Sjoemelsoftware voor onderdelen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door RoelandV » ma 11 jun, 2018 10:36

Het lijkt erop dat er naast sjoemelsoftware voor dieselmotoren ook sjoemelsoftware voor de prijs van onderdelen is:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180531_03538660
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door J.vandermeulen » ma 11 jun, 2018 16:49

Dat is niet sjoemelen, dat noemen economen marktwerking.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door tanisha » ma 11 jun, 2018 17:43

Mooie anti-reclame dit weer een rede om niet Frans te gaan rijden!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Steve-O » di 12 jun, 2018 9:04

Mercedes had volgens het journaal gisteren ook gesjoemeld. Ze moeten nu in heel Europa >700.000 auto's terugroepen. O.a. de Vito busjes. Who's next?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Sapphire » di 12 jun, 2018 11:10

Iedereen is next... om het braafste jongetje van de klas te zijn poneren overheden emissie-eisen die technisch onhaalbaar zijn, dus iedereen slaat aan het sjoemelen om “te overleven”. Dat praat sjoemelen niet goed, maar de (gefingeerde) verbazing en hypocrisie hierover bij beleidsmakers is werkelijk weer van een ongekend niveau. Echt alsof het iets nieuws onder de zon is.

Overigens zie ik geen kwaad in die partsprijzen gelinkt aan klantperceptie in plaats van kostprijs. Verder denk ik dat alle serieuze autofabrikanten het ook zo doen (als ze slim zijn). Dit is simpelweg yield management en zal bij elke serieuze onderneming onderdeel van de strategie zijn op enigerlei wijze.

Met vliegtickets, vakanties, hotelkamers en nog honderd andere dingen werkt het overigens precies hetzelfde, en iedereen vindt het (kennelijk) prima. Daarbij is het zeker in de dienstverlenende sector niet onredelijk dat de prijzen (zeer) gedifferentieerd zijn. Binnen een vliegtuig zit er vaak wel een factor 10 prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste stoel, terwijl die in principe allemaal dezelfde kostprijs hebben per klasse. Bij Renault rekenen ze klant A niet een andere prijs dan klant B maar bepalen vooraf wat vanuit klantperspectief een (nog net) acceptabele prijs zal zijn, op basis van de prijselasticiteit van de vraag: bij welk aantal x tegen prijs y is de omzet maximaal?

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door edwardk » di 12 jun, 2018 12:07

Sapphire schreef:
di 12 jun, 2018 11:10
Met vliegtickets, vakanties, hotelkamers en nog honderd andere dingen werkt het overigens precies hetzelfde, en iedereen vindt het (kennelijk) prima.
En de bankencrisis

Zijn de afspraken die binnen een markt gemaakt worden die niet nageleefd worden omdat het ten kosten gaat van het inkomen/ winsten van bedrijven. (financiën)
Code Tabaksblad ook ooit door de bedrijven zelf "uitgevonden", maar men houd zich er zelf niet aan omdat er GEEN controle is en GEEN sancties tegen over staan bij overtreding.

Typisch Nederlands, we stellen regels op maar controleren niet of iedereen zich er wel aan houd.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Sapphire » di 12 jun, 2018 12:57

Er is wel controle maar de sancties die eigenlijk zouden moeten worden toegepast in bepaalde gevallen worden (veelal) niet geactiveerd. Zoals bijv. inzake de Europese CO2-emissiehandel.

Het probleem met sjoemelen is in mijn ogen een soort tweetrapsraket: allereerst in plaats van uitdagende doch realistische doelen te stellen (die stimulerend zouden werken inzake innovatie) stelt men onrealistische (onhaalbare) doelen (die stimuleren om te sjoemelen omdat dat de enige manier is om aan de eisen te voldoen - op papier uiteraard). Voorts wordt het halen van papieren waarden ook nog eens gekoppeld aan allerlei belastingvoordelen: bij maximaal emissie x van de auto krijgt de klant een bepaalde subsidie, korting of ander voordeel, waardoor de fabrikant meer van deze auto's verkoopt (een beloning voor het op papier halen van de target), wat de incentive om dit (op steeds grotere schaal) te blijven doen des te groter maakt.

