9-3 met bagagewagen - vraag over draaicirkel (met tekening)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

9-3 met bagagewagen - vraag over draaicirkel (met tekening)

Bericht door hjvdkolk » do 01 feb, 2018 22:49

Hallo,

Vorig jaar hebben we onze eerste kampeeruitrusting gekocht. Grote tent, bagagewagen (Saris Speedy), dakkoffer (en nog veul meer). Na de vakantie kochten we onze eerste Saab :D . Nu zouden we ook graag de fietsen mee nemen. Ik zit te dubben of dat past op de dissel, een Twinny Load Classic. Het disselhulpstuk daarvoor heb ik nog liggen.

Ik heb op basis van de maten een situatietekening gemaakt. De auto kan dan ca. 48º draaien. Ik schat in dat dit voldoende is, maar ik ben benieuwd of er mensen met een zelfde of andere ervaring zijn.

Afbeelding

De fietsen hebben we liever niet op het dak van de auto of bovenop het karretje. Op de auto ligt een grote kano en op het karretje zit een dakkoffer.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9-3 met bagagewagen - vraag over draaicirkel (met tekeni

Bericht door Steve-O » vr 02 feb, 2018 13:42

Als ik jou was zou ik een lasser vragen om de dissel te verlengen. 10 tegen 1 dat die 48 graden niet toereikend is als je ergens de bocht om moet.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 02 feb, 2018 13:58

Hou je andere opties over dan een trekhaak achter onder de Saris Speedy te hangen voor je Twinny Load met de fietsen :?:

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » vr 02 feb, 2018 14:46

Grappig. Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten op een Saris RT600.
Ik durfde het uiteindelijk niet aan op de standaard dissel. Draaicirkel werd mij te krap en heb ze gewoon op de kar gezet met een set goede fietsdragers van Thule.
Is mij goed bevallen.

Weet niet of je gewone fietsen of racefietsen meeneemt, maar racefietsen vervoer ik sws bij voorkeur niet dwars achter de auto (op een fietsdrager dus)
Of in de auto en als dat echt niet kan in de rijrichting op het dak.

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » vr 02 feb, 2018 15:39

Er is nog wel een optie namelijk de twinny load (met een hulpstuk) zo hoog mogelijk tegen het kopschot van de aanhanger maken zodat de auto bij een scherpe bocht of achteruitrijden "onder de fietsen door" draait.
Nadelen zijn dat je de fietsen hoog moet tillen en dat ze bij het rijden vol in de wind staan.

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 02 feb, 2018 15:52

Ik zou ook niet zo gaan rijden.
10 tegen 1 dat je het een keer vergeet.
Dan heb je én schade aan de saab én kun je niet fietsen op je vakantie.

Ik zou ook voor de optie langere dissel gaan.
Als het gewone stadfietsen zijn zou ik wel kijken of je kogeldruk niet te hoog wordt.
Een beetje (oude) fiets weegt zo 20 kg en daar komt nog een gedeelte van het gewicht van het bagagewagentje bij.
Een trekhaak achterop het aanhangertje om daar de fietsendrager op te zetten lijkt me ook niet zo'n goed idee.
Je hebt kans dat de aanhanger erdoor gaat kwispelen achter de auto.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » vr 02 feb, 2018 17:40

Ik heb vroeger op mijn caravan op de dissel een twinnyload gehad en nooit problemen gehad dat het tegen de auto kwam.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 02 feb, 2018 18:50

De dissel van een caravan is een stuk langer dan van deze Saris van de TS. Dat idee van fietsdragers op de kar is zo slecht nog niet. Beetje de gouden middenweg.

Het blijft afwegen van voor- tegen nadelen:

- Langere dissel geeft meer kogeldruk; daar moet je bij het beladen van de aanhanger rekening mee houden.
- Fietsen met hulpstuk omhoog = nog meer luchtweerstand overwinnen.
- Fietsen op dragers op de kar geeft is ook hoger, maar relatief minder luchtweerstandverhogend en de kogeldruk wordt minder beïnvloed, je kar wordt ook iets zijwindgevoeliger.
- Alternatief is een grotere gesloten aanhanger die van voren aerodynamisch is gevormd, meer dat kost nogal wat.
- Fietsen thuislaten en iets huren op locatie, verlies je vrijheid mee.

