20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door Sonab » do 01 okt, 2020 8:32

De titel zegt het al...
https://nos.nl/artikel/2350503-automobi ... e-e10.html
Alleen de laatste zin schuurt bij mij als zijnde suggestief.
Het betreft niet slechts een keus tussen het vertroetelen van je auto óf zorg voor het milieu, als je pech hebt geeft verkeerde brandstof gewoon schade aan je auto en dan is de keus niet snel gemaakt, maar vóór je gemaakt.
Zeggen ze dat ook als je als patiënt met de ambulance naar het ziekenhuis moet worden vervoerd, in plaats van dat je met de fiets naar de huisarts gaat: "die aso koos voor zijn eigen welzijn in plats van het milieu"
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door DV 9-3 » do 01 okt, 2020 9:11

Aldus publiceert de NOS op basis van een stuk dat gepubliceerd werd door de telegraaf, waarin een verder onbekende vertegenwoordiger van een tankkaart verkoop bedrijf (wiens tankkaarten wellicht overwegend door zakelijke rijders worden gebruikt?), zijn persoonlijke conclusie uitspreekt, zonder technische uiteenzetting van zaken.

Wat hier gebeurt heet "Framing" en is ten diepste ziekmakend voor de vorming van een gefundeerde mening voor onze samenleving. Die tankkaart man weet waarschijnlijk niet eens dat hij framed, maar de media stellen er geen inhoudelijke vragen over en publiceren 's mans verbale diarree klakkeloos.

Laten we ons niet vergissen, dit voorbeeld staat perfect model voor de zolangzamerhand armzalige journalistieke kwaliteit van de mainstream media in al hun berichtgeving. Zo creëren/voeden de mainstream media met vrijwel alle onderwerpen waarover zij kiezen te publiceren vrijwel altijd onjuiste beeldvorming over onderwerpen die leven in onze samenleving.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door Henk-Jan » do 01 okt, 2020 10:05

Verder wordt ook nog het volgende als onweerlegbaar feit geponeerd:
Bio-ethanol is duurzamer dan fossiele brandstoffen, omdat het gemaakt wordt van planten, zoals maïs.
Terwijl het nog aardig discutabel is of in een wereld die overbevolkt zou zijn het daadwerkelijk duurzamer zou zijn om inefficiënt met bouwland om te gaan en dit voor de productie van brandstof aan te wenden.

Als er tenminste nog iets duurzaam zou zijn aan conventionele brandstoffen, dan is het wel dat het maar beperkt oncurrentie om land oplevert, omdat het uit de grond komt en je met een kleine "footprint" grote hoeveelheden brandstof kan opbrengen.

Wij tanken overigens soms E85, maar niet uit ideologische overwegingen.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door Steve-O » do 01 okt, 2020 10:50

@DV 9-3: Dat heb je perfect uitgelegd. Het fenomeen is echter op zich nieut nieuw. Het heeft een naam gekregen. Met de opkomst van online-media, de haast maatschappij, leest de meerderheid alleen de koppen of een alinea i.p.v. een heel artikel. Het NOS-journaal is ook zo slap geworden en is ook al jaren aan het framen.

Daarnaast is er zoveel meer belangrijks qua ontwikkelingen en nieuws op NL-grondgebied dan een of ander treinongeluk of de zoveelste schietpartij in de USA. Aan de andere kant mocht het NOS-journaal meer zendtijd krijgen en reclame een stuk ingeperkt. Dit is op te lossen door het nieuws een stuk langer te maken in de app-versie, waar de reclame (gelukkig nog) geheel afwezig is. Het volume van reclame op TV is ook niet meer acceptabel te noemen.

@Henk-Jan: Dat klopt inderdaad niet. Evenals de stelling dat er een overdaad aan akkers voor productie van voedsel worden geofferd voor de ethanolproductie. Een groot deel van de ethanol wordt geproduceert met ingrediënten die niet (meer) voor menselijke consumptie geschikt zijn. Bovendien moet je je ook bedenken dat er over het geheel genomen veel te veel producten niet lokaal geproduceerd worden, maar voor de export. Daar kun je ook vraagtekens bij stellen.
Waarom moeten wij tomaten kweken die de halve wereld mogen eten? Kan men in het buitenland niet zelf tomaten kweken? Dat kan in meer landen dan NL en Italië alleen. Als je kijkt naar de afstand tussen Pernis en het Westland, dan mochten de kassenkwekers van mij daar wel mais, suikerbieten of andere voor ethanol geschikte dingen gaan produceren. Dat scheelt een hoop transportkilometers voor allerlei producten. Sterker nog, iedereen kan zelf wat tomatenplanten of iets anders in de tuin poten. Of men kan buurtprojecten starten waarin een verdeling van gewassen wordt afgesproken. Dat kan dan ook allemaal onbespoten gebeuren en zo kan er met ruilhandel flink op de rekening van de supermarkt worden bespaard.
Het is toch ook onzin dat onze ham naar Italië heen en weer reist om veredeld te worden? Daar moeten we ook mee kappen. Er moet meer worden nagedacht over de zin en onzin van dingen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door coppe218 » do 01 okt, 2020 11:20

