Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Tjøørd » vr 01 mar, 2019 17:00

Totale ontkenning, zijn we dat punt nog steeds niet voorbij? :roll: dat je het niet eens bent met het regeringsbeleid tav elektrische voertuigen kan ik me best voorstellen, en met Theun49 hoef je het ook niet altijd eens te zijn, maar de invloed van CO2 op de aarde is zo onderhand echt wel duidelijk hoor. Ook al vind je het blijkbaar niet leuk..

En als je het toch over politieke bangmakerij hebt moet je misschien iets minder naar Duitsland kijken want als de oliegestookte autoindustrie ERGENS een dikke vinger in de pap heeft dan is het daar wel.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door 93Rookie » vr 01 mar, 2019 17:46

Beste Tjoord,

Dat is het 'm nu juist: Luister en kijk ook eens naar het tegengeluid over die vermeende Co2 bedreiging.
En dan wil ik niet aan het napraten blijven, neem kennis van de werkelijke wetenschappelijke feiten.
Informeer je en hang geen "geloof" of "ideologie" aan, bekijk het dan eens voor de variatie uit het oogpunt van doelmatigheid.
Ik zal proberen dit met een voorbeeld van die Duitse Professor Dr. Ludecke weer te geven.
In China en India staan 3700 kolengestookte elektriciteit centrales en worden er 600 bij gebouwd.
Nu wil de politiek op basis van het Parijs akkoord, in Duitsland, dat 2% van de wereld Co2 uitstoot, haar eigen kolencentrales sluiten. Europa neemt met een aandeel van 10% aandeel in de wereldwijde CO2 uitstoot voor haar rekening. De U.S.A, Rusland, China, India en straks Afrika doen niet mee en mogen volgens dat akkoord van Parijs nog tot voor ons ongekende hoogte met Co2 uitstoot doorgaan.
Doelmatigheid betekent het werkt op deze wijze niet!!!!!!
Het gaat ons met z'n allen miljarden aan welvaart kosten.
Begrijp dat nou eens . ;-|+

Dan nog een argument: Er is een Engelse reeks van temperatuur metingen ( Lokaal, dus van Engeland)
Die reeks begint in 1655 en tot 1684 geeft die reeks een temperatuur stijging aan die hoger is dan nu in de afgelopen 150 jaar wereldwijd is gemeten, Hoe zo allerlei manipulaties !
Een wijsheid wil ik wederom meegeven Cijfers liegen niet , maar dat wil niet zeggen dat de huidige cijferaars om politieke reden niet gewoon liegen.

Dan nog een ander aantoonbaar bewijs ( satellieten) de aarde wordt door de Co2 groener, Co2 is een bouwstof voor planten en bomen. En bij verdubbeling van de Co2 in de atmosfeer van nu circa 450 PPM (delen per miljoen eenheden) komt er op de wereld temperatuur 1 graad Celsius bij. De gemiddelde wereld temperatuur van nu is 14,8 graden Celsius en die wordt dan 1 graad hoger.

Dan nog een wetenschappelijk bewezen feit, zakt de Co2 in de atmosfeer naar circa 200 PPM dan stopt de fotosynthese ( lees na wat fotosynthese voor ons betekent) we hebben dan niet meer te eten ;-|+
Wist je dat tomatentelers extra Co2 in hun kassen toevoegen om het groeiproces positief te beïnvloeden?
Als eerlijk bent en dit niet weet, hou dan op met roepen en lees, lees, lees a.u.b. informeer je uit meerdere bronnen. Voor- en tegenstanders en vorm jouw eigen mening.

Van een R :-S+ :-S+ kie in domheid

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » vr 01 mar, 2019 17:58

Nog los van elektrisch of niet: de rij-ervaring van een Tesla 3 moet echt heel goed zijn, en dat is voor mij althans waar het uiteindelijk om gaat:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
0 - 100: 4.7 sec
Topsnelheid.: 233 km/u

Dat red ik met mijn Saabjes in ieder geval niet hoor. Hier een (wat rommelig) filmpje van een gast die zijn nieuwe Tesla 3 even op de Autobahn test: https://www.youtube.com/watch?v=C0t6pE4 ... u.be&t=238

Dat gaat toch best hard, en dan schijnt-ie in de bochten door de goeie gewichtsverdeling ook nog als een speer te gaan :O:
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Tjøørd » vr 01 mar, 2019 18:06

93Rookie schreef:
vr 01 mar, 2019 17:46
Beste Tjoord,

Dat is het 'm nu juist: Luister en kijk ook eens naar het tegengeluid over die vermeende Co2 bedreiging.
En dan wil ik niet aan het napraten blijven, neem kennis van de werkelijke wetenschappelijke feiten.
Informeer je en hang geen "geloof" of "ideologie" aan, bekijk het dan eens voor de variatie uit het oogpunt van doelmatigheid.
Ik zal proberen dit met een voorbeeld van die Duitse Professor Dr. Ludecke weer te geven.
In China en India staan 3700 kolengestookte elektriciteit centrales en worden er 600 bij gebouwd.
Nu wil de politiek op basis van het Parijs akkoord, in Duitsland, dat 2% van de wereld Co2 uitstoot, haar eigen kolencentrales sluiten. Europa neemt met een aandeel van 10% aandeel in de wereldwijde CO2 uitstoot voor haar rekening. De U.S.A, Rusland, China, India en straks Afrika doen niet mee en mogen volgens dat akkoord van Parijs nog tot voor ons ongekende hoogte met Co2 uitstoot doorgaan.
Doelmatigheid betekent het werkt op deze wijze niet!!!!!!
Het gaat ons met z'n allen miljarden aan welvaart kosten.
Begrijp dat nou eens . ;-|+
Kortom, je bent het niet eens met het beleid. Wat zei ik daar ook alweer over?

Wat wel mooi is, is dat je tussen de regels door je belangrijkste argument heeft: je bent bang om wat in te moeten leveren. En da's prima, maar geen reden om met halve wetenschap aan te komen zetten, alleen dat kleine deel dat in je voordeel werkt.
Wist je dat tomatentelers extra Co2 in hun kassen toevoegen om het groeiproces positief te beïnvloeden?
Wist je dat dat alleen positief effect heeft onder gecontroleerde ideale omstandigheden? Zoals in een kas?

Als eerlijk bent en dit niet weet, hou dan op met roepen en lees, lees, lees a.u.b. informeer je uit meerdere bronnen. Voor- en tegenstanders en vorm jouw eigen mening.
domheid
:-P+
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door 93Rookie » vr 01 mar, 2019 18:49

Tjoord en zijn drie waarheden:

Jouw eigen waarheid; dat wat jij persoonlijk gelooft.
Een algemene waarheid; dat wat veel mensen geloven.
En een universele waarheid; dat wat uiteindelijk blijkt waar te zijn.

Laat ik eindigen met een spreuk:
"Wij geven advies, maar de wijsheid om er gebruik van te maken kunnen wij er niet bij geven"
en daarom staak ik deze zinloze discussie in algemeenheden, of kom puntsgewijs met eerlijke tegen argumenten, jouw deel van die wetenschappelijke waarheden.

Met vriendelijke groet,
Rookie

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » vr 01 mar, 2019 22:05

De discussie in dit topic raakt steeds verder verwijderd van mijn oorspronkelijke vraag:
Welke actoeradius zou een EV moeten hebben?

Daarom maar weer even back-on-topic:

Afbeelding

Honda heeft in 2017 tijdens de IAA in Frankfurt de Urban EV Concept laten zien. In Geneve toont Honda dit jaar de E Prototype.

Het interieur is over de gehele breedte voorzien van schermen. De auto is bijvoorbeeld voorzien van een scherm dat dient als
digitale binnenspiegel. Bijzonder punt is dat de actieradius ongeveer 200 kilometer is.
Zo'n actieradius lijkt erg beperkt, maar voor een stadsautootje lijkt me dat ruim voldoende.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door 93Rookie » vr 01 mar, 2019 23:24

Helemaal mee eens, ik zal mij onthouden van oorzaak en gevolg Roeland. :wow:
Mijn volgende bijdrage zal weer betrekking hebben op de Actieradius EV.
Een oprechte Rookie, sorry

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door tanisha » za 02 mar, 2019 21:08

99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » za 02 mar, 2019 21:25

Bij de nieuwverkopen van auto's regeren de fiscalisten met harde hand.

De Tesla Model S en Model X en de Jaguar I-Pace waren eind 2018 zéér gewild.
Maar na 1 januari zijn ze meteen in het verdomhoekje beland.
De Model S en X daarentegen verkochten in februari respectievelijk 10 en 7 keer, hun aantallen zakten in 2019 met meer dan 90 procent in.
Hetzelfde zien we met de Jaguar I-Pace: in januari werden er 15 geregistreerd, in februari kwamen er een schamele 5 bij.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » zo 03 mar, 2019 10:10

Iedereen die zich nog zo'n 50K+ EV kón veroorloven (bijvoorbeeld DGA's in de lease aan zichzelf) heeft dat in december nog gedaan. Per 1 januari zit er een cap van 50K op het 4% bijtellingstarief.

