FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » zo 08 jul, 2018 14:54

Ik heb voor mijn 900 Classic een radio aangeschaft met DAB+ functionaliteit. Die radio werd geleverd met een plakantenne voor op de voorruit, die 15cm van de bovenkant en 3cm van de zijkant op de ruit geplakt moet worden. Komt dus op een gigantisch opvallende plek op de ruit te zitten, en daar heb ik niet echt trek in..

Nou wil ik wel graag DAB+ gebruiken, aangezien ik vaker radio luister dan muziek vanaf mijn telefoon, en in de randstad de ontvangst prima zou moeten zijn. In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik een splitter tegen die je tussen de FM antenne aansluit en een FM en DAB+ aansluiting heeft, daarmee zou ik dus de originele antenne moeten kunnen gebruiken voor DAB+ ontvangst. Iemand ervaring met dat soort spul? De meeste van dit soort splitters zijn aan de kostbare kant om het maar even te proberen, tenzij ik op aliexpress ga zoeken oid..

Ik hoor het graag!

Afbeelding
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door John » zo 08 jul, 2018 16:03

Heeft je radio niet een aparte aansluiting voor DAB+? Die van mij wel. Volgens mij zijn bij mij (Pioneer) de FM- en DAB+ - aansluiting in de radio niet doorverbonden. Dus als je de DAB+ antenne via die connector die je toont aansluit op de radio , dan is er geen DAB+ ontvangst
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » ma 09 jul, 2018 9:55

De antenneaansluiting voor DAB+ is anders ja. Zoals je kunt zien in de foto die ik bijgevoegd hebt heeft zo'n splitter een ingang voor FM antenne en uitgangen voor FM en DAB+ aansluitingen. Het idee is dat je de bestaande antenne ook kunt gebruiken voor DAB+ ontvangst. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt, vandaar mijn vraag.. ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » ma 09 jul, 2018 14:07

Kleine update, heb inmiddels maar zo'n splittertje besteld op aliexpress, kostte nog geen tientje, ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik het heb en of/hoe het werkt!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door John » ma 09 jul, 2018 16:50

reiernumans schreef:
ma 09 jul, 2018 9:55
De antenneaansluiting voor DAB+ is anders ja. Zoals je kunt zien in de foto die ik bijgevoegd hebt heeft zo'n splitter een ingang voor FM antenne en uitgangen voor FM en DAB+ aansluitingen. Het idee is dat je de bestaande antenne ook kunt gebruiken voor DAB+ ontvangst. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt, vandaar mijn vraag.. ;-)
Ah helder. Mbt je volgende post: dan ben ik wel erg benieuwd of het werkt. In mijn "daily driver" is op de Pioneer de DAB+-ontvangst erg matig (understatement) en dat ligt volgens mij aan de massa van de antenne (die slecht contact maakt). In de auto van mijn vrouw is dat hetzelfde verhaal.....
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » wo 08 aug, 2018 10:51

Heeft even geduurd, maar 't is tijd voor een update!

Zoals ik een maand geleden al noemde, had ik via AliExpress een splitter besteld om te testen. Toen die na een week of twee-drie aankwam direct de radio uit z'n kooi gehaald om 'm aan te sluiten, maar helaas bleek dat ik een verkeerde kabel had besteld. Voor DAB+ is er (blijkbaar) geen standaard aansluiting..

Met wat snuffelwerk op AliExpress toch de juiste kabel gevonden en weer besteld. Het wachten kon beginnen. Gisteravond kwam ik thuis en lag er een typische china-bestelling envelope op de mat klaar voor me;

Afbeelding

Ik ben natuurlijk, benieuwd als ik was, direct teruggelopen naar de auto om te kijken of het paste en werkte. En warempel;

Afbeelding

Zoals in de hoek rechts onder te zien is; DAB+ werkt! Vanochtend onderweg naar m'n werk maar 'ns radio geluisterd in plaats van Spotify muziek vanaf m'n telefoon. De hele weg ging perfect, kraakhelder geluid, merkbaar wat voller geluid tov FM, echt heel blij mee! Ben benieuwd hoe het qua bereik buiten de randstad gaat, als ik eraan denk zal ik hier tzt nog weleens een update plaatsen. So far so good!


