Polariteit sigaretten aansteker

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Polariteit sigaretten aansteker

Bericht door op » vr 19 jun, 2015 21:45

Ik wil een extra aansluiting maken voor een lader. Wat is de pluspool? Ik gok erop de de centrale pin de plus is en de randcontacten de min, maar wil dit graag zeker weten. Ik heb geen zin de lader of de telefoon te beschadigen door verkeerd gepoolde stroom. 8)
Wie weet het zeker?
Alvast bedankt,
Olaf

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Polariteit sigarettenaansteker

Bericht door 72sonett3 » vr 19 jun, 2015 21:53

op schreef:... Ik gok erop de de centrale pin de plus is en de randcontacten de min...
Goed gegokt.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Polariteit sigaretten aansteker

Bericht door turbopilot » vr 19 jun, 2015 23:20

Ik zie wel eens van die USB adapters die je erin kunt steken, maar kun je er dan zo maar je iPad aanhangen om op te laden?

L0we
Geregistreerd lid

Bericht door L0we » vr 19 jun, 2015 23:27

Soms wel, ligt een beetje aan hoe geavanceerd die stekker is. Voor een iPad heb je niet genoeg aan de meest simpele, maar op ebay staan ze met bosjes die wel geschikt zijn

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 20 jun, 2015 11:44

USB is 5 V en er zal wel diodebrug aan de ingang zitten zodat +/- van de aansteker niet uitmaakt. Sommige USB adapters hebben 2 uitgangen, met verschillend vermogen (stroom). Handig inderdaad voor je telefoon, e-reader, i-pad e.d.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 21 jun, 2015 4:17

Heb heel wat ervaring met die sigaret-usb-dingen. Als ik je wat advies mag geven, ga niet voor de goedkoopste chinese zooi. Die willen wel eens een zeer beperkte houdbaarheid hebben. Een stapje duurder en dan zit je al gauw een stuk beter (ook uit china... maarja, wat niet).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 21 jun, 2015 6:58

ze zijn er speciaal voor een i pad en laden nog supersnel op ook.
oa BP heeft ze

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » zo 21 jun, 2015 10:39

Super snelle laders zijn niet altijd ok, niet iedere telefoon mag dat hebben.

Slijt je accu extreem snel van

L0we
Geregistreerd lid

Bericht door L0we » zo 21 jun, 2015 12:42

Dat is dikke onzin.

Je telefoon reguleert zelf hoeveel stroom hij nodig heeft. Een lader die meer vermogen levert kan je telefoon dus niet sneller laten slijten oid

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 21 jun, 2015 12:54

Klopt, wat wel heel slecht is voor li-ion accu's zijn hoge temperaturen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 21 jun, 2015 13:03

Wat mij wel opvalt is dat een iPad adapter in het 230 volt stopcontact veel warmer wordt dan bijvoorbeeld mijn Nokia oplader :-S+

Wat de sigaretten USB oplader betreft, ik ben/was bang dat er te veel volt naar de iPad werd gestuurd en daarmee de ipad schade oploopt :wink:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 21 jun, 2015 14:56

Je ipad zal meer vermogen vragen dan je Nokia.
turbopilot schreef:... ik ben/was bang dat er te veel volt naar de iPad werd gestuurd en daarmee de ipad schade oploopt
Dat zou onmogelijk moeten zijn. De adapter levert een gestabiliseerde 5 V en het aangesloten apparaat neemt zoveel stroom als hij nodig heeft, tot een maximum van 2,0 A (afhankelijk van de toepasselijke USB standaard).

De UP adapter wordt hier alleen gebruikt voor opladen, de serieële data-overdracht (de 'S' in USB) is niet van toepassing.

Plaats reactie