"oude" auto,s

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)

"oude" auto,s

Bericht door CBA » ma 11 nov, 2019 10:54

--------------------------------------------
In Nederland rijden nog 1,2 miljoen
auto's van 15 jaar of ouder.Dat is 17%
van het wagenpark,maar ze veroorzaken
35% van de stikstofuitstoot en 50% van
het fijnstof.Een diesel uit 1999 stoot
zes keer meer NOx uit dan een moderne.

Het kabinet komt vermoedelijk deze week
met stikstofmaatregelen.Volgens het AD
wordt ook een opkoopregeling voor oude
vervuilende voertuigen overwogen
-------------------------------------------------

En nu is het genoeg!!!!!
;-|+

vanderzanden
Geregistreerd lid

Re: "oude" auto,s

Bericht door vanderzanden » ma 11 nov, 2019 11:11

Hoeveel 15 jarige wagentjes passen er op het Malieveld?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 nov, 2019 11:27

Terecht benoemde feiten. En terecht dat er maatregelen komen.

janvl
Geregistreerd lid

Bericht door janvl » ma 11 nov, 2019 14:26

Daar hebben een paar mensen het boekje "how to lie with statistics" uit 1952 van Daryll Huff goed gelezen.

De industrie wil elektro-auto's verkopen waar en hoezeer die vervuilen interesseert niemand.
De druk uit de neoliberale hoek wordt steeds groter, maar je hoort bijna niemand protesteren tegen
cruise-schepen, massa-toerisme, idioot veel vliegen, vlees eten of SUV's boven de 2000 kg.

Langzaam wordt ik konsumeer-weigeraar.

Jan

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 nov, 2019 14:35

Het lijkt me alleen maar correct om binnen een gegevensset aan te geven welke subsets in welke verhoudingen bijdragen tot een ervaren (of gesteld) probleem.

Pas als je dat op tafel hebt kun je gerichter tot beleid komen in het bestrijden van het gestelde probleem. Dat is correct en fair.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 11 nov, 2019 14:44

Het zou me niets verbazen dat dit bericht, precies zoals het de wereld ingaat, deel 1 is van de communicatie van het volgende besluit, deel 2: intrekken van de youngtimer regeling.
Een fractie minder vervuiling én snel geld (denken te) verdienen.

Mariacci
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Mariacci » ma 11 nov, 2019 16:46

In feite is die youngtimerregeling ook een vreemde regeling die tot ongewenst handelen leidt. Ik profiteer er zelf ook van, maar het verbaast me jaarlijks dat die nog bestaat.

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » ma 11 nov, 2019 18:20

16 cruiseschepen stoten net zo veel uit als alle auto’s op de wereld

Waarom altijd de burger pesten

Het stikstofprobleem is sowieso een onzin verhaal
De planten die er niet tegen kunnen zijn bewust geplant het zijn in mijn ogen ook geen natuurgebieden want ze zijn aangelegd dus dan noem ik het een tuin

Als je natuur wilt moet je gewoon niks doen dan slokt de natuur het gebied wel op kijk maar naar Tsjernobyl

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » ma 11 nov, 2019 18:59

Zomaar wat vragen bij dit bericht, dat volgens mij qua statistieken te kort door de bocht gaat (ook al heb ik Jan Anne Annema van de TU Delft best hoog zitten):
- Waar is mee gerekend: daadwerkelijk gemeten uitstoot van elke auto of uitstoot op papier (ook van de sjoemeldiesels)?
- Is rekening gehouden met hoeveel kilometers een auto daadwerkelijk rijdt? Oudere auto’s maken over het algemeen minder kilometers dan nieuwere. (Mijn 95 stoot zeker weten per gereden kilometer meer uit, maar rijdt er niet veel).
- En, in wiens belang komt dit bericht nu in deze vorm naar buiten?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 nov, 2019 19:13

Joopyboy schreef:
ma 11 nov, 2019 18:59
- Is rekening gehouden met hoeveel kilometers een auto daadwerkelijk rijdt? Oudere auto’s maken over het algemeen minder kilometers dan nieuwere. (Mijn 95 stoot zeker weten per gereden kilometer meer uit, maar rijdt er niet veel).
Het CBS heeft vastgesteld dat de auto's waar het hier om gaat (die dus mogelijk doelwit zijn van een mogelijke sloopregeling door o.m. kabinet overwogen) ca 10-12.000 km per jaar rijden. Dat is ook de basis van stikstof, CO2 en fijnstof berekeningen (uiteraard met marges).

Rond 17:07 was er op Radio1 (Nieuws &Co) een item hierover met RAI voorzitter Stefan van Eijck
Joopyboy schreef:
ma 11 nov, 2019 18:59
- En, in wiens belang komt dit bericht nu in deze vorm naar buiten?
Het AD komt hier mee nav aankondiging dat kabinet een snelle maatregelen richting wegverkeer overweegt. De BOVAG, aanjager achter vorige sloopregeling, lijkt hier ook een aanjager te zijn en komt zelfs met financieringsdekking (teveel geinde BPM). Mogelijk hebben zij de krant gepolsd voor een artikel als onderdeel van de lobby. Zij zijn natuurlijk belanghebbende in stuwende omzet in de branche.
https://www.ad.nl/auto/oude-auto-s-zijn ... ~adab45cb/

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Killercave86 » ma 11 nov, 2019 20:08

Heb even gekeken snel en kon alleen CO2 uitstoot vinden
Een Mercedes uit 1998 300 Td 177pk. 219 gram per km
Één Mercedes uit 2018 220cdi 170pk. 109 gram per km

Het is weliswaar geen stikstof maar hier zit geen 6 keer verschil in

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » di 12 nov, 2019 8:48

Als er inderdaad zoveel met oudere auto's gereden wordt lost het probleem zich zelf op lijkt mij. Zoniet is er geen probleem. De nl overheid heeft auto's jarenlang zwaar belast met hoge aanschafprijs tot gevolg. Als je in omringende landen kijkt zie je over het algemeen veel jongere auto's in het verkeer. Autorijden is hier erg duur met het gevolg dat er minder budget is voor een nieuwe (re). Volgens mij hebben ze dit met beleid zelf in de hand gewerkt als er al een probleem zou zijn. Ik denk dat een natuurlijk verloop met andere regels het probleem voor iedereen op een zachte niet dwingende manier oplost. Een liefhebber van oude auto's die veel km maakt zullen maar een zeer klein percentage zijn, de meeste mensen willen echt wel een nieuwere schone auto.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 12 nov, 2019 12:00

pieter TS schreef:
di 12 nov, 2019 8:48
... De nl overheid heeft auto's jarenlang zwaar belast met hoge aanschafprijs tot gevolg. Als je in omringende landen kijkt zie je over het algemeen veel jongere auto's in het verkeer. Autorijden is hier erg duur met het gevolg dat er minder budget is voor een nieuwe (re)...
Hear hear! Precies waar ik aan zat te denken. :idea:
pieter TS schreef:
di 12 nov, 2019 8:48
... de meeste mensen willen echt wel een nieuwere schone auto.
Denk dat dat minder mee genomen wordt in de beslissing, men wil vooral een moderene auto waar veel gadgets op zitten en waar weinig tot geen onderhoud aan zit de komende jaren.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 12 nov, 2019 20:30

Heb je wel eens gehoord van die grap over die Saab die 240 km/u kan? Hij mag maar 100, haha.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat rijden. Eerlijk gezegd rijd ik regelmatig 100 of 110 omdat het zuinig en relaxed is.
Maar wat zal het effect qua doorstroming zijn als alle auto's en vrachtwagens allemaal zoiets gaan rijden??

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » di 12 nov, 2019 20:48

Als binnenkort die 90 van mij rijklaar is, dan is 100 kn/uur best lekker relaxed rijden met een bijna 35 jarige.
Kan het gereviseerde blok lekker rustig inlopen.

Maar het terugbrengen van de max. snelheid is weer een mooi geval van kapitaalvernietiging.
De verhoging naar 130 km/uur van een paar jaar geleden om de gedoogsteun van Wilders voor het eerste kabinet Rutte te behouden, heeft in crisistijd zo’n 200 miljoen euro gekost. Dit terwijl mensen in de bijstand bij de voedselbank terecht kwamen en het onderwijs verder uitgekleed werd.
En nu wordt alles zomaar weer teruggedraaid.

Plaats reactie