Zastava 750

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Zastava 750

Bericht door Robbert » zo 30 jul, 2017 18:09

Ik denk er over om een Zastava 750 (aka Fiat 600) te kopen voor erbij en als project.

Afbeelding

Zijn er SF leden die zo'n auto hebben of hebben gehad?

Omdat zo'n Zastava Oosteuropees/servisch is, is er weinig info over te vinden. Een technisch handboek is er blijkbaar niet (ja wellicht in het servisch maar dat wordt lastig).

Weet iemand hier iets over of kan mij advies geven?

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Zastava 750

Bericht door RoelandV » zo 30 jul, 2017 18:14

Je hebt de link naar de afbeelding helaas niet goed ingevuld.
Als je dat even opnieuw doet dan kunnen we hier allemaal even meekijken.... :D

martin117
Geregistreerd lid

Bericht door martin117 » zo 30 jul, 2017 22:12

Is de techniek dan niet erg gelijk aan een fiat 600? wellicht kun je gewoon met een fiat WPHB aan de slag

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 30 jul, 2017 22:17

Er zijn op internet heel veel manuals van de Fiat 600 te vinden:
http://bit.ly/2tP6N39

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 30 jul, 2017 22:40

als het bij Zastava/Yugo net zo vergaan is als bij Dacia, dan kan je nog wat uitdagingen tegenkomen.

want de Dacia 1210/1310 zag er dan wel uit als een Renault 12, maar b.v. kleppen uitwisselen in de motor (omdat ze verbrand waren) kon je wel vergeten, dat past(e) gewoon niet. ze hadden een licensie/toestemming van Renault om het model 'Renault 12' (na) te bouwen, maar dat wilde niet zeggen dat ze een exacte kopie van de mallen kregen van Renault. de hele (technische) ratteflik werd door Dacia zelf ontwikkeld en gebouwd. vandaar dat er veel onderdelen dus niet onderling uitwisselbaar waren ondanks dat de 2 modellen (bijna) als 2 druppels water op elkaar leken.

hopelijk heeft Fiat met Zastava een betere/andere deal kunnen sluiten, waardoor dingen wat beter uitwisselbaar zijn. wel een geinig autootje.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 31 jul, 2017 23:23

@Roeland: Is de link nu wel goed? Ik zie hem zelf namelijk wel goed.

@Martin: Ja inderdaad veel techniek is hetzelfde dus ik heb al een technisch handboek van de 600 besteld. Maar het mooiste is toch om iets specifieks te hebben.

@Jungleman: Ik vond op een Duitse website dat heel veel onderdelen gewoon uitwisselbaar zijn.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 01 aug, 2017 0:05

@Robbert: ik zie alleen het woord afbeelding.

Wellicht goed om toch even een foto te tonen van zo'n Zastava 750:

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 01 aug, 2017 5:09

@uitwisselbaarheid onderdelen: dat heeft Fiat dus beter geregeld dan Renault. scheelt dus een boel zoekwerk als je wat nodig zou hebben :thumbup:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 01 aug, 2017 9:18

De afbeelding laat zich niet deeplinken: http://car--reviews.com/images/zastava- ... 750-27.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 01 aug, 2017 21:14

Dit is de race-uitvoering van de Zastava 750:

Afbeelding

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 01 aug, 2017 21:37

Ik heb een andere afbeelding neer gezet in de openingspost.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 01 aug, 2017 21:51

Ik zag het. Vind het ontzettend leuke auto's!
En er zijn ongelooflijk veel variaties:

http://bit.ly/2uhnlAr

600aparth
Geregistreerd lid

Bericht door 600aparth » wo 02 aug, 2017 7:57

Afbeelding

Seat 600 projectje vlak voordat ik hem daar weghaalde om te verplaatsen naar mijn eigen domein.

Grt,
Ruud
600Aparth

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » di 08 aug, 2017 20:33

Op foto's via internet zijn we wel gewend aan leuke modellen, alleen mis je dan de juiste context. De echte test is hoe zo'n Zatava 750 zich onderscheidt in het huidige straatbeeld.

Welnu, ik zag er vorige week eentje (donkergeel) vlotjes en handig zijn bochtjes trekken in hartje Praag en ik ben overtuigd: het is echt een ontzettend sympathiek en mooi model dat vrolijk maakt! Compenseert net even het gebrek aan volwassenheid waarmee de oude Fiat 500 behept is in het huidige verkeer, met behoud van de charme ervan. Top autootje om erbij te hebben. :O:

Hertog
Geregistreerd lid

Bericht door Hertog » wo 09 aug, 2017 17:00

Op https://en.wikipedia.org/wiki/Zastava_750" onclick="window.open(this.href);return false; wordt gesuggereerd dat veel onderdelen niet (zomaar) uitwisselbaar zijn met de Fiat varianten, maar op http://www.fiat600.net/F600GB.HTM#engine" onclick="window.open(this.href);return false; lijken veel onderdelen ook voor de Zastava 750 inzetbaar. De ene is Wikipedia, de ander lijkt commerciele (bij)bedoelingen te hebben. Ik laat het aan de lezer welke bron betrouwbaarder is ;).

Plaats reactie