Met de veerboot Groningen Noorwegen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Met de veerboot Groningen Noorwegen

Bericht door turbopilot » ma 01 nov, 2021 14:02

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1880964 ... -noorwegen

Het is dan wel geen Zweden, maar voor dat bedrag lijkt het mij met de huidige brandstofprijzen en de Electra jongens wel interessant voor een bezoekje Noorwegen.

Het zou maar Zweden worden, nog leuker
Wordt auto’s halen ook gemakkelijker
De Zweedse eigenaar rijdt naar de haven, je laad het ding op en dan is het nog maar een klein stukje met de trailer

Lijkt een beetje op iemand uit IJmuiden, (de vader van) die ik sprak tijdens het bekijken van een saab.
Kwam met de proefrit langs de veerboot in de haven.

Ik verbaasd, hé kun je hier ook vertrekken met een veerboot, zijn antwoord ja en soms doe ik dat met mijn Solex.
Vragen die Schoten, ben je helemaal met dat ding hier na toe gereden :wow:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Met de veerboot Groningen Noorwegen

Bericht door Henk-Jan » ma 01 nov, 2021 15:21

Ook voor Zweden moge het een interessante ontwikkeling zijn, afhankelijk waar je naartoe wil/moet. In plaats van het hele stuk te rijden en zowel Baustellen als ook file's te trotseren, zou het mij best een aardig idee lijken om 's avonds in Groningen op de veer te stappen en 's ochtends de Zweedse vakantie langs de kust van Noorwegen te beginnen:

Afbeelding

Het alternatief is naar Lübeck (of Frederikshavn, DK) met de auto en dan op de veer naar Zweden. Als Duitsland echter in z'n geheel te ontwijken is ...

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » ma 01 nov, 2021 15:23

Prima ontwikkeling! En vanaf waar ik woon maar een uur richting de Eemshaven :D

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 01 nov, 2021 15:33

Over het algemeen vind ik de prijzen voor een ferry, afhankelijk van het moment , meestal vrij fors. En ook hier geldt, het zijn vanaf prijzen.

Maar het is wel een mooie verbinding voor het begin van een mooie roadtrip.

OpenInHengelo
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door OpenInHengelo » ma 01 nov, 2021 20:30

Dit nieuws kwam precies op het goede moment, aangezien ik een vakantie naar Noorwegen aan het plannen ben. Maar het valt me helaas niet mee:

Van Groningen naar Hirtshals is 8u rijden, en vanaf daar 2u varen naar Kristiansand, dus 10u reistijd. Vooruit, 11u met twee keer een pauze. Deze nieuwe dienst doet er 18u over. Ik heb net op hun site een retour bij elkaar geklikt, en kom uit op €585. De charme is dan wellicht dat je lekker kan slapen tijdens de reis, hetgeen €75 extra kost voor een kamer. De boot vanaf Hirtshals is €344 retour (beide reizen met flextarief).
Ik hoop dat het voordeel van niet door Denemarken hoeven rijden en lekker slapen groot genoeg is om voldoende passagiers te trekken. Zelf denk ik er nog even over na... of mis ik iets?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 01 nov, 2021 20:35

ik rijd naar hirsthals in 9 uur met pauze. ruim 1 volle tank benzine enkele reis. Vanaf Enschede. Fjord line stunt op dit moment met prijzen van 85 euro retour. Auto met inzittende. Ik ging afgelopen september voor 80 euro retour. Hirtshals langesund. Tjaaaa. Bremen Hamburg blijft een lastig traject, maar goed.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 01 nov, 2021 21:41

OpenInHengelo schreef:
ma 01 nov, 2021 20:30
Zelf denk ik er nog even over na... of mis ik iets?
Gaat er nog een ferry 's nachts over en weer? Indien ja: 8uur rijden vs. een extra vakantiedag is nog wel wat waard.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 01 nov, 2021 22:52

Ik ga deze zeker een keer proberen, ga nu bijna altijd met de nachtboot Kiel Gothenborg en dan moet ik nog twee uur rijden richting Oslo. Nu vanuit Noorwegen nog 4 uur naar beneden maar ik hoef dan niet eerst naar Kiel. Vanaf Bremen idd bijna altijd een drama. Het helpt ook natuurlijk dat ik al in groningen woon:-)

Overigens is het zo dat als ik vroeg de stena line boek dat ik dat en goedkoper en uitgerust aankom maar ben wel een halve dag langer onderweg. Ik heb wel de luxe dat ik de goedkoopste reisdag kan uitzoeken, dat scheelt al honderden euro’s.

Vorige maand nog met de auto heen gereden omdat we maar een weekje hadden maar uit ergernis met de boot weer terug. Duitsland is op dit moment echt van noord naar zuid een drama.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 01 nov, 2021 23:34

Leuk dat het nu kan. Lijkt me erg leuk om eens te doen!

