Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » ma 13 apr, 2020 11:52

Op de website van Peugeot Nederland staat wél een actieradius bij volledig electrisch rijden:

PEUGEOT 3008 GT HYBRID4 = 59 km volgens de WLTP-standaard
PEUGEOT 508 en 508 SW HYBRID = 54 km volgens de WLTP-standaard

Bron: https://www.peugeot.nl/technologie/peug ... rid-gamma/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » ma 13 apr, 2020 13:25

Die wltp std overdrijft ook zomaar >30%
Maar 'n hybrid is verbazingwekkend veel zuiniger dan 'n benzine
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 14 apr, 2020 8:51

Daarom was de 1-aprilgrap van Maptun ook wel een teleurstelling. (Ombouwset naar electromotoren op de achterwielen en ECU-update voor de aansturing voor 9-3/9-5 T7/T8)
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » do 16 apr, 2020 10:38

Dit maakt een electrische auto veel bruikbaarder: https://www.ad.nl/auto/zweden-opent-weg ... ~af1f6b32/
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 16 apr, 2020 21:26

Het Ad schrijft:

Afbeelding
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » do 16 apr, 2020 22:14

Weg is weg, helaas, laden via het wegdek was 'n interessante optie
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 17 apr, 2020 7:10

Ik snap niet goed waarom hybride niet veel beter is opgepakt door de industrie. Het lijkt
alsof ze een tijdje misbruik hebben gemaakt van de subsidie en nu massaal overstappen
op helemaal ev. Terwijl de beste overgangsvorm echt hybride zuiniger is en niet
voor overbelasting van ons netwerk zorgt en tegelijk ons niet meer bestaand co2 probleem
oplost.
Zal wel weer iets met geld verdienen te maken hebben.... .Dat is tenminste het enige
principe waar ze op te betrappen zijn.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » vr 17 apr, 2020 8:53

SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 17 apr, 2020 9:14

De rol van Hybride werd aanvankelijk vertolk door de Prius (by Toyota). We praten 1997 Een afzichtelijke auto waar je niet gezien wilde worden. De techniek leek veelbelovend, maar de fabrikant deed beloften qua verbruik die het niet waar kon maken. De politiek ging er wel mee aan de haal voor witte (of liever groene) voetjes en beelddenken. Afgezien van subsidiejagende individuen waarbij de portemonnee vóór brein, ego en zelfrespect kwam, wilde niemand erin rijden. Het ding was gewoon a-sexy.
Toyota maakte aanvankelijk de fout om nog met een Prius 2 en ik meen zelfs een 3e versie te komen. Die, net als hun voorganger, al bij de aanblik een onrustig gevoel in de maag gaf/gaven. De techniek schreed wel voort. Toyota had beter een aantal goedlopende modellen als hybride kunnen lanceren.

Toen kwam de Tesla, die was mega-sexy. En meer powerrrrrr. Schijt aan de hybride, dacht de massa. Schijt aan de trekhaak (dan verkoop je toch gewoon de caravan), schijt aan de actieradius, schijt aan het milieu. Ik wil gewoon zo'n fallus op 4 wielen, met de chique uitstraling die richting 007-mobiel gaat. Dat rechtvaardigt het uitmergelen van Chileens grondgebied - waar je toch niet op vakantie wilt - en de kinderslavernij. Ik kan potdomme met subsidie een sportwagen kopen, voor de fractie van een Ferrari. Dat is geil, dus dat wil ik! Punt.

Inmiddels zijn er legio Hybrides die niet lelijk zijn (maar Toyota spant de kroon qua modelkeus - wel logisch ook). Maar de mensheid heeft mogelijk nog een decennium nodig om het woord Prius te vergeten. Men wil niet het gevoel hebben om terug te gaan in de tijd. "Oud=fout" in een wereld waar in 2 decennia de i-Phone al door haar nummerreeks heen is gesjeesd. Vroeger ging een telefoon 20 jaar mee. Maar wij idioten willen steeds minder betalen, steeds meer consumeren, steeds gevoel van nieuwheid. Mogelijk hetzelfde principe achter de gedachte van de eeuwige jeugd.

