Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » za 02 mar, 2019 8:42

Zet je nu heel 2018 af tegen de 1e mnd van 2019?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 02 mar, 2019 8:45

ik doe niet zoveel: het is een publicatie. Ieder doet er mee wat ie wil.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » za 02 mar, 2019 9:27

Maar voor de rest heb je gelijk, milieu bewustzijn moet steevast met veel subsidie geld gekocht worden
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 02 mar, 2019 10:44

En laten we dan afspreken dat niet alleen veelverdieners profiteren maar wij allemaal.
'Ze' hebben ook al die immense hypotheekrente aftrek waarmee 'ze' meer geld vangen dan alle uitkeringsgerechtigden bij elkaar:
wie hield ook weer zijn/haar hand op?

sorry :offtopic:
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » za 02 mar, 2019 10:48

Las ik gisteren in de krant, dus het is waar :D , zou me niks verbazen;
parkeertarieven mogen lager voor wie elektrisch rijdt

Straks ook nog op de busbaan en altijd vooraan parkeren bij een laadpaal

Zou toch bijna gaan balen dat ik geen I pack heb gekocht met weinig bijtelling


Moest vd week naar a dam en betalen voor parkeren, toen ik af moest tikken heb ik 3 keer rondgekeken op zoek naar de camera van Bananasplit.
Toen ik die niet zag, heb ik gekeken of er een tegoedbonnetje uitkwam voor gratis tankbeurt. :shock:

Reed trouwens vd week achter een model X , man man wat een groot ding, hij zat er alleen in, trok ook nog eens hard op. En dan wel of geen elektrisch , zo’n vracht gewicht met die versnelling in beweging zetten kost gewoon een bak energie.
Hoezo goed voor milieu :-S+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 02 mar, 2019 12:15

Las ik gisteren in de krant, dus het is waar :D , zou me niks verbazen;
Bij een kwaliteitskrant mag je daar wel van uit gaan. VK is daar 1 van.
:offtopic:
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 02 mar, 2019 12:40

Dit soort maatregelen werken uitstekend in Noorwegen. inmiddels is daar 12,5% van alle auto's elektrisch.

Ze berekenen in Noorwegen de werkelijke maatschappelijke kosten van de vervuilende auto's door in de prijs van nieuwe. Een CO2 tax.
Daardoor zijn in Noorwegen benzine auto's al veel langer aanzienlijk duurder dan elektrische.
Misschien moet Mark op stage om te leren hoe het moet. Nee, wordt niks, wel mooie woorden, maar ondertussen buigen voor achterban.

Maar ook zonder subsidie en CO2 tax is de elektrische auto inmiddels on par met de moderne pruttelbak.
De disruptor Tesla van US$35000 komt over zes maanden naar Europa.

https://insideevs.com/standard-version- ... ope-china/

De ontwikkelingen op het terrein van accu EVs gaat razendsnel.
De accu capaciteit is met een factor 18 toegenomen in 9 jaar tijd.
En VW is van plan in 2022 10 miljoen elektrische auto's te produceren:
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... damas.html
Meerdere modellen met prijzen vanaf ca. €20.000.

Ook het submerk Seat doet mee met een sportieve hatchback: https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... -seat.html
Komt in 2020.

De fossiele reuzen kunnen zich beter bezig gaan houden met het opruimen van de rommel als ze een DELTAPLAN (VPRO Tegenlicht) voor zichzelf willen.
Shell geeft het goede voorbeeld (onder druk van aandeelhouders?) met deelname aan het waste to chemical project:
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 2-w2c.html

Toch moeten we voorzichtig zijn met te veel druk op de markt gerichte fossiele reuzen volgens sommigen.
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... ustry.html
Er wordt gewaarschuwd voor een grote afhankelijkheid van de staats(olie)bedrijven gedurende de transitie. Met hogere olieprijzen als gevolg.
Mij maakt het niet uit: ik wil zo snel mogelijk van fossiel af.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 02 mar, 2019 13:42

Het blijft een rijkeluisspeeltje Theun49, heb je de kelderende verkoopcijfers van jaguar en tesla al gelezen?
Eindelijk die idiote subsidie er af. Nu de hypotheekrente aftrek voor huizen vanaf 1 miljoen euro er af (oh ja, is :offtopic: dat laatste).

ff opfrissen:
Verkopen ingestort:

Jaguar: van 2621 i Paces in 2018 naar 14 in januari 2019
Tesla S: van 1158 in 2018 naar ook 14 in januari 2019
Tesla X: van 652 in 2018 naar 9 in januari 2019

En alleen omdat de belastingbetaler dit rijkeluisspeeltje niet langer subsidieert.

Bron: vk 27-2. blz V8.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » za 02 mar, 2019 15:44

Theun49 schreef:
za 02 mar, 2019 12:40
Dit soort maatregelen werken uitstekend in Noorwegen. inmiddels is daar 12,5% van alle auto's elektrisch.
Ze berekenen in Noorwegen de werkelijke maatschappelijke kosten van de vervuilende auto's door in de prijs van nieuwe. Een CO2 tax.
Daardoor zijn in Noorwegen benzine auto's al veel langer aanzienlijk duurder dan elektrische.
Misschien moet Mark op stage om te leren hoe het moet. Nee, wordt niks, wel mooie woorden, maar ondertussen buigen voor achterban.
je weet alles steeds wel mooi uit te leggen, maar personenauto's zijn daar de afgelopen 25 jaar al substantieel duurder dan in de rest van Europa, daar zit geen milieubeleid achter daar er 25 jaar terug nog in het geheel geen sprake was van elektrische auto's.
Op dit moment worden Noorse stadscentra afgesloten voor verbrandingsmotoren, dat helpt vast beter met de keuze voor elektra, met een "EL" kenteken is het ook in één oogopslag duidelijk wie wat rijdt.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 02 mar, 2019 17:33

je weet alles steeds wel mooi uit te leggen, maar personenauto's zijn daar de afgelopen 25 jaar al substantieel duurder dan in de rest van Europa, daar zit geen milieubeleid achter daar er 25 jaar terug nog in het geheel geen sprake was van elektrische auto's.
Op dit moment worden Noorse stadscentra afgesloten voor verbrandingsmotoren, dat helpt vast beter met de keuze voor elektra, met een "EL" kenteken is het ook in één oogopslag duidelijk wie wat rijdt
leerzaam forum dit:) Theun 49 is wel door zijn tegenargumenten heen nu? Ah nee: die verzint iets nieuws!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door J.vandermeulen » zo 03 mar, 2019 12:17

Roeland is een beetje in de war. Den Uyl was PvdA (partij voor de armoede) en BUMA is van het CDA. Stellen dat die laatste partij veel praat en niks doet in de week dat Wopke KLM ff stevig stevig helpt, komt nogal apart over.
Laatst gewijzigd door J.vandermeulen op zo 03 mar, 2019 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 03 mar, 2019 12:45

@ReinO en @verde900:

Geen 12,5% elektrisch in Noorwegen? Fake news volgens jullie, misschien? Ok, 12,4%.

Wel erg serieuze maatregelen, daar in Noorwegen.

Geen kwestie van uitdelen van cadeautjes aan de DGA "doener" achterban ten koste van, nou, noem het maar, bijvoorbeeld de zorg, de oudere met alleen AOW.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door J.vandermeulen » zo 03 mar, 2019 12:58

We horen niks meer van electrische Saabs. Hoe staat het daar mee?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 03 mar, 2019 13:09

Er gebeurt zoveel smerigs in Noorwegen, dat die 12,4 of 12,5% electrische auto's weinig betekent. De Noorse Minister van visserij (en nog een portefeuille) is mede-eigenaar van een Zalmkwekerij en zit als vertegenwoordiger of mede-bestuurder in veel organen die met de Zalmkwekerij te maken hebben. ZIj schuift in de doofpot, wat er aan antibiotica en andere rotzooi meters dik onder de kwekerijen ligt en wat voor misvomingen en andere genetische afwijkingen bij de productiezalmen en wilde zalm (die dus echt vrij rondzwemt in de Fjorden) tot gevolg heeft. Wetenschappers die zich er tegenaanbemoeien worden onder bedreiging monddood gemaakt.(tenminste, tot enige tijd geleden).

Noorse mijnen dumpten hun zwaarvervuild afvalgruis, jaren lang in een of meer Fjorden. De milieuschade is niet te filmen. En dan het beste jongetje van de klas proberen te spelen met die køt-EV's. Dat is toch of te kotsen, man!

De enige reden dat de Noren stadscentra vrij maken van auto's op reguliere brandstoffen, is omdat een enorm deel daar op diesel rijdt en onderzoekers op TV aan het volk liet zien hoe erg het met de luchtvervuiling in (ja, u leest het goed!) hun eigen flatje in het centrum van Oslo is gesteld. Daar zijn de Noren nog al van geschrokken. Dus nu heerst er enige paniek en wil men het z.s.m. relativeren.

Dit zou wederom een aanleiding moeten zijn om niet je kop in het zand te stoppen en kijken naar oplossingen voor de korte termijn, maar gelijk op te schalen naar oplossingen voor de lange termijn en daar z.s.m. mee te beginnen.

De EV is een vervuilend lapmiddel/zand-in-ogen-strooierij/kalmeringsmiddel ! Geen oplossing.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door RoelandV » zo 03 mar, 2019 13:48

De Noren hebben voor wat betreft de zalmkwekerijen inderdaad een mega-probleem:
Zowel de wetenschappers in dienst van de Noorse regering als het Noorse Directoraat voor Natuurbeheer (Direktoratet for naturforvaltning) hebben allebei al gewaarschuwd dat er geen marge meer is om de zalmindustrie uit te breiden. (Dit Directoraat is een adviserend en uitvoerend orgaan onder het Noorse Ministerie van Leefmilieu). Toch voorziet de huidige regering een groei van vijf procent in de Noorse zalmindustrie, die de grootste is over de gehele wereld. Ik heb vernomen dat de minister van visserij zelf eigenares is van één van de grootste zalmkwekerijen van Noorwegen!

Een nieuwe bedreiging kondigt zich aan. Afgelopen seizoen zijn er in Noorwegen rampzalig hoge aantallen zeeluizen op gekweekte zalm vastgesteld. Deze zeeluizen zijn immuun geworden voor de traditionele behandeling met chemicaliën (denk maar aan het immuun worden van bacteriën voor antibiotica, wat nu in de Nederlandse vleesindustrie speelt). Indien deze concentraties aan zeeluis ook aanwezig zijn in het voorjaar, kan een hele generatie zalmen uitgeroeid worden.
Bron: http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... -en-milieu
Keep on smiling!

Plaats reactie