Kabinet wil cashbetalingen boven € 3.000 verbieden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Kabinet wil cashbetalingen boven € 3.000 verbieden

Bericht door RoelandV » di 03 dec, 2019 23:11

Het kabinet heeft gisteren plannen gepresenteerd om cashbetalingen boven € 3.000 te verbieden.
Brancheorganisatie BOVAG had liever gezien dat cashbetalingen helemaal uit de autobranche verdwijnen.

Afbeelding

Bron: https://automotive-online.nl/management ... 3-000-euro

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Kabinet wil cashbetalingen boven € 3.000 verbieden

Bericht door Sapphire » wo 04 dec, 2019 12:06

Ik vind het überhaupt maar een enge gedachte. Niet dat ik nou bulk van het zwarte geld (was het maar waar) maar de controledrang neemt steeds verder toe. Je bent door het gecreëerde 'klimaat' al bijna een crimineel als je nog met cash geld rondloopt. Terwijl ik het enorm nuttig vind, het doet je veel beter beseffen wat je uitgeeft. Als ik ergens €1000 pin heb je er nul gevoel bij naar mijn beleving, terwijl als ik 20 briefjes van 50 in m'n hand heb is dat gevoel er weldegelijk. En ja, nostalgie zal vast niet meetellen. Maar mijn overtuiging is dat men dit niet enkel doet om 'criminele praktijken' aan te pakken. Men wil gewoon steeds meer inzage, bemoeienis en grip op het leven van de burger en dat vind ik jammer. En ja ik weet dat men al mijn gangen kan traceren via de smartphone enz., voor iemand daarmee komt. Maar het is een publiek geheim dat banken etc. liefst helemaal van het contante geld af willen (hetgeen nu NOG een wettelijk betaalmiddel is), op weg naar totale controle over de samenleving (nee ik ben geen conspiracy denker). De eerste stappen zijn al gezet: in de bus etc. kun je niet meer contant betalen. Wegens veiligheid. Nou dat kan ik op zich begrijpen, maar waar gaat het heen...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 04 dec, 2019 13:35

gisteravond had Vincent Icke een mooi alternatief voor 'cookies' - die doen ook veel meer dan de bagatel doet vermoeden- ,
want niet alleen al je gangen worden gelogd maar de data wordt voor veel geld verhandeld.

Laten we het 'lintworm' noemen :)

Dat zwart geld vind ik wel een lastige: iedereen moet gewoon zijn belastingen afdragen. Maar met cash is dat makkelijker te omzeilen. Dus wat let ons?
Ja dat volgen: voorbij mijn voordeur - van binnen gezien- houdt mijn privacy op vind ik. Overal camera s aub en Person of Intrest / gezichtsherkenning introduceren.
Laat de KNVB beginnen met de voetbalstadions: daar knappen mensen enorm van op!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 04 dec, 2019 13:55

Is Zweden bestaat swish, wij hebben tikkies, systemen zijn per land verschillend en niet compatible, ze staan of vallen ook bij 'n smartphone, veel oudere mensen haken hier al af...

Koop je iets van 'n particulier is het in Nederland zonder cash toch lastig betalen en sta je in 'n vreemd land is het zonder cash vrijwel onmogelijk.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 04 dec, 2019 19:39

Met zwart geld bij een dealer betalen, kan alleen als de dealer ook werkt met zwart geld volgens mij

Als de belasting dienst het niet vertrouwd komen ze zo je boeken controleren
Als je zwart betaald en de dealer maakt het als wit ontvangen valt de koper zo door de mand

Ben het toch wel eens met sapp, eens , binnenkort Kun je beter in Rusland gaan wonen, het lijkt erop dat je daar minder gecontroleerd wordt.

Ik zit er nog op te wachten dat als straks je gps van je telefoon te snel gaat je automatisch een boete krijgt :D
Lekker als je dan toevallig in de trein zit die iets te hard gaat :-S+

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 04 dec, 2019 19:49

In Rusland is je geld niet veilig als je niet genoeg afroomt, maar geloof gerust de sprookjes van altright en sp over Rusland. ;-)

En voor de regerings- en elite kritische forummers : als je toch overweegt naar Rusland te verhuizen doe dan ff stoomcursus "hoe kan ik veilig kritisch zijn". Er gelden iets andere normen en sancties van staatswege gedicteerd als je teveel buiten de verwachte maat tikt. Geld en drank maakt veel vloeibaar, maar niet alles.