Dit gaat ook wel eens fout, zoals bij de Outlander PHEV. Op basis van allerlei mooie beloften kreeg de auto een 0% tarief, waarna gigantisch veel mensen er een aanschaften en vervolgens bleek de auto veel minder te presteren waardoor de korting eigenlijk onterecht was. Dit werd achteraf 'rechtgezet' met een hoger tarief (waardoor uiteindelijk eigenlijk iedereen 'genaaid' was).

Gebruikersavatar
Pisang
Donateur
Donateur
Berichten: 1551
Lid geworden op: ma 14 mar, 2005 3:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Pisang » vr 15 jun, 2018 13:42

Ik voel persoonlijk geen behoefte om de multinationals in bescherming te nemen.
Vanuit het perspectief van de welwillende consument die z'n keuze baseert op milieubesparende argumenten (ik ken binnen mijn kring gelukmakend veel mensen die verantwoordelijkheid voor eigen gedrag voelen en zich daarnaar willen gedragen, hetgeen respect verdient), is er sprake van pure misleiding geweest.

Het morele besef van de fabrikanten zou op bestuurlijk niveau tot uiting moeten komen in een lobby die zich uitspreekt op haalbaarheid vóórdat de leugenachtigheid plaatsvindt. Volgens mij is het tijdperk bereikt dat multinationals hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ipv het verdienmodel laten zegevieren. Het is vaak gebleken dat innovatie pas komt als de politiek daarvoor stimulerende maatregelen treft. De politiek is als democratisch gekozen gremium zoals het hoort nog steeds de baas. De wet is er om onrechtmatig handelen te sanctioneren. Zo zou het moeten werken en gelukkig is dat ook zo.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Sapphire » vr 15 jun, 2018 15:26

Pisang schreef:
vr 15 jun, 2018 13:42
Ik ken binnen mijn kring gelukmakend veel mensen die verantwoordelijkheid voor eigen gedrag voelen en zich daarnaar willen gedragen, hetgeen respect verdient
Vast weinig Saabrijders bij dan incl. jijzelf :wink:
De politiek is als democratisch gekozen gremium zoals het hoort nog steeds de baas.
Ohja zeer democratisch. Die wil niet met die en die sluit bij voorbaat die uit. Uiteindelijk zitten we met een breed spectrum kabinet dat nog vrij weinig voor elkaar krijgt omdat ze hoofdzakelijk elkaar bevechten in de drang naar macht. En dat moet het voorbeeld geven aan fabrikanten om vanuit moreel besef beleid te voeren :lol: Ik ben het in theorie met je eens hoor, maar theorie en praktijk zijn nog wel even een dingetje.
De wet is er om onrechtmatig handelen te sanctioneren. Zo zou het moeten werken en gelukkig is dat ook zo.
Ok dan daag ik je hierbij uit in het kader van “innovatie stimuleren”: ontwikkel een verbrandingsmotor die maximaal 1 gram CO2 uitstoot per kilometer. Lukt het je (al dan niet door te sjoemelen) dan word je beloond op een door jou gewenste manier. Lukt het je niet dan ga je failliet en duizenden van jouw medewerkers komen zonder baan te zitten. Wat doe je?

Gebruikersavatar
Pisang
Donateur
Donateur
Berichten: 1551
Lid geworden op: ma 14 mar, 2005 3:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Pisang » vr 15 jun, 2018 16:27

@ Sapphire
:shock: Zoveel cynisme. Ik dacht dat ik cynisch was, maar jij spant de kroon. Ik denk echter dat het goed zou zijn om nog enig geloof in democratie en de mensheid te hebben. Anders houdt het een beetje op met onze voorspoed. Dan maar naïef. Bambi style.

