 jaar ? WTF

héhé wat kan k me toch opwinden hierover. !

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 27 mar, 2023 8:58

een EV is niet dé oplossing maar een deel van de oplossingen. En zolang de laad infrastructuur niet drastisch uitgebreid wordt staat iedereen met een EV voor paal (te wachten)

In dat licht bezien is dit een interessant artikel

https://www.telegraaf.nl/financieel/185 ... enzineauto

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 27 mar, 2023 10:14

De beste oplossing is nog altijd hybride. Combinatie van EV en diverse soorten biobrandstoffen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 27 mar, 2023 10:26

Veranderen vindt niemand leuk en nieuws drijft op wat er niet goed gaat/wie niet tevreden is (zie ook het boek De meeste mensen deugen). Je vindt altijd wel iemand die zwaar ontevreden is over zijn/haar elektrische auto. Maar het gros rijdt er naar tevredenheid in, alleen is dat niet interessant als nieuwsartikel. We kennen allemaal wel de quotes van toen de eerste auto verscheen, de teneur was; ik heb geen auto nodig, maar een sneller paard. Of meer van onze tijd, het briljante filmpje van Bromet die vraagt op straat in Amsterdam of iemand behoefte heeft aan een mobieltje (dat item is nog eens herhaald met de vraag of iemand 5G wil).
We zitten in een transitie fase, het bereik is nog niet ideaal maar dat gaat echt rap omhoog. Ook de laad-infrastructuur laa(d)t (leuke woordspeling) nog te wensen over vooral in het buitenland, maar dat is echt over 5 jaar voorbij zo hard als het gaat.
Zelf zit ik ook te mopperen, vloeken en tieren als er weer wat misgaat met laden in het buitenland of dat zoals gisteren de laadpaal de kabel niet loslaat en de ANWB deze moet komen verwijderen. Maar als je eenmaal elektrisch hebt gereden, ga je niet snel meer terug naar benzine.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 27 mar, 2023 13:57

Kennen we nog de discussie van lang geleden: waterstof of elektrisch?

Nederland gaat boven de waddeneilanden de grootste waterstofcentrale ter wereld bouwen naast een gepland windmolenpark
en moet gereed zijn in 2031. Het netwerk kan dan op de bestaande gasleidingen worden aangesloten.
Shell bouwt op de Maasvlakte de grootste Europese waterstoffabriek.

Idd irritant gesteld wordt dat na 2035 benzine verboden zouden worden terwijl dat niet zo is: benzine auto s gaan
zonnige tijden tegemoet oa door schaarste.

Wel een leuke post by the way, en neem die klagers gewoon serieus want die weten de pro en con s ook wel.
Mijn buurvrouw heeft haar audi ook weer van de hand gedaan: 2 keer per week 260 op 1 dag was iets teveel stress
voor het bereik en laadsnelheid.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 27 mar, 2023 14:05

Ach ja. Ik ging ooit met LPG op vakantie. Dat was ook wel eens avontuur. Een oud-collega ging wel eens naar Engeland met zijn LPG auto. Die kon geen benzine meer rijden. Destijds was je dan ook aan de goden overgeleverd. Weet je, soms zou je kunnen overwegen je aan te passen aan zekere beperkingen. Dat bespaart teleurstellingen en vooral stress. Zo is het ook helemaal niet erg om in 2 dagen naar Verona te rijden. Zou ik denken. Boek een leuk hotel halverwege, maak je van je vakantiereis een stukje vakantie. Het is een insteek. Maar dan moet je dat wel willen.

En warmtepompen.. ik heb zes jaar in een appartement gewoond met warmtepomp en vloerverwarming. Nooit problemen gehad, nooit koud gehad. In mijn huidige woning ging mijn cv ketel drie maanden voor de verbouwing (en aanleg vloerverwarming) stuk met -10 graden. Dat is pas k*t. Betekent dat een cv altijd r*k is? Nee. Gewoon pech.

schuimkraag
Donateur
Donateur

Bericht door schuimkraag » ma 27 mar, 2023 17:24

Ik rij nu zelf ook een half jaar in een EV en lees ook heel vaak allemaal onzin op bv facebook over hoe slecht het wel niet is.
De grootste klagers hebben zelf niet eens een EV of hebben er überhaupt ooit zelf mee gereden,dus waarom moet je dan klagen??
Ik zou niet meer terug willen naar een benzine auto,bevalt me perfect zo voor die 80 km per dag die ik er mee rijdt.
Vakanties doe ik toch het meest per vliegtuig,al zou ik er ook zo mee naar bv Italie kunnen rijden.

Plaats reactie