Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
De lokale bevolking profiteert minder dan zou kunnen inderdaad, maar dat wij daar aan mee zouden moeten helpen?? Geen haar op m'n hoofd!!! Ik heb in die gebieden 2x een half jaar (mogen) werken, een unieke ervaring, dat wel. Er komen daar miljarden binnen, denk soms wel eens meer dan bij de hele BV Nederland. Nee ze hebben genoeg, dat het vaak op de "verkeerde" plekken zit is duidelijk, dat zie je ook in de westerse wereld. Van mij krijgen ze geen cent. Beter nog: als ik eindelijk eens zou krijgen waar ik nog recht op heb, zou ik nu een nagel nieuwe lightyear one bestellen. Maar ik ben (was) een avonturier; arm van buiten, maar een rijke geest. Hahahaha lekker filosofisch.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Natuurlijk is dat zo, maar zoals ik probeerde aan te geven is het makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet niet hoe je het zelf voor je ziet, maar ik heb niet de behoefte om de politiek in te gaan om me te kunnen mengen in de besluitvorming over de betreffende gelden. Bovendien geef je impliciet iedereen dan die opdracht om zich maar niet te onttrekken aan verantwoordelijkheden en dat is natuurlijk onwerkbaar. Daarbij: in onze parlementaire democratie is dat ook niet het idee van besturen. Dat bestuurders vervolgens zaken laten liggen ligt buiten mijn macht naar mijn mening. Ik ben groot voorstander van het ophogen van het ontwikkelingsbudget, om maar wat te noemen. Maar buiten die mening en het tekenen van een eventuele petitie of het uitbrengen van mijn stem op een partij die in die richting wil bewegen, doe ik er weinig aan.
En nog even over die lokale bevolking. Wanneer kregen jij en ik voor het laatst een toelage gestort vanwege de verkoop van Gronings gas? Je kunt nu stellen dat we daarvan profiteren doordat dit de belastingdruk op de burger verlicht, maar dat geldt in principe precies zo voor de door jou genoemde landen. Dat die overheden dat niet doorvoeren en de onze wel (als dat inderdaad zo is) is niet aan de eindgebruiker, lijkt me. We kunnen er wel wat van vinden, maar mijn 'uit protest' niet gekochte liter benzine is niet van enige betekenis voor de oligarchen in Saudi Arabië. Slaat geen deuk in een pakje boter, al zou heel Nederland het doen. Kortom ik vind het een beetje een flauwe redenatie/beschuldiging (ook al is ze theoretisch juist).
- Gårdarket
- Donateur (5x)
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Blijkbaar is de kogel door de kerk en gaat het rekeningrijden in 2030 toch echt gebeuren.
Maar de overheid kennende wordt het een grote farce want ik zie echt niet in hoe ze dit voor elkaar willen krijgen. Legio voorbeelden waaruit blijkt dat zelfs zaken die vele malen simpeler (lijken) te zijn maar niet van de grond willen komen of volkomen zijn mislukt.
Maar de overheid kennende wordt het een grote farce want ik zie echt niet in hoe ze dit voor elkaar willen krijgen. Legio voorbeelden waaruit blijkt dat zelfs zaken die vele malen simpeler (lijken) te zijn maar niet van de grond willen komen of volkomen zijn mislukt.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Subaru Outback
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Heb ik sinds drie jaar eindelijk een 900, die sinds twee jaar belastingvrij is en sinds een jaar ook daadwerkelijk rijdt, krijg je dit...
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
En dat terwijl je hem speciaal voor dat doel had gekocht… kun je straks de gastank weer uitbouwen
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Mijn aanname is dat er een begaafde lobby in gaat slagen om onze beleidsmakers te overtuigen dat het prima uitvoerbaar is om middels een ‘eenvoudig’ track&trace systeem te gaan registreren wanneer wie waar rijdt. En dat precies dàt het Ei van Columbus is om belastingen op gereden kilometers 'eerlijk en transparant' te kunnen gaan heffen.