Maar zwart geld vloeit er rijkelijk, dus ja, met wat concessies is het voor sommigen een paradijs op aarde.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 04 dec, 2019 20:02

Geld is geld, 'n dealer neemt gewoon 'n wettig betaal middel aan, daar is niets duisters aan.
N dealer maakt van iedere levering 'n factuur waar bij een pin betaling 'n pinbon opzit en anders contante betaling op staat.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 04 dec, 2019 20:19

turbopilot schreef:
wo 04 dec, 2019 19:39
Met zwart geld bij een dealer betalen, kan alleen als de dealer ook werkt met zwart geld volgens mij

Alleen als je een zwarte auto koopt, alle andere kleuren zijn legaal. :D

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 04 dec, 2019 20:34

Wat was nou ook alweer de meest verkochte Saab-kleur? ... :D

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 04 dec, 2019 20:34

Prima plan van de overheid. Ik heb niks te verbergen dus ze mogen mij op alle manieren controleren. Ook qua privacy, het interesseert me werkelijk geen ene reet, zolang ze maar niet meekijken in mijn eigen huis.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 04 dec, 2019 20:42

Het kabinet vraagt burgers, organisaties en andere belangstellenden om te reageren op het plan om
cashbetalingen vanaf 3.000 euro voor handelaren te verbieden, alsmede de maatregel die het eenvoudiger
voor banken maakt om gegevens uit te wisselen. De maatregelen zijn onderdeel van een plan waarmee
minister Hoekstra van Financiën en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid witwassen willen aanpakken.
Bron: https://www.security.nl/posting/633617/ ... 3_000+euro

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 04 dec, 2019 20:48

Gårdarket schreef:
wo 04 dec, 2019 20:34
qua privacy, het interesseert me werkelijk geen ene reet, zolang ze maar niet meekijken in mijn eigen huis.
Ze weten alleen wanneer en hoe lang je thuis bent (slimme meter), welke Tv programma’s je kijkt en welke sites je bezoekt en wat je op Facebook, whatsapp, etc bespreekt (en daarmee wat je interesses zijn (marketing, goud waard die info), wat je eet (ah bonuskaart etc), van wie je post krijgt etc. Waar je tankt en waar je je verder begeeft (gps telefoon) en kunnen al deze gegevens koppelen op een juridisch (nog net) toegelaten manier. Valt best mee wat ze volgen bij je thuis / in eigen auto :lol:

Mij interesseert mijn privacy me niet per se heel veel lees ik wil in bepaalde gevallen wel een deel opgeven in ruil voor gemak (navigatie bijv) maar ik vind het fout dat onder voorwendselen dat ze zwart geld willen aanpakken weer meer controle invoeren en dat je tegenwoordig al raar wordt aangekeken als je ergens contant wilt betalen. Aan contant geld komen wordt al steeds lastiger want het aantal pinautomaten en bankfilialen neemt af. En ja ik vind pinnen ook reuze handig maar ik wil zelf de keuze kunnen maken wat ik contant betaal of ontvang en wat ik met de pas doe. Als ik bijv iets verkoop via marktplaats hoeft die persoon ook niet per se alles van mij te weten. Contant is dan een perfecte manier om enigszins anoniem te handelen. Zonder dat het geheimzinnig of illegaal wordt.

P.S. ik denk niet dat het in Rusland beter is of dat ik daar beter af ben. Ik ben puur kritisch op de gang van zaken in ons land, gelukkig is dat (nog) toegestaan.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 04 dec, 2019 20:58

Die slimme meter werkt vanavond niet want het huis wordt nu verwarmd d.m.v. beukenhout :D . Bonuskaart heb ik wel, maar staat op een willekeurig gekozen naam. Maar het ging mij er niet om bij huis maar in huis, en dan doel ik op camera's o.i.d.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 04 dec, 2019 21:01

Sapphire schreef:
wo 04 dec, 2019 20:48
.... en dat je tegenwoordig al raar wordt aangekeken als je ergens contant wilt betalen....
Het zijn vaak nieuwe ondernemers die hun zaak net geopend hebben, die alleen elektronische betalingen accepteren.
Zij zien af van cash, omdat zij het afstorten van cash te veel gedoe vinden en vanwege veiligheidsrisico’s van cash.
De meeste van hen zijn overigens coulant tegen klanten die alleen cash bij zich hebben. Ze laten hen op rekening
betalen of toch contant afrekenen. Een kwart zegt de klant dan te weigeren.

Bron: https://www.dnb.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... 79982.jsp#

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 04 dec, 2019 21:09

Het geldt daar dan weer niet voor particuliere aankopen via bv marktplaats.

Plaats reactie