Pagina 7 van 25

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: vr 22 mar, 2019 8:44
door verde900
Het milieubewustzijn neemt toe bij de toename van subsidies, nemen die af is het milieubewustzijn ook weg.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: vr 22 mar, 2019 9:26
door ROSIER
Het milieubewustzijn neemt toe bij de toename van subsidies, nemen die af is het milieubewustzijn ook weg
Ergo, het is dus geen milieubewustzijn maar kostenbewustzijn!

Het is hilarisch hoe veel van mijn collega's ter voorkoming van een beetje bijtelling zijn overgestapt naar een EV. Dit natuurlijk met de mooie toezeggingen over de (theoretische) actieradius. Nu vechten ze over wie er bij de laadpaal moet staan en kunnen ze zonder onderweg bijladen niet heen en weer naar sommige klanten komen. Willen auto ruilen met collega's omdat ze toch met de sleurhut op vakantie willen. Velen hebben spijt als haren op hun hoofd. En wie betaald al die inproductieve uren? Natuurlijk allemaal problemen in de marge maar ik rij nog even door met mijn SAAB-je (418K kilometer op de klok en bewust geen lease maar kilometervergoeding) en wacht de ontwikkelingen met belangstelling af.

:O:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: vr 22 mar, 2019 10:40
door Steve-O
Tja, de praktijk haalt de theorie snel in dus. De EV is veel en veel te vroeg als oplossing de media in geslingerd en politici zijn er in gestonken.

Twee Zweedse politici stonden twee van de duizendenactievoerende tieners te woord in een soort mini TV-debat. Zweden kampt ook met een energiemilieuvraagstuk, het gebruik en de uitstoot nemen vooralsnog alleen maar toe; het was terecht dat de meiden opmerkten dat Vattenfall in Duitsland gewoon op kolen draaien en niet op water- en kernkracht, en dat dat toch in de voetafdruk van de natie moet worden meegerekend. Zegt die löl van de Liberalen sussend/neerbuigend tegen de twee meisjes: "Nee, dat telt niet, we hebben het merendeel van de Zweedse huishoudens al aan de warmtepomp en zonnepanelen (= 100% bullshit ;-|+ ), nu moeten we alleen nog mensen motiveren om over te stappen op de EV." ;-(+ ;-|+

Helaas hadden de meiden op deze absolute nonsens geen weerwoord, maar ik kon hem zijn nek wel omdraaien. Volksvernaaierij! Kop-in-het-zand steken en de jeugd zand in de ogen strooien. Schandalig! ;-|+ Gelukkig is de partij volgens peilingen richting afgrond aan het glijden. Ik zou graag duwen, aarde erover en flink aanstampen, die hap.

En de minister van "miljö", van de miljöpartiet nota bene. Daar kwam niks uit. :fight_headbang:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: vr 22 mar, 2019 23:02
door tanisha
Kunnen we deze ook nog wel eventjes in de discussie gooien https://en.wikipedia.org/wiki/Compresse ... ed_air_car

Auto's op gecompenseerde lucht laten rijden de technologie is nog redelijk in ontwikkeling mdi is er het verste in.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 9:46
door turbopilot
tanisha schreef:
vr 08 mar, 2019 8:30
Ik kan mij er in vergissen maar volgens mij is de enige die wat mag trekken de Mitsubishi Outlander phev wat al een hybride is.
Dus is denk dat de elektrische rijders het met een tentje mogen doen of een hotel mogen boeken. :lol:
Ja, dat kan een kennis heeft er 1

Moest mijn dochter verhuizen, paardentrailer achter een oude 99 op lpg, ritje heen en weer 200 km. Verbruik 1 op 8
Tegen kennis, want zijn dochter kwam erbij in wonen.
Je mag mijn trailer wel lenen, hoef je geen boedelbak te huren.
Hetzelfde ritje, na 20 km hulp vd accu leeg en daarna 1 op 6 met dezelfde kar erachter :D

Een klant, had er destijds ( eerste serie) lpg bij ingebouwd, lekker geen mrb, weinig bijtelling en cross maar raak voor een knaak.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 12:55
door ReinO
ondertussen is de 'myth busted'.

Mooie bijdragen allemaal hoor, ik lees ze met genoegen.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 13:23
door tanisha
De verbrandingsmotor is ook nog niet helemaal uitontwikkeld dit https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... hates.html ontwerp is met de jaren wat in de vergetelheid geraakt.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 13:37
door ReinO
idd er is nog veel te verbeteren blijkbaar en dat doen fabrikanten natuurlijk ook, dat geldt zelfs voor diesels. En dan te bedenken dat we door de boeing max aan de grond te houden we nu per dag 2 miljoen extra kerosine belastingvrij de lucht injagen: hoezo klimaatdoelen? Of is dit teveel :offtopic: ?

