Citroën XM.... of toch Saab.. ons aller overpeinzingen...
-
theun
- Donateur (3x)

Citroën XM.... of toch Saab.. ons aller overpeinzingen...
Ik overweeg er een XM bij te kopen als daily.
Maar is dat verstandig? En waar moet ik op letten?
Maar is dat verstandig? En waar moet ik op letten?
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: Citroën XM
Zo'n XM blijft me (net als de CX en C6) ook aanspreken... Maar vooral vanuit emotie, niet vanuit verstand. Ooit... Volgens mij (subjectief, niet gestoeld op enige ervaring met deze types) moet je vooral zorgen dat je je Saab goed onderhoudt, want die ga je regelmatig nodig hebben
Maar misschien heb je hier iets aan:
http://www.xmclub.nl/bericht/aankooptips" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien heb je hier iets aan:
http://www.xmclub.nl/bericht/aankooptips" onclick="window.open(this.href);return false;
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

Ligt eraan, wil je een diesel, 2.0 V6, of een grotere V6 met AWD? Het middendifferentieel van het AWD systeem gaat vaak lekken, dus pleeg regelmatig onderhoud eraan. Verder is de auto voor een Jag niet zo bijster gevoelig. De diesels hebben wel eens problemen met het niet willen regenereren, maar ook dat is niet ongebruikelijk voor diesels.
-
theun
- Donateur (3x)

Eigenlijk wil ik van alles voor weinig....
Max 2.000,-
Betrouwbaar
Comfortabel
Iconisch
Ik denk aan: 9000, 9-3(cabrio?), s70, xm, thesis, x-type... maar weet het niet helemaal.
Eigenlijk wilde ik een 9-5 3.0t. Maar de wegenbelasting vind ik wel erg hoog.. (we hebben ook nog een s60d5, 900 Classic, en een k1100rs)
En de 9-3 die ik op het oog had, een turbo automaat met leder van 1999 met 200.000 km voor 2.000 euro is verkocht...
Max 2.000,-
Betrouwbaar
Comfortabel
Iconisch
Ik denk aan: 9000, 9-3(cabrio?), s70, xm, thesis, x-type... maar weet het niet helemaal.
Eigenlijk wilde ik een 9-5 3.0t. Maar de wegenbelasting vind ik wel erg hoog.. (we hebben ook nog een s60d5, 900 Classic, en een k1100rs)
En de 9-3 die ik op het oog had, een turbo automaat met leder van 1999 met 200.000 km voor 2.000 euro is verkocht...
-
Henk-Jan
- Donateur

Tsja, eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel eisen je qua betrouwbaarheid kan stellen voor €2000, zeker niet bij een (grote) Saab, Citroën, Lancia of Jaguar... Gezien mijn ervaringen bij een Jaguar dealer zou ik zelf voor een 2.0 V6 X-type niet veel angst hebben, maar voor twee mille zal je altijd zelf je ogen goed open moeten houden en handig moeten zijn.
-
theun
- Donateur (3x)