Dat argument van werkgelegenheid is volgens mij sowieso niet de maatschappelijke roeping waarom bedrijven worden opgericht. Het is niet meer dan een aardig argument als het zo uitkomt. Daar zit mijn eigen cynisme eerder als het dan toch moet. Bovendien gaf ik al aan dat de lobby van vereiste innovatietempo, precies in lijn met jouw beargumenteringen op dat punt, eerder had moeten plaatsvinden; n.l. voordat je de kluit belazert.
Edit: De fabrikanten hadden aantoonbaar kunnen maken dat het meer tijd kost om aan de eisen te voldoen, en daarnaast de consument middels de normaliter gebezigde reclamebudgetten kunnen duidelijk maken dat ze naar beste vermogen werken aan de goede zaak. Dan ontvang je sympathie en uiteindelijk maakt dat een positief imago en dus omzet.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door RoelandV » vr 15 jun, 2018 22:48

@Pisang: ik twijfel aan jouw stelling:
De fabrikanten hadden aantoonbaar kunnen maken dat het meer tijd kost om aan de eisen te voldoen, en daarnaast de consument middels de normaliter gebezigde reclamebudgetten kunnen duidelijk maken dat ze naar beste vermogen werken aan de goede zaak. Dan ontvang je sympathie en uiteindelijk maakt dat een positief imago en dus omzet.
De Europese overheid is altijd behoorlijk autonoom bezig geweest als het ging om het aanscherpen van emissienormen.
Die werden in feite gewoon eenzijdig opgelegd. Over de impact die de nieuwe normen hadden op de kosten voor R&D
en produktiekosten van een fabrikant werd niet echt nagedacht.

Autofabrikanten werden dus met voldongen feiten geconfronteerd.
Jouw beeld dat autofabrikanten inspraak zouden hebben lijkt me niet reëel.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door RoelandV » za 16 jun, 2018 20:35

Wellicht is er sprake van overleg en informatie-uitwisseling tussen de EU en de Europese autofabrikanten.
Maar uiteindelijk bepaalt het Europees Parlement ZELF de concrete inhoud van nieuwe wetgeving.

Zo is recent - in april 2018 - door het Europees Parlement nieuwe wetgeving goedgekeurd.
Met deze nieuwe wetgeving in de hand kan de EU aan autofabrikanten een boete opleggen van € 30.000 per niet-conforme auto
(lees: sjoemelauto).

Bron: https://bit.ly/2teiFwR
Keep on smiling!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Sapphire » za 16 jun, 2018 22:54

Het blijft koddig, die gefingeerde verontwaardiging. Y. Klaver staat alweer vooraan in de rij om een van Obama gekopieerde speech over 'change' te houden en zo weer wat stemmen te winnen. :doh: Carpoolen is ook al niet meer van deze tijd, bleek afgelopen week, al zou dat milieutechnisch best verantwoord zijn met die dienstauto's van de Tweede Kamer.
Voordeel: je blijft lachen en er is dit weekend weer volop gespreksstof in de kroeg :drunksingers:

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door J.vandermeulen » za 16 jun, 2018 23:01

Is iets niet off topic hier wanneer het helemaal niet meer over auto's laat staan Saabs gaat.

By the way, de opmerkingen over de dividendbelasting zijn erg ongenuanceerd. Shell is bijvoorbeeld niet de belastingplichtige voor de dividendbelasting maar de aandeelhouders van Shell (en ik heb meer verstand van belastingen dan van techniek).

Ik pleit overigens wel voor een algehele belastingvrijstelling voor eigenaren van Saab cabrio's van 2005 met maximaal 104k op de teller in de kleur coffeeblack en met Hirsch velgen (als mijn zwager tenminste morgen met die momentsleutel langskomt).
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sjoemelsoftware voor onderdelen

Bericht door Sapphire » ma 18 jun, 2018 13:53

Prima voorstel, coffeeblack bestaat niet als Saabkleur dus no harm done inzake belastingen.

Plaats reactie