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 14:16
door Steve-O
Je bedoelt dat als er nog meer Boeings neerstorten dit weer een beetje scheelt in de consumptie, poepen, piesen, winden laten, medicijngebruik en noem maar op ...? :mrgreen: :-S+

Ik mag aannemen dat als het om zo enorm veel toestellen gaat, er netto gewoon ook minder gevlogen wordt.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: za 23 mar, 2019 19:02
door ReinO
die boeing schijnt zoveel zuiniger zijn dat het dit meerverbruik oplevert.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: ma 25 mar, 2019 8:45
door ReinO
Het onderzoek van die professor Ernst van de Leuvense universiteit blijkt niet deugdelijk. Hij heeft zijn conclusies moeten herzien.
De footprint in CO2 is niet na 700.000 km vereffend maar 'naar verwachting' 10 tot 20 keer eerder, dus tussen de 35.000 en 70.000 km.
Met gaat oa uit van minder kobalt. Maar de misstanden worden dan weer niet meegenomen.
Zelfs op onderzoeksgebied is er nog wat te ontwikkelen.

Eea op zijn website.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: vr 29 mar, 2019 11:30
door Theun49
Inmiddels al weer minder cobalt nodig: NMC811. Nee, geen lab versie, in productie in een Audi en in een volledig elektrisch GAC model.
Gelopen race. Nu in het nieuws.

RECYCLING
Fortum (laadstations in Noorwegen) geeft de recycling van accu's een boost van 50 naar 80% opbrengst:
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... cycle.html

VOLGENDE GENERATIE ACCU
NMC811 accu's worden nu al toegepast. Ongekend snel oplaadbaar, goedkoper, 83% meer capaciteit bij praktisch hetzelfde gewicht, en veel minder cobalt.
VW maakt het waar: Audi is bij de koplopers met de toepassing van NMC811 in een populaire X1 hybride voor de Chinese markt.
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 3-bmw.html

NETBUFFERS
Bezorgd over de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening bij alleen zon en wind?
Buffercapaciteit voor het stroomnetwerk is nu al leverbaar. Meerdere aanbieders.
BYD bijvoorbeeld, levert een 100MWh station in Mexico voor een zonnepark.
Zeer veilige en bedrijfszekere lithiumijzerfosfaat accu's (tot 10000 laadcycli) zonder cobalt en andere zeldzame elementen.
https://insideevs.com/byd-to-deliver-10 ... in-mexico/
Foto in het bericht toont een 500kWh container module.

Ook in het nieuws: MAN neemt H-TEC (waterstof technologie) over.
Beoogde toepassing: regio's waar geen elektriciteit beschikbaar is.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: zo 31 mar, 2019 12:53
door Theun49
De fabriek voor de volgende generatie van accu's met nog minder cobalt staat in de startblokken.
In Polen, Johnson Mathhey, eLNO cathode materiaal, contract voor 10 jaar lithium aanvoer.
Naar verwachting in 2022/23 onderdeel van de supply chain van accufabrieken.

WATERSTOF IN ZWARE INDUSTRIE
Een voorbeeld van een goede toepassing van waterstof.

ArcelorMittal gaat een installatie bouwen waarbij 95% zuiver waterstof ingezet wordt bij de reductie van ijzer:
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... celor.html

Het gaat om een kleinschalige proef, waarbij in eerste instantie vuil geproduceerde waterstof toegepast wordt om de kosten laag te houden.
Als de methode effectief blijkt te zijn (significante verlaging CO2 uitstoot), zal op termijn echt duurzaam geproduceerde waterstof kunnen worden gebruikt.
Echt duurzaam: de 95% zuivere, groene waterstof kan namelijk uit oppervlaktewater worden geproduceerd.
Daardoor is een hoog rendement haalbaar in zonnige landen zonder negatieve effecten op de zoetwater (drinkwater) kringloop.
Het is onmogelijk om de enorme hoeveelheden waterstof die de zware industrie op termijn nodig heeft, hier lokaal te produceren.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: zo 31 mar, 2019 13:24
door ReinO
geweldige ontwikkelingen die uiteindelijk de kostprijs ook gaan drukken. Mooie bijdrage dit keer.

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Geplaatst: zo 31 mar, 2019 20:11
door jaap noord
Zit er aan te denken. Afbeelding