Big Brother... Goed of slecht?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Big Brother... Goed of slecht?

Bericht door ZSR » do 01 okt, 2015 9:31

Vandaag op NOS.nl een artikel over het delen van je data met verzekeraar (Achmea in dit geval) in ruil voor premie korting.

Een van de onderwerpen was een kastje in je auto. Het was niet helemaal duidelijk of je al korting krijgt als je sec de data deelt, of dat je bij een bepaald rijgedraag korting op je premie krijgt (niet te hard rijden).

Wat vinden jullie hiervan.

"Als je je netjes aan de regels houdt, dan is er niets aan de hand en dan is het terecht dat ik die korting krijg"
"Kastje is begin van het einde, nu nog positief/belonen, maar wie zegt me dat het straks niet negatief/bestraffend wordt?"
"Straks regelt het kastje de snelheid nog terug, want de verzekeraar vind dit rijgedrag niet volgens afspraak"
"Die korting is natuurlijk tijdelijk, als ze de meesten aanmeldingen binnen hebben, krijg je er niets meer voor en zij wel de data"

Zegt u het maar? Hoe stimuleer je de positieve kant van deze ontwikkeling, maar borg je nu al dat de negatieve kant dicht getimmerd is en blijft? (Of je moet een enorme fan van big Brother en (overheid) controle zijn natuurlijk.)

scancaep
Geregistreerd lid

Re: Big Brother... Goed of slecht?

Bericht door scancaep » do 01 okt, 2015 10:02

Dat is goed slecht.
Moet je helemaal niet willen.
Alleen de gedachte er aan maakt me al misselijk.
Betaal ik nog liever iets meer premie dan de hele dag Achmea of een andere ongenode gast op de passagiersstoel, bah.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 01 okt, 2015 10:26

Zo'n black box van m'n verzekeraar :?:
No way :wave:
Maar zoals altijd hobbelen we hier in ons kikkerlandje achter de ontwikkelingen aan
Een klein jaar geleden is alles eens op een rijtje gezet.
http://www.thesimpledollar.com/the-rise ... insurance/" onclick="window.open(this.href);return false;

abbott
Geregistreerd lid

Bericht door abbott » do 01 okt, 2015 10:29

mijnziens krijgen verzekeraars al veel te veel inzicht en macht in ons leven. Het zou goed zien wanneer de verzekeraar was minder macht zou krijgen.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 01 okt, 2015 11:17

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om aan zoiets mee te werken. Geen idee wat men allemaal registreert met zo'n kastje en wat daar uiteindelijk mee wordt gedaan. Ik heb in mijn werk al voldoende gezien van wat verzekeraars doen en kunnen doen met patientgegevens en wat wij allemaal moeten vastleggen voor verzekeraars. Ondanks anonimiseren is het toch nog vrij eenvoudig om informatie tot op individueel niveau te herleiden. Ik vind nu al dat het de spuigaten uitloopt. Zo'n kastje is een volgende stap. NIET DOEN!

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 01 okt, 2015 13:17

En wat is de kans dat je straks geen verzekering of energie of weet ik veel krijgt als je geen kastje hebt geinstalleerd? :shock:

Eens Shearwater, maar hoe voorkom je deze trend -of in iedergeval de negatieve aspecten ervan- in de toekomst? Er vAn uitgaande dat het nog eventueel zou kunnen? Veel schapen doen voor korting alles. Na een schaap over hekje volgen er zeker meer. En als je dan niet met de kudde meedoet... Oei oei..
Nogmaals de negatieve aspecten! Je moet de vooruitgang natuurlijk niet voor de voeten denken te kunnen lopen :mrgreen: Wat levert het de verzekeraar uiteindelijk op, en wat gaat het ons dus kosten? (Gesloten systeem)

-Blijf me verbazen dat we in dit land van repressieve wetten en regels nog geen wettelijke snelheids of eco begrenzer in onze auto's hebben. Kan technisch al lang, maar gelukkig is dat er (nog) niet van gekomen. Alhoewel... Camera's ophangen en dan klik "even vangen" levert onze penningmeesters natuurlijk veel meer op...maar ik dwaal af.

