Audio ruis.

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Audio ruis.

Bericht door Erik » di 15 aug, 2006 19:09

Ik heb sinds kort af en toe ruis op mijn speakers. Motor aan of uit maakt niet uit. Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak?
-versterker
-voeding
-massa
-radio

Wie het weet...... :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 15 aug, 2006 21:25

Bij mij lag de oorzaak in de voedingskabel die te dicht langs de signaalkabels lag.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 15 aug, 2006 22:14

Het is vorige week eigenlijk pas begonnen. Hiervoor was het ruisvrij.
De voeding ligt aan de linkerkant, en ik het de signaalkabels en de aansturing voor de versterker rechts liggen.

Het rare is verder dat het niet constant is. Maar af en toe.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 15 aug, 2006 23:03

Kun je de ruis omschrijven?

- ratelend (varierend met? toerental)
- golvend?
- als de ruitenwissers aan zijn?
- als de ventilatie aan staat (1-2-3) ?
- volume van de ruis continu of harder en zachter met de volumeknop mee?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 17 aug, 2006 16:16

De ruis is continue, onafhankelijk van volume en of de motor aan of uit staat.
De laatste paar dagen heb ik het niet meer gehoord......vaag !

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 19 aug, 2006 0:31

erik schreef:De ruis is continue, onafhankelijk van volume en of de motor aan of uit staat.
De laatste paar dagen heb ik het niet meer gehoord......vaag !
Laat 2 opties over:

- massa probleem - behuizing van radio/amp niet continue aan massa (al dan niet door intern defect in de radio - mogelijk ontstaan door deze hete zomer - of iets wat los is getrilt)
- probleem heeft te maken met antenne. Kan door slechte antenneverbinding; stekker controleren - door bijv. even af te koppelen en opnieuw erin te drukken. Geen verandering dan verbinding aan de antennekant checken op dezelfde wijze.

Om de radio zelf als storingbron uit te sluiten als bovenstaande dingen niet helpen, moet je de radio tijdelijk vervangen (meerdere dagen tot een week als duurtest)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 19 aug, 2006 9:21

De versterker zit los achterin met een massapunt op de carosserie.
De laatste paar dagen heb ik het niet meer gehoord. Maar het klonk in ieder geval als een transformator die er veel ruis gaf met af en toe een lichte fluit erdoorheen die wel leek te varieren met motortoerental. Volgende keer ga ik wel eens aan de massa zitten.
...wordt vervolgd

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » za 19 aug, 2006 12:46

ik zou altijd een separate massa naar de versterker toeleggen. Ik heb ook eens in een 9000 een versterker achterin ingebouwd met de massa aan de carroserie en dat helpt de geluidskwaliteit niet bepaald. Een massa direct vanaf de accu lostte het probleem toen op

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 19 aug, 2006 13:54

Ben ik met je eens, maar de ruimte om 1 voedingskabel te leggen houdt al niet bepaald over, laat staan 2. Vandaar.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 20 aug, 2006 13:28

erik schreef:Ben ik met je eens, maar de ruimte om 1 voedingskabel te leggen houdt al niet bepaald over, laat staan 2. Vandaar.
Hoi Erik, gisteren onderweg naar de Oldtimerdagen op het autotron, kwamen we na een stop voor een kop koffie niet meer weg door een kapotte bediening van de startonderbreker. We reden met zijn 900S en hadden geen gereedschap mee. Gelukkig ben ik ANWB-lid en die was er vrij vlot.
Terwijl hij bezig was het een en ander professioneel kort te sluiten hadden we het nog even over jouw ruis. Hij oordeelde net als ik hetzelfde. Massaprobleem (grillig gedrag, soms verdwijnt de storing en komt plotseling weer terug) Ook was hij het met me eens dat het massaprobleem zich voor kan doen binnen de behuizing van de apparatuur als gevolg van extreme hitte en/of trillingen.

Je kunt zonder aparte massadraad te leggen, de massaverbinding van je versterker achterin verbeteren door te zorgen voor een groter contactoppervlak van de massaaansluiting. Dit bereik je makkelijk door een stukje lak weg te krabben en de kabel vast te solderen, of door gebruik van bout/moer/klemringen waarmee je massadraad heel stijf vast draait.
Ook aan de kant van de versterker moet de draad goed stevig vast zitten. En een dikkere draad is beter dan een dunnere.

Vergeet niet dat een massaprobleem zich ook voor kan doen bij de autoradio in de console, die t.g.v. daarvan een audiosignaal met ruis aan je versterker achterin aanbiedt.

Plaats reactie