Zelfrijdende auto's - The End of Driving Fun?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Zelfrijdende auto's - The End of Driving Fun?

Bericht door RoelandV » vr 01 nov, 2019 23:05

De zelfrijdende auto komt in hoog tempo op ons af.

Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven voorspelt zelfs dat we over een paar jaar
op de snelweg soms al even een dutje kunnen doen in onze autonome voertuigen.
Bron: https://www.nrc.nl/advertentie/volvo/st ... dende-auto

Ik vraag me of we straks in een zelfrijdende auto nog wel plezier beleven aan het autorijden.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Zelfrijdende auto's - The End of Driving Fun?

Bericht door Luud » vr 01 nov, 2019 23:25

Dat is niet de eerste keer, alhoewel techniek niet stilstaat...... :O:
https://www.volkskrant.nl/economie/visi ... ~b5794dcf/

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 01 nov, 2019 23:27

Luchtfietserij..

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » vr 01 nov, 2019 23:54

Ik moet het nog zien gebeuren, zullen er toch eerst wetten gemaakt moeten worden over de aansprakelijkheid. En dan nog de betrouwbaarheid van de software. Een Tesla heeft een hoop software en is ook de auto die bovenaan staat in het lijstje met de meeste storingen.
Er moet nog heel wat gebeuren voor ik mijn leven in handen geef van een hoeveelheid software. Een flinke data storing en het loopt vreselijk uit de hand..... en dan hebben we het nog niet eens over de risico’s van hacken of andere bugs :|

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 02 nov, 2019 7:27

Een mens reageert in stadsverkeer adekwater, dat staat al vast, de mens is qua gedrag ook te onvoorspelbaar om dit 'n succes te maken.
En van vrije banen voor autonome auto's kan geen sprake zijn in onze huidige infrastructuur.
Vergeet om heel veel redenen autonoom rijden de eerstkomende 10 jaar nog maar ..

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 02 nov, 2019 11:09

Thomas Müller (Audi) is enthousiast over de zelfrijdende auto:
https://www.audi.nl/nl/web/nl/voorspron ... uller.html

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 02 nov, 2019 14:00

Hij heeft zelf wel 'n rijbewijs?

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 02 nov, 2019 14:49

verde900 schreef:
za 02 nov, 2019 7:27
En van vrije banen voor autonome auto's kan geen sprake zijn in onze huidige infrastructuur.
Vergeet om heel veel redenen autonoom rijden de eerstkomende 10 jaar nog maar ..
Precies, technisch is al heel lang veel mogelijk (wordt al decennialang aan gewerkt) maar de bottleneck is de huidige infrastructuur die autonoom simpelweg niet toelaat. Zolang autonoom en niet-autonoom dezelfde infrastructuur moeten gebruiken is aan een verspreiding van autonoom niet te denken. Aangezien een verandering op korte termijn van de infrastructuur die de laatste 100 jaar ontstaan is niet waarschijnlijk is, kan je rustig van 20-30 jaar uitgaan, ALS het er ooit van komt!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 02 nov, 2019 15:08

Uiteindelijk gaat het er wel van komen. We rijden ook niet meer in paardenkoetsen. Maar daar gaan nog wel de nodige decennia overheen voor we (vrijwel) geheel autonome automobiliteit hebben.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 02 nov, 2019 17:47

Zelfrijdende auto's zijn helemaal niks nieuws, al in 1969 was er deze:
Afbeelding

serieus: ik geloof er nog niet in. Zo lang een camerasensor het verschil nog niet kan zien tussen een overwaaiende plastic zak en een overstekend mens gaat het hem nog niet worden.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 02 nov, 2019 18:43

Het optimisme van enkele jaren geleden is inmiddels ingeruild voor realisme. ‘Toeleveranciers en concerns die aan de technologie werken hebben hun planning voor de invoering van AI flink aangepast’, zei Toyota's vice-president Shigeki Tomoyama afgelopen week tegen Reuters. Toyota was overigens een van de autoconcerns die al langere tijd zei dat de autowereld te optimistisch was over de komst van de robotwagen. Ook elders is het optimisme teruggeschroefd. ‘We hebben de invoering van de zelfrijdende auto overschat’, zei de nieuwe Ford-topman Jim Hackett eerder dit jaar. Zijn bedrijf werkt inmiddels samen met Volkswagen aan de technologie, om kosten te besparen. Ook andere concerns klitten samen. Zo werkt Daimler samen met onder meer toeleverancier Bosch.

De komende twee jaar zullen enkele concerns de sprong wagen van level 2 naar 3. Onder meer Mercedes-Benz liet doorschemeren dat zijn nieuwe topmodel S-klasse vanaf volgend jaar level 3 ondersteuning biedt. Maar in welke mate en onder welke omstandigheden is onbekend. Een Nederlandse woordvoerder wil evenmin zeggen of de technologie hier beschikbaar komt. De elektrische iNext van BMW die in 2021 te koop is, zal ook level-3-functies bieden. Volgens een woordvoerder ook in Nederland, ‘maar we kunnen nog geen nadere details geven’.

Daarmee is het visioen dat veel autobazen enkele jaren geleden hadden, voorlopig verdampt. De mens houdt voorlopig het heft in handen.
Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/visi ... ~b5794dcf/

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 02 nov, 2019 19:02

RoelandV schreef:
vr 01 nov, 2019 23:05
De zelfrijdende auto komt in hoog tempo op ons af.
Ik vraag me of we straks in een zelfrijdende auto nog wel plezier beleven aan het autorijden.
Ik ben voor mijzelf bang van niet , dan is voor mij de lol van het rijden er wel vanaf, da's niet misschien
Dat is nu nu al aan het gebeuren met de elektrische auto's.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 02 nov, 2019 19:35

Onze landgenoot Laurens van den Acker is bij Renault verantwoordelijk voor het design van nieuwe modellen.
Onder zijn hoede zijn ondermeer de EZ-Go, de EZ-Pro en de EZ-Ultimo ontworpen:

Afbeelding
Bron: https://www.ad.nl/auto/zelfrijdende-aut ... ~afa97490/

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 02 nov, 2019 19:36

Luchtfietserij in het kwadraat..

Juist Franse fabrikanten hebben Electronica nooit helemaal goed begrepen.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 02 nov, 2019 19:47

Ik denk dat we Laurens van den Acker niet moeten onderschatten:

Afbeelding
https://www.youtube.com/watch?v=AwJsNcBSW8g

Plaats reactie