We verdiepen ons niet eerst grondig in de feiten en de zin ven technologische ontwikkelingen die futuristisch overkomen en waarbij de eco-marketingboodschap als zoete koek geslikt wordt omdat we zo snel mogelijk ons geweten willen sussen en willen kunnen laten zien dat we (al of niet zogenaamd) iets voor het milieu doen. Als blijkt dat dat niet zo is, dan accepteren we dat niet, maar schieten volledig in de ontkenningsfase. En het plaatje van de Tesla past daarbij. We vinden het moeilijk te begrijpen dat zoiets fraais, niet het antwoord op ons klimaatprobleem kan zijn. Het stond toch in de folder? Er zit toch subsidie op? Dan moet het toch wel kloppen? En ik wil ook dat het klopt! Punt.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » vr 17 apr, 2020 10:12

Ik verplaats me zakelijk sinds 'n maand in 'n hybride, indrukwekkend zuinig.
De euro6 diesel blijft er prive naast
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 17 apr, 2020 11:59

Mooi verhaal Steven!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Jungleman » vr 17 apr, 2020 15:31

een hybride moet er wel een beetje uitzien en functioneren als een 'normale' auto. daarom valt voor mij een Volvo/Polestar al af, want geen kachel, en te duur.

wat me wel leuk lijkt om hier op de dam te hebben staan, is een Honda Insight I:



Afbeelding

maar dat zou dan ook de enige emotieloze spleetogenbak zijn, die er hier binnenkomt.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » vr 17 apr, 2020 20:59

Die Insight-I is zeker een leuk ding. Honda was ooit best goed bezig, ook met Hybrides in "normale" auto's te bouwen. Zo ongeveer alle Honda modellen zijn in hybride versie geleverd, dat begon al vrij snel. Overigens ging Toyota via Lexus daar ook op over. Dus het was niet alleen maar a-sexuele kommer en kwel. :naughty:

En daarmee heb ik een bruggetje in (polemiek) respons op Steven's krantencolumn met een populistisch oogmerk. *knipoog* Ga je Ronaldo (Plasterk) achterna? Bij de Telegraaf of bij Geenstijl? *grin*
Steve-O schreef:
vr 17 apr, 2020 9:14
De rol van Hybride werd aanvankelijk vertolk door de Prius (by Toyota). We praten 1997 Een afzichtelijke auto waar je niet gezien wilde worden. De techniek leek veelbelovend, maar de fabrikant deed beloften qua verbruik die het niet waar kon maken. De politiek ging er wel mee aan de haal voor witte (of liever groene) voetjes en beelddenken. Afgezien van subsidiejagende individuen waarbij de portemonnee vóór brein, ego en zelfrespect kwam, wilde niemand erin rijden. Het ding was gewoon a-sexy.
Klopt. In Nederland was die eerste dan ook vrij onbekend, en werd pas sinds 2000 verkocht. In krap 4 jaar werden er nog geen 500 weggezet, waarvan ruim 75% in het eerste volledige jaar, 2001. Van de Prius-II gingen er in 2009 alleen al meer dan 8000 over de toonbank. Het is net als met vele hypes: als een nachtkaars uit gegaan. De verkopen zijn terug bij het begin.

Hoe dan ook, die aseksuele Prius-I werd in Californië waar ik in die periode veel kwam (en in 2004 langere tijd verbleef - dat was niet perse aseksueel van aard) bij veel overheidsdiensten aangeschaft. Je zag ze geregeld rijden. Zou je niet denken van een land waar de top 3 verkopen mega-pickups zijn, echte gazzgurglers. Vooral in de Bay Area/ San Francisco, dat links-radicale bolwerk van Woodstock-liberals, waar je medi-wiet legaal kon kopen voor het in Nederland uitgevonden was. Die liberals zijn trouwens andere liberals dan neoliberals, maar hej, zolang er het woord liberal in zit moet het wel slecht zijn. Het klinkt slecht, Trump zegt het, dus is het zo. Zoiets. :megafon:
Steve-O schreef:
vr 17 apr, 2020 9:14
Toen kwam de Tesla, die was mega-sexy. En meer powerrrrrr..... Schijt aan de trekhaak (dan verkoop je toch gewoon de caravan), schijt aan de actieradius, schijt aan het milieu.
Meer powerrrr. Sinds wanneer is dat een probleem voor de forummers hier? :shrug: Nou vooruit, in licht van het doel van de blog. :SHSNE: Zeker weten dat je zelf niet geregeld op zoek bent naar meer powerrrrr uit je Saab? :O: (hold on... ik wil geenszins een dubbele moraal suggereren - plaagstootje )

