ANWB Connected Car - is het wat?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
ries-9-5
Donateur
Donateur

ANWB Connected Car - is het wat?

Bericht door ries-9-5 » zo 04 okt, 2015 9:44

Vandaag las ik wat over de ANWB Connected Car. Naar wat ik begrijp een ODB2 dongle met geïntegreerde 3G en GPS voor slechts 99 euro per jaar.
Heeft iemand hier al ervaring ermee? Welke handige feature zou die 99 euro per jaar kunnen rechtvaardigen?

johanbentinck
Geregistreerd lid

Re: ANWB Connected Car - is het wat?

Bericht door johanbentinck » zo 04 okt, 2015 9:53

Betalen om in potentie je privacy op te geven. Lijkt me een slechte deal. Verwacht kan worden dat de verzekeraars over niet al te lange termijn gaan betalen (minder premie vragen) om dezelfde functies te bieden. Zou daar op wachten om dan een goede afweging te maken. Zie bijv. http://fd.nl/economie-politiek/1120826/ ... -voor-data. Mij niet gezien.

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » zo 04 okt, 2015 10:29

Van het privacy gedeelte ben ik volledig op de hoogte. Ook van de risico dat kwaadwillenden er ooit met mijn data van door zullen gaan. Dus daar moet wat tegenover staan. Wat is nu zo leuk aan dit product dat ik bereid ben om dit risico te nemen?
Zo zoek ik bijvoorbeeld nog een goede ODB2 scanner. Deze over het internet uitlezen lijkt me ook wel handig. Een rittenadministratie heb ik op dit moment niet nodig.
Kijken of ik zuiniger kan rijden? De V6 op LPG wordt nooit echt zuinig. ;) Daarnaast loopt de motor nog steeds niet lekker als ik het nieuwe rijden toepas.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 04 okt, 2015 10:50

Als het echt moet en je niet zonder denkt te kunnen:
gewoon een goede OBD reader met blauwtand scoren en een bijbehorende App op je slimme telefoon, Android / iOS, installeren en je kan alles realtime aflezen.
Voor slimme telefoons met Windows als OS is de keuze aan dergelijke App's helaas stukken minder.
Daar heb je die Algemene Nederlands Wielrijders Bond echt niet voor nodig.

ries-9-5
Donateur
Donateur

Re: ANWB Connected Car - is het wat? - Nee, niet voor mij.

Bericht door ries-9-5 » wo 21 okt, 2015 7:16

Even een kleine update.
Curiosity kills the cat.
Ik heb het apparaatje toch besteld om te kijken wat het geheel mij zou kunnen bieden. De vragen die ik had waren:
- Realtime (meet)waardes
- Logfiles (in de cloud)
- (zakelijke) rittenadministratie

Het pakket bestaat uit een dongle die je op de connector kan drukken, of via een verlengkabeltje op een andere plek kan plaatsen.
In de dongle is oa een OBD2 lezer, 3G SIM, GDS en een acceleratie meter ingebouwd.
In de gebruikersportaal kan je vervolgens een aantal tresholds instellen zoals een cirkel waar de auto binnen 'moet' blijven, niet meer dan 3000rpm mag maken, of niet meer dan 20G mag detecteren. Bij een overtreding van de tresholds kan dan een SMS of email verstuurd worden.

Helaas werd er van mijn auto niets geregistreerd. En het leek dat de spanning op mijn OBD connector af en toe weg viel. De dongle was eigenlijk continu aan het opstarten.
Het grootste gemis vind ik echter de mogelijkheid om waardes uit te kunnen lezen. Nu ga ik weer eens verder met mijn goedkope Chinese dongletje - een beetje onhandig gezien het aan een Windows laptop gehangen moet worden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 21 okt, 2015 10:31

You took one for the team! :shock: 8)

Mooi dat nu iedereen die nog twijfelde ook kan lezen dat het waardeloos is :bullie:

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » do 22 okt, 2015 13:56

Precies.

(Ook al had ik stiekem gehoopt op een mening van een enthousiaste gebruiker ;-)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 22 okt, 2015 22:57

Gelukkig zijn er alternatieven die ook werken voor SAABs.

De dongle/software van de ANWB-optie zijn blijkbaar iets te generiek. Ik meen te hebben gezien dat SAABs ook niet bij de vooraf te raadplegen compatibiliteitscheck naar voren kwamen. Misschien was jij een proefkonijn?

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » vr 30 okt, 2015 8:31

Saab 9-5 vanaf 2000 wel; dus ik heb me als een dame gedragen en een jaartje jonger opgegeven. 8)
Dat moet niet uitmaken, toch?
Ik ben overigens wel verbaast over het continue rebooten van die dongle. Is er iets stuk en gaat een andere dongle/lezer nu ook niet werken? Of hebben die geen power nodig?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 30 okt, 2015 10:19

Het kan werken maar dan moet er met de t7 suite even de obd functie aangezet worden!

Ook bij gerunde wagens kan het mis gaan ook saabtuners had er een handje van de obd functie uit te zetten! :roll:

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » vr 30 okt, 2015 16:01

Enne... is deze functie aan te zetten (zonder bv een tech2)?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 30 okt, 2015 16:06

tanisha schreef:Het kan werken maar dan moet er met de t7 suite even de obd functie aangezet worden!

Ook bij gerunde wagens kan het mis gaan ook saabtuners had er een handje van de obd functie uit te zetten! :roll:
Punt is dat als je dat dan doet in heel veel gevallen de CE aan gaat.. ligt er aan welke software je gebruikt, maar in het geval van Biopower is mij dat al eens opgevallen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 30 okt, 2015 16:32

Dat maakt toch niet uit dat je een valse foutcode krijgt even reset en Hopla verder.

Het is ergerlijke dat je geen mogelijkheid meer hebt om de sirieuze dingen uit te lezen en dat kan nooit de bedoeling zijn van tuning!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 30 okt, 2015 16:36

ries-9-5 schreef:Enne... is deze functie aan te zetten (zonder bv een tech2)?
Ja op de zelfde manier als tunen met de t7 suite is de obd2 functie aan te zetten door middel van een vinkje en als je toch bezig bent kan je de Sid info ook open zetten door middel van een vinkje! :wink:

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » vr 30 okt, 2015 18:39

Mooi, dan laat ik dat gelijk aanzetten tijdens de tuningsessie binnenkort.

Plaats reactie