Niet te balanceren velgen na poedercoat
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Niet te balanceren velgen na poedercoat
Hoi allemaal,
Ik heb 4 Saab alu 50 velgen naar de coater gebracht. Ze waren te dicht bij de oven gebakken en dus opnieuw gecoat. Nu heb ik mijn banden over laten zetten, maar de wielen waren lastig te balanceren. Moest per velg 100 gram op. Zelf niet eerder met deze velgen gereden, maar ondanks het balanceren trilt mn stuur, ook bij remmen. Zou dit komen door het poedercoaten? Gewicht van de lak of krom door oven? Wat kan ik doen..
Ik heb 4 Saab alu 50 velgen naar de coater gebracht. Ze waren te dicht bij de oven gebakken en dus opnieuw gecoat. Nu heb ik mijn banden over laten zetten, maar de wielen waren lastig te balanceren. Moest per velg 100 gram op. Zelf niet eerder met deze velgen gereden, maar ondanks het balanceren trilt mn stuur, ook bij remmen. Zou dit komen door het poedercoaten? Gewicht van de lak of krom door oven? Wat kan ik doen..
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: Niet te balanceren velgen na poedercoat
Als je velgen wilt laten poedercoaten, dan is het raadzaam om meteen even te kijken of je ze moet laten richten.
Een kromme velg kun je namelijk nooit goed balanceren.
Een kromme velg kun je namelijk nooit goed balanceren.
-
stefanR
- Donateur (2x)

Is het 1 velg waarbij je zoveel gewicht nodig hebt of bij allemaal? Als het bij allemaal is dan zou ik denken dat er bij de coater iets mis gegaan is.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik zou eerst eens beginnen met het pasvlak van de velgen volledig kaal te schuren en dan nog eens kijken of de boel trilt. Overigens is 100 gram lood wel veel, dus het is aannemelijk dat er iets niet goed is, maar dat kan ook voor het coaten al geweest zijn.
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Het pasvlak was afgeplakt. De naaf valt wel een stukje in de velg. Dat was niet afgeplakt. De velg paste wel maar trok pas recht met goed aandraaien, denk door de coating. Desondanks hebben alle velgen de onbalans van ongeveer 100g. Zit een strook van 20cm lood aan de binnenkant.... Het zou natuurlijk kunnen dat de onbalans al voor het coaten aanwezig was, maar ik vind het inderdaad te toevallig dat bijna alle velgen dezelfde afwijking hebben. Omdat de eerste coating verkeerd was gegaan is er een tweede keer gecoat. Misschien zijn 2 lagen wat teveel?
-
jansen
- Donateur (7x)

De velg moet los dus zonder bouten al geheel op het pasvlak aanliggen en vlak en niet met goed aandraaien want dan liggen ze niet goed vlak aan en staat er te veel spanning op het pasvlak waardoor de velgen ook kunnen kromtrekken.De velg paste wel maar trok pas recht met goed aandraaien, denk door de coating
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Rijst de vraag of de wielnaaf wel roestvrij is (gemaakt).
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Ik zal nog eens kijken naar de montage morgen, maar los daarvan heb ik nog steeds 4 velgen die uit balans zijn. Ik begrijp dat 55 gram ongeveer de max is. Ik zit op 100 per velg
-
ReinO
- Donateur (2x)

dus eerst recht laten maken: je hebt weinig keus lijkt me.
Poedercoaten lijkt erg simpel en als je er goed in bent is het ook simpel. Maar elk foutje of defect / verstopt pistool maakt
dat het klontert. Als het dan ook nog aan de binnenkant zit, dan zie je het amper. Met je vingers kun je wel verdikkingen voelen.
Poedercoaten lijkt erg simpel en als je er goed in bent is het ook simpel. Maar elk foutje of defect / verstopt pistool maakt
dat het klontert. Als het dan ook nog aan de binnenkant zit, dan zie je het amper. Met je vingers kun je wel verdikkingen voelen.
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Dus het kan komen door het coaten? Zeker omdat het 2x is gedaan. Ik ga morgen even bij de coater langs om te kijken wat hij zegt. Als dit niet het euvel is dan zijn ze misschien gewoon krom.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@Twinspoke: als je bij de poedercoater langs gaat en hij zegt dat het poedercoaten niet de oorzaak kan zijn,
vraag dan hoe het mogelijk is dat ALLE VIER velgen in DEZELFDE mate onbalans vertonen.
vraag dan hoe het mogelijk is dat ALLE VIER velgen in DEZELFDE mate onbalans vertonen.
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Inderdaad! Dat ga ik zeker doen. Ik hoop niet dat ze zijn krom getrokken door het bakken. Hopelijk gewoon ontlakken en opnieuw coaten.RoelandV schreef:@Twinspoke: als je bij de poedercoater langs gaat en hij zegt dat het poedercoaten niet de oorzaak kan zijn,
Ik las ook ergens dat er straalzand in het ventielgaatje kan komen wat erin blijft zitten als je het afsluit met het ventiel. Lijkt me ver gezocht..
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als velgen krom trekken door het poedercoaten kun je ze mijn inziens beter in de oudijzerbak gooien
Hoe zijn ze opgespannen geweest op het balanceer apparaat
En wie heeft ze gebalanceerd? Als ik het zo lees een cocusmacroon, 100 gram per wiel
Dan ga je bij jezelf toch afvragen of je wel goed bezig bent.
Overigens ik verkocht een keer een aanhanger, komen ze er mee terug omdat hij zo veel zou trillen.
Hadden de sukkels alle moeren verkeerd om gemonteerd , (dus met de conische kant naar buiten)

Hoe zijn ze opgespannen geweest op het balanceer apparaat
En wie heeft ze gebalanceerd? Als ik het zo lees een cocusmacroon, 100 gram per wiel
Overigens ik verkocht een keer een aanhanger, komen ze er mee terug omdat hij zo veel zou trillen.
Hadden de sukkels alle moeren verkeerd om gemonteerd , (dus met de conische kant naar buiten)
-
ReinO
- Donateur (2x)

wanneer je het poeder niet mooi egaal aanbrengt (lekker dun zeg maar) dan wordt het helemaal niets meer en het kan
zeker voor onbalans zorgen. Dan moet alles er afgestraald - tussendoor even laten richten- worden en kan je opnieuw.
Moeten ze binnenkant niet doen: allemaal weer meer gewicht ook.
Maar goed: al meer gezegd hier, ze konden ook voor die tijd al krom zijn. Een beetje vervelende leerschool dit, maar
wel een nuttig topic voor meer fm érs denk ik.
zeker voor onbalans zorgen. Dan moet alles er afgestraald - tussendoor even laten richten- worden en kan je opnieuw.
Moeten ze binnenkant niet doen: allemaal weer meer gewicht ook.
Maar goed: al meer gezegd hier, ze konden ook voor die tijd al krom zijn. Een beetje vervelende leerschool dit, maar
wel een nuttig topic voor meer fm érs denk ik.
-
ReinO
- Donateur (2x)

...... . sprakeloosHadden de sukkels alle moeren verkeerd om gemonteerd , (dus met de conische kant naar buiten