Over caravan en actieradius is al meer dan genoeg gezegd in deze draad. Toch ga ik er met liefde nog een keer op in. :love: Het verleidelijke in commentaren als deze is natuurlijk om te focussen op de uitzonderingen of op geprojecteerde beperkingen. Daar doe ik gerust aan mee. Waar gaat het bij een nieuw product met een nieuwe technologie neerzetten om? Als je in de IT of product ontwikkeling werkt herken je dat vast: focus en prioriteit op je hoofddoelgroep, op de kern van wat je neer wil zetten. Laat de technologie zich eerst bewijzen binnen die kaders, en bouw van daar uit verder. Als dat opportuun is.

Is voor een Amerikaans bedrijf de Europese caravaner (slechts een paar procent van de autobezitters, ik heb het hier al eens voorgerekend - zelfs in Nederland komt het niet in de dubbele cijfers) een hele belangrijke en cruciale doelgroep om het nieuwe product met een vrij nieuwe technologie die nog volop in ontwikkeling is te lanceren? Nee. Dat voelen we allemaal aan ons water. Is dat dan een bewuste middelvinger naar de consument? Nee. Dat is namelijk prioriteiten stellen in de investering en ontwikkeling. Hoe krijg je een "minimal viable product" met inachtneming ontwikkeltijd, (stand van) technologie, monetaire investering, en is dat voor je grootste doelgroepen genoeg? (dat geldt dus ook voor de actie radius argumenten - is die 350-400-450 km genoeg, voor een belangrijk deel van je doelgroep - wat is de extra vangst als je dat oprekt naar ~700 km en wat lever je daar met de huidige technologie op in (gewicht etc) - kan dat wachten tot iets later? Enzovoort - ook hier dus geen middelvinger maar prioriteiten en randvoorwaarden)

Zeker als je eerst moet weten of het product wel aan gaat slaan. Daar komt bij dat de infrastructuur voor de energie een extra "impediment" (beperking) opwerpt, die je als fabrikant niet zelfstandig uit de weg ruimt. Dat impediment betekent dat daardoor momenteel een EV voor de doorsnee caravaner die naar het buitenland gaat hoe dan ook niet bijster interessant was, vijf a tien jaar geleden. Zo'n potentiële klant was (en is nog steeds) hierdoor helemaal geen potentiële klant voor een EV. Kortom: klapstoel argument. Voor devteam dus focus op de hoofdzaak, zeker als er nog technische (en infrastructurele) beperkingen zijn voor die aanvullende wensen en eisen voor minder prominente doelgroepen. De eerste benzine auto had ook geen trekhaak. En kon ook niet op 1 tank heen en weer Parijs. Zeg me niet dat het wel zo is. :comegetsome: *knipoog*

Tesla, Nissan of Hyundai e.c. gaan niet over het netwerk van laadstations. Dat is een samenspel met overheden en andere partijen dat niet van vandaag op morgen is geregeld. Dat beseft iedereen, ook de heldere geesten zoals jij *knipoog* Het netwerk van laadstations groeit gestaag: niet snel genoeg. Maar ook dat wordt - voorspelbaarder wordt het niet meer - als klapstoel argument gebruikt: zijn er te weinig laadpalen in Europa is het niet goed want we kunnen niet ver genoeg reizen en al helemaal niet met de caravan want de trekhaak wordt onthouden, en tegelijkertijd moeten we de EV juist helemaal niet willen. De scribent stelt dat dit "niet het antwoord op ons klimaatprobleem kan zijn". Dat impliceert dat het netwerk van die laadpalen, helemaal zo belangrijk niet kan zijn. Of die eis van trekhaak, of de actieradius. Ja, wat is het nu? :shrug: (*lol*)
De opportunist herken je aan .. z'n klapstoel. :fight_poke: (*plaagstootje*)
Steve-O schreef:
vr 17 apr, 2020 9:14
Inmiddels zijn er legio Hybrides die niet lelijk zijn (maar Toyota spant de kroon qua modelkeus - wel logisch ook). Maar de mensheid heeft mogelijk nog een decennium nodig om het woord Prius te vergeten. Men wil niet het gevoel hebben om terug te gaan in de tijd. "Oud=fout"
Je wil niet weten hoe fout het was om als tiener in de Lada van je pa te worden gezien. Maar nu vinden we het "cool". Ach ja, als bijna Abrahammer heb ik zoiets van "who cares". En zo is het natuurlijk ook (ik wil hier allerminst suggereren dat elke auto zich leent om op latere leeftijd "cool" te zijn - ik laat ruimte dat de Prius dat stadium nooit zal bereiken - net als een heel legioen aan doodnormale verschrikkelijk saaie tot lelijke benzine auto's die we het liefst vergeten) *rollingeyes*

Dan nog even een laatste reactie op een zin die naast alle balorigheid bij mij gemengde gevoelens oproept en die zich tussen het lollig-serieus bedoelde schrijfsel van je (en mij) wat minder sarcasme verdient.
Steve-O schreef:
vr 17 apr, 2020 9:14
Dat rechtvaardigt het uitmergelen van Chileens grondgebied - waar je toch niet op vakantie wilt - en de kinderslavernij.
Ik wil dit uitlichten omdat dit en andere vormen van arbeidsmisbruik:
a) ernstig is en
b) zich helemaal niet beperkt tot EV automobiliteit in tegenstelling tot de link die je legt - en waarschijnlijk bedoel je het niet zo.

Zowel de milieuschade van mineralen derving, als wel arbeidsmisbruik (breder dan slechts kinderarbeid) zijn een veel breder internationaal probleem. Ik weet dat je dat ook wel beseft. Toch wil ik in het licht van je bredere klacht over consumptiehonger daar iets over voor het voetlicht brengen. Dit rapport over misstanden (grove mensenrechtenschendingen, dwangarbeid, in China): https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale

Om het klikken en doorakkeren even te laten voor wat het is, dit fragment uit het begeleidend schrijven dat voldoende illustratief is:
Under conditions that strongly suggest forced labour, Uyghurs are working in factories that are in the supply chains of at least 83 well-known global brands in the technology, clothing and automotive sectors, including Apple, BMW, Gap, Huawei, Nike, Samsung, Sony and Volkswagen.
Laat dat even op je inwerken. De toeleveringsketen van tientallen grote merken waar wij - de gewone consument - op de ene of andere wijze zeer waarschijnlijk minimaal een product van hebben afgenomen. Daar staan we dan, de Tesla rijder moreel uit te lachen over z'n "kinder arbeid" auto met z'n misplaatste "groene wereldverbeteraar" belastingmotivatie de maat te nemen, met zelf misschien een VW of BMW onder de kont. Of met een iPhone in de pocket. Of met een TV van dit of dat merk in de huiskamer. Enzovoorts.

Dit gaat dieper dan uit de losse pols stellen waarom we - op basis van dat argument - geen EV zouden moeten willen rijden. Dit gaat over de kern van ons handelsbeleid in het licht van VN duurzame doelen en andere conventies. Over de kern van ons consumptiegedrag in de brede zin des woords. Niet alleen de EV wegzetten als moreel verwerpelijk omdat het duurzaamheid pretendeert, maar ook de spiegel ophouden als moraliteit blijkbaar toch een ding is.

Nou, ik hoop dat deze reactie net zo luchtig wordt opgepakt als jouw blogje was bedoeld. :headbang3:

PS. ik had meer smileys voor de luchtigheid maar er mogen maximaal 10.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » za 18 apr, 2020 10:23

Jelger, je hebt het verkeerd opgevat. Het is niet opportunistisch, noch populistisch, maar filosofisch opgesteld.

Ik probeerde zonder het epistel nog langer te maken - de gemiddelde internetter heeft een korte leesspanne - stof tot nadenken te geven. En ja, het moge duidelijk zijn dat de kern van het probleem niet alleen in de EV steekt.

En natuurlijk heb ik niks tegen vermogen. En een getunde SAAB gaat efficiënter met zijn brandstof om dan de standaard 150PK. Hybrides zijn nog efficiënter. En hybrides zijn minder vervuilend dan EV's. Als de eerste Tesla een hybride was geweest, was er heel wat minder inkt verspild aan actieradius en laadpalen.

Overheid en autofabrikant dragen een verantwoordelijkheid voor de wijze waarop zij richting geven aan mobiliteit en het milieu trachten te sparen. Het promoten van meer accu's in auto's die tijdens de ontwikkelingsfase grootschalig op de markt worden gezet met de wetenschap van de daarmee gepaard gaande negatieve aspecten, vindt ik een slechte zaak.

Jammer dat je de kern van mijn 'boodschap' niet hebt opgepikt, Het gaat om zoveel meer dan EV's alleen! En dat staat er ook. We vinden het te vanzelfsprekend dat 'mode' (in de breedste zin van het woord) een aanzienlijk deel van ons leven stuurt en zaken die technologisch geavanceerd zijn, lang voor einde levensduur te vernietigen. We accepteren dat de grootste technobedrijven voor ons bepalen, wanneer wij aan een nieuwe telefoon, computer of tv toe zijn. We moeten wat vaker stilstaan bij wat ons wordt voorgeschoteld, waarom, wat dat op grote schaal met het milieu doet en of we het echt wel nodig hebben.

Onze technologische ontwikkeling gaat sneller dan de mens bij kan houden. (Nee, dat ervaar ik niet alleen om dat ik ook ouder wordt.) Dit is namelijk al langer zo, en het proces van versnelling gaat ook steeds verder omhoog. Dat was minder erg, als er niet de commerciëele druk was die er voor zorgt dat alles wat nieuw bedacht is, onrijp op de markt wordt uitgepoepd. En je kan zeggen: "Dat is van alle tijden", "Je moet de ontwikkeling niet tegenhouden". Maar men moet zich omwille van het milieu ook afvragen of dingen niet wat langer mee kunnen tot de volgende "update"; het tijdstip waarop fysieke vervanging absoluut noodzakelijk is geworden; omdat het kapot is, of dat het niet meer mogelijk is software zodanig te herschrijven dat de veiligheid voor de gebruiker in het geding komt, of de snelheid waarmee het apparaat taken kan vervullen onwerkbaar lang zou worden. En dat we meer dingen dusdanig construeren dat het niet in zijn geheel vernietigd hoeft te worden, maar modulair kan worden uitgebreid of aangepast. Want in vroeger tijden hadden wij bijvoorbeeld maar de helft van de huidige wereldbevolking op de aardkloot. Er waren meer 'natuurlijke' mogelijkheden om 'afdankertjes' en 'tweedehandsjes' langer te benutten. Het afvalputje Afrika, bijvoorbeeld, wordt met steeds meer en giftigere rotzooi opgezadeld. Terwijl we tegelijkertijd van die landen verwachten dat ze meewerken aan een schoner milieu. Maar dat lukt alleen op papier.
Zo reizen er tweewekelijks scheepsladingen met afgedankte dieselauto's en busjes, volgeladen met afgedankte electronische produkten naar de Afrikaanse westkust, vanuit Noorwegen, via Denemarken naar Hamburg. En dat is slechts één van de bekende routes. Meer dan de helft van die spullen is niet meer bruikbaar of herstelbaar en wordt zonder enige vorm van gezondheidsbeschermende maatregelen en vaak ook zonder gereedschap, maar door het in gruzelmenten slaan of verbranden van onrecyclebaar materiaal als grondstof teruggewonnen. Door zowel volwassenen als kinderen die door de armoede geen alternatieven kennen.

Miljarden ontwikkelingshulp "down the drain". En wij maar klagen dat de ontwikkelingshulp geen zoden aan de dijk zet. We zouden vandaag de dag beter moeten weten en door het starten van bedrijven daar ook werkgelegenheid en lokaal perspectief moeten ontwikkelen. In de toekomst komen daar mogelijk onze afgedankte onzaligmakende EV's ook terecht. Als de helft van de bevolking daar niet inmiddels aan kanker is overleden. En het komt bij ons terug he? Via grondwater, rivieren, zeeën en oceanen ... en de lucht.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Killercave86 » za 02 mei, 2020 21:41

https://youtu.be/Zk11vI-7czE

Iemand deze documentaire al gezien?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Plaats reactie