Immers, in ons land mag zelden iets over één kam geschoren worden en dus gaan er zeer waarschijnlikk verschillende tarieven gelden, voor verschillende weggebruikers op verschillende routes en in verschillende tijdzones. En dat gaat niet via een eenvoudige heffing op brandstof, laat staan electriciteit want dat laat zich uberhaupt lastig registreren wanneer 't gebruikt wordt om een auto op te laden. Dat zo'n systeem 'stand alone' voor NL alleen werkt en soortgelijke problematiek in andere EU landen niet oplost, zal eerst wel worden 'geparkeerd'. Hebben we met tolkastjes voor vrachtwagens in verschillende landen ook al meegemaakt.
Denkend aan de invoering van de OV jaarkaart, de draconisch falende automatisering bij de belastingdienst en andere, door beleidsmakers besloten, hoog technologische projecten zoals de Betuwelijn en de Noord-Zuidlijn in A’dam, houd ik mijn hart vast. Er zal wel eerst een paar miljard geïnvesteerd worden om de hele dienst op te tuigen en daarna 'moet' het dan wel een groot succes worden...
Probleem met dit soort dingen is mijns inziens dat er niet één 'eigenaar' is van de gehele problematiek.
Dat zòu natuurlijk 'De Mensheid' moeten zijn, maar dat is een taalkundig en ideologisch begrip dat in de praktijk niet georganiseerd bestaat. Er bestaat dus wel een probleem dat ons allemaal raakt, maar niet zoiets als een collectief gedeeld probleem, laat staan een collectief gedeelde oplossing. Maar we gaan ‘t zien. De politieke trein rijdt. En die stopt doorgaans niet, hoeveel wisselstoringen en vertragingen er ook ontstaan. Hoewel ik ook al even vermoed dat de politiek hopeloos aan 't vastlopen is in volstrekte visie-loosheid. En helaas zeker niet alleen op dit vlak.
Immers, in ons land mag zelden iets over één kam geschoren worden en dus gaan er zeer waarschijnlikk verschillende tarieven gelden, voor verschillende weggebruikers op verschillende routes en in verschillende tijdzones. En dat gaat niet via een eenvoudige heffing op brandstof, laat staan electriciteit want dat laat zich uberhaupt lastig registreren wanneer 't gebruikt wordt om een auto op te laden. Dat zo'n systeem 'stand alone' voor NL alleen werkt en soortgelijke problematiek in andere EU landen niet oplost, zal eerst wel worden 'geparkeerd'. Hebben we met tolkastjes voor vrachtwagens in verschillende landen ook al meegemaakt.
Denkend aan de invoering van de OV jaarkaart, de draconisch falende automatisering bij de belastingdienst en andere, door beleidsmakers besloten, hoog technologische projecten zoals de Betuwelijn en de Noord-Zuidlijn in A’dam, houd ik mijn hart vast. Er zal wel eerst een paar miljard geïnvesteerd worden om de hele dienst op te tuigen en daarna 'moet' het dan wel een groot succes worden...
Probleem met dit soort dingen is mijns inziens dat er niet één 'eigenaar' is van de gehele problematiek.
Dat zòu natuurlijk 'De Mensheid' moeten zijn, maar dat is een taalkundig en ideologisch begrip dat in de praktijk niet georganiseerd bestaat. Er bestaat dus wel een probleem dat ons allemaal raakt, maar niet zoiets als een collectief gedeeld probleem, laat staan een collectief gedeelde oplossing. Maar we gaan ‘t zien. De politieke trein rijdt. En die stopt doorgaans niet, hoeveel wisselstoringen en vertragingen er ook ontstaan. Hoewel ik ook al even vermoed dat de politiek hopeloos aan 't vastlopen is in volstrekte visie-loosheid. En helaas zeker niet alleen op dit vlak.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 03 jul, 2022 15:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
ik heb sinds 1988 een 900, waarvan ik al die jaren braaf belasting betaal.
Toen de 25 jaar eraan kwam met vrijstelling mrb: afgeschaft, dus wachten tot die 40 jaar wordt
Toen de 40 jaar eraan kwam met vrijstelling mrb in 2030.......ook afgeschaft wegens rekeningrijden
conclusie: overheden zijn nergens op aarde te vertrouwen.
Hoofdzaak is dat ik geniet van mijn saab
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Kerk is nog niet gebouwd en de kogel moet nog gegoten worden. Dit is de intentieverklaring dat er een buurtkerkje moet komen.
Wat nu is neergelegd gaat niet werken, al is het alleen maar vanwege de gedachte dat Nederland belasting kan heffen over consumptie in Frankrijk, Marokko, Schotland of Andorra in de vorm van gereden kilometers.
Ik ben overigens een groot voorstander van gebruikersheffingen voor iedereen in plaats van het selectief belasten van het bezit van auto's.
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Het kabinet heeft rekening rijden tot een soort nieuwe heilige koe verheven.
De grote vraag is of er straks wel voldoende draagvlak is om die nieuwe heilige koe in te voeren.
Ten eerste: als je automobilisten minder wilt laten rijden, dan is het erg onlogisch om komend jaar alvast de subsidie op het openbaar vervoer te schrappen.
Je kunt volgens mij niet EN mensen vragen om de auto te laten staan EN bezuinigen op het OV.
Ten tweede: als de huidige krapte op de arbeidsmarkt blijft bestaan, dan zal men bijv. bij koeriersbedrijven per koerier meer km's gaan rijden.
Rekeningrijden wordt dan 'hét grote obstakel om de koeriersdiensten betaalbaar te houden. En dat zal ongetwijfeld voor meer sectoren gelden.
Ten derde: ik voorzie dat veel kleine belangengroepen straks gaan roepen dat er voor hun belangengroep een uitzondering moet worden gemaakt.
Om al die belangengroepen tegemoet te komen worden er op zijn Hollands weer héél veel uitzonderingen op de regel gemaakt.
Het resultaat is een zeer ingewikkelde fiscale regeling waar vrijwel niemand nog iets van begrijpt, laat staan de Belastingdienst...
De grote vraag is of er straks wel voldoende draagvlak is om die nieuwe heilige koe in te voeren.
Ten eerste: als je automobilisten minder wilt laten rijden, dan is het erg onlogisch om komend jaar alvast de subsidie op het openbaar vervoer te schrappen.
Je kunt volgens mij niet EN mensen vragen om de auto te laten staan EN bezuinigen op het OV.
Ten tweede: als de huidige krapte op de arbeidsmarkt blijft bestaan, dan zal men bijv. bij koeriersbedrijven per koerier meer km's gaan rijden.
Rekeningrijden wordt dan 'hét grote obstakel om de koeriersdiensten betaalbaar te houden. En dat zal ongetwijfeld voor meer sectoren gelden.
Ten derde: ik voorzie dat veel kleine belangengroepen straks gaan roepen dat er voor hun belangengroep een uitzondering moet worden gemaakt.
Om al die belangengroepen tegemoet te komen worden er op zijn Hollands weer héél veel uitzonderingen op de regel gemaakt.
Het resultaat is een zeer ingewikkelde fiscale regeling waar vrijwel niemand nog iets van begrijpt, laat staan de Belastingdienst...
Keep on smiling!
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
In beginsel: Als er een km-heffing komt moeten de accijnzen van de branstof. We hebben nu al accijnzen over accijnzen en daarover nog BTW (wat op zich als idioot is), maar daarbovenop nog een km-tarief is absoluut onacceptabel. Dus of/of niet en/en.DV 9-3 schreef: ↑zo 03 jul, 2022 0:06Mijn aanname is dat er een begaafde lobby in gaat slagen om onze beleidsmakers te overtuigen dat het prima uitvoerbaar is om middels een ‘eenvoudig’ track&trace systeem te gaan registreren wanneer wie waar rijdt. En dat precies dàt het Ei van Columbus is om belastingen op gereden kilometers te gaan heffen.
Immers, in ons land mag zelden iets over één kam geschoren worden en dus gaan er zeer waarschijnlikk verschillende tarieven gelden, voor verschillende weggebruikers op verschillende routes en in verschillende tijdzones. En dat gaat niet via een eenvoudige heffing op brandstof, laat staan electriciteit want dat laat zich uberhaupt lastig registreren wanneer 't gebruikt wordt om een auto op te laden. Dat zo'n systeem 'stand alone' voor NL alleen werkt en soortgelijke problematiek in andere EU landen niet oplost, zal eerst wel worden 'geparkeerd'. Hebben we met tolkastjes voor vrachtwagens in verschillende landen ook al meegemaakt.
