Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
- J3THPA1N
- Geregistreerd lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: zo 16 aug, 2020 22:39
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik denk electrisch rijden het gaat worden maar dan ook echt als grafeen als energie opslag gebruikt gaat worden aangezien dat een dichtheid heeft van meer dan 30% dan in tegenstelling tot lithium ion.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik denk dat de titel van dit topic geactualiseerd dient worden naar 3 opties. Electrisch, waterstof of synthetische brandstoffen.
We kampen namelijk met een groot tekort aan koper, en veel van de andere metalen die nodig zijn voor de productie van electrische en waterstofauto's. De hoeveelheid koper alleen is voor deze twee typen alleen al een factor van 3-5 t.o.v. Voeertuigen met een verbrandingsmotor op het is dus onmogelijk dat we massaal op auto's met een accu overstappen. Dat is een eenvoudige rekensom. Temeer omdat we koper ook voor veel andere producten nodig hebben.
Voorschrijdend inzicht bij politiek en autoproducenten blijft de sleutel tot een schonere lucht. Niet door al je geld op een paard te zetten of je zin door te drukken.
We kampen namelijk met een groot tekort aan koper, en veel van de andere metalen die nodig zijn voor de productie van electrische en waterstofauto's. De hoeveelheid koper alleen is voor deze twee typen alleen al een factor van 3-5 t.o.v. Voeertuigen met een verbrandingsmotor op het is dus onmogelijk dat we massaal op auto's met een accu overstappen. Dat is een eenvoudige rekensom. Temeer omdat we koper ook voor veel andere producten nodig hebben.
Voorschrijdend inzicht bij politiek en autoproducenten blijft de sleutel tot een schonere lucht. Niet door al je geld op een paard te zetten of je zin door te drukken.
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 24 mei, 2021 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Aluminium is een goede geleider als vervanger van koper. Wordt nu al toegepast in motoren, netkabels in de grond enz.
Enorme reserves in de aardkorst.
https://zerauto.nl/waterstof-tanken-in- ... wijd-voor/
Wereldwijd 330 tankstations toegankelijk voor publiek (stand begin 2020).
Laatste alinea is erg interessant. Gaat over duurzaamheid en het opnieuw op druk brengen na een tankbeurt.
De volgende tankbeurt duurt dan iets langer dan vijf minuten.
Elektrische laadpaal thuis? Voor minder dan €1000.
Zakelijk kun je voor minder €100.000 een waterstoftankstation op een geschikte locatie (vergunningen!!) laten plaatsen.
Enorme reserves in de aardkorst.
https://zerauto.nl/waterstof-tanken-in- ... wijd-voor/
Wereldwijd 330 tankstations toegankelijk voor publiek (stand begin 2020).
Laatste alinea is erg interessant. Gaat over duurzaamheid en het opnieuw op druk brengen na een tankbeurt.
De volgende tankbeurt duurt dan iets langer dan vijf minuten.
Elektrische laadpaal thuis? Voor minder dan €1000.
Zakelijk kun je voor minder €100.000 een waterstoftankstation op een geschikte locatie (vergunningen!!) laten plaatsen.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
VNA bezorgd over dalend marktaandeel EV`s https://automotive-online.nl/management ... d27d1ba409
En Nederland loopt door subsidies wereldwijd voorop met EV's
En Nederland loopt door subsidies wereldwijd voorop met EV's
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- ghulst
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1048
- Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
- Regio: NL - Provincie Zeeland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Nou, nee hoor. Met slechts 24,9% EV's van alle nieuw verkochte auto's staat Nederland wereldwijd op de vierde plaats over 2020. Noorwegen heeft een ruime voorsprong met 74,8%, gevolgd door IJsland met 45% en daarna Zweden met 32,2%.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Noren hebben geen keus..
IJsland heeft genoeg stroom en weinig olie
Zweden waag ik gezien stroomprijzen te betwijfelen, op benzine rijden is er substantieel goedkoper
En 'n 4e plaats wereldwijd is voorop...
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- ghulst
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1048
- Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
- Regio: NL - Provincie Zeeland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Dat zeggen we nooit als Nederland 4e wordt op een WK...
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Misschien is koude fusie wel de weg naar waterstof.
HB11 klinkt veelbelovend als bijna onuitputtelijke bron van energie voor de productie van waterstof als niet al te duurzame chemische energiedrager.
Waterstof als bron van energie in fusie is veel beter. Klopt deze logica?
www.hb11.energy
HB11 klinkt veelbelovend als bijna onuitputtelijke bron van energie voor de productie van waterstof als niet al te duurzame chemische energiedrager.
Waterstof als bron van energie in fusie is veel beter. Klopt deze logica?
www.hb11.energy
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
- J3THPA1N
- Geregistreerd lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: zo 16 aug, 2020 22:39
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Of dat we gaan rijden met donkere materie. Oneindige energie.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Ik mis een linkje naar onderbouwing. Misschien in een wormhole?
De fusie is echt.
Thermische HB11 heeft inmiddels financiering van tegen een miljard dollar. Grootschalig lijkt haalbaar voor 2030.
Laser triggering is uiteraard helemaal scifi voor mensen met een alfa achtergrond.
Zoals mevrouw Homan van GL in Grunn'ngen.
De fusie is echt.
Thermische HB11 heeft inmiddels financiering van tegen een miljard dollar. Grootschalig lijkt haalbaar voor 2030.
Laser triggering is uiteraard helemaal scifi voor mensen met een alfa achtergrond.