PS. Goed om te onthouden; veel van dit soort apparaatjes heb je in een versterkte en onversterkte versie. Aangezien ik dacht dat de elektrische antenne van mijn 900 al versterkt is af-fabriek, en ik er bar weinig voor voelde om voor dit experimentje te gaan klooien met de bedrading van m'n radio, heb ik de versie gescoord die onversterkt is. De splittertjes met een extra + draadje heb ik geen ervaring mee.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door Gele aero » do 09 aug, 2018 15:06

Wat goed opgelost!!! Scheelt toch weer een afzichtelijke antenne op dat prachtige ruit van de 900!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door reiernumans » do 09 aug, 2018 15:59

Exact! Al zal dat vast een wat beter bereik geven dan deze oplossing. Kon vanochtend geen verbinding krijgen met Q non stop gek genoeg, maar wel met de normale zender (waar mijn radio ook bij aangaf dat 'ie digitaal verbinding had). Het zal wel, klinkt goed en geen storingen door tunnels enzo. Ideaal!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door John » do 09 aug, 2018 21:44

dank voor het delen, nuttige info :D
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door Steve-O » za 11 aug, 2018 7:39

Fijn dat je dit deelde. Het toont aan dat een FM-antenne prima voldoet als DAB+-antenne en het gewoon een kwestie van een verloopkabeltje of een splitter is.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door jwaterink » wo 15 aug, 2018 23:07

Yep, werkt prima onder 1 voorwaarde.

Een auto met passieve spriet/telescoop antenne. Of die nou handmatig inklapt of electrisch dat boeit dan weer niet.

Dus 99, 900classic, 9000, 900ng/9-3

Dit werkt niet in een sport sedan of een 9-5. Deze antenne's gebruiken de achterruit/streepjes in de zijruit en laten die frequentie niet door die DAB gebruikt.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
NSX-345
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 08 okt, 2017 7:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door NSX-345 » vr 17 aug, 2018 17:34

Dit werkt niet in een sport sedan of een 9-5. Deze antenne's gebruiken de achterruit/streepjes in de zijruit en laten die frequentie niet door die DAB gebruikt.
[/quote]

Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet zou kunnen werken bij Saab's met een antenne in de achter ruit? :?:

Alle signalen in de ether worden toch wel of niet opgevangen? Ik bedoel, bij een gewone antenne spriet ontvangt deze hetzelfde als bij de ruit inbouw.

Ik weet dat de Saab ruit-versie signaalversterkers heeft, misschien dat dit storing geeft omdat de aftermarket set als hierboven ook een versterker heeft echter kun je zo'n setje ook zonder de benodigde spanning aansluiten.

Verder de losse plak DAB+ antenne's worden ook vaak aan de ruit (voor) vastgeplakt dus zou ontvangst tussen Voor en Achter ook hier hetzelfde moeten zijn....
Saab 9-5 Estate Aero

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door John » vr 17 aug, 2018 19:16

NSX-345 schreef:
vr 17 aug, 2018 17:34
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet zou kunnen werken bij Saab's met een antenne in de achter ruit? :?:
Ik weet dat het bij VAG (VW, Audi, Porsche e.d.) via de antennekabel ook een externe antenneversterker wordt aangezet op het moment dat de radio wordt ingeschakeld. Wanneer je bij een VAG-auto de originele radio vervangt door een aftermarket-model, geeft die aftermarket radio het stuursignaal voor de antenneversterker niet door en wordt de versterker dus niet ingeschakeld. Ergo belabberde ontvangst. Dat is dan op te lossen met een extra "wee booster" (ik ken alleen de US term....). Zeg maar een simpel kastje ertussen die de functie overneemt.

Ik kan me voorstellen dat dit met de nieuwere Saabmodellen ook zo werkt, maar dat kan vast iemand bevestigen of ontkrachten :-)
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
NSX-345
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 08 okt, 2017 7:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door NSX-345 » vr 17 aug, 2018 20:10

John,

Klinkt plauslibel maar dit zou inhouden dat het standaard antenne signaal FM/AM (geen DAB+) ook niet meer "sterk" doorkomt indien men een aftermarket radio monteerd?
Mocht dit zo zijn, is zelf de splitter met tussenkastje (versterker) misschien toch wel een oplossing...

Ik ga volgende week wat frubbelen met mijn nieuwe DAB Pioneer i.c.m. een AS2 systeem. 8)
Saab 9-5 Estate Aero

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: FM antenne gebruiken voor DAB+ ontvangst

Bericht door Steve-O » za 18 aug, 2018 8:12

Nou, ik heb wel een idee waarom het in bijv. een 9-5 niet zondermeer zou werken met alleen een splitter:

1 - de lengte van de "draden" in de ruit en het frequentiegebied waar deze het meest gevoelig voor zijn
2 - het frequentiebereik dat door de antenneversterkers wordt versterkt; als dit (grotendeels) buiten het gebied ligt dat voor DAB+ noodzakelijk is, wordt het al dan niet door de "draden" reeds opgepikte signaal nog zwakker t.o.v. het gebied voor FM.

Maar zou het werken met de haaievin-antenne (zonder versterker)???
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie