Is een Hybrid wel zo interessant?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door RoelandV » vr 30 sep, 2022 13:52

Afbeelding

Om mij heen zie ik Saab-rijders die overstappen op een Hybrid.
Maar ik zie ook Saab--rijders die er na wat bedenktijd toch maar vanaf zien.

Daarmee rijst de vraag: Is een Hybrid wel zo interessant?

MvR
Geregistreerd lid

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door MvR » vr 30 sep, 2022 14:09

Het ligt er aan voor wat? En hoe? Bedoel je een plug-in hybrid of een zelf-ladende hybrid.

Onze dagelijkse auto is een Honda CR-V hybrid 4x4 met de complete accessoire-lijst. Dus een zelf-ladende. Met de huidige stroomprijzen en dalende brandstofprijzen geen slecht idee...

Bevalt het? Ja. Honda levert deze auto met 10 jaar garantie en hoewel 'ie concurreert met de nodige Toyota's, is het vergelijkingsmateriaal van Honda NL de Lexus. Dus... voor onderhoud (, na 75.000 2x, aangeschaft nov. 2019) komen ze 'm halen en brengen. Schoongemaakt en al. Onderhoud was 1x 350 en 1x 650 euro in bijna 3 jaar tijd.

Bevalt het qua rijden? Ja. Hiervoor hadden we een CR-V diesel. Ook erg goed, dit is een stuk stiller. Duidelijk is dat deze auto gemaakt is voor lange(re) afstanden: comfort etc is erg hoog.
De diesel reed ongeveer 1:17,5. De hybrid haalt 1:16,5. Zoals iedere hybrid is deze ongeveer 8% zuiniger dan Honda opgeeft.

Zijn er nadelen aan een hybrid? Check hoeveel de hybrid die je op het oog hebt, mag trekken! Veel hybrids mogen niet of niet zo'n zware aanhanger meezeulen.

Zou ik er weer een kopen? Absoluut. Ik ga niet eens bij een ander merk kijken. Onze vorige Honda had 7 jaar garantie. Niets is kapot gegaan in die tijd. De huidige met 10 jaar garantie zullen we wrs zo ver mogelijk 'op' rijden.

Is het een saaie auto vergeleken met een Saab? Onze laatste Saabs waren 2x een 9-3, rond 2010. En zoals velen, was ik helemaal lyrisch van het 'typische Saab-gevoel' dat je had achter het stuur. Nou, dat veranderde snel nadat ik in die tijd in de VS een Chevrolet Impala huurde! Precies dezelfde knoppen als in de Saab. Zelfs de radio was gelijk! Ik kwam met beide voeten weer op de aarde. De laatste Saabs (GM) waren niet zo speciaal als ik mezelf had voorgesteld. Anders gezegd: de huidige Honda die we nu rijden is niet 'saaier' dan het GM-product van 10, 12 jaar terug!

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 30 sep, 2022 18:01

Heeft jouw Honda een cvt-automaat?

Mijn Jazz had dat wel en dat vond ik vreselijk!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 30 sep, 2022 18:10

Ja, heeft een een soort CVT maar ze hebben hun les wel geleerd: er zit een 'kick-down- moment in het gaspedaal en dat zorgt voor versnelling die past bij het motorlawaai. Dus dan niet het idee van een slippende koppeling.

Ik heb trouwens geen idee of er hybrides zijn met een 'normale' versnellingsbak!

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 30 sep, 2022 19:02

Ja, dat had de Jazz ook.
Maar het geeft vooral een heel gevoelloze beleving, ik weet niet hoe ik dat goed moet verwoorden. Het heeft me in ieder geval genezen van automaten.

En verder; de Jazz liep zonder moeilijke hybridetechniek heel netjes tegen de 1 op 20 op benzine.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 30 sep, 2022 19:06

voodoo schreef:
vr 30 sep, 2022 19:02
Ja, dat had de Jazz ook.
Maar het geeft vooral een heel gevoelloze beleving, ik weet niet hoe ik dat goed moet verwoorden. Het heeft me in ieder geval genezen van automaten.

En verder; de Jazz liep zonder moeilijke hybridetechniek heel netjes tegen de 1 op 20 op benzine.
Tja, da's weer het 'gevoel'. Is bij iedereen verschillend. Ik ben gék op automaten! Ik heb zelfs nog een Peugeot 205 automaat uit 1991. Over probleemloze auto gesproken.

Over het verbruik: ik snap niet dat Honda hun auto's onzuiniger aanprijst dan ze in werkelijkheid zijn! De meeste merken doen dat net andersom!

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » vr 30 sep, 2022 19:54

Mijn lease auto is een 2020 Toyota Corolla Hybrid Touring Sports Executive. Was wel even wennen na 3 Golf diesels maar ben er intussen helemaal aan gewend. Minpunten t.o.v. de Golf is de ergonomie en de mindere wegligging. Pluspunten het luxere interieur en de ruimte. Zuinig is ‘ie zeker ook! De CVT was absoluut wennen maar met gaspedaal-beleid is het loeien tot een minimum te beperken. Een erg fijne en complete auto. De volgende (over 2 jaar) wordt een volledig elektrische.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 30 sep, 2022 20:28

Ik heb besloten alleen nog maar oud en karaktervol spul te rijden. Voor zolang het kan.....

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » vr 30 sep, 2022 21:34

voodoo schreef:
vr 30 sep, 2022 19:02
Hier zijn in mijn ogen twee door mij custom verbasterde spreekwoorden van kracht;

Eén rotte appel in de mand, maakt niet alle fruit te schande…
En wie een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, leeft zijn hele leven denkende dat vissen mislukt zijn.

:mrgreen:

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 30 sep, 2022 21:36

Fair enough.
Ook ik heb prettige automaten gereden.
Maar het meeste plezier beleef ik aan oude meuk.
En vrijwel elke Saab voldoet aan dat criterium. :lol:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 01 okt, 2022 0:08

Ik vind hybride auto's over het algemeen niet aantrekkelijk vanwege hun onaantrekkelijke design. De model S vond ik wel mooi maar dat is een 100 % stekkerauto die ik dan weer niet zou kopen vanwege teveel gedoe.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » za 01 okt, 2022 7:55

Guido900T schreef:
za 01 okt, 2022 0:08
Ik vind hybride auto's over het algemeen niet aantrekkelijk vanwege hun onaantrekkelijke design. De model S vond ik wel mooi maar dat is een 100 % stekkerauto die ik dan weer niet zou kopen vanwege teveel gedoe.
Een model S van Tesla van bouwjaren 2012 tot 2016, die niet opnieuw tweedehands door Tesla verkocht is, zou de enigste electrische auto zijn die voor mij in aanmerking komt.
Voor deze modellen loont zich ook een complete nieuwbouw vanaf chassisnr.
Deze modellen hebben levenslange garantie om gratis aan de Tesla laadpalen te tanken (zolang Tesla blijft bestaan natuurlijk)
Maar ik voel me toch veel beter als ik een extra jerrycan benzine kan meenemen op vakantie.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 01 okt, 2022 10:09

In hoeverre het interessant is, hangt natuurlijk van diverse factoren af. Toen ik mijn huidige (hybride) Volvo bestelde, heb ik lang getwijfeld, omdat ik van te voren wist dat ik hem feitelijk als benzine auto zou gaan rijden. Echter, voor hetzelfde geld (BPM…) kreeg je bij de hybride een beduidend soepeler aandrijflijn, AWD én een bak extra power. In de praktijk bevalt hybride mij bijzonder goed en vooral kleine stukjes gaan perfect elektrisch. Of de volgende weer hybride wordt? Dat ligt aan het aanbod op dat moment, maar ik vermoed dat ik kies voor iets met >4 cilinders. De inherente souplesse van een groot blok is m.i. uiteindelijk toch superieur. En elektrisch? Dat kan nog lang genoeg…

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » za 01 okt, 2022 18:21

Om op basis van mijn ervaring met de Jazz terug te komen op de vraag van topicstarter:

Met de Jazz kon ik, zoals al geschreven, tegen de 1 op 20 halen zonder moeilijke hybride techniek en dus ook zonder een oversized accu met door kinderhandjes gedolven cobalt. :wink:

Hybride techniek, of techniek in het algemeen eigenlijk, moet een doel dienen. In dit geval zou dat een zuinige auto moeten zijn, denk ik.
Vanuit de trias energetica (of ecologica) bekeken zou je dan dus eerst moeten zorgen voor een zo zuinig mogelijke basis, daarna zet je hernieuwbare bronnen in en dan pas gebruik je fossiele bronnen zo efficient mogelijk.
Zoals zo vaak bij "verduurzaming" wordt die eerste stap met het grootste gemak overgeslagen.

Met de Jazz kon ik prima met het gezin op pad, dat zijn 5 personen waarvan er 2 boven de 1,90m zijn. Een aanhangwagen met vakantiezooi ging ook prima.

De hybride cr-v kan objectief gezien niet of nauwelijks meer dan de jazz, terwijl daar wel veel meer technologie en materiaal in zit. En dat voornamelijk door het overslaan van de eerste en belangrijkste stap in de trias.

Waarom wordt de techniek dan toegepast en veel verkocht?

Het lijkt erop dat we heel veel willen en vooral nergens op willen inleveren.

Voor mij geen hybride dus.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 01 okt, 2022 20:52

oversized accu met door kinderhandjes gedolven cobalt
Altijd bijzonder die diepe betrokkenheid en nadruk op onrecht in de wereld als het gaat om "duurzaamheid". Heel goed, en ga zo door. Horen we te weinig. Zoals bijvoorbeeld als het gaat om de toeleveranciers van vrijwel de gehele automotive voor ook de echte petrolheads (de échte autoliefhebbers) en de verslaafden aan digitale apparatuur. Dan opeens telt die bezorgdheid niet meer mee of wordt het maar verzwegen. Enfin, blijf het aankaarten voor een eerlijke wereld!

En of een hybride of volledige ev interessant is? Hangt helemaal van gebruik en behoeften af. Gisteren meegereden in een nieuwe Lexus hybride (RX) in contreien waar ook nog veel Sovjet barrels rondrijden. Rijdt erg fijn en rustig zo'n hybride. Lijkt mij wel wat. Strakke afwerking, beter dan de 9-5NG. Maar dan niet dit model.

Plaats reactie