Re: Citroën XM.... of zoiets
En ja, tuurlijk kan een 9000... maar eigenlijk wil ik dan weer minimaal een turbo en leder onder de drie ton en goed onderhoud.....
volgens mij is dat verleden tijd voor dit geld.....
volgens mij is dat verleden tijd voor dit geld.....
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Je wens om iets karaktervols te rijden herken ik volledig, ook de merken die je overweegt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een vroege 9000 als daily. Het blijft mijns inziens de meest onderschatte Saab: technisch zeer doordacht en robuust. En het is veruit de meest betrouwbare Saab die ik heb gehad. Ik heb géén turbo, géén leer en geen ACC, maar geniet van iedere meter. Voor snelheid en luxe kan ik wel in de 9-5 stappen. En als je wat concessies doet bij de opties, kun je bij de 9000 nog steeds heel veel karakter krijgen voor weinig geld.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
bij Citroën is het zo dat de Série 2 van een model beter is dan de Série 1. de CX 2 was ook (wat) beter dan de CX 1. bij de XM geldt dat ook. nadeel vind ik dat de Série 2 de brugspoiler mist. maar met overzetten van een achterklep van een Série 1 zou dat opgelost kunnen zijn. rechtstreeks afzichtelijk is de XM Break, specifiek de achterportieren. 'ze' hebben daar namelijk achterportieren van de Berline voor gebruikt en er een stuk plastic op geschroefd.
ik denk dat het met de XM dezelfde kant op gaat als de 9000. na productie-einde volgt een dip in populariteit die ongeveer 15 jaar duurt en dan langzaamaan begint het model weer wat populairder te worden, te beginnen met (in geval van de 9000) de Anniversary- en Aero-uitvoering. pas later gevolgd door de 'mindere' uitvoeringen. bij de XM zal de V6.24 Exclusive op dit moment de meestgezochte en dus duurste XM zijn. maar met een 2.0 Turbo C.T. hoef je je ook niet gestraft te voelen, denk ik.
ik denk dat het met de XM dezelfde kant op gaat als de 9000. na productie-einde volgt een dip in populariteit die ongeveer 15 jaar duurt en dan langzaamaan begint het model weer wat populairder te worden, te beginnen met (in geval van de 9000) de Anniversary- en Aero-uitvoering. pas later gevolgd door de 'mindere' uitvoeringen. bij de XM zal de V6.24 Exclusive op dit moment de meestgezochte en dus duurste XM zijn. maar met een 2.0 Turbo C.T. hoef je je ook niet gestraft te voelen, denk ik.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
eerste puntje van aandacht zie ik al: deze XM Break staat aan de voorkant te hoog. hoeft geen groot probleem te zijn, maar je bent wel al meteen bezig met een 'fout' te herstellen aan een redelijk complex veersysteem, dat overigens nog steeds, zoveel jaar na introductie, meesterlijk werkt, vermits het goed onderhouden is/wordt.
de Xantia die ik had vond ik 'wel aardig goed' veren. mijn collega die hem van mij overnam, vond van niet en heeft het systeem nagekeken en nieuwe bollen gezet, waardoor ze weer vloeiend over de drempels gaat.
de Xantia die ik had vond ik 'wel aardig goed' veren. mijn collega die hem van mij overnam, vond van niet en heeft het systeem nagekeken en nieuwe bollen gezet, waardoor ze weer vloeiend over de drempels gaat.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Alle auto's hebben onderhoud nodig om ongehinderd en veilig mee te kunnen rijden. De grootste kostenpost is er bij complete motorschade of doorgerotte ophanging, bodem en deuren. De vraag is altijd: welk onderhoud is er in het verleden gebeurd, heeft men iets belangrijks uitgesteld of overgeslagen en wat is er nu/binnenkort/x-kilometers aan de beurt? Het antwoord hierop is niet altijd gemakkelijk te geven.
Jammergenoeg heeft de ANWB de aankoopkeuringen gestopt of gaat dit doen. Gewoonweg omdat de meeste mensen domweg, blind van liefde, zonder benul of uit geldbesparing hier niet voor kiezen.
Wie angstdromen heeft over een bepaald voertuig en toch een of twee rechterhanden heeft, kan er (naar mijn "bescheiden" mening) beter vanaf zien. Als je geen rechterhanden hebt, dien je altijd te beschikken over de nodige reserves voor onderhoud en reparaties. De aankoopprijs met 2 á 4x vermenigvuldigen lijkt me in dat geval een goede basisregel.
Op het oog ziet de genoemde XM-break in de MP-advertentie er geweldig uit. Maak een proefrit en rijdt langs een gevestigde naam onder de Ciroën-garages, zou ik zeggen. Je kunt hem ook gewoon blind kopen, kijken wat je tegenkomt en als het tegenzit afschrijven. De prijs is toch om te lachen?
Jammergenoeg heeft de ANWB de aankoopkeuringen gestopt of gaat dit doen. Gewoonweg omdat de meeste mensen domweg, blind van liefde, zonder benul of uit geldbesparing hier niet voor kiezen.
Wie angstdromen heeft over een bepaald voertuig en toch een of twee rechterhanden heeft, kan er (naar mijn "bescheiden" mening) beter vanaf zien. Als je geen rechterhanden hebt, dien je altijd te beschikken over de nodige reserves voor onderhoud en reparaties. De aankoopprijs met 2 á 4x vermenigvuldigen lijkt me in dat geval een goede basisregel.
Op het oog ziet de genoemde XM-break in de MP-advertentie er geweldig uit. Maak een proefrit en rijdt langs een gevestigde naam onder de Ciroën-garages, zou ik zeggen. Je kunt hem ook gewoon blind kopen, kijken wat je tegenkomt en als het tegenzit afschrijven. De prijs is toch om te lachen?
-
theun
- Donateur (3x)

De XM die ik op het oog had was verkocht....
De XM break vind ik persoonlijk een onogelijk ding... zo was hij niet bedoeld..
Ik neig toch weer naar een 9000.. maar waar vind je er nog een?! Ik denk dan aan een nette, goede, zonder roest.. eentje van de laatste met minimaal leder en ACC. Naast het wagenpark dat we al hebben (en een reis geboekt. En een bed besteld) vind ik 2.000,- wel even de Max...
En dan is de sedan natuurlijk helemaal gaaf....
De XM break vind ik persoonlijk een onogelijk ding... zo was hij niet bedoeld..
Ik neig toch weer naar een 9000.. maar waar vind je er nog een?! Ik denk dan aan een nette, goede, zonder roest.. eentje van de laatste met minimaal leder en ACC. Naast het wagenpark dat we al hebben (en een reis geboekt. En een bed besteld) vind ik 2.000,- wel even de Max...
En dan is de sedan natuurlijk helemaal gaaf....
-
Henk-Jan
- Donateur

Gaat het je puur om de heb of heb je daadwerkelijk een extra auto nodig? Ben je handig? Heb je een sleutelplek? Verder sluit ik me aan bij Steve-O, als ik zie wat onze cabrio al aan (preventief) onderhoud heeft gehad en nog nodig gaat hebben... De volgende beurt zal alleen al richting/over de twee mille gaan (distributie).
-
Gele aero
- Donateur (8x)

9000 blijft schromelijk onderschat, altijd een goede keuze! En een XM neem je als je een oogje hebt op iemand bij de wegenwacht.
Er staan er een paar te koop op de saab marktplaats. En voor 2000 euro ga je wel een goede vinden zolang je geen Aero of Anni wil. Kijk eerder naar goed onderhoud dan naar de km-stand!
Er staan er een paar te koop op de saab marktplaats. En voor 2000 euro ga je wel een goede vinden zolang je geen Aero of Anni wil. Kijk eerder naar goed onderhoud dan naar de km-stand!