Zoals mevrouw Homan van GL in Grunn'ngen.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
- J3THPA1N
- Geregistreerd lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: zo 16 aug, 2020 22:39
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Als ik me niet vergis kost koude fusie nog wreed veel energie. Daarnaast staat niet iedereen te springen om op fusie te gaan rijden, laat staan hun huis er mee te verwarmen of electronica erop te laten draaien.
De eerste sport autofabrikanten beginnen nu pas in te zetten op grafeen. Lithium ion heeft zijn max zo'n beetje al bereikt qua dichtheid. Het is eerst wachten wat de formule 1 gaat doen aangezien honda zich terug trekt als motorbouwer.
Formule 1 was altijd al leidend en bindend qua consumenten auto technologie.
De eerste sport autofabrikanten beginnen nu pas in te zetten op grafeen. Lithium ion heeft zijn max zo'n beetje al bereikt qua dichtheid. Het is eerst wachten wat de formule 1 gaat doen aangezien honda zich terug trekt als motorbouwer.
Formule 1 was altijd al leidend en bindend qua consumenten auto technologie.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Oeps, excuses, nou ben ik zelf de onderbouwing vergeten van HB11 fusiereactor, die in 2030 operationeel kan zijn.
Tech reus Gooooooogle zit er wel wat in. Je weet wel: die met de energie slurpende datacenters.
Van de NASDAQ site dit keer. In de wereld van boekhouders en bedrijfskundigen geldt: money talks.
https://www.nasdaq.com/articles/google- ... 2021-04-08
Waterstof als energiedrager, maar dan niet in het belang van fossielen in chemie en de nucleaire industrie.
P.S. Als de rechtstaat nog functioneert, wordt er vanmiddag een flinke spaak in het fossiele wiel gestoken.
Tech reus Gooooooogle zit er wel wat in. Je weet wel: die met de energie slurpende datacenters.
Van de NASDAQ site dit keer. In de wereld van boekhouders en bedrijfskundigen geldt: money talks.
https://www.nasdaq.com/articles/google- ... 2021-04-08
Waterstof als energiedrager, maar dan niet in het belang van fossielen in chemie en de nucleaire industrie.
P.S. Als de rechtstaat nog functioneert, wordt er vanmiddag een flinke spaak in het fossiele wiel gestoken.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Hoezo mogelijk tekort aan accu grondstoffen? De voor EV bruikbare aluminium-ion accu is er.
Geen Kobalt, nikkel of lithium nodig.
Een doorbraak maakt dat aluminium ook toegepast kan worden in accupakketten. Met grafeen van GHG.
GHG werkt samen met de universiteit van Queensland down under aan de ontwikkeling van grafeen-aluminium-ion accu's.
Met 150Wh/kg is de energiedichtheid nu toereikend voor een 50kWh accupakket met uitstekende eigenschappen:
- in overvloed voorhanden goedkope grondstoffen: grafiet, aluminium, chloor,
- ongekend hoge vermogensdichtheid, tot 7000W /kg: koeling van accupakketten is niet nodig,
- razendsnel opladen: sneller dan waterstof tanken,
- uitstekend te recyclen en erg veilig,
- zeer lange levensduur, 2000+ laadcycli, komt overeen met 500.000+ km bij een klein accupakket (50kWh).
De knoopcel prototypes worden nog dit jaar naar klanten gestuurd voor evaluatie.
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... uqgmg.html
Geen Kobalt, nikkel of lithium nodig.
Een doorbraak maakt dat aluminium ook toegepast kan worden in accupakketten. Met grafeen van GHG.
GHG werkt samen met de universiteit van Queensland down under aan de ontwikkeling van grafeen-aluminium-ion accu's.
Met 150Wh/kg is de energiedichtheid nu toereikend voor een 50kWh accupakket met uitstekende eigenschappen:
- in overvloed voorhanden goedkope grondstoffen: grafiet, aluminium, chloor,
- ongekend hoge vermogensdichtheid, tot 7000W /kg: koeling van accupakketten is niet nodig,
- razendsnel opladen: sneller dan waterstof tanken,
- uitstekend te recyclen en erg veilig,
- zeer lange levensduur, 2000+ laadcycli, komt overeen met 500.000+ km bij een klein accupakket (50kWh).
De knoopcel prototypes worden nog dit jaar naar klanten gestuurd voor evaluatie.
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... uqgmg.html
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
- J3THPA1N
- Geregistreerd lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: zo 16 aug, 2020 22:39
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Wat zal de gemiddelde actie radius dan zijn? Want gewicht is ook een dingetje.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Vergelijkbaar met de huidige generatie EVs: VW ID3, Nissan Leaf. Maar dan minstens 20X zo snel op te laden
In de praktijk zal die waarde in eerste instantie lager liggen.
MAAR: DIT IS ECHT GROOT. DIT IS DE DOORBRAAK.
NET ALS HB11 KERNFUSIE. Veiligheidsrisico's zijn vergelijkbaar met nucleaire geneeskunde.
Daar ligt niemand wakker van. Ook niet bij de GROENEN.
P.S.: Ook niet onbelangrijk: grafeen-alu-ion heeft geen koeling nodig. https://insideevs.com/news/508179/gmg-g ... -ion-cell/
In de praktijk zal die waarde in eerste instantie lager liggen.
MAAR: DIT IS ECHT GROOT. DIT IS DE DOORBRAAK.
NET ALS HB11 KERNFUSIE. Veiligheidsrisico's zijn vergelijkbaar met nucleaire geneeskunde.
Daar ligt niemand wakker van. Ook niet bij de GROENEN.
P.S.: Ook niet onbelangrijk: grafeen-alu-ion heeft geen koeling nodig. https://insideevs.com/news/508179/gmg-g ... -ion-cell/
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html