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » vr 02 feb, 2018 20:55

Dank jullie wel voor alle snelle en behulpzame reacties. Erg blij mee.
Als ik jou was zou ik een lasser vragen om de dissel te verlengen. 10 tegen 1 dat die 48 graden niet toereikend is als je ergens de bocht om moet.
Mooi bedacht. Die optie had ik zelf nog niet overwogen. :thumbup2:
Hou je andere opties over dan een trekhaak achter onder de Saris Speedy te hangen voor je Twinny Load met de fietsen :?:
Als het gewone stadfietsen zijn zou ik wel kijken of je kogeldruk niet te hoog wordt.
Op zich geen probleem, maar de kogeldruk is op dit moment (beladen) al bijna negatief. Ik kan de koppeling met een pink tillen. Ik denk dat het voor de stabiliteit geen kwaad kan als er voorop twee fietsen bij komen.
Draaicirkel werd mij te krap en heb ze gewoon op de kar gezet met een set goede fietsdragers van Thule.
Is mij goed bevallen.
Ik heb ze liever niet op het dak van de auto. Mijn gedachte op de dissel is dat daarmee de hoogte van het geheel wat lager blijft en wat meer uit de wind.
Er is nog wel een optie namelijk de twinny load (met een hulpstuk)
Ja, die ken ik van de caravans. Maar ik ben daar een beetje huiverig voor met een bagagewagen. Deze is toch wat beweeglijker dan menig caravan die ik zie wiegen. Ik ben bang dat het schokken/stuiteren van de wagen erg versterkt wordt door de lengte van het hulpstuk.

Concluderend - in lijn met wat Steve-O zegt; afwegen. Die afweging heb ik gemaakt; langere dissel. Maar het verlengen, laswerk en extra zaken schat ik al snel op 200 euro. Da's op zich geen punt. Maar in mijn achterhoofd speel ik ook al even met het idee om een iets grotere bagagewagen te kopen. However, deze zomer doen we het nog even met de Saris.

Binnenkort zal ik de drager eens provisorisch monteren met een fiets erop. Dan op een pleintje eens rustig het stuur draaien en kijken wat er gebeurt. Daarna ga ik nog eens rustig overpeinzen wat ik doe.

Hartelijk dank voor het meedenken. Het wordt erg gewaardeerd.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 02 feb, 2018 21:42

Aan een dissel moet je niet gaan lassen , gaat vroeg of laat altijd scheuren :D

Ik zou voor een ander karretje gaan met
Langere dissel, (rijdt ook 10 keer beter) of een andere langere dissel.

Langere dissel heeft ook een ander voordeel, alles op het karretje
En ik zou niks op het dak van de auto monteren, en al zeker niet bij lange ritten
Langere dissel rijdt stabieler. En gemakkelijker achteruit.

Ongenuanceerd modus aan ; Persoonlijk zou ik met dat K karretje niet eens op pad willen. Ongenuanceerd modus uit

En ga aub niets aan de achterkant van het karretje hangen, succes op verongelukken is bijna 100%

Zou er zelf 1 maken naar eigen wensen, en met passende saabwielen met dezelfde steek als de trekkende Saab en minimaal 15" :wink:

Overigens dat een langere dissel meer kogeldruk zal geven ben ik het niet mee eens.

Mag ik dit zeggen, ja dat mag, ik heb er in mijn leven een boel gebouwd. Met als topstuk
Verlengde Surf aanhanger, met Saab as, inca's , shirt set , testarossa achterkant en in aquamarijn passend bij de turbo

En record 195km/H met 6 surfplanken ( en die Duitser die afhaakte met zijn 0000 om wedstrijdje te doen) :mrgreen:

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » za 03 feb, 2018 18:44

Waarom niks op het dak?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 03 feb, 2018 21:29

Brandstof kosten, optillen en lawaai
Vooral het tillen met ook nog de kans op beschadiging.

Als ik ver moet met een leege laadbak haal ik zelfs de achterklep er nog uit.
1 op 10 ipv 1 op 9

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » zo 04 feb, 2018 0:42

Edward9-5 schreef:Waarom niks op het dak?
Daar ligt de kano (4x1m.) op. Ik verveel me nogal snel op vakantie. :lol:

hjvdkolk
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door hjvdkolk » zo 04 feb, 2018 0:44

turbopilot schreef:Aan een dissel moet je niet gaan lassen , gaat vroeg of laat altijd scheuren :D
Dank je wel voor jouw ervaring. Ongenuanceerd is goed hoor. :D, ieder z'n ding (of kar;)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 04 feb, 2018 12:00

De kans op al of niet scheuren ligt vooral aan de lasmethode en materiaal. Daarmee bedoel ik o.a. hoe de dissel wordt verlengd. Als je dissel bijvoorbeeld bestaat uit een ronde buis, moet je daar niet een stukje aan gaan lassen of tussen zetten, maar die hele buis vervangen door een langere, je werkt dan met de bestaande las- en bevestigingsplekken en veranderd de constructiemethode niet.

En vakmanschap is meesterschap.

Plaats reactie