Dat betekent dat een Tesla model S van 90K die op 31 december op kenteken gezeet is, 0,04 * 90.000, ofwel 3600 euro bijtelling per jaar kostte.
Exact dezelfde auto op 1 januari kreeg een bijtelling om de oren van 0,04 * 50.000 als eerste tranche, PLUS 0,22 * 40.000 als tweede tranche, ofwel 10.800 euro bijtelling per jaar.

Nou is dat natuurlijk bijtelling, en je mag er bij een auto van 90K wel van uit gaan dat de berijder in het hoogste IB-tarief à 51,75% valt. Dat levert per jaar een verschil op van (10.800-3.600)*0.5175, ofwel 3.726 euro netto per jaar. Over 5 jaar is dat toch 18.630 euro. Daar zou ik ook haast voor maken eind 2018 :lol:

Overigens, mocht iemand nog een bak leasebudget over hebben: Leaseplan heeft nog wel wat 'dure' 4% EV's staan, die hebben eind 2018 nog wat voorraad genomen.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 10:59

Zoals eerder gezegd, het is n gesubsidieerd bijtellingsgenoegen voor overwegend toch al weggestelden, die doen het heel zeker niet voor het milieu..
(De verkopen hadden dan gewoon op peil gebleven of waren uitgebreid)

Schiphol tesla's hebben na aftrek van alle subsidies <20k gekost, ze staan nu met 4-5 ton km erop te koop voor >30k
Milieu is zo n verdienmodel..
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » zo 03 mar, 2019 11:02

@Debutcha76: Mocht iemand een Jaguar I-Pace van 2018 willen met 4%-bijtelling, dan is ook dat geen probleem.
Op dit moment staan er nog 177 stuks te koop:

https://www.gaspedaal.nl/jaguar/i-pace? ... 8&srt=df-a
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » zo 03 mar, 2019 11:45

@RoelandV: de Honda met 200km.

Voor elk wat hij wil binnenkort. Zoveel modellen met verschillende bereiken komen er in de komende tijd op de markt.
De auto industrie kiest zeer duidelijk voor accu EV.

Met name VW lijkt helemaal om na het dieselschandaal. Over een paar jaar een model met een prijskaartje van €20.000.
Mooi op tijd voor de stimuleringsmaatregelen uit het klimaat akkoord die gericht zijn op het brede publiek.

Dat er in de afgelopen jaren vooral de dure EVs over de toonbank zijn gegaan, is een politieke kwestie,
waarbij men (lees Mark c.s.) een zak met geld heeft uitgedeeld aan doelgroepen (de eigen achterban) met een zogenaamd "groen" imago.

@Tjoord//: Ook bij de Oosterburen gaat de knop langzaam om. Ook ten aanzien van schoon produceren.
Dat lijkt toch ook als gevolg van het succes van Tesla, die nu al flink deel van de lucratievere markt heeft afgenomen.Vooral BMW lijkt slachtoffer.
En dat wordt alleen maar erger door de directe M3 tegenhanger (basisversie model III) met een prijskaartje van US$35.000
Laatst gewijzigd door Theun49 op zo 03 mar, 2019 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 733
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » zo 03 mar, 2019 11:48

Voor de goede orde: ik zei overigens niet dat ik het eens ben met de handelswijze. Het overheidsbeleid zet nou eenmaal bepaalde incentives, en dus is het logisch dat de calculerende burger daar naar gaat handelen.

Voor mezelf geldt dat ik 'moet' gaan leasen, door veranderde regelingen bij de werkgever: de nieuwe regelingen waren eigenlijk niet meer realistisch compatible met de Saabs . Dan moet je je knopen tellen binnen de randvoorwaarden die er zijn. EV is fiscaal/bijtellingstechnisch aantrekkelijk, én zeer waarschijnlijk is het voor nu vanuit milieuperspectief een betere keus dan een nieuwe benzine- of dieselauto.

Is EV het zaligmakende antwoord op de lange termijn? Geen idee: misschien wel, misschien niet. Het leasecontract loopt voor bijna 5 jaar, tegen die tijd zijn alle technologieën (EV, waterstof, ...) wel weer een eind verder en dan bedenk ik wel weer wat de verstandige keus is, op basis van wat ik dan aan randvoorwaarden heb.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » zo 03 mar, 2019 11:49

@ theun, zat jij ook niet op een bijdrage te wachten?
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 03 mar, 2019 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Plaats reactie