Waarschuwing: criminelen opereren uit naam van het CJIB

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Waarschuwing: criminelen opereren uit naam van het CJIB

Bericht door Steve-O » do 15 feb, 2018 9:54

Opgelet: Vandaag ontving ik een vrij goed gekloond ogend stuk van naar het leek het Centraal Justitieel Incasso Brureau per e-mail, waarin stond dat ik twee eerdere aanmaningen zou hebben genegeerd en dreigement om tot beslaglegging van mijn monetaire middelen over te gaan. :shock:

Daar wordt je ook zonder koffie wel wakker van. Ik ingelogd bij het CJIB: "U heeft geen openstaande boetes". Ik vond het al raar.

Nog een keer op de homepage van het CJIB goed gekeken. Aha, een melding bovenaan met een i-tje; toch die slok koffie nodig dus. En ja hoor, het CJIB mailt nooit. Het is vals.

Wat het verder weggaf: De aanhef "Geachte bestuurder, ..." = gelijk verdacht; daar trappen wij niet in natuurlijk.
Afzender was cjib @ rijksoverheid.nl => had moeten komen van ---- @ cjib.nl (maar die mailen niet, dus dan was het nog vals geweest)
De bedragen waren vreemd en het rekeningnummer waarop de betaling zou moeten plaatsvinden begint met LT (Litouwen).

Wie toch geld overmaakt aan het CJIB zelf krijgt het teruggestort, wie de gegevens uit de mail voor betaling gebruikt is de sjaak.

Maar goed, jullie zijn gewaarschuwd. Het CJIB mailt nooit. :!:

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Waarschuwing: criminelen opereren uit naam van het CJIB

Bericht door RoelandV » do 15 feb, 2018 20:14

Dankje voor de melding.

Nog erger vind ik de mensen die in ons land met een nep ING-betaalapp betalen.
Ze wekken daarmee bij de verkoper de indruk dat de gekochte spullen "zojuist betaald" zijn.
Een dag later ziet de verkoper dat er helemaal niks is bijgeschreven op zijn rekening.
De "koper" blijkt met een nep-ING app te hebben betaald.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 15 feb, 2018 23:30

De ING maakt dit soort oplichting makkelijker door geld vast te houden voor extra rente-inkomsten. Tussen andere banken gaat het overboeken een stuk sneller.

Als je zelf geen ING hebt, geen App-betaling accepteren. Dan moet de koper maar even naar een geldautomaat op-en-neer.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 16 feb, 2018 0:30

Geen enkele bank houdt geld vast, dat is al lang niet meer zo. De Postbank had vroeger een ander betalingssysteem, ook dat is niet meer zo.

Alle banken in NL handelen transacties hetzelfde af, allemaal via Equens. Doorgaans vinden overboekingen 2x per dag plaats, uit mijn hoofd rond half 12 en rond half 4. Daarna moet je dus een dagje wachten. Als het op dagen niet verwerkt wordt (weekend en bepaalde Europese feestdagen) ligt dat aan Equens die het netwerk plat gooit, niet aan de banken.

Er is wel een ontwikkeling gaande rondom instant payments. Binnen eenzelfde bank is dat al lang zo, maar nu ook bij steeds meer deelnemende banken in het SEPA gebied. In NL zijn dat op dit moment alleen nog ABN AMRO en Bunq. Tussen die banken staan vrijwel alle overboekingen er 24/7 binnen 5 minuten op.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 16 feb, 2018 0:56

Wat merkwaardig is, is dat ING ook gebruik maakt van Interpay (is dat gelieerd aan Equens?), maar toch langzamer scoort. Daar moet gewoon iets achter zitten. Al is het maar dat de snelheid geen prioriteit is; hetgeen als beleid valt uit te leggen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 16 feb, 2018 10:07

Interpay bestaat niet meer. Na een fusie in 2006 met een Duitse concurrent is het Equens geworden. Dus al meer dan 10 jaar bestaat Interpay niet meer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Interpay" onclick="window.open(this.href);return false;

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 16 feb, 2018 10:48

Dank je. Dat wist ik niet.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 16 feb, 2018 15:42

millerman schreef:Er is wel een ontwikkeling gaande rondom instant payments. Binnen eenzelfde bank is dat al lang zo, maar nu ook bij steeds meer deelnemende banken in het SEPA gebied. In NL zijn dat op dit moment alleen nog ABN AMRO en Bunq. Tussen die banken staan vrijwel alle overboekingen er 24/7 binnen 5 minuten op.
Interessante info, dank!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 16 feb, 2018 17:19

Even opgezocht, volgens deze lijst zou ING ook mee moeten doen met Instant Payments. Tussen ABN en Bunq heb ik het getest, met ING (nog) niet. Ik kan ook geen persbericht vinden van ING hierover, het lijkt erop dat ze wel klaar zijn, maar nog niet hebben geactiveerd om welke reden dan ook.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 16 feb, 2018 21:13

Ik test het regelmatig en telkens komt het van ING om klokslag 13:00u de volgende dag. Over het weekend idem op maandagmiddag 13u. Bank naar bank in enkele seconden, m.u.v. het weekend. En dat ilaatste ervaar ik al meerdere jaren zo.

Als het niet om rente gaat, zou ik graag weten waar het dan wel om draait. Systemen of netwerken verouderd of veiligheidsperikelen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 feb, 2018 2:42

Veiligheid en zekerheid voor banken dat zij hun geld van andere banken krijgen.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 17 feb, 2018 10:31

Voor de banken wel ja, dat klopt. Maar als jij geld overmaakt naar wat later blijkt een "verkeerd" nummer, of nog erger ; een malafide nummer, moet je zelf maar zien dat je je geld weer terug krijgt. Diezelfde banken doen dan geen ruk voor je.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 feb, 2018 10:45

En terecht. Een IBAN kent zoveel checks dat je dat niet per ongeluk fout kunt invoeren met toch een geldig IBAN. Als het dan toch een fout gaat: user error.

gewoonikke
Geregistreerd lid

Bericht door gewoonikke » za 17 feb, 2018 14:25

en als iemand je een kloppend IBAN-nummer stuurt met een valse naam erboven gaat de transactie vrolijk door,
Geen enkele controle op naamsgevegevens in combinatie met nummer...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 feb, 2018 16:14

Dan is het of de fout van diegene of jouw fout dat je zomaar geld ergens naar toe over maakt zonder goed te checken of het klopt.

Plaats reactie