Ik ga nu meestal met Finnlines vanaf Lübeck-Travemünde (naar Malmö). Voordeel van dat traject behalve de vaak iets vriendelijkere prijzen dan Stena Line (maar veel soberder qua voorzieningen) is dat de boot rond 1:30 afvaart. Je kunt dus na de avondspits vanuit Nederland vertrekken en dan kun je best op je gemak rijden. Het liefst rijd ik ook in het donker, dus dat is een prettige bijkomstigheid. Naast de spits ontwijken is een voordeel dat je de gehele bijv. vrijdag nog kunt werken, om vervolgens te vertrekken. Nadeel is wel dat afhankelijk waar je wilt zijn in Zweden je na aankomst verder moet rijden dan wanneer je Kiel-Göteborg vaart.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 16 feb, 2023 8:35

Wij hebben de boot geboekt, we gaan in juni. Mijn ouders hadden ook geboekt, maar die hebben geannuleerd. Ze hadden slechte ervaringen gehoord op een verjaardag dat alle auto's zo dicht op elkaar worden gezet dat parkeerdeuken en krassen van het er tussendoor lopen niet te vermijden zijn. Is er iemand die deze ervaring ook heeft of deze kan ontkrachten?
Anders moet ik nog een rol bubbelplastic op de bagagelijst zetten :lol:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 16 feb, 2023 11:04

Misschien kan de eerstvolgende forummer die Eemshaven-Kristiansand doet een paar goede foto's schieten van de opstelsporen aan boord?

18 uur opgelosten zitten is wel erg lang, ik dacht dat het 14 uur was. In ieder geval geef je aan boord ook nog het een-en-ander uit aan eten en drinken. Sla voor onderweg in Noorwegen vast in in Nederland, dan kun je in die 14 of 18 uur in je hut vast broodjes smeren. Het bezoek aan een Noorse supermarkt kunnen hartpatiënten beter vermijden. :wink:

Je bespaart wel een deel brandstof, maar de routes door Noorwegen op de kaart hierboven tonen tolroutes. De tol van daar naar Zweden kan wel aardig oplopen. Stel je navigatie in op "snelweg vermijden". Je bent immers toch op vakantie en wilt van het uitzicht genieten. De gemiste tijd slaap je op je bestemming gewoon weer bij.

:offtopic: Verbeter me graag waar ik verkeerd geïnformeerd ben. Stena-Line zet nu op een aantal kortere routes omgebouwde en zelfs een nieuw gebouwde boot met electromotoren en accu's in. Ik neem aan dat dat Li-ion accu's zijn. Beelden van E-Bussen en EV's die in brand staan en verslagen van de brandweer laten ons weten dat zo'n brand niet tot zeer moeilijk te blussen is. EV's moeten zelfs in water worden ondergedompeld. Op zee, dus de hele boot. Dat loopt slecht af voor je SAABje. Wil ik daar dan opzitten? Een overtocht van 4 tot 7 uur, geeft me meer gemoedsrust dan die van 14 tot 18 uur. Maar goed, ik weet niet hoe 'modern' de boot tussen Eemshaven en Kristiansand is.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 16 feb, 2023 11:14

Aantrekkelijke oversteek. Een willekeurige check op prijzen in juni (nog voor de zomerpiek) kwam bij mij toch wel erg hoog uit. 660 euro per enkele reis zonder allerlei opties. Eigenlijk valt dat bij mij in de categorie "niet leuk meer", zeker als je lekker bent gemaakt met allerlei lyrische verhalen. Ik ben niet vies van een lange oversteek en ik zie daar zeker de voordelen van (in 2009 nog Griekenland - Venetie gedaan). Het hoeft geen dumpprijs te zijn maar dik 1300 euro voor een kaal retour is gevoelsmatig wel erg duur - zeker als daar nog minimaal 200 euro bijkomt voor een bed (obv 2-persoons retourreis en 2-persoonskamer).

Volgens mij bespaar je dat echt niet in autobrandstof en aanverwante kosten - als het daarop aankomt. Voor mij niet perse doorslaggevend, even verplicht niks doen op een boot is ook lekker, maar als het verschil erg groot wordt gaat het wel meetellen.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 16 feb, 2023 12:42

wij hebben deze oversteek voornamelijk gekozen zodat onze tweeling van dan 4 jaar niet zo lang in de auto hoeven te zitten. We gaan via de westkant van Zweden zuidelijker, terugweg staat nog niet vast dus waarschijnlijk een korte oversteek naar Denemarken. Dus uiteindelijk een rondje.

De boot is een knap tweedehandsje, en zeker nog niet elektrisch. Als ik de eerste forummer wordt, zal ik de foto's maken, sowieso van de auto voor en na!

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » do 16 feb, 2023 22:11

Aan vaarbatterijen voor (zee)scheepvaart worden iets hogere eisen gesteld dan bij de EV's en de bussen. Het zijn allemaal relatief kleine pakketten die op zo'n manier gebouwd en opgesteld zijn dat een defect in één de naastgelegen niet kan laten ontbranden.
Duitsland van Osnabrück-Bremen-Hamburg is weer redelijk te doen. Er zijn nog wel wat Baustellen maar het worden er minder.

Pluseight
Geregistreerd lid

Bericht door Pluseight » vr 17 feb, 2023 9:59

Deze ferry geboekt voor half mei. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen, op papier een hele relaxte manier van reizen. Het zal vermoedelijk niet de standaard worden, want via Zweden reizen heeft nu eenmaal zijn charmes. Voor de terugweg gekeken om vanaf Goteborg naar Duitsland over te steken, maar om het rondje in Noorwegen compleet te maken toch voor een retourtje Groningen gekozen. Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Plaats reactie