erik schreef:Ben ik met je eens, maar de ruimte om 1 voedingskabel te leggen houdt al niet bepaald over, laat staan 2. Vandaar.
Hoi Erik, gisteren onderweg naar de Oldtimerdagen op het autotron, kwamen we na een stop voor een kop koffie niet meer weg door een kapotte bediening van de startonderbreker. We reden met zijn 900S en hadden geen gereedschap mee. Gelukkig ben ik ANWB-lid en die was er vrij vlot.
Terwijl hij bezig was het een en ander professioneel kort te sluiten hadden we het nog even over jouw ruis. Hij oordeelde net als ik hetzelfde. Massaprobleem (grillig gedrag, soms verdwijnt de storing en komt plotseling weer terug) Ook was hij het met me eens dat het massaprobleem zich voor kan doen binnen de behuizing van de apparatuur als gevolg van extreme hitte en/of trillingen.
Je kunt zonder aparte massadraad te leggen, de massaverbinding van je versterker achterin verbeteren door te zorgen voor een groter contactoppervlak van de massaaansluiting. Dit bereik je makkelijk door een stukje lak weg te krabben en de kabel vast te solderen, of door gebruik van bout/moer/klemringen waarmee je massadraad heel stijf vast draait.
Ook aan de kant van de versterker moet de draad goed stevig vast zitten. En een dikkere draad is beter dan een dunnere.
Vergeet niet dat een massaprobleem zich ook voor kan doen bij de autoradio in de console, die t.g.v. daarvan een audiosignaal met ruis aan je versterker achterin aanbiedt.