Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7300
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » za 10 nov, 2018 21:25

Ik vraag me af wat de actieradius van een EV zou moeten zijn om er in de praktijk mee uit de voeten te kunnen.
Autoweek publiceerde vandaag de uitkomsten van een onderzoek van het Britse "What Car?".
De top 13 ziet er als volgt uit:

1. Hyundai Kona Electric 64 kWh - 417 km
2. Kia e-Niro - 407 km
3. Jaguar i-Pace - 407 km
4. Tesla Model S 75D - 328 km
5. Hyundai Kona Electric 39 kWh - 254 km
6. Renault Zoe R110 - 235 km
7. Nissan Leaf - 206 km
8. BMW i3 94 Ah - 195 km
9. Hyundai Ioniq Electric 188 km
10. Volkswagen e-Golf - 188 km
11. Volkswagen e-Up - 106 km
12. Smart Fortwo EQ Cabrio - 95 km
13. Smart Forfour EQ - 92 km

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... che-autos/
Keep on smiling!

Murphy
Geregistreerd lid
Berichten: 21
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 17:33

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Murphy » za 10 nov, 2018 23:27

Dat zal ten allen tijden afhangen van het gebruiksprofiel of anders gezegd de tijd die tanken kost.

Ik rij ca 50/55.000km per jaar.
Ca 1x per week 450 km per dag.
Op vakantie (al dan niet met sleurhut) 1000 km per dag.

Is de actieradius van mijn huidige diesel een probleem?
Nee tanken, incl koffie is kost 10 minuten.

Als dit met een willekeurige H2 of electrische auto (minimaal om de 2 uur) ook haalbaar is zijn het voor mij allemaal alternatieven.

Oftewel (mijn mening) de actieradius is niet het probleem, de laad/ tank tijd is een isue.
Dromend van een andere hobby Caab

Dagelijks Espace 10/2017

Saab 9.3 SE Cabrio 205pk 05/2001
Midnightblue antraciet leer
(ex)
Opel Astra Cabrio 1996 (ex)
Golf I Cabrio GTI 1984 (ex)

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13927
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door verde900 » za 10 nov, 2018 23:33

Minimaal 400km..
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
Dabutcha76
Donateur 2016 + 2018
Donateur 2016 + 2018
Berichten: 724
Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Dabutcha76 » ma 12 nov, 2018 16:51

300 zou denk ik zat moeten zijn, in ieder geval binnen de context van Nederland. Woon-werk en zo af en toe een weekendje weg in eigen land of wellicht net over de grens, eventueel met een 'tank'stopje. De prijs moet echter nog wel fors omlaag, en er moet een oplossing komen voor bagageruimte/grote vakantiegebruik. Ik dacht dat BMW dat doet (deed?) met een i3, dat je in de zomervakantie een 5-Serie Tourer kon regelen om je vakantievervoer in te organiseren. Vond dat wel een elegant idee eigenlijk.
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1946
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door theun » ma 12 nov, 2018 16:55

250 kilometer met wind tegen, de kachel vol aan en 130 km/uur op het moment dat de accu’s 8 jaar oud zijn.. met snellaadfunctie uiteraard. Dan lijkt het erop.
Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900S 5-deurs 1992
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 5998
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Outside Europe

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Funky Dude » ma 12 nov, 2018 19:26

:krull: Ik vind dit ver genoeg:
Afbeelding

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » wo 16 jan, 2019 14:59

Binnenkort zeer waarschijnlijk een non-discussie, omdat bereik dan geen issue meer.
Snelladen, draadloos laden, aanschafprijs van 100% uitstoot vrije EV met 100kWh accupakket lager dan vergelijkbare ICE bak met verminderde uitstoot.

Funky Dude zal over een jaar of tien mogelijk wel een mobiliteitsprobleem hebben met zijn insteek.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

GuidoS
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 dec, 2018 21:06
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door GuidoS » wo 16 jan, 2019 15:09

Ik weet inmiddels van de Ipace dat die 407 km nagenoeg niet haalbaar is. Alleen bij rustig stadsgebruik kom je een beetje in die richting. Een EV is juist op de snelweg, waar de kilometers van belang zijn, bepaald niet zuinig. Met flink doorrijden is met de betreffende Ipace 250 km mogelijk.
Saab 9-5 2.0t Sport Estate 2006 DionHPT stage 1 205 pk / 340 Nm
Hyundai i10 2017

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7300
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door RoelandV » wo 16 jan, 2019 21:33

In het laatste kwartaal ontstond een ware run op elektrische auto's boven de 50 mille.
Volledig verblind door de lage bijtellingsneurose werden extreem veel Jaguars I-Pace verkocht.
De eerste spijtoptanten melden zich nu al:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/jagua ... 50040a1793
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13014
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door turbopilot » do 17 jan, 2019 8:31