Als ik naar onze tankkaart kijk (puur zakelijk gebruik) en veel kleiner dan MTC zie ik inderdaad een significante verhoging van de omzet e5 tov een kleine verlaging in de e10. Echter is het 1 en ander niet 1 op 1 aan elkaar te koppelen. Er lijken inderdaad meer gebruikers te zijn die bewust kiezen voor de kwaliteit van de brandstof. Wat als automatn alleen maar te prijzen valt. In de milieudiscussie meng ik me liever niet. Dat is een gebed zonder einde. Als ik op stationsniveau kijk dus particulier en zakelijk samen zie ik nog een veel grotere stijging van het gebruik van de e5 daar zien we een verdubbeling tot zelfs een verdrievoudiging en het loopt nog op. Dus de particulier is blijkbaar nog zuiniger op zijn auto....
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

hpnonthuis
Geregistreerd lid
Berichten: 357
Lid geworden op: za 29 mar, 2014 15:59
Regio: NL - Provincie Overijssel

20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door hpnonthuis » do 01 okt, 2020 16:52

Ik heb gelukkig geen keuze, mijn wagenpark moet 98 en een op lpg en 98
Maar die bio rommel komt er bij mij sowieso niet in. Zelfs mijn scooter krijgt 98 vanwege de problemen met oplossen van materialen en het snelle verouderen.
In deze tijd is ethanol beter te gebruiken als desinfectie.

De hele discussie staat voor mij gelijk aan de biomassa onzin. Eerst stelt men zelf iets op waar iets aan voldoen moet, vervolgens bepaald men zelf wat wel en niet meetelt.
Zo zojn we ook 6 mjd kwijtgeraakt aan subsidie geld omdat CO2 van biomassa op papier niet meetelde terwijl het 3x zi hoog was als bij aardgas.
Laten ze de mais gebruiken voor voedselbereiding

Trouwens, bekijk het verbruiks verschil eens tussen e10 en 98 of 95. scheelde bij onze golf 5-8%
Dus wat dat betreft loont het duurdere tanken

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door Jungleman » vr 02 okt, 2020 12:03

ik merkte dat de 9-3 Estate echt niet lekker liep op E10. op E5 was er niks aan de hand, en had ik zelfs het idee dat-ie met 1:10,5 wat zuiniger was.

Met de Beier heb ik nog niet gemerkt dat-ie E10 niet lekker vindt. met 1:11 vind ik 'm geen buitensporige Säufer (2.0L 110kw, automaat).

de rest van mijn wagenpark zal ik in eerste instantie op E5 laten draaien wanneer dat weer de weg op gaat, al denk ik dat de '98 Anni wel tegen E10 kan. tijdens een vakantie naar Normandië, nu 6 jaar geleden, heeft die al probleemloos aan E10 mogen nippen, met een gemiddelde van 1:12.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

cooper
Geregistreerd lid
Berichten: 163
Lid geworden op: za 31 okt, 2009 20:36
Regio: - kies een regio

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door cooper » do 22 okt, 2020 17:00

Ik raad een ieder aan om ron95 niet te tanken.Bagger.
De grote jongens,shelle,esso etc moeten met wat anders op de markt komen.
Saab 93 2.0 1999 aut

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door coppe218 » do 22 okt, 2020 17:13

Hebben ze toch.... als je bereid bent om meer te betalen.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Spatje
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door Spatje » vr 23 okt, 2020 19:27

Misschien komen ze dan ook wel met RON102 :-P+
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door daniel 9-3 » za 24 okt, 2020 7:59

20% meer Ron 98. Ik wist dat ik met de tune en 300pk niet voorzichtiger ging rijden. Maar dat ie zoveel meer zuipt dat het landelijke gemiddelde stijgt had ik niet gedacht. .
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: 20% meer RON98 verkocht sinds invoering E10

Bericht door jelger » zo 25 okt, 2020 18:51

De enige bagger die ik ooit getankt heb was LPG in de Kaukasus. Daar liep de Saab echt heel ruk op.

verder A of B graad in Rusland enzo: allemaal prima. Waarom het dan ineens op E10 niet zou werken... :roll:
Enfin, ik zit nu op mijn laatste restje E85 van de vakantie (alweer 4 weken terug), dus het zal straks wel weer rampzalig worden op E10.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie