Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14214
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door ReinO » di 19 mar, 2019 7:59

maar voor hoeveel mensen maken ze dit ding? En waarom moeten die zo vreselijk snel zijn?
Mag goedkoop, licht en degelijk ook?

Graag ook wat meer aandacht voor de omstandigheden waarin
al die zeldzame grondstoffen worden gedolven: waarom heeft amper iemand het daar over?
Tesla al helemaal niet. Bij een kledingfabrikant of olieproducent was de dam al gevuld met protesten.

Nu las ik een review van de nieuwste e-citroen: die laadt alleen maar op met speciale apparatuur die niet overal staat. 35.000 euro.
En dan een actieradius van 300km... . Ze geven aan dat het nieuwe model een volle tank benzine evenaart. In het 1e jaar waarschijnlijk,
zonder airco, audio, lichten, blowers en ruitenwissers? Nog ff schoon ontwikkelen.

Inmiddels wordt in de Eemshaven de 1e waterstofproductie gepland. Groningen gaat voor Groen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2054
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Kies een regio:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door gudmundje » di 19 mar, 2019 15:32

Er moeten helemaal geen EV's zijn, wel meer salariswagens, dat is de oplossing volgens deze Saabrijder :-)

https://www.canvas.be/video/het-pleidoo ... ariswagens
2010 Classic 9-5
1986 900 T16 S

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » vr 22 mar, 2019 2:02

Ik ben helemaal voor nuance.
Waterstof had een hele goede toepassing (in de ruimte) en het heeft ook down to earth mogelijkheden daar waar er wat meer voor betaald kan worden.

Helaas zijn er nu nog wat issues met waterstof.

Nog een paar voorbeelden: het waterstof moet zeer zuiver zijn voor toepassing in een waterstofauto.
Maar: inmiddels is er een sensor die onder extreem hoge druk van waterstof kan werken en het bijtanken kan onderbreken.

Elektrolyzers (produceren schone waterstof) hebben zuiver water nodig. Gewoon kraanwater is al te vuil.
De productie van dat zeer zuivere accuwater is een groot probleem als we massaal (wereldwijd) aan de waterstof gaan.
Maar: inmiddels zijn wel elektrodes voor een elektrolyzer die iets langer meegaan dan de standaard 12 uur in vuil water bij hoge productie.

Groot nieuws voor nog meer bereik van een accu EV: 24M verdubbelt de capaciteit van de huidige accutechnologie met een eenvoudige aanpassing van het productieproces.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 0-24m.html
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14214
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door ReinO » vr 22 mar, 2019 8:39

Feit blijft dat ik liever een goedkopere accu heb dan een nog krachtigere: waarom zou je 200km/u willen rijden in nederland met zo n ding?
Geef mij maar een goedkopere die gewoon mee kan in het verkeer, en die actieradius? Ik zie dat nooit gemeten met alles aan.
Mijn buurvrouw heeft een audi waarmee ze net de 190 km haalt, airco, 9 bose speakers, internet. Mooie kar hoor daar niet van.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5625
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Steve-O » vr 22 mar, 2019 10:18

Voor het maken van zuivere H2O ( = destilleerd water = accuwater) kunnen zeer goed zonnewarmtecentrale aan de kust van oorden met veel zon worden ingezet om zeewater te ontzilten. Het hele productieproces van zonnewarmtecentrales (heeft niks met zonnepanelen te maken, voor diegenen die niet met de term bekend zijn) is bij uitstek geschikt voor de productie van zeer zuiver water, en de overcapaciteit van de centrale kan deels als warmte in een zoutoplossing worden opgeslagen, deels worden ingezet om het zuivere water te electrolyseren en om te zetten in zuurstof en waterstof.

zie https://gezen.nl/zeewater-ontzilten/

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1261
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: Kies een regio:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » ma 06 mei, 2019 15:04

Noorwegen ligt ver voorop. Wij volgen Noorwegen als de klimaatplannen doorgaan.
In Noorwegen komen binnenkort al 1,2MW laadstations met accubuffers voor het opladen van elektrische trucks en het binnen 5 minuten opladen van de volgende generatie personen EVs (om 500km verder te kunnen).
https://insideevs.com/news/347476/350-k ... ss-norway/

Waterstof verliest zijn weinige voordelen. Alleen nog maar nadelen bij H2: veel hoger verbruik (factor 2 ongeveer), veel duurder in aanschaf, minder bagageruimte.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar ELEKTRO. Tesla model III.
1000 km bereik solid state (2023-25) xnrgi.com keracel.com
Science: H2 en ICE zijn dood als a dodo (o.a. Ulf Bossel, prof. Sinn)
phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html https://youtu.be/oAxzb6XWibE

Plaats reactie