Ik rij lpg, tank meestal bij dezelfde pomp , kan met de meeste niet op benzine, kan 400 a 450 met een tank als het moet
Maar tank meestal bij 350 - 375
En daar kan ik goed mee uit de voeten, moet ik verder dan tank ik ook wel eens onderweg en daar heb je snelladers voor onderweg als het met elektrich zou moeten.
Heb een collega die doet woon werk verkeer Utrecht Deventer met een tesla
Andere collega deed met tesla een bezoek naar Frankfurt , zeker 2 jaar geleden ( goed te doen, maar van te voren gekeken waar je kon laden

Grootste probleem van het laden zou ik hebben met het geklooi van een stekker aansluiting, dat zou mij tegen staan

Elke dag zie ik de directie en andere collega’s elke klooien om een stekker aan te sluiten.
(Bij ons Kun je gratis elektrisch vullen)

Dus 300 - 350 zou perfect zijn, zeker in combinatie met duurzaam opladen (smartgrid) ( dus laden als er opbrengst overdag is) en niet laden als je savonds in het donker thuis bent
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28658
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Sapphire » do 17 jan, 2019 9:36

Geheel afhankelijk van de gebruiker, maar ook van diens verwachtingen. Ik overweeg sterk om een Nissan Leaf aan te schaffen. Voor mij is het bereik ruim voldoende, 80 km per dag woon-werk. En als ik wat verder moet, zoals afgelopen weekend naar Maastricht (250 km enkele reis) ga ik halverwege even opladen tijdens de koffie, of ik pak, zoals nu ivm fun ritje, een van de oldies mee. Maar als je lekker door wilt beuken kan je beter een diesel nemen met 1000 km range. Echter het vermeende voordeel hiervan valt al snel weg.

Een tesla trekt mij ook wel maar is simpelweg (nog) niet bereikbaar. De model 3 zou zeer interessant zijn ware het niet dat je daarmee niet gratis kan snelladen en de restwaarde van een FEV vrijwel 0 is. Dus lease danwel zakelijke aanschaf is slimmer.
9000, what else?

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13014
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door turbopilot » do 17 jan, 2019 10:30

ik zou als jouw was het geld in de zak houden, proberen nu zo goedkoop mogelijk te rijden, moet jij kunnen met zelf onderhoud en het geld straks steken in en nevs :D

ik hoop dat mijn kinderen een auto vd zaak uit mogen zoeken, dat ze dan de keuze hebben voor een nevs en dat ik die dan over kan nemen :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4545
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Gele aero » do 17 jan, 2019 10:57

Om echt competatief te zijn zou ik zeggen 500km! Of het snelladen moet dusdanig snel gaan dat het concureert met gewoon tanken. Let op; in koude omstandigheden rijdt zo’n ev beduidend minder ver. Vanwege oriëntatie leaseauto van mijn vriendin heb ik wat zitten speuren naar de E-golf maar die haalt bij temperaturen onder nul met moeite 150km. De enigen die in aanmerking kwamen waren de Hyundai maar die vind ik afgrijselijk lelijk (achterlichten zien eruit als van een lada uit 1982) en de Jaguar, maar die kost tegen de 100.000 euro....
Ergo; standaard 500km in winter 350+km
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5228
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Steve-O » do 17 jan, 2019 11:12

Funky Dude schreef:
ma 12 nov, 2018 19:26
:krull: Ik vind dit ver genoeg:
Afbeelding
Vette +1 :mrgreen:

Getuige dit artikel is het niet haalbaar en moeten we de hybrides en plug-ins herwaarderen. Die hebben - naast de in het promotieonderzoek genoemde onmogelijkheden van de EV als nieuwe standaard - een actieradius waar iedereen mee uit de voeten kan. Artikel over het onderzoek van de promovendus: https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... 51882.html

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?

Bericht door Theun49 » do 17 jan, 2019 12:28

iedereen die de ontwikkelingen op EV terrein volgt, weet dat dit geen hout snijdt. Simpelweg op basis van marktwerking.
Samsung SDI heeft al een road map gepubliceerd (of doet dit een dezer dagen) op de NAIAS 2019 voor de solid state accu, die compact, veilig en goedkoop een 1000km+ bereik kan leveren.

De eerstvolgende generatie Evs die al in startblokken staat voor levering over ca. twee tot drie jaar zal 600km+ bereik hebben met bewezen accu technologie,
zelfs zonder subsidie veel goedkoper zijn in aanschaf dan hybrides en draadloos snelladen in een minuut of vijf tot tien minuten zal beschikbaar komen.

De nagel aan de doodskist van de hybride(s) zijn de veel lagere onderhoudskosten. Waarom al die vervuilende, vettige, en olie druipende extra's meezeulen als dat niet echt nodig?
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Plaats reactie