Denk ik nu zo slecht/complot theorie-achtig?? Veel te lekker weer buiten om zo te denken. Mijn oom de psychiater draait dan zijn duim op en neer en roept dan; zeg maar stop :-P+

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 01 okt, 2015 14:02

er zitten ook voordelen aan:
- lagere premie door 'goedkoop rijgedrag'
- minder hufterigheid in het verkeer
- minder verkeersovertredingen
- het gedrag van bedrijfsauto's is nog beter te volgen
- pakkans van criminelen wordt vergroot: het zoeken naar een voertuig wordt 1-voudiger met zo'n voertuig.

Al typende overtuig ik mezelf en merk: ik ben voorstander.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 okt, 2015 14:05

De ANWB is ook al met soortgelijke Big Brotherkastjes in de weer. Weg met die rotzooi!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 01 okt, 2015 14:07

bij mijn buuvs leaseauto werd het tarief verhoogd omdat ze hogere verbruikscijfers dan was 'afgesproken' , ook al een vorm van controle.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 01 okt, 2015 14:08

Rein, je denkt toch zeker niet dat criminelen met zo'n kastje in hun auto gaan rondrijden? :lol: Hedendaagse auto's hebben vaak al een track systeem (maar daar kunnen verzekeraars niet bij). Autodieven hebben dat al uitgeschakeld voor ze de straat uit zijn.

Ik vind het een slecht plan. Bij vliegtuigen (en schepen, treinen en ander OV) ben ik groot voorstander van volgsystemen, ook omdat dit voor planningen handig is (bussen beschikken veelal al over zulke systemen en je kunt precies zien hoe laat de volgende komt). Is gelukkig al uitgebreid aan de orde en wordt dankzij MH370 nog verder ontwikkeld waarschijnlijk.

Bij personenauto's vind ik het totaal onwenselijk. Ik heb op zich niets te verbergen en iedereen die mijn auto kent kan zien waar ik rij en waar ik heen ga. Maar om dit in verband te brengen met verzekeringen gaat veel te ver. Dan is het einde zoek. Riekt een beetje naar de rekeningrijden kastjes. Bij invoer wordt beweerd dat het alleen gaat om rittenregistratie maar binnen de kortste keren gaat het over op automatische incasso's als je te hard hebt gereden. En gezien bijv. het alsnog invoeren van belasting op kleine vrijgestelde autootjes omdat men geld nodig heeft en nog tientallen andere voorbeelden heb ik niet de geringste aanleiding om te geloven dat het dit keer niet zo ver zal komen. Ik vind dit gewoon een beperking van de (mentale) bewegingsvrijheid die je als burger (van in elk geval dit land) geniet.

Wat ik er ook stom aan vind is dat dit soort systemen uitgaan van wantrouwen en negativiteit. Mijns inziens is iemand pas slecht bezig als het zo ver is en het bewezen kan worden. Dit vind ik een betere insteek dan er vanuit te gaan dat iedereen zich wel zal misdragen en dat men beloond kan worden voor goed gedrag middels een kastje (nog afgezien van de bijkomende kosten die natuurlijk door jouzelf betaald gaan worden en die weer van de korting af gaan).

Bovendien: via onze smartphones kan ook al grotendeels alles worden gevolgd, maar dit staat nog niet direct in verband met je eigen rijgedrag e.d.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 01 okt, 2015 14:26

ZSR schreef:Eens Shearwater, maar hoe voorkom je deze trend -of in iedergeval de negatieve aspecten ervan- in de toekomst? Er vAn uitgaande dat het nog eventueel zou kunnen? Veel schapen doen voor korting alles. Na een schaap over hekje volgen er zeker meer. En als je dan niet met de kudde meedoet... Oei oei..
Nogmaals de negatieve aspecten! Je moet de vooruitgang natuurlijk niet voor de voeten denken te kunnen lopen :mrgreen: Wat levert het de verzekeraar uiteindelijk op, en wat gaat het ons dus kosten? (Gesloten systeem)
Ik maak me er ook niet al te veel illusies over, maar om er vrijwillig aan mee te werken gaat me net iets te ver. Je kunt (ReinO) natuurlijk positieve argumenten geven voor dit soort ontwikkelingen, maar als ik hoor en zie wat er allemaal kan met volgen van mobieltjes, verkeerscontrolesystemen, crowd control, cctv (in de UK zeer ontwikkeld), google zoekacties registratie, etc, etc, slaat mij de schrik om het hart. Niet dat ik nou zoveel te verbergen heb, maar ik wil gewoon niet dat alles wat ik doe te verzamelen valt en met elkaar kan worden gecombineerd om profielen van mij en ieder ander samen te stellen. Het is voor een verzekeraar een fluitje van een cent om mijn rijgedrag (met een kastje) te relateren aan mijn ziektegeschiedenis en die van mijn gezinsleden of aan wat voor andere data dan ook als ze er over kunnen beschikken. Om het over overheden maar niet te hebben die gigaveel informatie verzamelen over e-mailverkeer, internetgedrag, financien en niet alleen in de vorm van meta-data. Ik weet dat veel mensen vrijwilig vanalles over hun leven prijsgeven via twitter, whatsapp, facebook en dergelijke. Ik doe daar niet aan mee.

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 01 okt, 2015 14:29

trouwens, heeft iemand zich ooit afgevraagd waar TomTom z'n data vandaan haalt voor haar programma 'live traffic' :?:
http://livetraffic.tomtom.com/?Lid=5" onclick="window.open(this.href);return false;
en nu we toch bezig zijn:
Onze 9-4, 9-5NG en 9-7 hebben standaard al een EDR blackbox aan boord
http://www.bloombergconsulting.com/blac ... ysis/saab/" onclick="window.open(this.href);return false;
EDR black box :?:
http://www.bloombergconsulting.com/black-box-analysis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 01 okt, 2015 14:48

Voor diegenen (en dat zijn er toch veel), die hun hele hebben en houden op facebook zetten,
is zo'n kastje geen issue, lijkt me. Wordt een groot succes. In mijn ogen gigantische onben****.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » do 01 okt, 2015 19:52

Natuurlijk naïef maar het is een van de redenen de ik niet twittter, geen AH kaart wilde en een Facebook met 25 vrienden en familie heb waar ik behalve een rondje op de Nike run app niets post.

Man Stalin of hitler zouden een field trip hebben als ze nu aan de macht zouden zijn.
("Vertrouwen is goed, controle is beter)
Maar eigenlijk zijn het de mogelijkheden en snelheid en de nauwelijks te sturen krachten waar ik me het nog het meest zorgen over maak.

Zoals het opvolgend artikel op NOS.nl al aangeeft: "recht op privacy, straks alleen voor de (zeer) rijken" met een reactie van Jacob Kohnstamm (de voorzitter van het college bescherming persoonsgegevens) die zich zorgen maakt in de richting van de titel van het stuk. "Ik zou het niet doen" is ook een van zijn reacties. :shock:

Nu ook op 8 uur journaal...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 01 okt, 2015 20:09

van die stoere namen betrekken bij de discussie vind ik niet nodig en onprettig ZSR. je stelde een vraag over een prikkelend onderwerp voor velen, en een goede natuurlijk want het
is nogal wat.
Ik vind het gewoon een goed idee, in de openbare ruimte heb je gewoon minder recht op privacy vind ik. En ja, saph, bij voertuigopsporing kun je in elk geval makkelijk de voertuigen
met zo n kastje uitsluiten en daarom criminelen makkelijker pakken.

Bussen, vrachtauto's, bedrijfsauto's en leaseauto's zouden als eerste uitgerust kunnen worden: het is werk dus wordt je geacht te werken en niet ergens te rijden waar je niet werkt toch?

Nu geeft het CJIB al aan, bij me, waar een medewerker met mijn bedrijfsauto reed: soms met een verrassende uitkomst! Ik wilde zelf al een GPS tracker inbouwen, niet als controle achteraf maar als ontmoediging om niet ergens anders te rijden dan dat de bedoeling is. Sommigen helpt het om nee te zeggen en staan anders niet sterk genoeg in hun schoenen.

Plaats reactie