Absoluut niet: Een trackingsysteem van voertuigen. Geheel overbodig en de zoveelste inbreuk op privacy. Is niet nodig. Alles kan via de jaarlijkse APK-keuring. km-stand noteren en klaar. DIt betekent bovendien een gigantische besapring op nodeloze investeringen.
Verschillende tarieven: Die kunnen ook met de NAP-kmstand worden bepaald in combinatie met het kenteken. Het kenteken voert naar een eigenaar, zijnde een persoon of een bedrijf/organisatie. Aandrijvingsvorm en daarmee brandstof soort of electriciteit zijn rechtstreeks af te leiden. Elke mogelijke vorm van berekening ter compensatie of tariefsgroepindeling zijn daarmee mogelik en het programmeren ervan een peuleschil. Evenals updates bij wijzigingen.
De RDW heeft de afgelopen jaren al geinvesteerd om de geregistreerde basisinformatie per voertuig uit te breiden. Alle informatie hoeft niet realtime en/of online beschikbaar te zijn. Fakturering kan prima achteraf funktioneren. Er is geen noodzaak voor enorm kostbare trckingsystemen. Productie van kastjes, bekabeling, kosten en ritjes naar inbouwstations en noem maar is allemaal extra belastend voor het milieu. En de bedoeling is immers om het milieu te sparen. Dat moet je dan in beginsle al doen.
Dus F that lobby, wat mij betreft!
Verder eens met Roeland V.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Ik heb jaren met een niet werkende kilometerteller gereden; die haal ik maar weer eens tevoorschijn
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Het voorstel zoals voorligt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-gebruik
Met andere woorden, als het aan het kabinetsvoornemen ligt:
- registratie zo simpel mogelijk (oftewel: zo min mogelijk overhead of afhankelijkheid ingewikkelde technologie); denk daarbij aan iets als een APK meetmoment.
- inkomstenneutraal
Wat de "* de lobby" ervan maakt is aan hen.
Tijdspad dat voorligt met alle tussenstappen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-gebruik
Met andere woorden, als het aan het kabinetsvoornemen ligt:
- registratie zo simpel mogelijk (oftewel: zo min mogelijk overhead of afhankelijkheid ingewikkelde technologie); denk daarbij aan iets als een APK meetmoment.
- inkomstenneutraal
Wat de "* de lobby" ervan maakt is aan hen.
Tijdspad dat voorligt met alle tussenstappen:
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Als die plannen in 2024 in de Tweede Kamer worden besproken dan verwacht ik veel verzet vanuit de bevolking.
De algemene tendens zal zijn dat men zich beperkt voelt in zijn/haar bewegingsvrijheid.
De algemene tendens zal zijn dat men zich beperkt voelt in zijn/haar bewegingsvrijheid.
Keep on smiling!
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Dat zal je niets helpen. Alleen kalmte kan je redden. Edit: Je post over een bezoek aan de tweede kamer met een geleende tractor is aangepast zie ik. De kalmte heeft al overwonnen.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Maak je maar geen zorgen: tegen de tijd dat het ingevoerd gaat worden zal het een extra heffing zijn omdat men er inmiddels uit is dat er anders teveel geld blijft liggen. Dus 40 jaar MRB betalen en daarbovenop per gereden km, btw en accijns op brandstof (en btw op onderhoud). Zo zijn van de totale kosten van het vermaledijde autorijden steeds meer procenten voor de staatskas. In de randstad misschien (!) nog te verantwoorden maar in het noorden is nauwelijks een spoorinfrastructuur om maar wat te noemen. Daar zijn overigens wel allerlei studies naar (gedaan), maar vooralsnog wijzen die uit dat het niet rendabel is (ook weer zo’n populair woord), dus dat gaat nog wel even duren. Die mensen worden dus “uit de auto gejaagd” zonder dat er echt een alternatief is.
We gaan wel zien hoe het vordert, het zal grotendeels toch vóór ons besloten worden. Je ziet de macht steeds meer geconcentreerd worden maar dat kan het volk niet keren. Het enige wat je kunt doen mijns inziens is (al dan niet ten koste van anderen) heel goed voor jezelf zorgen want met geld kun je nog steeds tot op zekere hoogte vrijheid kopen.